Zoom B2/B2.1u

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Zoom B2/B2.1u

Inlägg av BBQV »

Bild

Jag har nu testat att spela genom den röda lilla (för den är mindre än jag trodde) lådan i ett par da'r och under den tiden skrapat på ytan av vad den kan åstadkomma. Här är mina intryck:

För det första, anledningen till att jag köpte den var att jag ville ha flera olika saker och inte hade råd att inom en överskådlig framtid köpa alla. Jag köpte den begagnad och den är definitivt värd pengarna. Kanske t.o.m. nypriset... :wink:

En av de saker jag ville ha var en trummaskin som finns inbyggd i Zoomen. Den är inte speciellt avancerad och kan inte spela annat än de 40 presets som finns. Tempot kan varieras från 40 till 250 BPM vilket täcker mina behov fyra gånger om. Det är alltså inte frågan om en studiopryl, snarare en upphottad metronom... De patterns som finns går från gammalt (blues) till modernt (hiphop) plus fyra metronomvarianter (3/4, 4/4 och 5/4 samt obetonad).

En annan sak jag var ute efter var en mojäng som låter mig spela genom hörlurar när alla andra sover (eller av annan anledning inte vill njuta av mitt spelande...). Det är en sak som Zoomen gör riktigt bra! Massor av roliga ljud, trumkomp och effekter rakt in i öronen, inga problem.

Anledning tre var USB-anslutningen. Cubase LE medföljer och via en USB-kabel kan man använda Zoomen som ljudkort. Detta har jag inte provat än, så jag får återkomma i ämnet.

Enligt handboken (som är riktigt bra!) ska det finnas en del simulerade förstärkare i den lilla burken. Det är väl en sanning med modifikation, presetsen låter markant olika men så värst likt originalet är det inte. Därmed inte sagt att det låter dåligt, tvärtom, vissa av ljuden är riktigt bra! Några favoriter så här långt är Marshall Super Bass och Fender Bassman. Marshallpatchen morrar gôtt när man drar på lite och Fendersimuleringen har den där lite gummisnoddslika känslan som finns i de topparna, lite tillbakahållen botten med en lite komprimerad fördröjning i attacken. Andra simulationer är Hartke och Trace Elliot (gamla forumfavoriter :lol: ) samt Acoustic och Ampeg SVT. När det gäller förstärkarsimulering så är POD och SansAmp mera övertygande.

Effekterna är ytterligare en anledning till att jag köpte den. Här finns det mesta, såväl distar och wah som flanger, chorus och phaser. Kompressor och noisegate finns och fungerar hyfsat, liksom ett av de tre synthljuden, men varför de låtit defrettern vara kvar begriper jag inte. Skräp!

Min favorit hittills är Fuzz Face. Jag har aldrig testat originalet, men den här är värd vartenda öre jag betalade för pedalen! Fet och ilsken på en och samma gång. En vinnare! Den inbyggda expressionspedalen går att koppla till en av de ingående komponenterna i ljudet. Det gör att man kan gasa på med lite extra dist/reverb/volym/octave eller vad man nu vill ha mer av när låten behöver ett lyft. Riktigt bra!

Till att börja med så kom jag inte alls överens med syntharna, framförallt inte den gräsliga Sample and hold varianten, ett plastigt ljud med en bubblande svans som sakta klingar ut. Efter lite meckande så blev dock Monosynthljudet en rolig grej. Inget man spelar hela låtar på kanske, men snyggt som intro eller stämningsljud. Jag kan tänka mig att dubblera basen på en inspelning med den, speciellt med lite reverb och kanske ett chorus för att feta till den ytterligare. Ingen Moog direkt, men fullt funktionell.

Slutligen, som en ren bonus, har Zoom skapat ett gäng "signaturpatcher", kombinationer av förstärkare och effekter som ska simulera ljudet hos några kända basister. Jaco, Flea, Bootsy, Jamerson, Claypool, Manring, Pino, Ndegeocello/Berlin (som får dela på samma ljud!), Geddy, Sting och McCartney har fått den äran. Här finns en del ganska tråkiga dussinljud, men några är riktigt bra. Jamerson och Sting är riktigt användbara och Bootsy är skitkul att leka med! Det kan säkert funka i oldschoolfunklåtar också. Det konstiga med Stingljudet är att det inte är byggt på Ampegpatchen (har inte han spelat genom en SVT se'n Hedenhös?), utan på Zooms egen Tube Preamp...

Zooms första försök på basmultifronten, 506, var väldigt brusig i vissa lägen. Den här är betydligt bättre, men inte brusfri. Vissa effekter (framförallt phaser/flanger) verkar mer brusbenägna än andra. Brusreduceringen är väldigt abrupt, antingen är det knäpptyst eller så släpps allt igenom. Single coilmikar och såsiga chorussound är ingen bra kombination!

Sammanfattningsvis så är det en mångsidig apparat, inte bäst på nå'nting, men världsmästare i "allt-i-ett-kategorin". Bootsypatchen och Fuzz Facen är bäst hittills!


EDIT: En bytesaffär ledde till att B2.1u försvann. En annan bytesaffär gjorde att B2 dök upp istället. I allt väsentligt samma sak, förutom USB-anslutning och expressionspedal.
Senast redigerad av BBQV den sön 25 apr 2010, 15:18, redigerad totalt 11 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Säkert milsvida bättre än v-amp.
Tyckte grabbens zoomgrunka för gura var skaplig för att vara en digitalmackapär.
Men den är paj tror jag.
Jag brukar låna grabbens vox-hörlurs-förstärkare istället...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
dittohead
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 12:06
Ort: Malmö

Inlägg av dittohead »

anli skrev:Säkert milsvida bättre än v-amp.
Tyckte grabbens zoomgrunka för gura var skaplig för att vara en digitalmackapär.
Men den är paj tror jag.
Jag brukar låna grabbens vox-hörlurs-förstärkare istället...
Funkar Vox:en bra till bas? Och vilken av de tre modellerna är det han har? Ska sälja mina kombos och köpa nåt mindre, alternativt en sån Vox Amplug (för de heter väl så?).
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

De gamla (grå, minns inte vad de hette) Zoom (multieffekt)pedalerna var ju ganska rejält "brusiga" (ok... visst, "till det priset" osv men ändå)

Hur är det med den här?
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .


- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

dittohead skrev:
anli skrev:Säkert milsvida bättre än v-amp.
Tyckte grabbens zoomgrunka för gura var skaplig för att vara en digitalmackapär.
Men den är paj tror jag.
Jag brukar låna grabbens vox-hörlurs-förstärkare istället...
Funkar Vox:en bra till bas? Och vilken av de tre modellerna är det han har? Ska sälja mina kombos och köpa nåt mindre, alternativt en sån Vox Amplug (för de heter väl så?).
Skulle ta den med minst gain.
Grabben har mellan mellanmodellen... typ rock ac/dc, och den funkar... men den med lägre gain är säkert ännu bättre.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

ingo skrev:De gamla (grå, minns inte vad de hette) Zoom (multieffekt)pedalerna var ju ganska rejält "brusiga" (ok... visst, "till det priset" osv men ändå)

Hur är det med den här?
506 hette den mörkgrå varianten, 506 II var lite mer strömlinjeformad och silvergrå. Jag hade den förstnämnda och där swischade det på ganska rejält i vissa lägen. Den här är betydligt bättre, men inte brusfri. Vissa effekter verkar mer benägna att brusa än andra och brusreduceringen funkar bara när man inte spelar. Så fort signalen överskrider tröskelvärdet så släpps allt brus igenom. Vissa av förstärkarsimuleringarna (t.ex. SVT:n) är också väldigt bruskänsliga.

Det positiva med bruset är att jag äntligen fick tummen ur och skärmade min Telebas!
Senast redigerad av BBQV den lör 24 apr 2010, 10:05, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Lite uppdateringar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Bild

708II heter en modell som ser ut så här.

Har en som ligger och skräpar i min verkstad, det som är roligt med den är att man kan sampla med den, trummaskinen i den är ganska ok om man inte har för stora krav. MEN jag tycker att för många stärkarsimuleringar suger, därför ligger den mest i sin låda idag :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

BBQV ville att jag skulle komplettera denna tråd lite.

Jag har köpt två B2:or inom en månads tid nu; en till min frus son (passiv pratabas-medlem) och en till mig själv. Det är faktiskt en hel del presets som är bra eller jättebra. Tremolo-effekten var det mest nya för min egen del. Jättefränt att ha på bas och dessutom har jag provkört det till "min" kör som jag är med och kompar. Dessutom är det ju helt superkul att kunna jamma till trumkompet. Grabben och jag brukar sitta och jamma till den en hel del, det saknas bara en PB-medlem så har vi en PB-träff. :D

Sedan tidigare har jag erfarenhet av 506 II Bass:en som jag haft nästan 10 år. Nu har den dock fått en ny ägare sedan B2:an tog dess plats i mitt pedalbord.

Mina synpunkter på 506 II:an och B2:an kan läsas här:
http://basgitarr.wordpress.com/2005/07/ ... 6-ii-bass/
http://basgitarr.wordpress.com/2010/04/05/zoom-b2/

Vill man ha en mall för att dokumentera sina superpatchar så har jag fixat lite med det också:
http://basgitarr.files.wordpress.com/20 ... chlist.pdf
http://basgitarr.files.wordpress.com/20 ... chlist.pdf

Jag saknar dock 708:ans sampling (looper-funktion) när jag såg Victor Wootens Groove Workshop.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Upptäckte just att Pitchshiftern är en alldeles utmärkt oktav upp (en eller två oktaver). Lite plastig oktavton kanske, men fullt acceptabel. Välj valfri OD- eller distpatch och lägg till pt12 på Mod/FXS så har du ett instant Kings's X 8-stringljud!

Överlag så triggar både pitch shift och octave riktigt bra. Inte som Subblaster eller POG, men bättre än Boss och fullt i klass med EBS.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

BBQV skrev: Överlag så triggar både pitch shift och octave riktigt bra. Inte som Subblaster eller POG, men bättre än Boss och fullt i klass med EBS.
Ja, oktavern triggar mycket bättre än i 506II:an. Nu börjar den bli lite användbar för mig också.

Jag tycker också att B2:an känns mer transparant än sin föregångare. Även om jag inte direkt kunde känna att 506II:an påverkade ljudet när alla effekter var "off".

/MrBaloo
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tycker B2 är bättre än 506 på alla punkter, lättare att editera och bättre ljud. Framförallt mindre brus och inte lika plastig (både konstruktions - och ljudmässigt).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Kan man köra in en sådan här direkt i ett PA, eller måste det vara något emellan?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Den funkar som preamp, men nå'n DI-box är det inte. Telekontakter, ingen XLR... Men det går!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

BBQV skrev:Den funkar som preamp, men nå'n DI-box är det inte. Telekontakter, ingen XLR... Men det går!
Jo, men visst har den väl en XLR-DI-utgång? Jag pallade inte leta fram min B2.1u för att verkligen försäkra mig om att jag minns rätt, utan letade istället fram den här bilden på Zooms webbplats:

Bild

Om pedalen sedan är bra som direktbox är en annan fråga, men nog är det värt att testa.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

Den som jag funderar på att köpa heter bara B2, det kanske är skillnad på utgångar också? Jag tänkte mest ha den hemma att leka med, men vore kul om det funkar!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

klasextas skrev:Den som jag funderar på att köpa heter bara B2, det kanske är skillnad på utgångar också?!
Japp, det är skillnad (se Zooms webbplats). B2:an är något enklare, och saknar både DI- och USB-utgångar:

Bild

Jag tycker att du hellre ska satsa på en B2.1u, än en B2, förresten. Den kostar lite mer, men kan också betydligt mer. Du kan t.ex. använda den som externt ljudkort/inspelningsinterface, vilket kan vara kul. Och så har den ju en expressionspedal också.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

peter_s skrev: Jag tycker att du hellre ska satsa på en B2.1u, än en B2, förresten. Den kostar lite mer, men kan också betydligt mer. Du kan t.ex. använda den som externt ljudkort/inspelningsinterface, vilket kan vara kul. Och så har den ju en expressionspedal också.
Ja, jo...fast jag tror inte jag skulle använda inspelningsmöjligheten så mycket, hinner knappt öva hemma som det ser ut nu! Dessutom finns en begagnad B2 till salu på Vend, så frågan är om jag orkar vänta på en begagnad B2.1u. Antar att man kan komplettera med ett ljudkort som man kopplar in B2 i om man senare vill spela in?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

klasextas skrev:Ja, jo...fast jag tror inte jag skulle använda inspelningsmöjligheten så mycket, hinner knappt öva hemma som det ser ut nu! Dessutom finns en begagnad B2 till salu på Vend, så frågan är om jag orkar vänta på en begagnad B2.1u.
Det förstås. Det dyker förvisso upp B2.1u:or ganska ofta, men vill du köpa nu så ska du såklart göra just det.
klasextas skrev:Antar att man kan komplettera med ett ljudkort som man kopplar in B2 i om man senare vill spela in?
Självklart. Och ett externt ljudkort som enbart är ett ljudkort kommer troligen låta bättre än ett som finns som en slags bonus i vilken multieffekt som helst - vilket inte är detsamma som att säga att ljudkortsfunktionen i B2.1u:an låter dåligt, för det tycker jag inte att det gör. Det jag skulle sakna mest på B2:an är nog, trots allt, expressionspedalen.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Inlägg av klasextas »

peter_s skrev: Det jag skulle sakna mest på B2:an är nog, trots allt, expressionspedalen.
Och den tror jag inte att jag skulle komma på att använda om jag hade en! :D
(Har bara tittat på en demostrationsvideo på you tube iofs...)
Det lutar nog åt B2:an på Vend ändå, skall sova på saken bara!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Tjena

Nu har jag gjort slag i saken och skapat en sk. "pocketmanual" till min B2:a. Den kan laddas ner här: http://basgitarr.files.wordpress.com/20 ... 101031.pdf

Den går att skriva ut och vika ihop så att den alltid finns med i gigbagen. den seriöse plastar givetvis in den också.

Håll till godo!

mvh
MrBaloo

http://basgitarr.wordpress.com
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Lysande! Den skrivs ut i detta nu! Tack!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

Man tackar, man tackar!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

BBQV skrev:Lysande! Den skrivs ut i detta nu! Tack!
funkymagnusb skrev:Man tackar, man tackar!
Varsågoda!

/MrBaloo
Skriv svar