SansAmp GT2

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

SansAmp GT2

Inlägg av BBQV »

Eftersom det var jag som ville ha den här sektionen så får väl jag börja...

Bild

Jag köpte GT2:an för minst 10 år sedan. Tanken var att använda den som distpedal, vilket också var huvudanvändningen till att börja med. När jag senare hamnade i en studio så visade det sig att den var lysande som preamp rakt in i bordet. Den är även en jättesmidigt verktyg vid inspelningar på dator. Jag har också använt den som preamp live (bas - GT2 - PA) med lyckat resultat.

Upplägget är enkelt, fyra rattar och tre trelägesswitchar. Rattarna styr gain, bas, diskant och volym. Inga konstigheter. Mellanregistret är fast, om du vill ha mer mid så får du vrida ner bas och diskant och höja utvolymen. Switcharna är det som gör den lite speciell. En kontrollerar den simulerade uppmikningen. Man väljer mellan närmikning mitt i högtalaren, närmikning vid högtalarens kant och avståndsmikning. Skillnaderna är subtila, men en tydlig skillnad hörs mellan närmikad och dinstansmikad.

Nästa switch kontrollerar stärkartyp, Mesa, Fender eller Marshall. Grundljuden är tydligt olika, inte bara samma ljud med olika EQ. Marshalljudet är lite brusigare och ettrigare än Fenderljudet, medan Mesavarianten låter tätt och sammanhållet, särskilt med lite extra gain.

Den tredje switchen styr mängden förstegskräm, standard, hi-gain eller hot rodded. Vräkläget är knappast användbart till bas, men låter bra till distade gitarrer, hi-gain är kanon om man vill ha lite spretigare sound men oftast så räcker normalvarianten med en liten extra gainknuff alldeles utmärkt för mina behov.

Kombinerar man dessa egenskaper så får man ett sanslöst flexibelt ljudverktyg! Jag har spelat in både bas och gitarr med den med bra resultat, den kan få en halvtaskig keyboard att komma betydligt närmare en distad Hammond och sången att låta rörvarm och analog rakt in i datorn.

I manualen finns ett antal utgånglägen att bygga vidare på, allt från rent countrytwang till Metallicavräk och Fender Bassman till King's X-bas. Min Precision genom Stevie Ray Vaughn-inställningen låter guld!

Om ni känner er osäkra på var jag står efter detta så säger jag: Köp!

SansAmp har ju basvarianten BassDriver också, med lite fler utgångar, den hittar du här!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5090
Senast redigerad av BBQV den lör 11 sep 2010, 13:09, redigerad totalt 4 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Minns att jag använde en GT2 för många år sedan vid en inspelning med mycket bra resultat. En fråga: Upplever du att den stjäl bas, som ju kan vara ett problem ibland? Själv så minns jag inte om den gjorde det vid den där inspelningen eftersom det var mer än 10 år sedan.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har inte haft några problem med det. Jag är å andra sidan inte ute efter subbas, så där kanske det saknas nå't. Det som imponerar mest på mig är att de olika inställningarna låter så markant olika, hela grundljudet förändras. Ändå låter det hela tiden bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Ni som har kört sådana här har ni haft problem med surr när man vrider på lite gain? Min är tyst och fin vid rent ljud men så fort jag drar på lite gain så surrar den, inte bara nåt brus utan ett irriterande surr oavsett om jag spelar eller inte. Frågan är om det är normalt beteende av deras gain eller om min senaste kap är ett felaktigt exemplar?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nu var det ett tag se'n jag bytte till BDDI, men jag har för mig att Marshalläget (British) surrade på rätt friskt, speciellt med lite gainboost. Tweedläget var dock tyst och fint. Jag tolkade det som att Marshallstärkare låter sådär... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar