woodo BX5

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

woodo BX5

Inlägg av Simon Andersson »

ja, det är väl så dax...

http://www.woodoguitars.se/

Bild
Bild

för ett tag sedan såg jag en av dessa på vendolin/blocket. eftersom jag är lagd åt anti-fender-modeller så var jag bara tvungen att kontakta woodo för test av denna modell.

arttu kontkanen som ska försé sverige med dessa basar fick ett samtal. jag berättade min livshistoria och resultatet var att han levererade en BX5 och en bandlös BX5 fram till dörrn personligen. service? ja.

jag sa att jag ville testa basarna både live och i studio. jag fick ta med den bandade till holland för ännu ett svettigt pain of salvation-gig. det var inga problem för arttu.

provade basen i hemmet/hemstudion lite snabbt. inget snack om saken. en av de bästa basarna jag provat. jag kan inte påstå att jag har en hemstudio i världsklass, men elektroniken/mickarna i BX5-modellen gjorde inget irriterande surr eller brus ifrån sig vid inspelning. i mitt fall är det oftast elektroniken jag oroar mig för i budgetinstrument. detta är alltså inget problem. 2 st 9v batterier ska i också, högst irriterande. räcker ju med ett batteri om man nu måste ha aktivt. men å andra sidan, eq'n på basen är helt sjuk (i positiv bemärkelse). man får till gött fingerspelsound, gött plektrumsound och helt ok slapping. vår egne ljudtekniker alfred tyckte att slappingen var aningen tunn när vi spelade i holland, men jag är rätt säker på att detta kan rattas fram, om man har ork att leka ljudtekniker på basen.


fördelar?
* den är snygg
* halsen ÄR rak (iaf på båda mina BX5'or)
* man kan välja strängar genom kropp eller direkt genom stall (både och finns på stallet)
* stora ljudvariationer
* inget brus
* sjukt lättspelad
* B-strängen är inte fladdrig och jävlig
* billig
* överlever flygresor
* fixar temperaturförändringar utan att skruva sig åt helvetet
* har både rock n roll-känsla som möbelbaskänsla


nackdelar?
* inget hardcase
* ingen gigbag
* kanske aningen tunt ljud vid slapping
* stämskruvarna - kan inte bestämma mig. det känns som att basen stämmer om sig oftare än andra basar. men jag har kört ett helt gig och stämt vid två tillfällen. känns inte som ett problem.


jag var dessutom sugen på en gitarr. levererades 2 dagar efter jag mailat på kvällen. service? ja.
arttu är en riktigt reko kille. han dubbelkollar allt så man är nöjd och belåten. han har nog svårt för att göra en dålig affär och få en halvnöjd kund.
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Jag är ju riktigt sjuk djävla sugen...

Hur är gitarren?
Vilken modell är det du har?
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Roland skrev:Jag är ju riktigt sjuk djävla sugen...

Hur är gitarren?
Vilken modell är det du har?
http://www.woodoguitars.se/Prod%2018%20 ... ogany.html

precis som basarna. hur bra som helst. håller stämningen när man bänder och håller på... och bra intonation över hela halsen.
kör uteslutande med woodobasar och gitarrer till soloplattan.
Skriv svar