Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Odur
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 10:19
Ort: Borås

Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av Odur »

Hej där!

Jag är en 39-årig Boråsare som äntligen har kommit tillbaka till basspelet. För över 20 år sen så började jag spela lite bas med ett fritidsgårdsband, men det varade inte länge. Ända sen dess har jag av och till tänkt att jag kanske skulle börja igen, men andra "små" saker som barn, jobb, arbetslöshet och studier har kommit i vägen. Dock har jag alltid haft en fascination för just basgångar i musik. Polarna diggar gitarrsolon, och när dom spelar luftgitarr så har jag alltid sagt nåt i still med "lyssna på den där övergången!".

För nåt år sen blev jag arbetslös och ändrade bana helt i livet och började plugga till läkare. Och ni vet väl att studenter har allt tid i världen :roll: så varför inte börja nu? Hur som helst. Häromveckan fick jag syn på ett foto på Google+ där en 10 år äldre polare uppenbarligen hade börjat spela gitarr för första gången i sitt liv. Så jag tänkte helt sonika: "Kan den gubbf-n, så kan jag!".

Sagt och gjort. Jag började googla runt och hittade ett sånt där förhatligt baspaket på musik-verkstan.se för 999:-. Jag vet att kvalitén är sådär med såna saker, men eftersom jag inte visste om detta var ännu en av mina "gå-in-med-själ-och-hjärta-för-att-glömma-av-de- om-2-veckor" saker (och för att frugan antagligen skulle strypa mig om jag la hela studiemedlet på en bas) så tog jag det säkra före det osäkra.

En liten länk till paketet: http://www.musik-verkstan.se/showProduc ... 8&id=14217" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är en liten 15W förstärkare och en Washburn T12 planka.

Förstärkaren skall vi helst glömma (duger iofs att sitta hemma med), men basen är väl helt OK för mig som inte hållit i en bas på över 20 år. Och med tanke på deras livtids servicegaranti så tyckte jag det var en bra deal. Dom slipade av lite utstickande bandkanter, justerade halsen och stränghöjden direkt vid köp. Sen sa dom: "Hem och spela nån vecka och kom tillbaka sen så fixar vi till så att du trivs med den". Ingen dålig service!

Å andra sidan har jag redan börjat drömma om stora högtalarstackar och MusicMan Stingrays....

Nåja. Nu har jag hamrat på i några dagar och konstaterar att mina fingrar är gjorda av filmjölk nu för tiden. Men smärta är väl bara vekhet som lämnar kroppen? Det är bara att härda ut tror jag och hoppas att en stund om dagen gör en basspelare av mig också om något decennium eller två. För att kanske snabba på processen lite så har jag precis nu också köpt boken "Elbas!" som en forummedlem här visst har skrivit. Jag hoppas att den är bra.

Musikinfluenser? Ja, jag lyssnar faktiskt mest på Power-, progressive- och symfonisk metal. Men när det gäller bas så är mina husgudar Phil Lynott och Geezer Butler :tummenupp:

Nå, detta var lite om mig. Är det nåt mer ni vill veta är det bara att fråga!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen hit!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av bjelkeman »

Du beskriver nästan mig för 11 månader sedan. Välkommen hem!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av Elfström »

Välkommen!
Kör på bara... det löser sig med fingrarna... om ett tag.

:wink:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av VHdiggare »

Välkommen !!


//Peter
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av Poester »

Välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av HirYoshima »

Välkommen hem! Nu är det bara att spela för familjen varje dag så att de blir glada :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av 200071 »

Kul! Välkommen hit. Det där med bas och förstärkare behöver du inte fundera så mycket på. Du har snart köpt åtta stycken och sålt fem.
Odur
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 10:19
Ort: Borås

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av Odur »

Tack för välkomnandet allihopa!
HirYoshima skrev:Nu är det bara att spela för familjen varje dag så att de blir glada :)
Glada och glada... Tillrop får jag åtminstone av frugan, av typen "men kan du sänka lite!" :mrgreen:
Well, det är nog inget en blomsterkvast eller två inte kan fixa! Barnen tycker det är kul åtminstone, och eftersom min 9-åriga dotter precis har börjat spela fiol så ska vi ta och börja spela lite tillsammans. Kan vara roligt för henne att pappa kompar.

Boken har kommit idag, och den var tunnare än jag trodde. Men det är ju mitt eget fel när jag inte kollade hur många sidor den var på innan jag beställde. Men bra och pedagogisk är den. Jag har viss notläsningsvana sen tidigare, så jag kunde snabbt köra de första 3 låtarna. Jag streamade låtarna från Grooveshark.com samtidigt som jag spelade, och det är ju betydligt roligare än att träna komplöst så att säga.

Jag tragglar på, och känner att det går framåt. Mycket kul det här!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av AlbinH »

Välkommen till Lejongropen!

Om du inte redan har det så bör du skaffa dig en digitalvåg, helst med upplösningen 1 gram. Det är nämligen väldigt viktigt att veta hur tung (lätt) ens bas är. :retar:
Så jag gläder mig stort åt att vara först med följande fråga till dig:

- Aha, en Washburn T12! Hur mycket väger den??

:D :D :D

Vuxenstudera är ASKUL!! Been there, done that. Rentav det bästa jag gjort. :tummenupp:
Slarva inte med studierna! Jobba på, det leder till smörjobb på en schweizisk privatklinik, vilket i sin tur betyder att du kan köpa basar hej vilt! :idea:

Men annars är det här ett kul ställe att hänga på. :nickar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Odur
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 10:19
Ort: Borås

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av Odur »

AlbinH skrev:- Aha, en Washburn T12! Hur mycket väger den??
3,2 kg. Vågens upplösning är 100g :retar:
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av AlbinH »

Odur skrev:
AlbinH skrev:- Aha, en Washburn T12! Hur mycket väger den??
3,2 kg. Vågens upplösning är 100g :retar:
:D :D :D :tummenupp:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Boråsare som äntligen fått tummen ur...

Inlägg av Hågge »

Varmt välkommen "Doc"!
Skriv svar