EBS Fafner & EBS Proline 2000 810

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

EBS Fafner & EBS Proline 2000 810

Inlägg av Ale »

Ja nu har riggen både varit i studion och ett gig sen i måndags då jag mötte upp marcbass, så nu känns det någorlunda befogat att skriva en kort recension.
Men vi börjar med lite bilder.


Bild


Bild

Jag har ju användt en identisk hyrrigg några gånger, så det var inga överaskningar, men ska försöka nämna lite vad jag gillar och inte gillar.

Först och främst är jag imponerad över hör lättroddad 810'an är för sin storlek. Hjulen funkar finfint och den är relativt liten för att vara en 810. Smal och inte särskilt djup. Fafner i sitt rack väger inte så mycket, så det är inga problem, trots jag är klen som få.
Det blir ju ryggskottsfestival, men vad gör det när den låter så bra.

Varför blev det nu en 810 då?
Jag har haft en hel del 410-riggar de senaste åren, men det har alltid känts som de är någon form av mellanting, inte alltid tillräckligt effektiva för högljudda hiphop-prylar, men ofta tok för klumpiga för små jazzklubbsgig med kontra. Kombinationen av att ha en sådan här rigg och fortfarande ha kvar min andra Drome är smidigt, och det tycks täcka alla situationer.

Om vi börjar med Fafner'n. Som några av er vet så är jag en transistor-lover, jag skäms inte för att gilla hi-techsound, och har alltid tyckt om både Td650 och Hd350 för den rena och transparenta förstärkning de ger.
Trots att Fafner ofta tycks rosas av rockbasister som det enda EBS-alternativet, måste jag säga att det är en minst lika bra Jazz/Hiphop/Hitech-topp.

Hi- och Lo-filtrerna är grymt användbara, tillsammans med den effektiva EQ-sektionen kan de göra i princip vad som helst med mina jazzbasar.
Jag kan få Hitechslap, Jaco-knorr eller Hiphopsub genom att bara snabbt justera Hi/Lofilterna och Midfreq.

Även kompressorn är imponerande för att vara en integrerad sådan, bra attack och ingen märkbar kvalitetsförlust på signalen.
Många snackar varmt om Drive-funktionen, jag har absolut ingen användning för denna så det spelar ingen större roll för mig, tycker inte den fyller någon större funktion.

DI'n funkar bra, körde utan på giget igår, men i studion funkade det bra när jag körde Pre, Post blev inget vidare men det kör jag så sällan ändå.

Lite om 810'an då.
Inte så mycket att säga, ett extremt kraftpaket helt enkelt.
Otroligt bra botten för en 810'a (jämfört med Ampeg Classic etc)
Bra punch och bra mids, som en 810 bör vara. Lowmidsen låter gudomligt bra, sticker igenom något fruktansvärt, och det gillar vi ju. Har hittils bara kört tweetern runt 25 % och det tycks räcka fint för mitt sound.

Tillsammans med Fafnern är det en extremt högljudd kombo.
Har jag runt 1-2 av 11 på volymen börjar tavlorna och tallriken på bordet skaka, och jag hör Fru Perssons skrik på hjälp lägenheten nedanför.
Nåja, hon har nämnt i tvättstugan att hon gärna låter mig spela högt så länge jag spelar Taube.

I volym har jag långt över vad jag mestadels kommer använda, på giget igår (relativt högljudd trio, klubblokal ca 300 pers) gick jag aldrig över kl 10 på volympotten.

Min dom då. Mycket nöjd hittils. Septemper och Oktober blir två busy månader så den kommer få sig en hel del speltid, vilket jag ser fram emot. Helt enkelt en arbetshäst!
Fender
Ampeg
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Japp håller med om att 8x10" är lätt roddad. Inte många 8x10" som man tar själv o lyfter in i bilen!

Skoj att du är nöjd
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

marcbass skrev:Japp håller med om att 8x10" är lätt roddad. Inte många 8x10" som man tar själv o lyfter in i bilen!

Skoj att du är nöjd
Själv in i bilen har jag några kilo muskler kvar till, men att rulla och manövrera funkar utmärkt.

Tack, mycket nöjd är jag, och grattis till de snabba affärerna!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Grattis Contre, cool rigg! Och tack för att du lämnade Drome'n hos Marcbass! :D 8)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

fegt av marcus att göra sig av med den innan vi han "mäta" vems som spelade lägst.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

knö in en Marshall 810 i baksätet går också men det finns enklare manövrar.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Liten skrev:fegt av marcus att göra sig av med den innan vi han "mäta" vems som spelade lägst.. ;)
Ja men den finns ju kvar, i challenge you!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

BB3000S skrev:Grattis Contre, cool rigg! Och tack för att du lämnade Drome'n hos Marcbass! :D 8)
Tack så mycket!
Aha så du är den lycklige?
Hejdundrans bra combo det där.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Le Contrebasse skrev:
BB3000S skrev:Grattis Contre, cool rigg! Och tack för att du lämnade Drome'n hos Marcbass! :D 8)
Tack så mycket!
Aha så du är den lycklige?
Hejdundrans bra combo det där.
Ja, min rygg kommer att älska den, min 410 ProLine kommer att hata den, och bandet kommer inte att fatta hur det kan låta så mycket ur nåt så litet! :D
Den såg ju ut som ny för övrigt?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

BB3000S skrev:
Le Contrebasse skrev:
BB3000S skrev:Grattis Contre, cool rigg! Och tack för att du lämnade Drome'n hos Marcbass! :D 8)
Tack så mycket!
Aha så du är den lycklige?
Hejdundrans bra combo det där.
Ja, min rygg kommer att älska den, min 410 ProLine kommer att hata den, och bandet kommer inte att fatta hur det kan låta så mycket ur nåt så litet! :D
Den såg ju ut som ny för övrigt?
Ja den är jättefin, jag har haft den i ett litet överdrag som jag sytt själv.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Le Contrebasse skrev:
BB3000S skrev:
Le Contrebasse skrev:
BB3000S skrev:Grattis Contre, cool rigg! Och tack för att du lämnade Drome'n hos Marcbass! :D 8)
Tack så mycket!
Aha så du är den lycklige?
Hejdundrans bra combo det där.
Ja, min rygg kommer att älska den, min 410 ProLine kommer att hata den, och bandet kommer inte att fatta hur det kan låta så mycket ur nåt så litet! :D
Den såg ju ut som ny för övrigt?
Ja den är jättefin, jag har haft den i ett litet överdrag som jag sytt själv.
Den där kommentaren satt som en smäck till din avatar!!! :lol: :lol:

Hmmm, ingen dum ide kanske trots allt...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Liten skrev:fegt av marcus att göra sig av med den innan vi han "mäta" vems som spelade lägst.. ;)
Du ska få möta min MESA / Marshall rigg istället. :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar