Återfallsförbrytare

Presentera och berätta lite om dig själv
Mallander
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 dec 2013, 16:06
Ort: Taberg

Återfallsförbrytare

Inlägg av Mallander »

Hej

För ett tag sedan började jag fundera på om det inte var hög tid för lite 40-årskris och min fru sköt effektivt ner alla mina bra idéer en efter en, ingen H-D, inget backpackande, definitivt ingen 18-årig blondin och så där höll det på, till slut kom jag på att det skulle vara kul att se om jag kom ihåg hur man spelade bas, det var tydligen acceptabelt.

Sagt och gjort, bas fick det bli, men att gå och köpa något nytt innan jag vet om det var så kul som jag kommer ihåg det kändes inte som en jättebra ide, efter några veckor på blocket så hittade jag en Washburn t12 utlagt för 1000:-, jag la ett skambud på 500:- vilket säljaren konstigt nog gick med på.

Kan tillägga att lacken såg ut som någon släpat den på asfalt men tack vare det fick jag tillfälle att testa något annat jag funderat på, 10 minuter efter jag kom hem med den var den helt demonterad och renoveringen påbörjad, det tog ett litet tag och jag kan inte säga att resultaten är perfekt på något sätt men nu har jag en mattsvart bas som faktiskt låter ok i mina öron, det som förvånar mig mest är att jag inte har någon enda lite skruv över och till och med lödningen verkar ha fungerat.

Detta är som sagt ett återfall, jag har spelat ett kort tag på kommunala musikskolan med då på kontrabas, där slutade jag snart eftersom jag tyckte det var väldigt tråkigt att spela med stråke och läraren vägrade att låga mig göra något annat (har även spelat trummor i ett par år). Har spelat i ett coverband på en MC-klubb och faktiskt fått betalt för några spelningar också, vi lät definitivt inte bra men både vi och publiken hade väldigt roligt, jag blev värvad 10 minuter efter bandets första spelning med frasen: "Vi behöver någon som inte kan spela bas och vi har hört att du har en".
Jag tror nog att ni kan gissa er till ungefär vilken nivå vi var på :-)

Nu skulle det vara roligt att lära sig spela ordentligt, inte för att jag tror att det blir någon världsturné utan mer för att ha det som avkoppling, det finns ju hur mycket kurser som helst på nätet så det är nästan svårt att se skogen för alla träd, har någon tips på en bra nybörjarsida så tar jag tacksamt emot det.

Vi får väl se om det blir något bättre med tiden men just nu duger den jag har rätt bra.

Kul att vara här i alla fall.
Robert
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av Elfström »

TjenaHej Kul att du är här!
Lägg in en bild på basen som du fixat till :D
Shut up and play yer guitar!
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av Hellbum »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av Ingemar Sundström »

:tummenupp:
Ingemar
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av jisac »

Välkommen! Jag hade oxå valt basen framför en 18-årig blondin :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av bjelkeman »

Mallander skrev:har någon tips på en bra nybörjarsida så tar jag tacksamt emot det.
Robert
Scott's Bass Lessons äger. http://www.scottsbasslessons.com/online ... ss-lessons" onclick="window.open(this.href);return false;

Välkommen!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av AlbinH »

Hej å Välkommen!

Jag hade absolut valt den 18-åriga blondinen!!!

Men i mitt fall finns det inte så många (inga..) som är aktuella.
Jag hoppas att en dag bli så bra basist att jag attraherar någon eller några groupies. :nickar:
Då Jävlar...

...hoppas jag bara att det inte är för sent. :oops:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Återfallsförbrytare

Inlägg av Hågge »

Hej o välkommen! Mitt dryga är här på PB har kostat mig motsvarande en hyffsat fin HD.
Skriv svar