Thomanns billigaste trådlösa system för bas

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Thomanns billigaste trådlösa system för bas

Inlägg av tks »

Jag hade med mitt trådlösa system till Aggarp, och några testade det och blev förtjusta, och jag lovade att återkomma med en recension, vilket jag höll på att glömma, men här kommer den:

Bild
http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm

Jag köpte systemet till när jag skulle spela live med bandet första gången. Det var en chansning, men jag tänkte - hellre lite brus och signalförlust än att snurra in sig och trampa loss en kabel, något jag var nervös inför första spelningen.

Så, jag slog till på Thomanns billigaste system, och beställde ett likadant till ena gitarristen som också ville köra trådlöst.

Det kom hem efter en vecka och verkade hyggligt. Sändaren går på AA-batterier, har clip för axelband och ganska generös sladd. Det finns en nivåkontroll (som går från mycket svagare till något starkare signal än med vanlig kabel), en kanalväljarratt (16 kanaler) och man kan ställa den mellan mikrofon- och linjenivå.

Mottagaren har en squelch-ratt (som jag aldrig behövt pilla på, men den fungerar som en noisegate om jag förstått det rätt), val mellan linje- och mikrofonnivå samt XLR- och vanlig teleutgång. Jag har bara använt teleutgången, direkt in i basförstärkaren. Strömförsörningen är genom en liten adapter som ingår.

Lätt att använda. In med AA-batterier, ställ in samma kanal på sändare och mottagare och ställ volymen på sändaren till önskad nivå. Mottagaren kommer ihåg kanalen även om man kopplar ur strömmen.

Jag testade mitt system ihop med sångarens och andra gitarristens Shure-system och hittade enkelt en ledig frekvens. När andra gitarristen med likadant system kom in i bilden råkade han först komma in på min kanal, vilket först gav uppphov till några sekunders förvirring, men sedan rattade vi snabbt in en ledig kanal och har kört på samma kanaler sedan dess utan problem.

Systemet är av diversity-typ vilket tydligen ska vara att föredra, och räckvidden är bra. Går igenom väggar och över nivåskillnader. Vi har replokalen på tredje våningen i ett hus med tjocka väggar, och det gick fint att stå nere på parkeringen utanför och spela, så det borde inte bli några problem på någon scen.

Batterierna brukar räcka till 2-3 veckors rep, vilket är mellan 10-30 timmar. Jag har inga mer noggranna siffror än så, och detta med billiga batterier från Rusta, så det är inga problem att få ett par nya batterier av god kvalitet att hålla ett helt gig.

Stänger man av/startar sändaren så är det helt tyst, inga knäppljud i samband med av/på.

Hur låter det då? Jag hör ingen skillnad, men det kanske ett mer tränat öra skulle göra. För att undersöka saken närmare än vad lyssningsprov kunde avgöra så körde jag en signal genom en spektrumanalysator:
Bild

Eftersom datorns ljudkort inte är helt linjärt körde jag även en vanlig kabel (2-meters) genom analysatorn, vilket är de beigea staplarna i bakgrunden, se den som referens, inte en rät linje. Där beige syns "under" grönt så tappar alltså trådlösa systemet mot kabel. Det som tappas är ca 1 dB från ca 3kHz och uppåt. Det stora raset sker vid 60 Hz, ned till 30 Hz tappar man ca 15 dB signal.

Spelar det så stor roll då? Jag har testat att köra en bas genom spektrumanalysator och kan meddela att iallafall den basen knappt lämnade någonting under 60 Hz ändå. Det var en femsträngad Yamaha av modell RBX 375, och gruntonen på B-strängen (ca 30 Hz) är ungefär -15 dB mot de första tre övertonerna, så det är mest övertonerna som bildar basljudet.

Som kuriosa kan nämnas att jag med equalizer plockat bort allt under 50 Hz (-24 dB) på en signal, och sedan spelat upp modifierad och icke modifierad signal. De låter väldigt, väldigt lika varandra. Någon dag skriver jag tråd om det.

Har man en lite dyrare bas (Unicorn?) så finns det nog mer energi/signal i grundtonen, och är man noga med sitt ljud vill man nog ha en signalöverföring som får med sig det, men de flesta "vanliga" basister med billigare instrument tror jag inte märker någon skillnad.

Sammanfattningsvis:
Jag skulle inte använda den här till studioinspelning, men till allt annat använder jag den utan att tveka. Jag har blivit så förtjust i den trådlösa friheten att jag inte ens repar utan trådlöst. För under 800 kr är den helt klart värd pengarna, skulle utan tvekan köpa ett nytt system om mitt försvann.
Senast redigerad av tks den fre 29 maj 2009, 22:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Tack för recensionen.

Men allvar, repar ni med trådlöst?!?!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Jag repar iaf med trådlöst, gitarristerna brukar inte göra det. Första gångerna repade vi för att se att det fungerade ihop innan vi spelade live.

Att jag repar med trådlöst beror säkert på att jag har någon typ av sladdallergi, jag stör mig enormt på de ormbon som bildas på vissa replokalsgolv, så jag gör min del för att undivka det. Brukar bunta ihop gitarristernas kabelhärvor till diverse pedaler och gömma bakom förstärkarna också, men de letar sig fram förr eller senare.

Dessutom kan man med trådlöst gå in i rummet brevid och sätta sig i soffan och fortfarande spela så man hör, utan att behöva slingra med sig en 15-meterskabel :tummenupp:
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

tks skrev:Dessutom kan man med trådlöst gå in i rummet brevid och sätta sig i soffan och fortfarande spela så man hör, utan att behöva slingra med sig en 15-meterskabel :tummenupp:
+1

Inte för att jag brukar sitta i fikarummets soffgrupp och spela men det är smidigt att kunna gå en sväng i bland och att kunna hämta kaffe. Jag använder ett lite dyrare t-bone system.

http://www.thomann.de/se/the_tbone_tws16pt863mhz.htm
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Tack för det Tommy. Jag testade ju lite i Aggarp och det var kul. Ett sånt ska jag ha!

Jag har en tendens att gå vänstervarv när jag repar/gigar och måste trassla upp kabeln efter varje låt typ. :?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Grymt bra recension tks! Jag är imponerad av din noggrannhet och kunnighet.

Tror att jag ska ta kontakt med dig för mitt nästa projekt så småningom.....
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ser inte rack-anpassad ut, eller?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

200071 skrev:Grymt bra recension tks! Jag är imponerad av din noggrannhet och kunnighet.
+1 :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

200071 skrev:Grymt bra recension tks! Jag är imponerad av din noggrannhet och kunnighet.

Tror att jag ska ta kontakt med dig för mitt nästa projekt så småningom.....
Tack så mycket! Kul att höra!
Nu blev jag ju nyfiken på vad det kan vara för projekt...
Scuba skrev:Ser inte rack-anpassad ut, eller?
Nope, inga rackfästen eller så. Min mottagare får stå ovanpå mitt rackcase.
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

200071 skrev:Grymt bra recension tks! Jag är imponerad av din noggrannhet och kunnighet.
Slälvklart +1 på den från mig också!
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Grymt bra recension! Nu blev jag ännu mer sugen på trådlöst =)

Vore intressant att se den där spektrumanalysen på fler, och dyrare trådlösa system.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
micro
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: sön 12 nov 2006, 13:37
Ort: Skummeslövsstrand

Inlägg av micro »

Kanonbra recension! Funderar allvarligt på att köpa en sån till mig själv i julklapp.
man får vara glad att man får vara tacksam
Medlem av PrataBas gubbklubb 40++
Användarvisningsbild
b_luthman
Medlem+
Inlägg: 1725
Blev medlem: tor 06 nov 2008, 13:36

Inlägg av b_luthman »

skitbra recension, har funderat på trådlöst ett tag och den här verkar väldigt intressant. billig och bra, kan det bli så mkt bättre?

fast trådlöst i repan skulle ja gnog inte sträcka mig till, jag sitter typ 10cm från min stärk ändå :P
spelar i:
www.myspace.com/jaganata

Ibanez SR1000EFB |Ibanez SRX 595
Hartke VXL | Ibanez PD7 | Crest Vs 900 | 210 +115
Användarvisningsbild
Basisten
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 10:15
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Basisten »

Härligt med recensioner !
Själv kör jag med Shure SLX4, lite dyrare men kompromisslöst.
Ibland använder jag det när vi repar, mest broende på att att jag kan vara så himla slöa att jag inte orkar ta fram en sladd.. ;)
I det nya bandet jag spelar med så har bägge gitarristerna också SLX4 och det är inga problem med kanalseparationer och störningar. Sångaren kör trådlöst och det surrar trådlösa In Ear också, men inga störningar så långt...
Återkommer med recension om det inte redan finns en nån annanstans
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

kör med ett

THE T.BONE EWS 16GT

Som fungerar skitbra, förvånansvärt schyssta grejjer för en dryg tusing. med en enkel Gräshoppe-plugg som jag tycker är skönare än batteripack!

Imponerad utav din kunskap!
Bra recension!
|Orange AD200MKI|Ampeg 610HLF|
|Gibson Ripper '74|Gibson G-3 '76 Oddball|Fender Precision '66|Fender AM Std '98|Fender Jazz 62RI '02|
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Kul läsning!
Vad är det för spektrumanalysator du använder?
I live and I learn!
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Indigo skrev:Vore intressant att se den där spektrumanalysen på fler, och dyrare trådlösa system.
+1

Finns det programmet du använder för analysen som shareware eller opensource eller liknande?
Isf skulle fler medlemmar kunna analysera sina trådlösa system.

Det som håller mig från trådlöst är just förlusten av låga hz. Har inte råd med de dyrare som täcker hela vägen ner till 20hz.
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

SnorLars skrev:
Indigo skrev:Vore intressant att se den där spektrumanalysen på fler, och dyrare trådlösa system.
+1

Finns det programmet du använder för analysen som shareware eller opensource eller liknande?
Isf skulle fler medlemmar kunna analysera sina trådlösa system.

Det som håller mig från trådlöst är just förlusten av låga hz. Har inte råd med de dyrare som täcker hela vägen ner till 20hz.
Det är tyvärr ingen open source eller så, utan ett program man köper som jag hade tillgång till via högskolan jag studerar på.

Intressant är att jag har kört femsträngad bas genom samma spektrumanalysator. Grundtonen är oerhört mycket svagare än de första fyra-fem övertonerna. För att översätta det i vad som går ut genom förstärkaren; använder man 200W till att förstärka en B-sträng så går 1W åt till att förstärka 31 Hz och ca 180W går åt till övertonerna 62-186 Hz, resten fördelat på övriga övertoner. Grundtonen motsvarar alltså 0,5% av effekten! Jag har sett andra basar testade, och ofta ligger grundtonen på mellan -8 till -15 dB från de första fem övertonerna. Det är en väldig skillnad i hur mycket energi grundtonen ger mot resten av frekvenserna. Det finns säkert basar som har större andel grundton, men med basar som de jag testat och sett testade så klarar man sig fint även med femsträngat om det är hygglig respons ned till 62 Hz. Helt platt ned till 20 Hz är kanske overkill. Dessutom så finns det ingen baslåda på marknaden som har ens i närheten av platt respons ned till 30 Hz. Spelar man genom ett stort PA så kanske, men de kör väl oftast filter som tar bort det mesta under 40 Hz?
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

200071 skrev:Grymt bra recension tks! Jag är imponerad av din noggrannhet och kunnighet.
+1 :clappy:


Intressant läsning och min övertygelse om att jag skall en sån där liten amatörradio befästes...
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Kan bara hålla med övriga om att det var en ordentlig och bra recension. :clappy:

Har funderat på att köpa trådlöst ett tag så det kanske blir en Tbone framöver.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

Det bästa med trådlöst är enligt min mening att man slipper snurra upp sig i sladden. Jag körde inte trådlöst förra spelningen och det var inte roligt. Så i kväll blir det T-bone trådlöst igen!
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ser fram emot nästa månads gig på större scen än vad jag har lirat på länge. Av nån anledning så lyckas vi lira på ställen med minimala scener med coverbandet. Nu blir det dock inte coverband, och vi ska lira efter Rixfestivalen här i stan så är det samma scen så är den ju aningens större. Perfa att plocka fram det trådlösa igen. :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag är mest skeptisk hur vissa hur rörstärk eller vissa pedaler (distar) skall reagrera när de inte matas med den välkända :-)impedans som en passiv bas lämnar. Man märker ju skillnad med en vanlig preamp ju?
Fast live är det inte så noga iofs.

Kan tillägga att jag har 0 erfarenhet när det gäller trådlöst.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Micael
Medlem+
Inlägg: 1090
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 15:31
Ort: Fjugesta

Inlägg av Micael »

Hellish skrev:Ser fram emot nästa månads gig på större scen än vad jag har lirat på länge. Av nån anledning så lyckas vi lira på ställen med minimala scener med coverbandet. Nu blir det dock inte coverband, och vi ska lira efter Rixfestivalen här i stan så är det samma scen så är den ju aningens större. Perfa att plocka fram det trådlösa igen. :)
Visst är det en frihet när man spelar på en större scen men fördelen med trådlöst på en pyttescen är att man slipper stå på varandras sladdar. Speciellt bra om det är så här trångt.


Bild
www.toothpaste.se
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Micael presenterar sig
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

toothpastemicael skrev: Visst är det en frihet när man spelar på en större scen men fördelen med trådlöst på en pyttescen är att man slipper stå på varandras sladdar. Speciellt bra om det är så här trångt.

Bild
Hehe! Fast vi har inte lika många som kan trampa på kablarna. Sångaren brukar hålla sig vid sin mick och jag och gitarristen håller oss oftast på varsin kant. Men det har ju helt klart hänt att man lik förbannat snurrat in sig när man för en gångs skull varit ut på en liten scenpromenad när scenen så har tillåtit. :D
Skriv svar