Sandberg J-bas

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Sandberg J-bas

Inlägg av busse »

Försöker väl skriva en recension av mitt senaste förvärv nu när jag andvänt den i två veckor. En custombyggd Sandberg J-bas i ice blue metallic, askkropp, lönnhals med blocks, Delano P/J pickuper och aktiv/passiv elektronik. Det första intrycket av basen var att den var otroligt lättspelad, alldeles för lättspelad för min smak dom flesta skulle säkert gillat den då strängarna var låga och inget bandrassel förekom. Jag fick höja strängarna 1 mm innan jag började få "motstånd" i basen, före det känndes det som att man halkade runt på strängarna på nåt konstigt vis. Akustiskt så låter basen förvånade dovt med tanke på lönnbrädan och askkroppen, den har en jämn ton över halsen och den känns nästan som komprimerad. Ljudet mellan strängarna är också jämt och jag tycker att E-strängen är mindre dominat än vad man brukar uppleva på Fendrar. Inkopplad låter den också bra passivt läge ger lite mer "liv i tonen" då blir även diskant kontrollen blir passiv tonkontroll. I aktivt läge så upplever jag tonen tappar lite dynamik med det är ytterst lite, bas och diskant tonkontrollerna är effektiva och är andvändbara för att förändra ljudet ganska radikalt. Jag har moddat basen lite genom att byta till Jazzbasrattar då det är lättare att se hur man har kontrollerna inställda med jazzrattar mot orginal domerattarna. Har även filat ner översta "fästörat" på P-pickupen och försänkt fästskruven i "örat" så allt hamnar i höjd med plektrumskyddet, tycker att den blev mycket skönare att hålla tummen på micken då. Sammafattningsvis kan man väl beskriva basen som en riktigt bra lättspelad bas men dock lite "själlös", tror att den komprimerade "snygga" tonen som gör detta.

En bild på basen
Bild
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Grymt snygg bas, i mina ögon ser det helrätt ut med p-micken! Färgen var inte dum den heller...

Är du säker på att det är askkropp? När jag pratade med Henrik på Sandberg om träval och färger menade han att det var jättesvårt att high gloss lacka askkropparna då europeisk ask är "grövre" i strukturen än swamp ash. På min önskelista har jag en high gloss LP blue från Sandberg, och den ville dom inte ens försöka göra i ask... Om det ändå skulle vara al i din kropp kanske det kan förklara att det är lite rund o go i tonen.

Vad gillar du P/J kombinationen, och hur pass mycket P-bas låter den med bara P-mick? Vet du hur mycket extra du fick betala för att byta mot P-micken? Måste nog fundera ordentligt på den här kombinationen.

Grattis till nyförvärvet! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

BB3000S skrev:Grymt snygg bas, i mina ögon ser det helrätt ut med p-micken! Färgen var inte dum den heller...

Är du säker på att det är askkropp? När jag pratade med Henrik på Sandberg om träval och färger menade han att det var jättesvårt att high gloss lacka askkropparna då europeisk ask är "grövre" i strukturen än swamp ash. På min önskelista har jag en high gloss LP blue från Sandberg, och den ville dom inte ens försöka göra i ask... Om det ändå skulle vara al i din kropp kanske det kan förklara att det är lite rund o go i tonen.

Vad gillar du P/J kombinationen, och hur pass mycket P-bas låter den med bara P-mick? Vet du hur mycket extra du fick betala för att byta mot P-micken? Måste nog fundera ordentligt på den här kombinationen.

Grattis till nyförvärvet! :tummenupp:
Det kan ju vara en förklaring till rundare ljud om det är al i den. Jag är ju inte rätt person att svara på hur mycket P-bas den låter, sålde min Japan 57 reissue till Bootsy för ca 6 mån sen men vad jag kommer ihåg så lät den nåt åt samma håll som denna bas gör om man kör passivt med bara P-micken. Men det är ju länge sen så minnet är inte så bra. Jag har betalat netto 17500 kr då är den köpt via en musikaffär, men då är det ju en riktig custom color ingen färg som finns i deras sortiment, hals med blockinlägg och P/J mickarna. Om du funderar på att specialbeställa från Sandberg räkna med lång leveranstid och räkna med mycket längre tid än vad dom lovar.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Ja, förstod på din andra tråd att man kan få vara beredd på att vänta ett bra tag på specialbeställda Sandbergare, men den som väntar på nåt gott... :wink: Fast det verkade som att du fick vänta lite väl länge.

Hur gjorde du för att få dom att fixa just den färgen? Mailade du helt enkelt en bild på nåt med den nyansen, eller?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Testade två Sandberg basar idag faktiskt..

en Relicad JMbass och en ren Jazzbas med higloss finish.

Bägge va riktigt sköna och lira på.. Tills man spelade på E strängen, mummmddmlaa lät den. Hördes inte alls. Helt stendöd på bägge basarna.

Jaja, tänkte ja gamla strängar kanske.
Plugga in basarna och HERRE jävlar..
E strängarna lät så sjukt jävla illa på dessa basar så ja trodde ja skulle kräkas. Lossade dom för att se ifall dom skruvat sig på nåt sätt. Men ICKE. Frågade om nya E strängar att sätta på för dessa va döda.
Då fick ja till svar att dom är helt nya basarna och strängarna är knappt spelade på så dom e nya o fräscha!
Jo tjena sa ja då e denna basen helt kass. E strängen är helt död..
Och visst va de så..

Konstigt nog så va E strängen på Bägge basarna helt värdelösa, så ja hoppas ju verkligen att det är strängarna och inte basarna som va så här dåliga..
Dessutom tyckte ja inte alls om Aktiva kladdet som satt i dessa. + att telejacket va insänkt på sidan av kroppen vilket betydde (märkte ja) att har du fel "modell" på kabeln så ramlar den ut av sig självt.. Usch o fy..

Sen e de jätte fult att inte hardwaren är relicerad.. Blääää..

Men i övrigt va de en av de snyggaste relic jobben ja sett på en baskropp.
Svart kropp fast de såg ut som den varit röd innan då den röda lacken låg lite bakom den svarta där den va sliten.. oj va konstig svenska..

Sandbergs basar får följande betyg av mig:
8 av 10 i snygghet
5 av 10 i spelfeel på A, D, G strängarna
0 av 10 i spelfeel på E strängen (tur att man inte använder den så ofta).
4 av 10 i ljud.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

marcbass skrev: Sandbergs basar får följande betyg av mig:...
0 av 10 i spelfeel på E strängen (tur att man inte använder den så ofta).
:lol:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

marcbass skrev:Testade två Sandberg basar idag faktiskt..

en Relicad JMbass och en ren Jazzbas med higloss finish.

Bägge va riktigt sköna och lira på.. Tills man spelade på E strängen, mummmddmlaa lät den. Hördes inte alls. Helt stendöd på bägge basarna.

Jaja, tänkte ja gamla strängar kanske.
Plugga in basarna och HERRE jävlar..
E strängarna lät så sjukt jävla illa på dessa basar så ja trodde ja skulle kräkas. Lossade dom för att se ifall dom skruvat sig på nåt sätt. Men ICKE. Frågade om nya E strängar att sätta på för dessa va döda.
Då fick ja till svar att dom är helt nya basarna och strängarna är knappt spelade på så dom e nya o fräscha!
Jo tjena sa ja då e denna basen helt kass. E strängen är helt död..
Och visst va de så..

Konstigt nog så va E strängen på Bägge basarna helt värdelösa, så ja hoppas ju verkligen att det är strängarna och inte basarna som va så här dåliga..
Dessutom tyckte ja inte alls om Aktiva kladdet som satt i dessa. + att telejacket va insänkt på sidan av kroppen vilket betydde (märkte ja) att har du fel "modell" på kabeln så ramlar den ut av sig självt.. Usch o fy..

Sen e de jätte fult att inte hardwaren är relicerad.. Blääää..

Men i övrigt va de en av de snyggaste relic jobben ja sett på en baskropp.
Svart kropp fast de såg ut som den varit röd innan då den röda lacken låg lite bakom den svarta där den va sliten.. oj va konstig svenska..

Sandbergs basar får följande betyg av mig:
8 av 10 i snygghet
5 av 10 i spelfeel på A, D, G strängarna
0 av 10 i spelfeel på E strängen (tur att man inte använder den så ofta).
4 av 10 i ljud.
:shock: :shock: Och jag som nästan bara har hört hyllningsvisor kring Sandberg förut. Måste ju nästan ha vart nåt skumt med dom där strängarna, vill man ju hoppas iaf.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
qwertz
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 12:19

Inlägg av qwertz »

Najs bas!
"When you blame yourself, you learn from it. If you blame someone else, you don`t learn nothing, cause hey, it`s not your fault, it`s his fault, over there."
Joe Strummer
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Suck..

Inlägg av Uffe Mickols »

Jag är Sandberg-ansvarig på Fitzpatrick som är deras svenska generalagent.
Känns riktigt unket att du som kränger andra märken dissar Sandberg.
Kan nämna några som inte håller med dig: Uffe Rockis Ivarsson, Bengan Bengtsson, Joakim Hemming, John Levén, Pontus Egberg, Ida Evileye, Musikermagasinet m fl m fl.
Vilken butik testade du dem i? Vill gärna testa dessa två ex själv.

marcbass skrev:
Testade två Sandberg basar idag faktiskt..

en Relicad JMbass och en ren Jazzbas med higloss finish.

Bägge va riktigt sköna och lira på.. Tills man spelade på E strängen, mummmddmlaa lät den. Hördes inte alls. Helt stendöd på bägge basarna.

Jaja, tänkte ja gamla strängar kanske.
Plugga in basarna och HERRE jävlar..
E strängarna lät så sjukt jävla illa på dessa basar så ja trodde ja skulle kräkas. Lossade dom för att se ifall dom skruvat sig på nåt sätt. Men ICKE. Frågade om nya E strängar att sätta på för dessa va döda.
Då fick ja till svar att dom är helt nya basarna och strängarna är knappt spelade på så dom e nya o fräscha!
Jo tjena sa ja då e denna basen helt kass. E strängen är helt död..
Och visst va de så..

Konstigt nog så va E strängen på Bägge basarna helt värdelösa, så ja hoppas ju verkligen att det är strängarna och inte basarna som va så här dåliga..
Dessutom tyckte ja inte alls om Aktiva kladdet som satt i dessa. + att telejacket va insänkt på sidan av kroppen vilket betydde (märkte ja) att har du fel "modell" på kabeln så ramlar den ut av sig självt.. Usch o fy..

Sen e de jätte fult att inte hardwaren är relicerad.. Blääää..

Men i övrigt va de en av de snyggaste relic jobben ja sett på en baskropp.
Svart kropp fast de såg ut som den varit röd innan då den röda lacken låg lite bakom den svarta där den va sliten.. oj va konstig svenska..

Sandbergs basar får följande betyg av mig:
8 av 10 i snygghet
5 av 10 i spelfeel på A, D, G strängarna
0 av 10 i spelfeel på E strängen (tur att man inte använder den så ofta).
4 av 10 i ljud.
Senast redigerad av Uffe Mickols den tor 09 okt 2008, 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Uffe!

Oavsett vad du läst i denna tråden så finns det många här som gillar sandbergbasarna (mig inkluderat).
Så det vore hemskt kul om du hade lust att hänga kvar här på forumet!
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

macahan skrev:Uffe!

Oavsett vad du läst i denna tråden så finns det många här som gillar sandbergbasarna (mig inkluderat).
Så det vore hemskt kul om du hade lust att hänga kvar här på forumet!
Zebulon! Eller skall det vara Luke...? :D
Tack, skall försöka titta in titt som tätt!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Suck..

Inlägg av Basstore »

Uffe Mickols skrev:Jag är Sandberg-ansvarig på Fitzpatrick som är deras svenska generalagent.
Känns riktigt unket att du som kränger andra märken dissar Sandberg.
Kan nämna några som inte håller med dig: Uffe Rockis Ivarsson, Bengan Bengtsson, Joakim Hemming, John Levén, Pontus Egberg, Ida Evileye, Musikermagasinet m fl m fl.
Vilken butik testade du dem i? Vill gärna testa dessa två ex själv.

marcbass skrev:
Testade två Sandberg basar idag faktiskt..

en Relicad JMbass och en ren Jazzbas med higloss finish.

Bägge va riktigt sköna och lira på.. Tills man spelade på E strängen, mummmddmlaa lät den. Hördes inte alls. Helt stendöd på bägge basarna.

Jaja, tänkte ja gamla strängar kanske.
Plugga in basarna och HERRE jävlar..
E strängarna lät så sjukt jävla illa på dessa basar så ja trodde ja skulle kräkas. Lossade dom för att se ifall dom skruvat sig på nåt sätt. Men ICKE. Frågade om nya E strängar att sätta på för dessa va döda.
Då fick ja till svar att dom är helt nya basarna och strängarna är knappt spelade på så dom e nya o fräscha!
Jo tjena sa ja då e denna basen helt kass. E strängen är helt död..
Och visst va de så..

Konstigt nog så va E strängen på Bägge basarna helt värdelösa, så ja hoppas ju verkligen att det är strängarna och inte basarna som va så här dåliga..
Dessutom tyckte ja inte alls om Aktiva kladdet som satt i dessa. + att telejacket va insänkt på sidan av kroppen vilket betydde (märkte ja) att har du fel "modell" på kabeln så ramlar den ut av sig självt.. Usch o fy..

Sen e de jätte fult att inte hardwaren är relicerad.. Blääää..

Men i övrigt va de en av de snyggaste relic jobben ja sett på en baskropp.
Svart kropp fast de såg ut som den varit röd innan då den röda lacken låg lite bakom den svarta där den va sliten.. oj va konstig svenska..

Sandbergs basar får följande betyg av mig:
8 av 10 i snygghet
5 av 10 i spelfeel på A, D, G strängarna
0 av 10 i spelfeel på E strängen (tur att man inte använder den så ofta).
4 av 10 i ljud.
Jag har ju själv butik så de är ju inget konstigt med att ja vill testa Sandberg att ja dissar dom är ju sin sak. Och de kan ju va så att ja haft oturen att spela på basar som INTE varit hundra.


Butiken - Halmens Musik i Helsingborg.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ja just de.
Den där svarta Relicade Sandberg basen som Halmens har inne är ju sjukt snygg och den va skön o spela på.
Så överbevisa mig gärna med att E strängen är Tip top så är den såld.. De kan ja garantera..

Men en sån sak gör att ja inte få nån feeling alls för ett instrument. Sorry. De kanske bara är ja..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Sen tycker ja nog inte att ja dissar dom så illa.. Ja kan värre.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Av de Sandbergare jag känt på så är det ingen som haft död E-sträng.
Tvärtom så känns de väldigt jämna över hela halsen.
Tror det handlar mer om strängarna isåfall, vore konstigt om det var två måndagsex! (Har svårt att tro att de skulle släppa iväg måndagsex överhuvudtaget, de har ju inget storfabrik direkt)
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

Basmagnus skrev:Av de Sandbergare jag känt på så är det ingen som haft död E-sträng.
Tvärtom så känns de väldigt jämna över hela halsen.
Tror det handlar mer om strängarna isåfall, vore konstigt om det var två måndagsex! (Har svårt att tro att de skulle släppa iväg måndagsex överhuvudtaget, de har ju inget storfabrik direkt)
Stor fabrik... näe det kan man inte säga... :D
Har varit där, det är åtta glada tyskar som bygger åttio basar i månaden i en liten träverkstad. Allt görs för hand bortsett från en CNC-router som skär ut grundform på kroppar och halsar. Resten görs för hand.
Inte ens vi på Fitzpatrick hajar hur de kan hålla så låga priser på det grymma hantverk det handlar om. Alla halsprofiler slipas in på fri hand! Och bra blir det! Om någon vill se bilder, dra mig ett email på u.mickols@fitzpatrick.se
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Min Sandberg California JJ är kanon på alla sätt och vis, helt enkelt en av de bästa basarna jag har haft. Det är ju iofs min åsikt/känsla och en del har säkert andra preferencer, så är det bara.

Av de andra Sandbergbasarna jag har klämt på så har ingen haft död E-sträng, utan som Basmagnus skriver har de varit jämna över hela halsen.

Och jag vill gärna ta del av bilderna Ulf :)
Skickar ett mail.
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Jag var på Östmans Musik i Övik och testade Sandberg när nån från Fitzpatrick var där och visade deras basar och jag måste hålla med Marcbass. Dom var riktigt sköna och spela på, men ljudet...inget pulver alls i deras aktiva. Prövade deras JM och jag hade mer "kräm" ut ur min passiva windmill JBass än deras aktiv, sedan hade E-strängen inte alls samma tryck som resten av strängarna. Slutsats: sköna basar men dåligt ljud.
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

Boom skrev:Min Sandberg California JJ är kanon på alla sätt och vis, helt enkelt en av de bästa basarna jag har haft. Det är ju iofs min åsikt/känsla och en del har säkert andra preferencer, så är det bara.

Av de andra Sandbergbasarna jag har klämt på så har ingen haft död E-sträng, utan som Basmagnus skriver har de varit jämna över hela halsen.

Och jag vill gärna ta del av bilderna Ulf :)
Skickar ett mail.
Maila mig på u.mickols@fitzpatrick.se så svarar jag med ett knippe bilder.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Bassjov skrev:Jag var på Östmans Musik i Övik och testade Sandberg när nån från Fitzpatrick var där och visade deras basar och jag måste hålla med Marcbass. Dom var riktigt sköna och spela på, men ljudet...inget pulver alls i deras aktiva. Prövade deras JM och jag hade mer "kräm" ut ur min passiva windmill JBass än deras aktiv, sedan hade E-strängen inte alls samma tryck som resten av strängarna. Slutsats: sköna basar men dåligt ljud.
Hm, det där känner jag inte igen på min Sandberg..
Undrar om det har något att göra med att det sitter Delanomickar och Glockenklang-preamp i min (som de hade från början).
Jag får dra med mig min Sandberg till någon affär och A/B testa tror jag.
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Boom skrev:
Bassjov skrev:Jag var på Östmans Musik i Övik och testade Sandberg när nån från Fitzpatrick var där och visade deras basar och jag måste hålla med Marcbass. Dom var riktigt sköna och spela på, men ljudet...inget pulver alls i deras aktiva. Prövade deras JM och jag hade mer "kräm" ut ur min passiva windmill JBass än deras aktiv, sedan hade E-strängen inte alls samma tryck som resten av strängarna. Slutsats: sköna basar men dåligt ljud.
Hm, det där känner jag inte igen på min Sandberg..
Undrar om det har något att göra med att det sitter Delanomickar och Glockenklang-preamp i min (som de hade från början).
Jag får dra med mig min Sandberg till någon affär och A/B testa tror jag.
Dom basar som Fitzpatrick hade med sig var inga custom utan deras standard sortiment, så jag vet inte vilka mickar som satt på dom jag testade. Själva basarna var det inte nått större fel på, utan ljudet. Jag har tyvärr inte testat någon "riktig" Sandberg än, men hoppas jag får göra det inom kort.
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

Bassjov skrev:Jag var på Östmans Musik i Övik och testade Sandberg när nån från Fitzpatrick var där och visade deras basar och jag måste hålla med Marcbass. Dom var riktigt sköna och spela på, men ljudet...inget pulver alls i deras aktiva. Prövade deras JM och jag hade mer "kräm" ut ur min passiva windmill JBass än deras aktiv, sedan hade E-strängen inte alls samma tryck som resten av strängarna. Slutsats: sköna basar men dåligt ljud.
Märkligt vad olika tyckanden man hör... De många artister jag snackat med som lirar Sandberg lovprisar Sandberg bl a för att deras E (och B på femmorna) verkligen sjunger och har ett grymt gonk + sustain i sig....
Och de tycker att EQ´n är helt grym och verkligen gör "rätt" saker..
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Boom skrev:
Bassjov skrev:Jag var på Östmans Musik i Övik och testade Sandberg när nån från Fitzpatrick var där och visade deras basar och jag måste hålla med Marcbass. Dom var riktigt sköna och spela på, men ljudet...inget pulver alls i deras aktiva. Prövade deras JM och jag hade mer "kräm" ut ur min passiva windmill JBass än deras aktiv, sedan hade E-strängen inte alls samma tryck som resten av strängarna. Slutsats: sköna basar men dåligt ljud.
Hm, det där känner jag inte igen på min Sandberg..
Undrar om det har något att göra med att det sitter Delanomickar och Glockenklang-preamp i min (som de hade från början).
Jag får dra med mig min Sandberg till någon affär och A/B testa tror jag.
Har du A/B testat din Sandberg med din Windmill Spitfire?
De hade också varit intressant o se, eller ja, höra..

För du har väl kvar Spitfiren va?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Jag fick svar nog med en A/B test med min JBass, men det ska bli intressant att höra Booms A/B test med en Spitfire.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Ok.
Klart jag har A/B testat alla mina basar.
De har helt olika mikuppsättningar, så ljudet är helt olika. Spitfirren låter ju inte jazzbas ö.h.t (och skall inte låta så heller).
Och så känns de helt olika att spela på. Så om man vill jämföra äpplen och päron så funkar det ;).

Av de Windmill-basar jag har spelat på så är just denna Windmillen (Spitfiren) väldigt olik de andra (även av samma modell) i ljud och spelkänsla. Av någon anledning så gjorde de rätt när de byggde denna basen :).
Jag tycker tyvärr att de flesta Windmill som jag har testat känns stela och karaktärslösa och låter tråkigt, men det är ju mitt tycke och smak i det läget.

Om man t.ex jämför stallmik (singelcoil-läget på Spitfire´ns MM mik) så är Sandbergaren fetare och Windmillen har med knorr.
När man kör båda mickarna (fortfarande Spitfirrens MM-mik i singelcoilläge) så låter Sandbergaren tjockare/fetare, medans Windmillen låter mer rått och en lite mer punch (skål), men jag kan lätt få mer råhet med preampen (som jag tycker är kanon) i Sandbergaren. Dock så är min Sandberg "luddigare" i tonen jämfört med Windmillen. Detta har jag även märkt på andra Sandbergare. Det är inget som stör mig men vill man ha klarare/renare ljud är Windmill bättre.

Angående E-strängen så har inte Windmillen mer tryck än Sandbergaren, men de låter olika.

Båda dess basar är bra, men väldigt olika. Båda har karaktär, men Sandbergaren vinner hos mig. Båda basarna har plats hemma hos mig så båda blir kvar. Sandbergaren är den bas som jag använder mest av alla mina basar eftersom den passar mig bra och låter kanon i alla lägen och musikstilar.

Oops, nu är lunchen slut..
(sorry för att det blev ett långt inlägg. :oops: )
Skriv svar