Unicornstrings

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Unicornstrings

Inlägg av Liten »

Test: Unicorn Stainless Steel RoundCore Strings - 40-100

Då var det hög tid för en liten revolution.. (I know.. Kirsti dramaqween är i farten igen.. men för mig är det faktiskt inte fråga om något annat.)

Har haft en lång tids bryderier ang strängar.. eller.. framförallt strängguages då min banlösa 5:a har slocknat.. vet inte vad som hänt med den.. den sjunger inte alls på samma sätt som tidigare.. har nu sist provat ett DR-Fat Beams 35-105 5:a sett på den.. vilket jag var säker på skulle passa utmärkt.. men.. njaaa.. den känns riktigt stumm.. :(

I samma veva som jag betällde strängarna till den bandlösa så bestämde jag mig för att testa fat-beams 45-105 på den bandade fendern också.. lät bra.. inte samma respons i strängarna då dom är lite styvare men eftersom fendern är så hård så sjöng det fint.. dock så fick jag blåsor på fingrarna efter ett rep.. har inte upplevt det på 12-13 år :oops:
Det var något som inte stämde dock.. inte samma attak..

Det var då jag beslöt mig för att testa strängarna jag köpe av Christian när jag var nere hos honnom.. (ja jag hör.. jag låter som Bosse bildoktorn.. ) såhär i efterhand inser jag att det varit snudd på oartigt att inte testa dem tidigare.. (när du läser detta.. förlåt!)

Jag bytte en sträng i taget och spelade på basen för att kunna höra skillnaden mellan strängsorterna.. skillnaden var VÄLDIGT tydlig.. mindre kropp (eftersom jag gick ner i guage igen.. ) men mycket mer attak!.. och zsing.. zsing ska vi inte prata om.. MUMMA! (vet att flera av er inte uppskattar det.. but I do!) basen min fullkommligt älskade strängarna.. stod som i trans i 35min och bara spelade på.. strängarna är otroligt flexibla.. utan att vara sladdriga.. lämnade kanonhärlig knorr och punch vid fingerspel..
Kommer spela på dem flitigt under några dagar nu för att se hur länge som håller.. men OM dessa strängar håller i livslängd lika bra som DR... kommer jag inte sätta några andra strängar på min Fender.. thats a promice!
So far.. SJUKT bra strängar christian!

Unicorn Roundcore strings
Senast redigerad av Liten den sön 20 jul 2008, 10:54, redigerad totalt 1 gånger.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

har misstänkt att det var bra strängar :) slår nog till på ett set när jag sett vad livslängden var värd!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har suttit och spelat i ca 1tim nu.. har testat att stämma om min D-tuner så den droppar ner till B när jag fäller ner spaken.. på ett 40-100 sett.. UNDERBAR tention på "E" stängen ändå.. Jag börjar misstänka att någon del i %-satsen som gjorde att jag föll för enhörningsbasarna även har att göra med strängarna..

Min fender har inte varit såhär kul att spela på VÄLDIGT länge..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Håller med till 100%..

Unicorn Strängarna är underbara..

Ja har haft mina på min Unicorn nu i ca 15-20 timmars speltid och dom låter fortfarande kanon..
Grymt sköna dessutom
45-105
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vem tillverkar strängarna åt Unicorn?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

risken är att jag skaffar ett par till L:en...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Då kommer vi till det livsviktiga frågan: har dom lindning i ändarna? Jag vet att anli är nyfiken också :wink:
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

vad kostar ett set?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

BarbequeVillage skrev:Vem tillverkar strängarna åt Unicorn?
Ett brittiskt företag som heter Newtone om ja inte minns fel. Men ja kan ha fel..


Bonzo ett 4 set kostar:
Hexcore = 440:-
Roundcore = 495:-
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Du missminner dig inte Marcus..

Sjögräs: stängarna har inte lindade ändar om du refererar till någon färgad tråd..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Liten skrev:Du missminner dig inte Marcus..

Sjögräs: stängarna har inte lindade ändar om du refererar till någon färgad tråd..
Synd :)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

anli skrev:
Liten skrev:Du missminner dig inte Marcus..

Sjögräs: stängarna har inte lindade ändar om du refererar till någon färgad tråd..
Synd :)
Absolut!
(om man bara spelar ragge och egentligen är ute efter flats..)

;)

Uppdaterat recensionen med lite mer fakta om strängsorten och guage.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

marcbass skrev:
BarbequeVillage skrev:Vem tillverkar strängarna åt Unicorn?
Ett brittiskt företag som heter Newtone om ja inte minns fel. Men ja kan ha fel..


Bonzo ett 4 set kostar:
Hexcore = 440:-
Roundcore = 495:-


Du har inte fel... men det tog ca 20 generationer prototyper innan det blev rätt. Malcolm Newton är duktig på att göra strängar men är ingen basist själv. Vi håller på att utveckla en sträng till som kommer att funka bra med låg F#... Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Låga F# ??? vet bara om en person här som spelar med det.. "Newhartshadow".. den strängen på hans warwick undgick nog inte många på pratabasträffen.. Tjock som en falukorv...

Lite frågor då.. (hope you don't mind)

1. Eftersom sammarbetet verkar vara ganska tight.. Skulle det vara möjligt att få tag på en roundcore E-sträng av samma fina sort men som är taper i slutet av strängen? Anledningen varför jag frågar är för oss som spelar med D-tuner.. 100-strängen gick alderles utmärkt att stämma ner hela vägen till B med D-tunern... vilket jag personligen tycker är fantastiskt, då den fortfarande var riktigt spelbar och lät riktigt bra för att vara en nedstämd 100-sträng! Men eftersom strängen inte är taper så stämmer den om sig lite lite lite när man stämmer upp igen.. har läst att det går att motverka med att använda en taper-E-sträng.. :idea:

2. Klippet i G-strängen är något som slog till mig som en örfil! HUR är det möjligt att den där strängen, som när jag lindade på den, i princip verkade vara tillverkad med 2 + 2 stämmis-konfiguration i åtanke (kändes kortare än andra g-strängar) kan ha sånt klipp?? Efter 8 timmar + spelande så är jag fortfarande lika förvånad.. och dom låter fortfarande precis som namnet antyder.. nya.. :?

3. Hur vill du ha in beställningen? Vill definitivt ha ett gäng 40-100 sett till Fendern.. Min bandlösa är i desperat behov av att hitta rätt guage.. men jag testar att bara köpa till lös C-sträng till en början.. så testar vi med ett 40-100 på den också... har du lösa C-strängar hemma? 32or? (vi kan ta det på PM eller mail.. eller sms.. ;) )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Oooooch vart beställer man?
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

unicornbass skrev: Du har inte fel... men det tog ca 20 generationer prototyper innan det blev rätt. Malcolm Newton är duktig på att göra strängar men är ingen basist själv. Vi håller på att utveckla en sträng till som kommer att funka bra med låg F#... Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Jaså minsann? Vad kommer den hamna på för gauge måntro?
Och blir det så att den kommer med i ett set, vilka andra gauges ingår då?
liten skrev: Låga F# ??? vet bara om en person här som spelar med det.. "Newhartshadow".. den strängen på hans warwick undgick nog inte många på pratabasträffen.. Tjock som en falukorv...
Haha, ja boom tyckte den funkade bra som tumstöd i alla fall. :D
Har kört ett Galliset nu med .145 som lägsta och det har också funkat bra i G. Lite sladder blir det ju men spelar man rock/metal kan man ju leva med det. :)

Jag gillar också ziiing..
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Du kommer gilla dessa strängar.. Om jag kan stämma ner en 100 sträng till B på en gammal fender och behålla spanket! Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

newheartshadow skrev:
unicornbass skrev: Du har inte fel... men det tog ca 20 generationer prototyper innan det blev rätt. Malcolm Newton är duktig på att göra strängar men är ingen basist själv. Vi håller på att utveckla en sträng till som kommer att funka bra med låg F#... Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Jaså minsann? Vad kommer den hamna på för gauge måntro?
Och blir det så att den kommer med i ett set, vilka andra gauges ingår då?
liten skrev: Låga F# ??? vet bara om en person här som spelar med det.. "Newhartshadow".. den strängen på hans warwick undgick nog inte många på pratabasträffen.. Tjock som en falukorv...
Haha, ja boom tyckte den funkade bra som tumstöd i alla fall. :D
Har kört ett Galliset nu med .145 som lägsta och det har också funkat bra i G. Lite sladder blir det ju men spelar man rock/metal kan man ju leva med det. :)

Jag gillar också ziiing..
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Stämma ner till B med en 105 sträng funkar på min Unicorn bas också.. 32" Sjunger lika bra ändå! Helt kalas..

Går att köpa strängarna via mig..

Se nedan!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

hur tar du betalning marcus?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

PM skickat Bonzo.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

De va de jag trodde, att unicorns strängar kom från NewTone.

Jag provade newtone från Christian medan han hade basscompany, men sedan försvann han (vart tog du vägen?), så jag fick söka rätt på newtone själv.
Har kört på NewTone sedan dess, och är sjukt nöjd.
En kanon basist som heter Jerry Ericsson och jag importerar strängar från NewTone själva.
Det jag har på alla mina basar är NewTone Diamond Bass, Stainless steel .028, .040, .060, .082, .100, .125
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

unicornbass skrev:
newheartshadow skrev:
unicornbass skrev: Du har inte fel... men det tog ca 20 generationer prototyper innan det blev rätt. Malcolm Newton är duktig på att göra strängar men är ingen basist själv. Vi håller på att utveckla en sträng till som kommer att funka bra med låg F#... Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Jaså minsann? Vad kommer den hamna på för gauge måntro?
Och blir det så att den kommer med i ett set, vilka andra gauges ingår då?
liten skrev: Låga F# ??? vet bara om en person här som spelar med det.. "Newhartshadow".. den strängen på hans warwick undgick nog inte många på pratabasträffen.. Tjock som en falukorv...
Haha, ja boom tyckte den funkade bra som tumstöd i alla fall. :D
Har kört ett Galliset nu med .145 som lägsta och det har också funkat bra i G. Lite sladder blir det ju men spelar man rock/metal kan man ju leva med det. :)

Jag gillar också ziiing..
en quote utan svar? :?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

newheartshadow skrev:
unicornbass skrev:
newheartshadow skrev:
unicornbass skrev: Du har inte fel... men det tog ca 20 generationer prototyper innan det blev rätt. Malcolm Newton är duktig på att göra strängar men är ingen basist själv. Vi håller på att utveckla en sträng till som kommer att funka bra med låg F#... Våra hexcore strängar har tapercore nere vid stallet ca 45 mm upp från kulan medans roundcore inte har taper alls.
Jaså minsann? Vad kommer den hamna på för gauge måntro?
Och blir det så att den kommer med i ett set, vilka andra gauges ingår då?
liten skrev: Låga F# ??? vet bara om en person här som spelar med det.. "Newhartshadow".. den strängen på hans warwick undgick nog inte många på pratabasträffen.. Tjock som en falukorv...
Haha, ja boom tyckte den funkade bra som tumstöd i alla fall. :D
Har kört ett Galliset nu med .145 som lägsta och det har också funkat bra i G. Lite sladder blir det ju men spelar man rock/metal kan man ju leva med det. :)

Jag gillar också ziiing..
en quote utan svar? :?

Ja, se så tokigt... får skylla på macen :lol: Som med alla set så utgår man från ett fyrsträngset men i ditt fall är det specialset där du med goda råd utifrån din speltil specar ditt eget set. Pris ej klart men högre än motsvarande "normala" strängar. Kommer ve som standardset till slut. Gauge är ej riktigt klart än.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+
Inlägg: 2423
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 15:52
Ort: Baldringe (Ystad)

Inlägg av unicornbass »

Bassjov skrev:De va de jag trodde, att unicorns strängar kom från NewTone.

Jag provade newtone från Christian medan han hade basscompany, men sedan försvann han (vart tog du vägen?), så jag fick söka rätt på newtone själv.
Har kört på NewTone sedan dess, och är sjukt nöjd.
En kanon basist som heter Jerry Ericsson och jag importerar strängar från NewTone själva.
Det jag har på alla mina basar är NewTone Diamond Bass, Stainless steel .028, .040, .060, .082, .100, .125

Lade ner i och med flytt och uppbrott med sambo.Saknar inte Kristianstad om man säger så... :?

Bra att ni fick tag på strängar. Kul att se dig här. Nu är importen igång och med en helt ny formula med öppnare sound och mer kärna i tonen. Hans standard Diamond sträng är inte dålig iofs.
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar