Thomanns billigaste trådlösa system för bas

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

tks skrev: Intressant är att jag har kört femsträngad bas genom samma spektrumanalysator. Grundtonen är oerhört mycket svagare än de första fyra-fem övertonerna. För att översätta det i vad som går ut genom förstärkaren; använder man 200W till att förstärka en B-sträng så går 1W åt till att förstärka 31 Hz och ca 180W går åt till övertonerna 62-186 Hz, resten fördelat på övriga övertoner. Grundtonen motsvarar alltså 0,5% av effekten! Jag har sett andra basar testade, och ofta ligger grundtonen på mellan -8 till -15 dB från de första fem övertonerna. Det är en väldig skillnad i hur mycket energi grundtonen ger mot resten av frekvenserna. Det finns säkert basar som har större andel grundton, men med basar som de jag testat och sett testade så klarar man sig fint även med femsträngat om det är hygglig respons ned till 62 Hz. Helt platt ned till 20 Hz är kanske overkill. Dessutom så finns det ingen baslåda på marknaden som har ens i närheten av platt respons ned till 30 Hz. Spelar man genom ett stort PA så kanske, men de kör väl oftast filter som tar bort det mesta under 40 Hz?
Det du säger låter vettigt så då måste det finnas andra anledningar (parametrar) till att så många dissar trådlöst.
Färgas tonen? Förstörande A/D-omvandling? Interference?
Vad vinner man egentligen på att lägga ut 10 000 istället för 1 000?? Ett kewlt namn på apparaten?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Först av allt: kanonbra recension. Funderar på ett sådant system själv någon gång i framtiden. :tummenupp:
SnorLars skrev: Finns det programmet du använder för analysen som shareware eller opensource eller liknande?
Isf skulle fler medlemmar kunna analysera sina trådlösa system.
För det andra: det finns ett program som är gratis och klarar en viss del av vad som efterfrågas här. Spectrum Lab heter det och återfinns på http://freenet-homepage.de/dl4yhf/spectra1.html. Det fungerar dock inte i Windows Vista.

Jag körde min ensträngade bas genom det för att kolla frekvensåtergivningen i basen. Det visade sig, som tidigare skrevs, att övertonerna är mer starka än grundtonen.

/MrBaloo
Zergus
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 18 maj 2009, 10:38
Ort: Skurup

Inlägg av Zergus »

Skulle aldrig få för mig att varken repa eller giga utan trådlöst. Har hänt att batteriet lagt av på en repa och shit vad kass att behöva "binda fast sig vid stärkaren". Behöva hänga av sig basen för att gå ut och röka, eller hämta en öl? Nej frihet i en liten låda med antenn. :D
Trace Elliot GP7 SM 200, Ashdown MAG 300 II.
Trace Elliot 15", Ashdown 2X10", Ashdown 15"
Fender Jazz, Squier Jaguar
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Zergus skrev:Nej frihet i en liten låda med antenn. :D
:tummenupp:
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
DanneGBG
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 05 aug 2009, 18:08

Inlägg av DanneGBG »

Tack för den, jag har gått och väntat på att ha råd med ett mycket dyrare system för man har sett folk gnälla om de billigare systemen. Men det finns ju alltid folk som gnäller på det som är billigt. Jag skall skaffa ett sånt här system!
Användarvisningsbild
bastuban
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 13:18

Inlägg av bastuban »

DanneGBG skrev:Tack för den, jag har gått och väntat på att ha råd med ett mycket dyrare system för man har sett folk gnälla om de billigare systemen. Men det finns ju alltid folk som gnäller på det som är billigt. Jag skall skaffa ett sånt här system!

Köp den trötta snik riggen nu din snålis...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

bastuban skrev:Köp den trötta snik riggen nu din snålis...

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Trådlöst?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Inlägg av Rufnek Oslo »

PRECIS den tråden jag var ute efter! Har undrat lite över det här, med hur mkt ljud man faktisk "tappar" om man kör basen via trådlöst.. Dom flesta trådlösa system stannar vid 40-35Hz villket gör att man skulle TRO at en bit av basljudet försvinner på en 5-strängare.. Fast i andra sidan, som man upptäckte, om lägsta frekvensrespons på min Markbass LMK ligger på just 40Hz, eller EBS kabinettet börjar på 70Hz, så betyder det verkligen ingenting om trådlösa sendar på 40 el 35Hz...Eller....?
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Rufnek Oslo skrev:Fast i andra sidan, som man upptäckte, om lägsta frekvensrespons på min Markbass LMK ligger på just 40Hz, eller EBS kabinettet börjar på 70Hz, så betyder det verkligen ingenting om trådlösa sendar på 40 el 35Hz...Eller....?
Exakt. Det finns begränsningar i stärk, låda och effekter oxå som du säger.

Letar du trådlöst kan jag rekommendera Line6 Relay G30. Har haft den i en månad nu och kört tre gig med den. Tänkte försöka knåpa ihop en recension här lite senare.
Den går hela vägen ner till 10hz. :-D
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Skriv svar