Sudden

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Sudden

Inlägg av Sudden »

Då var det dags.

Jag är en basist och f.d. trummis på väg att ta studenten som nyligen har tagit studenten från ett naturvetenskapligt program med musikinriktning i Lund. Jag har plågat skinn i tio år, men för fyra år sedan hängde jag för första gången fars bas runt halsen. Jag sökte bara någon dag senare in till skolans storband och på något märkligt sätt kom jag in. På första lektionen satte ensembleledaren en not i handen på mig, och jag var lost. Nu läser jag efter mycket möda och stort besvär f-klav (nästintill) flytande och spelar vandrande basgångar vart jag går. Jag har också varit inne på funk och lite progressivt, men har spelat och lyssnar egentligen på det mesta. Nu för tiden sysslar jag nästan uteslutande med jazz, och ska just börja på Fridhems folkhögskola.

Som den teorinörd jag är sitter jag gärna hemma och antingen spelar superlokriska skalor i ett hörn, eller plankar basgångar från diverse för allmänheten helt okända låtar.

På basen är jag i princip självlärd, men några band/musiker som influerat mig är denna saliga blandning:
• Porcupine Tree
• Beardfish
• Svenska Akademien
• Jaco Pastorius
• Steven Wilson
• Ron Carter, mr. PC, Miles Davis m.fl...
• Avishai Cohen
• Esbjörn Svensson Trio

Jag är förutom av musiken även väldigt intresserad av fysik och matematik, och har därför en stor benägenhet att skruva sönder varenda bas jag kan lägga vantarna på. Det har blivit en hel del ingrepp så som skärmningsarbeten, avbandning, relikering och översadelsfilning i mina dagar, och jag har inte ägt en bas utan att modifiera den på något vis. Jag är för närvarande också i farten med att bygga har för ett tag sedan byggt min första egna baslåda, en 112:a som blev bli lätt som en fjäder (7 kg) med hjälp av ett ytterst hemligt baslåderecept... :twisted:

Och så får jag avsluta med en bekännelse. Inte heller jag är immun mot PrataBas-GAS:en. Nedan följer en lista på mina basar:
• Aria Pro II SB-900
• Stambaugh fretless custom
• HPD J-bas (BEAD) - "Jesusbasen"
• HPD P-bas
• Avbandad J-bas
• HK bandlös P/J-bas
• Schatz J nr. 16
• Kontrabas 3/4 Helträ Svenneling
• Kontrabas 3/4 Helträ Reghin (Rumänien)

Dessa förstärks av en Markbass Little Mark II genom min hemmabyggda lättviktslåda.
Jag har också en PJB Suitcase som följer med på de lite mer finstämda jazzgiggen.
Senast redigerad av Sudden den sön 06 aug 2023, 11:42, redigerad totalt 7 gång.
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8596
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Sudden

Inlägg av engson »

Välkommen!!! :)
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Re: Sudden

Inlägg av Sunken »

Välkommen! :tummenupp:
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: Sudden

Inlägg av Pebbe »

Välkommen hit!
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Sudden

Inlägg av Poester »

Välkommen bör du vara!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5432
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sudden

Inlägg av bjelkeman »

Kul! Välkommen hem!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Sudden

Inlägg av AlbinH »

Hej Sudden!

Du har inte funderat ta upp Gregoriansk kyrkosång? :shock:

Det kan ju inte vara så särskilt långt ifrån superlokriska skalor, eller?
Jag kan hänga på isf... :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Sudden

Inlägg av Sudden »

Tack, tack, allesammans! :vinkar:

Nåja, helt ny är jag inte på forumet, jag har till och med hunnit med en PB-träff redan!
Det var jag som satt bredvid dig i Klippan, AlbinH!

Och angående kyrkosången: Det var faktiskt en man som höll ett flera timmar långt föredrag om gregoriansk strupsång för tvåorna på skolan i veckan! För ett år sedan när jag själv var tvåa fick vi även prova på detta mystiska fenomen, samt lite övertonssång. Andrabas som jag är när det kommer till körsång, lade jag en matta av muller medan tenorerna improviserade melodier i harmoniska mollskalor på det. Intressant, men... Inget jag skulle ägna mitt liv åt, som föreläsaren tydligen hade gjort. :wink:
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Sudden

Inlägg av inber »

Välkommen!

Och alla som förstått Jaco Pastorius storhet är extra välkomna, om man frågar mig. :tummenupp:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Sudden

Inlägg av funkys**t »

Välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4022
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Sudden

Inlägg av AlbinH »

Sudden skrev: Det var jag som satt bredvid dig i Klippan, AlbinH!
:D Vi får fixa namnbrickor till nästa träff!

Angående körsången så får jag erkänna att jag blir superimpad av de personer som roar sig s.a.s. i musikens "utmarker". Gregoriansk kyrkosång; mongolisk strupsång; Schönbergs tolvtonsteknik; experimentell musik etc gör mig angenämt förvirrad. För att inte tala om de som trakterar egendomliga och underbara instrument. Som kazoo tex... :retar:

Jag hade nog gillat föredraget du nämnde.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar