Sandberg - Made in Germany!

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

MALA skrev:Tyskland är nog det mest tätbefolkade landet i världen när det gäller basbyggeri. Det finns ett antal faktorer att de inte är representerade:

1. De är små konstnärer som lägger ner mycket tid på sina byggen och därmed åker kostnaderna i höjden.
Jovisst, men många av dessa små tyska tillverkare brukar ändå vara billigare än motsvarande amerikanska. Åtminstone är det mitt intryck när jag sett listpriser på t.ex. Bassline, Marleaux och Human Base, och jämfört med typ MTD, F-Bass och dylika tillverkare. (och nu räknar jag inte med frakt och andra kringkostnader)

Jag tror att ett större problem för de tyska tillverkarna - förutsatt att de har som mål att slå stort internationellt . är att de inte syns i "rätt" sammanhang, även om de är stora på hemmaplan. Tyska artister i all ära, men det är inte så många som är stora i andra länder än just Tyskland. Och som för att illustrera denna poäng kan jag konstatera att när Rammstein slog igenom för några år sedan, så ökade intresset för Esh-basar något enormt på Talkbass och Harmony Centrals basforum under en period, eftersom basisten spelade på just en Esh ett tag. Nu är det säkert ungefär samma sak med Sandberg. Att Warwick lyckats så väl kan nog, t.ex. delvis bero på att deras basar används av så många internationellt erkända, och/eller amerikanska artister, vilket givetvis skapar ett intresse för de instrument som det spelas på.

Jag anar alltså att ytterligare faktor att lägga till MALAs utmärkta lista kan vara existensen av en sorts amerikansk populärkulturimperialism (och detta säger jag utan att lägga några värderingar i det), vilken för med sig en tanke om att instrument från USA måste vara de bästa, eftersom den bästa och mest tongivande musiken kommer därifrån.
baskillen33
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 16:03
Ort: Skellefteå

Inlägg av baskillen33 »

Håller med, mer info & bilder på Sandberg basar eftersom man plonkar på en själv.
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Re: Sandberg - Made in Germany!

Inlägg av Uffe Mickols »

Oj, det var länge sedan jag var här, sorry för detta mycket sena svar...
När Sandberg startade låg det på gatan Am Sandberg i Wolfsburg - Så svaret är ja, de är döpta efter gatan.
De flyttade till Braunschweig senare och det är där de håller till idag.

rumpeldunken skrev:Har hört att Sandberg fick sitt namn efter en gata (den gatan där dom tillverkas kanske det var?). Stämmer det?
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

Ett till sent svar - Bilder kommer här.
blackparkas skrev:Intressant!

De rykten som jag hört florera här på forumet är att halsarna skulle vara tillverkade helt/eller delvis i asien någonstans, vilket jag själv inte alls har någon aning om.
Skulle du inte kunna lägga upp lite bilder här på forumet helt enkelt så vi ser?
Det är nog intressant för en hel del av oss, så det är kanske lättare att slänga upp "skiten" här?

Tycker det är bra att du kommer in och styr upp sådana här saker, känns onödigt att det florerar rykten som inte har någon sanning i sig.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Uffe Mickols skrev: Bild
Intressant! Minst sagt..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

Blev förvånad att du skriver att butikerna lägger på 50% ?? Vilka butiker då? Deras marginaler ligger LÅNGT därunder på instrument. Eftersom jag jobbar på Fitzpatrick och har 21 år i branschen vill jag påstå att jag har koll på detta.
MALA skrev:
peter_s skrev:
Eller mer på allvar, hur sjukt många basbyggare finns det egentligen i Tyskland? Jag kan komma på ett ansenligt gäng bara sådär. Synd att så få finns representerade i Sverige.
Tyskland är nog det mest tätbefolkade landet i världen när det gäller basbyggeri. Det finns ett antal faktorer att de inte är representerade:

1. De är små konstnärer som lägger ner mycket tid på sina byggen och därmed åker kostnaderna i höjden. Det är ytters få som liksom Sandberg kan bygga från scratch till leveransklar bas på 16-17 timmar (respekt).

2. De börjar med att sälja sina basar lokalt och sedan sätter de ut sina priser på internet. Om de ska representeras internationellt krävs distributör. Eftersom det inte finns en butik som accepterar mindre än 50% pålägg på distributörens pris och dessutom ska frakt och moms läggas på blir kostnaderna mycket högre. Då ifrågasätter kunden hur priset på tillverkarens sida kan ligga 40-50% under de priser som blir i det nya landet. Man skjuter sig själv i foten så att säga.

3. Jag håller med Uffe på Sandberg när han inte säger sig förstå hur Sandberg kan hålla så låga priser, det är faktiskt beundransvärt. 17 timmar med självkostnad på minst 300:- tim + material för minst 3-4000 (jo, jag vet vad tillverkare betalar för original preamps, mickar, hårdvara, stall och trä), och så på med frakt, distributörens pålägg, butikens pålägg och moms, det är rätt otroligt men kanonkul om det funkar. Någon måste ju ta upp kampen med Fender

Ovanstående är den verklighet vi distributörer lever med dagligen och måste hantera kontra kundernas oförståelse inför priserna.

Och jo - ovanstående är svar på frågan om mängden tyska tillverkare och varför inte fler är representerade i Sverige
Användarvisningsbild
Uffe Mickols
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 09:40

Inlägg av Uffe Mickols »

Ja, om någon trodde att det var robotar som risade Sandberg-basarna så har de fel.... Chris gnuggar med en sten och har lite andra attiraljer som han använder. När det blir trä-rent på ett ställe tar han lite vatten och aska från öppna spisen och gnider in så att det mörknar på rätt sätt. Därefter polerar han på med träolja och vips ser det ut som det varit slitet i decennier.. Very lo-tech and very cool :D
Liten skrev:
Uffe Mickols skrev: Bild
Intressant! Minst sagt..
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

[quote="Uffe Mickols"]Blev förvånad att du skriver att butikerna lägger på 50% ?? Vilka butiker då? Deras marginaler ligger LÅNGT därunder på instrument. Eftersom jag jobbar på Fitzpatrick och har 21 år i branschen vill jag påstå att jag har koll på detta.
[quote="peter_s"]

Jodå, jag har en hel del butiker och kedjor som ställer detta som krav, just att ha 33% marginal (50% pålägg) så även om man har lång eller kort erfarenhet av branschen är det ibland ett faktum man ställs inför
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Ska dessutom komplettera med att jag har haft stående 20% rabatt på ALLT i vissa butiker som privatkund vilket innebär att de släpper ett 30% pålägg. Jag är ju inte så naiv att jag tror att de släpper hela sin marginal utan att de faktiskt tjänar några kronor :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Huvudsaken är att vi "do not mention the war"
:-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

anli skrev:Huvudsaken är att vi "do not mention the war"
:-)
Haha! Dagens skratt när man minst väntade det, tack Anli!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

anli skrev:Huvudsaken är att vi "do not mention the war"
:-)
HAHAHA, jag lägger ner det här för tillfället 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Sandberg - Made in Germany!

Inlägg av DoggyD »

rumpeldunken skrev:Har hört att Sandberg fick sitt namn efter en gata (den gatan där dom tillverkas kanske det var?). Stämmer det?
Nä, Sandberg fick sitt namn efter den store befälhavaren och ökenkrigaren Erwin "Sandberg" Rommel. Fattas bara annat. :wink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
rokker
Medlem+
Inlägg: 1016
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 22:43
Ort: Hägersten

Inlägg av rokker »

anli skrev:Huvudsaken är att vi "do not mention the war"
:-)
fantastikt!! :lol:
I did it one and I think I got away with it ...
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Uffe Mickols skrev:Bild
Coolt att Eric Roberts bygger basar i Tyskland! ;)
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

straightedge79 skrev:
Uffe Mickols skrev:Bild
Coolt att Eric Roberts bygger basar i Tyskland! ;)
Sitter du på kontoret och käkar ölkorv idag eller? :roll:
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

marcbass skrev:Sitter du på kontoret och käkar ölkorv idag eller? :roll:
Sitter hemma och jobbar utan några jävla ölkorvar... ;)
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

aha, då förstår ja..

Sitter hemma och JOBBAR!!! jo visst.. Provsmakar chips. :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

Coolt Uffe!!

Jag har precis beställt en Sandberg carlifornia (p4) och hoppas på kvick leverans :-)
beställde den genom Bergströms musikhandel i Hudik (rätt keffig butik men det blev enklare så) för fyra dar sedan.

en cream-färgad hardcore... fin serru!
har testat tre sanberg i och med detta..alla kändes riktigt riktigt bra.
ska meddela dig vad jag tycker om min när den kommer. ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

DURITO!

Har du sålt din Jaguar!??
Kommer inte ihåg vad du heter på riktigt nämligen och det var nå´n i Iggesund som sålde en jaguar precis.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar