Unicornstrings

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Vad är det för ljudskillnad i Hex och Roundcore?
Den tekniska skillnaden har jag grepp på, men vore intressant och veta lite hur de låter i förhållande till varandra.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

unicornbass skrev:
newheartshadow skrev:
unicornbass skrev:
newheartshadow skrev:
unicornbass skrev: Du har inte fel... men det tog ca 20 generationer prototyper innan det blev rätt. Malcolm Newton är duktig på att göra strängar men är ingen basist själv. Vi håller på att utveckla en sträng till som kommer att funka bra med låg F#... Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Jaså minsann? Vad kommer den hamna på för gauge måntro?
Och blir det så att den kommer med i ett set, vilka andra gauges ingår då?
liten skrev: Låga F# ??? vet bara om en person här som spelar med det.. "Newhartshadow".. den strängen på hans warwick undgick nog inte många på pratabasträffen.. Tjock som en falukorv...
Haha, ja boom tyckte den funkade bra som tumstöd i alla fall. :D
Har kört ett Galliset nu med .145 som lägsta och det har också funkat bra i G. Lite sladder blir det ju men spelar man rock/metal kan man ju leva med det. :)

Jag gillar också ziiing..
en quote utan svar? :?

Ja, se så tokigt... får skylla på macen :lol: Som med alla set så utgår man från ett fyrsträngset men i ditt fall är det specialset där du med goda råd utifrån din speltil specar ditt eget set. Pris ej klart men högre än motsvarande "normala" strängar. Kommer ve som standardset till slut. Gauge är ej riktigt klart än.
ah okej. ja så har jag köpt sträng förut, ett tjockt fyrset och sen en F# till det. Det vore klart trevligt att sätta ihop ett specialset som man vet funkar och som man inte behöver krångla för att beställa hem.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Matte skrev:Vad är det för ljudskillnad i Hex och Roundcore?
Den tekniska skillnaden har jag grepp på, men vore intressant och veta lite hur de låter i förhållande till varandra.
Rouncore är mer fokuserad och ren medans hexcore är livligare och ännu brightare men inte lika fokuserad i tonen. Båda håller oerhört länge iaf.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Matte skrev:Vad är det för ljudskillnad i Hex och Roundcore?
Den tekniska skillnaden har jag grepp på, men vore intressant och veta lite hur de låter i förhållande till varandra.
Rouncore är mer fokuserad och ren medans hexcore är livligare och ännu brightare men inte lika fokuserad i tonen. Båda håller oerhört länge iaf.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Så måste jag uppdatera denna med att recensera ett set 45-105 + C 32.

Jag har som tidigare beskrivits haft problem med att hitta bra strängar till min bandlösa. Det har varit en balansgång mellan spelbarhet och ton. För tunna strängar så ha tonen och sustainen varit bra men spelmässigt blir lite sladdrigt. För tjocka strängar så blev det stumt att spela och för mycket motstånd. Instrumentet sjöng inte som tidigare.

Setet infriade alla förväntningar! Flexibla strängar (behövde inte dra om dragstången den här gången! :D ) med mycket kärna och punch! Basen sjunger verkligen som med ett tunnare set..

Rekommenderas varmt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hur låter 4an nudå? Håller dom fortfarande? Väntar förhoppningsvis på ett set nu i veckan :roll:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:Hur låter 4an nudå? Håller dom fortfarande? Väntar förhoppningsvis på ett set nu i veckan :roll:
Med risk för att låta som en anställd säljare, (jag får inga provisioner!!) så har jag inte haft bättre strängar på min bas någonsin. För det, och hur jag spelar så passar dom min bas flera ggr bättre än DR-strängarna..
Låter fortfarande brand spanking new efter 100 speltimmar +...

Hoppas du kommer bli lika nöjd med dem som jag är..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Tack liten, du har förhoppningsvis höjt min levnadsstandard :)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag hade nog (tyvärr) lyckats grisa ihjäl Unicorn-strängarna på mindre än 20 timmar :cry:

Galli också tror jag.




fast jag hade gärna testat
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Liten skrev:
the_great_alfonzo skrev:Hur låter 4an nudå? Håller dom fortfarande? Väntar förhoppningsvis på ett set nu i veckan :roll:
Med risk för att låta som en anställd säljare, (jag får inga provisioner!!) så har jag inte haft bättre strängar på min bas någonsin. För det, och hur jag spelar så passar dom min bas flera ggr bättre än DR-strängarna..
Låter fortfarande brand spanking new efter 100 speltimmar +...

