In Ear Monitors

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basisten
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 10:15
Ort: Borås
Kontakt:

In Ear Monitors

Inlägg av Basisten »

Ok, basister...
Jag funderar starkt på IEM. Är det nåt att rekommendera för en basist, eller vad tror ni. Nån som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Grejen med in ear som basist är att du måste hitta några riktigt bra lurar som klarar att återge mycket bas. Annars hör du inte dig själv så värst mycket alls...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kolla med Dereborn, han har väl skaffat nåt riktigt bra har jag för mig.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Basisten
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 10:15
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Basisten »

Jag hittade en tråd om detta och fick mycket goda insikter om skiten.
Som ni säger, BRA lurar är ett måste..
Men livekänslan går nog lite förlorad, misstänker jag...Bara att forska vidare...
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Jag har sagt det förr och säger det igen....
Köpte Ultimate Ears UE7pro tidigare i år och har aldrig haft bättre lurar någonsin!
Fantastiska både live, i studio och med Ipod :D
Användarvisningsbild
HappyMicke
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: mån 05 jan 2009, 00:45
Ort: Järfälla

mina erfarenheter

Inlägg av HappyMicke »

Har testat tre trådlösa system:
Först ett DB system för runt 3000kr. Funkade ljudmässigt bra, men det gick inte många gig innan sändarens antenn var intryckt och volymratten började glappa..

Fick då byta mot ett dyrare Shure PSM200. Kostar 5-6000kr. Köp aldrig det.. sååå kasst. Höjer du något i mixen, komprimeras resten ner.. Helt omöjligt att få en bra balanserad mix i öronen. och JA, jag kopplade bort limitern i sändaren.. hjälpte inte.. Ganska plastig sändare oxå och det drevs av 9v batteri som drogs ut väldigt snabbt. Blev till å sälja det och då köpte jag det jag använder nu och inte kommer göra mig av med:

Sennheiser ew 300 (runt 8000kr) helt underbart och robust. Batterierna håller länge och ljudet blir perfekt. Använder mig av ett par helt okej lurar Ultimate Ears UE-SF5 Pro (ca 1800kr) men kommer nog att uppgradera mig snart.

Tyvärr så är det ju oftast så att man får vad man betalar för.. Bättre å spara ett par månader extra istället för att snålköpa något.. det är vad jag lärt mig av dessa inear-köp

Ibörjan körde jag med sladd från en hörlursförstäkare. Rent ljudmässigt är det svårt att slå det, men sladden orkar man inte med om man rör sig lite på scen.. Men om man är osäker på om man vill använda in-ear, är det ju ett billigt alternativ. Ett par bra testa-på-lurar är koss the plug (inte spark plug, dom låter sämre) som du kan få runt en hundring. Dom har väldigt mycket bas i sig. Men dom är av ganska dålig kvalité och låter inte så bra i andra frekvenser.

//Micke
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Bild
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Wennefer
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 03:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Wennefer »

På uggla-turnén körde vi med shure's fetaste modell, E5? eller nått. Dom funkade bra om man körde med "dom gula propparna", då kom basfrekvenserna från stora PA:t igenom och så fick man detaljerna från lurarna... en tråkig sak med in ear är att om man röjer så mycket att man svettas på scenen kan det tränga in vatten i det lilla "röret" där ljudet kommer ifrån... då blir det tyst, typ som lock i örat. Hände några gånger under turnén och det var inte speciellt kul eftersom vi inte hade nått ljud på scenen.
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Kört på Blue Moon Bar och Hard Rock i sthlm och där var det inear som gällde. Inget scenljud.
Märklig känsla över lag även om ljudet var helt ok. Man känner sig helt isolerad eftersom man inte kan snacka med de andra i bandet under giget.
Hade en platta med basvibrationer för att kompensera förlusten av trycket som man kunde stå på. Sket i den direkt.
Trummisen fick sitta på en j-vla vibrator. Hehe.

Nää, inear monitor kan vara en ersättning för vanliga monitorerna (gitarr och sång och lite trummor) men inte för basriggen.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

SnorLars skrev:Kört på Blue Moon Bar och Hard Rock i sthlm och där var det inear som gällde. Inget scenljud.
Märklig känsla över lag även om ljudet var helt ok. Man känner sig helt isolerad eftersom man inte kan snacka med de andra i bandet under giget.
Hade en platta med basvibrationer för att kompensera förlusten av trycket som man kunde stå på. Sket i den direkt.
Trummisen fick sitta på en j-vla vibrator. Hehe.

Nää, inear monitor kan vara en ersättning för vanliga monitorerna (gitarr och sång och lite trummor) men inte för basriggen.
Håller med när det gäller vanliga lurar men sen jag skaffade mina Ultimate Ears så behöver jag ingen rigg faktiskt!
Men det hänger naturligtvis på att det är en bra monitortekniker oxå :D
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Ja om det finns lurar som ger bra tryck och återger ljudet bra i övrigt så kan man ju fimpa lådorna och lägga pengarna på inear.
Bara en topp då. Skulle se lustigt ut. :D
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Känner pressen från övriga i bandet.. börjar dra in på monitorer på scen..

Lutar åt att skaffa mig 3-vägs.. Variphone UM3X.. ska tydligen vara riktigt bra.

http://www.variphone.com/en/in-ear-moni ... eries/um3x
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Basmagnus skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen....
Köpte Ultimate Ears UE7pro tidigare i år och har aldrig haft bättre lurar någonsin!
Fantastiska både live, i studio och med Ipod :D
Låter basen bra i dom? (har nollkoll på In-Ear sortimentet)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

SnorLars skrev:Ja om det finns lurar som ger bra tryck och återger ljudet bra i övrigt så kan man ju fimpa lådorna och lägga pengarna på inear.
Tråkig utveckling tycker jag... tacka vet jag gammalt hederligt härligt basfläsk i ryggen!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

lowfreq skrev:
SnorLars skrev:Ja om det finns lurar som ger bra tryck och återger ljudet bra i övrigt så kan man ju fimpa lådorna och lägga pengarna på inear.
Tråkig utveckling tycker jag... tacka vet jag gammalt hederligt härligt basfläsk i ryggen!
+liggande åtta
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

lowfreq skrev:
Basmagnus skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen....
Köpte Ultimate Ears UE7pro tidigare i år och har aldrig haft bättre lurar någonsin!
Fantastiska både live, i studio och med Ipod :D
Låter basen bra i dom? (har nollkoll på In-Ear sortimentet)
Absolut, basen låter precis som den ska!
Svinbra ljud över hela registret.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Basmagnus skrev:
lowfreq skrev:
Basmagnus skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen....
Köpte Ultimate Ears UE7pro tidigare i år och har aldrig haft bättre lurar någonsin!
Fantastiska både live, i studio och med Ipod :D
Låter basen bra i dom? (har nollkoll på In-Ear sortimentet)
Absolut, basen låter precis som den ska!
Svinbra ljud över hela registret.
OK, låter bra det.. ska kolla med mina kanaler om priser på Ultimate Ears UE7pro.

Variophone UM3x (3-vägs) skulle jag få loss för ca 8k tror jag.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar