Delay - Boss DD3 med AnalogMans High Cut modifiering

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Delay - Boss DD3 med AnalogMans High Cut modifiering

Inlägg av Lovart »

Vill man ha ett delay till basen finns det många gitarrdelays att välja mellan. Men inget som är byggt för basar. Det är också glest med information om hur gitarrdelays funkar tillsammans med basar.

Den första frågan jag ställde mig var om delaypedaler skar något i botten. Efter att ha kryssat runt bland producenternas hemsidor blev jag inte mycket klokare. Ett annat sätt satt få information var att kolla i gamla nummer av Bassplayer och Bass Guitar Magazine – en del av bassisterna kanske använde delays? På harmony-central fanns också en del info.

Slutsatsen från denna spaning var att det somliga tykte var bra, tyckte andra var skit. Det som några tyckte var byggt som en pansarvagn, menade andra att det gått sönder efter några timmar.

Mina andra pedaler är analoga. Därför började jag kolla upp den typen först. Men de analoga pedaler jag läste om - MXR, Ibanez mfl - verkade vara mindre populära bland bassister och ganska dyra. Tills sist fastande jag istället för ett Boss DD3, fast med AnalogMans modifiering. Lite av båda världarna alltså.

AnalogMan är en liten firma i Connecticut som specialierat sig på handbyggda egna pedaler, ofta modellerade efter klassiska förebilder (Jag har en av deras kompressorer – BiComprossor, som är byggd efter Ross- och Dan Armstrong-pedaler). Man gör också modifieringar av andras pedaler. När det gäller delays så erbjuder man sin modifiering på såväl DD3 som DD6 som kan köpas från dem. Har man själv en gammal DD5 så kan dom fixa till den också. Deras modifiering innebär att man kopplar in en krets som i två steg ändrar karaktären på ekot. Dels så kortas efterklanden lite, men framför allt så ändras frekvensen allt eftersom ekot klingar av. Det är de högre toner som klingar av mer än de lägre – därav namnet ”High Cut”. På det viset påstås klangen från den modifierade digitala pedalen mer likna klangen från ett analogt eko av t.ex bandekokaraktär.

Efter moget övervägande och lite ångest så beställde jag ett Boss DD3 med AnalogMans modifiering. Köper man pedalen så bör man vara medveten om att Boss ursprungliga garanti försvinner i och med modifieringen. Priset var 178 USD plus 35 i frakt. (Tull och postens expeditionsavgift tillkom senare). Det krävdes lite telefonsamtal för att förstå betalningsrutinerna, men efter 7 dagar kom pedalen. Och den fungerar precis som utlovat.

Ekots längd regleras inom tre områden; 50 ms, 200 ms och 800 ms. De två första ger mest ett eko av reverb- eller badrumstyp. 800-bandet ger däremot ett mer rejält urskiljbart eko. Blandningen mellan direktsignalen och den ekade sätts med ”E-Level”. Antalet ekade signaler (hur länge det ska eka) sätts med ”F-Back”. Enkelt. Analogman har försett pedalen med en treställig minivippbrytare. Rätt upp gäller för Boss opåverkade eko. Till höger en svag förändring av frekvensgången i ekot. Till vänster en mer tydlig förändring. Vad jag hör så påverkas inte den första rena signalen nämnvärt. Bastonerna beskärs inte eller så. Däremot så är skillnaden på den ekade signalen mellan Boss ursprungliga eko och Anlogmans modifiering påtaglig. Och till det bättre tycker jag. Det blir just som man läser lite mindre sterilt, lite mjukare, lite mer organiskt med Analogmans knapp.

Vad ska man ha det här ljudet till då? Jag längtade efter ett nytt ljud, något som fyllde ut lite, något som inspirerade. Jag kan tänka mig att det kan användas för en del solon som ligger lite åt det lyriska hållet. Det kan också användas för att ge djup och fyllighet om man spelar i grupper som är lite glest intrumenterade, t.ex utan trummor. Det kanske skulle kunna användas i Rockabilly också? Det är väl fantasin som kommer att sätt gränsen, för det låter faktiskt rätt fränt ifrån den här pedalen.