Hoppas du kommer bli lika nöjd med dem som jag är..
+10
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

hosse skrev:jag hade nog (tyvärr) lyckats grisa ihjäl Unicorn-strängarna på mindre än 20 timmar :cry:

Galli också tror jag.




fast jag hade gärna testat
någon som har dåligt hygien här på forumet?? ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Feeeeeeeeeett

marcbass, pm är jobbigt och jag är trött, har du fått dina pengar?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Yapp..

recension på strängarna då Bonzo?
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Reklam: Phonzo bredbands telefoni.. Jay!
Tja, recension och recension, har knappt spelat nåt på sistone, vart rätt snurrig i huvet sen skolan började, men bra låter dom! Sen är jag ingen mästare på recensioner heller :oops:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Såhär va: Roundcore(?) 45-105, grymt fingerljud, men inte övermycket katazzzing i slap :roll:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

marcbass skrev:
hosse skrev:jag hade nog (tyvärr) lyckats grisa ihjäl Unicorn-strängarna på mindre än 20 timmar :cry:

Galli också tror jag.




fast jag hade gärna testat
någon som har dåligt hygien här på forumet?? ;)
jepp.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Har spelat med ett set Roundcore ett tag och det är en trevlig upplevelse. Låter bra, men strängarna är för korta för att funka på en bas med 35" mensur och stringthru. Skulle önska att den fullstora lindningen var ett par cm till så skulle de vara top of the line. Till Mannen får jag väl hitta andra strängar.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Matte skrev:Har spelat med ett set Roundcore ett tag och det är en trevlig upplevelse. Låter bra, men strängarna är för korta för att funka på en bas med 35" mensur och stringthru. Skulle önska att den fullstora lindningen var ett par cm till så skulle de vara top of the line. Till Mannen får jag väl hitta andra strängar.
Sälj Mannen mannen! :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

marcbass skrev:
Matte skrev:Har spelat med ett set Roundcore ett tag och det är en trevlig upplevelse. Låter bra, men strängarna är för korta för att funka på en bas med 35" mensur och stringthru. Skulle önska att den fullstora lindningen var ett par cm till så skulle de vara top of the line. Till Mannen får jag väl hitta andra strängar.
Sälj Mannen mannen! :)
Nä... Mannen stannar.
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Matte skrev:Har spelat med ett set Roundcore ett tag och det är en trevlig upplevelse. Låter bra, men strängarna är för korta för att funka på en bas med 35" mensur och stringthru. Skulle önska att den fullstora lindningen var ett par cm till så skulle de vara top of the line. Till Mannen får jag väl hitta andra strängar.
Finns custom, vad trodde du? :wink: 10% extra kostnad, 6 set minimum och du är där! Beställ av Marcbass.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

unicornbass skrev:
Matte skrev:Har spelat med ett set Roundcore ett tag och det är en trevlig upplevelse. Låter bra, men strängarna är för korta för att funka på en bas med 35" mensur och stringthru. Skulle önska att den fullstora lindningen var ett par cm till så skulle de vara top of the line. Till Mannen får jag väl hitta andra strängar.
Finns custom, vad trodde du? :wink: 10% extra kostnad, 6 set minimum och du är där! Beställ av Marcbass.
Det tål att funderas på.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

unicornbass skrev: Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Är det taper på alla strängar eller bara E och B?
Är det tjock taper ala Warwick, Smith eller tunn taper ala Fender, GHS progressives?
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

BASBLOGGEN.se skrev:
unicornbass skrev: Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Är det taper på alla strängar eller bara E och B?
Är det tjock taper ala Warwick, Smith eller tunn taper ala Fender, GHS progressives?
Taper på BEA. Detta är dock en historisk fråga, Håller på att ordna om i sortimentet, Marcbass (basstore.se) köpte upp hela kvarvarande lagret av Hexcore så om det är hexcore du är ute efter så kontakta honom, snäll pojk trots bitvis giftig tunga :lol: :wink:

Numera kommer Hexcore att tillverkas endast på beställning. Numera utan taper. Mer pga att roundcore var populärare. Och dyrare. Kul att se din youtubesida!

Ha det gott!
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Försöker egentligen hitta nått att ersätta mina Fender 8255or med. De är roundcore med taper på B och E, låter egentligen hur bra som helst och är billiga. Men jag skulle vilja komma åt briljansen från stainless.

Tack för de vänliga orden om YouTuben, även om jag bara använder den som en motor till bloggen. Har bara ett fåtal av filmerna där då jag för tillfället utvärderar olika videotjänster.
MatsE

Inlägg av MatsE »

unicornbass skrev:
Bassjov skrev:De va de jag trodde, att unicorns strängar kom från NewTone.

Lade ner i och med flytt och uppbrott med sambo.Saknar inte Kristianstad om man säger så... :?

Bra att ni fick tag på strängar. Kul att se dig här. Nu är importen igång och med en helt ny formula med öppnare sound och mer kärna i tonen. Hans standard Diamond sträng är inte dålig iofs.
Jodå, Newtone gör Unicorn strängar, och - tror jag - åt ELITE också. Det som är bra med Newtone är att om man beställer lite BULK av honom, så kan han göra strängar efter eget huvud (och för huvudlöst också). Man kan beställa SS (Stainless Steel) på hex eller på roundcore. Eller N (Nickel) på hex eller roundcore. Priset är inte så farligt, i alla fall inte i förhållande till kvaliteten. Man kan bygga ihop ett helt eget set med egen GAUGE om man vill.

En kompis till mig har en sådan där huvudlös gitarr med Steinberger Transposing svaj. Tunna e-strängen måste vara exakt 880mm. Han beställde några set (några å några, ett dussin!) av Newtone, och varenda tunna e-sträng var exakt 880 mm.

Roundcore strängar är de som "drar" minst i halsen. Hexcore har lite högre "tension" eller spänning om man så säger. Roundcore är grejen, om ni frågar mig. Newtone har också olika diameter på sin roundcore eller hexcore, vilket strängar måste ha tycker jag. Unicorn kör nog med det också.

/Mats E
Skriv svar