NS Design Wav Bas

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

NS Design Wav Bas

Inlägg av Matte »

Efter som BBQ har fått till denna sektion så kan jag lägga upp mitt upplåtande om denna bas här.

Köpte en för ett par veckor sedan för att ha som repbas när man behöver ha kontra med sig. Vlet stod mellan att öpa större bil eller elkontra så det fick bli ett nytt instrument! :D

Vilka träslag basen är gjord i har jag inte koll på. Det är ebenholtzbräda som är riktigt trevlig med sina chokladsbruna insla. I övrigt är exemplaret jag köpte röd mer cherryröd med lite ljusare toning på lönntoppen (fanérad topp)

Basen kom relativt ojusterad så efter lite pillande med dragstång och stränghöjd så fick jag den ungefär dit jag ville. Den är relativt enkelt att justera och man kan nog få till nästa vilken stränghöjd som man vill med ganska ekla medel. En skruvmejsel och en insexnyckel av tumstorlek som tyvärr inte skickade med (men vad gör det mig som jobbar på järnhandel......) Basen har en mick och elektroniken består av en volym, en ton och en svitch för att välja mellan arco eller pizz. läge.

Ljudet då? Ja.Det låter elkontra om man får uttrycka sig så. Har inte samma träighet och kropp som kontran jag har, men med lite skruvande på stärkaren så får man fram ett kontralikt ljud som duger för att repa med. Som kontrasubstitut på konsert skulle jag nog dra mig för att använda den.Den har ett eget sound som kan vara användbart + att i högljuda band är det trevligt att slippa rundgångsproblem och liknande.
Elektroniken är inte mycket att orda om. Har ingen stråke så har inte testat hur arco-läget låter med stråke, men Pizz.-läget låter trevligast när man lirar med fingrana. Arco- läget vid fingerspel är väldigt plonkigt och diskantigt.

Stativet som medföljer är en enlare variant av det tripodstativ som medföljer de dyrare Tjekisktbyggda basarna och är rätt så smäckigt. Om de bättre stativerna passar så fundrare jag allvarligt på att byta upp mig för det känns som detta kommer ge sg snarare än man vill.

Sammanfattning så här långt: Trevlig att spela på, lätt att få med sig, men att bara ha den som kontrabassist hoppar jag nog. Den ersätter inte utan är snarare ett kompliment till den akustiskat kontran. Ska programmera lite i min multieffekt och se vad man kan göra med ljudet för att få det mer träigt. Får väl återkomma mer om detta senare i så fall.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Har du haft tillfälle att testa de Tjeckiska?

Om så är fallet, hur står sig "lillebror" i en jämförelse?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

ingo skrev:Har du haft tillfälle att testa de Tjeckiska?

Om så är fallet, hur står sig "lillebror" i en jämförelse?
Ja. Spelmässigt är de rätt så lika, fast de tjeckiska är ljudmässigt mer varierade i och med de magnetiska mickarna och den aktiva eletroniken. Byggmässigt så är de oxå ett par snäpp bättre, men man kan inte förvänta sig annat när de är 2-3 gånger dyrare.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...en bild vore trevligt :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

mikkejohansson skrev:...en bild vore trevligt :)
Visst. Ska bara skaffa digitalkamera först!
Är fast i analogträsket! :? :)
men kolla in på http://www.nedsteinberger.com/wav/index.html så ser du bider på hur de ser ut, Min är nog aningens mörkare i färgen än den röda på deras site.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Efter Örebro-träffen är jag såld..
Halsen är på tok för tjock, det är prickar i halsen.. och den är som sagt inget substitut för en riktig kontra...

Men jag är såld iallafall..

Bild

Vart köpte du den?

Såg att thomann har den för 9500:- ..

Får hoppas tomten har med sig stora långa hårda paket i år.. (sa flickan till pojken) :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Väldigt intressant!
Nån som kan jämföra med Warwicks elkontra? Skillnader?
Är oxå ute efter en elkontra för att underlätta rep och transport.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Aslan skrev:Väldigt intressant!
Nån som kan jämföra med Warwicks elkontra? Skillnader?
Är oxå ute efter en elkontra för att underlätta rep och transport.
Ja. Jag kan jämföra då jag testat Warwicks variant ganska ingående innan det köptes elkontra.
Warwicken har mer gemensamt med en vanlig kontra än NS:en har gällande hals och häl och sådant. Till Warwickens fördel kan väl nämnas att den känns mer som en ordinär kontra att lira på.

Ljudmässigt så dras båda med det faktum att det låter elkontra och inte kontrabas. Ett eget sound som är lika mycket bandlös elbas som kontrabas. För min del så är det användbart i vissa fall, fast mitt huvudsaliga användningsområde är att just slippa släpa på den riktiga kontran till rep och liknande.Till det är den alldeles lysande och funkar bra som substitut.
Warwicken låter snäppet bättre, men kostar betydligt mer. Den ska väl jämföras med de tjeckiska NS basarna och då är den inte alls i samma klass.

Bästa elkontran förutom de tjeckiska Ns basarna är en handbyggd bas som jag testat. Den låter kontra, men är inte till salu! :cry:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev: Vart köpte du den?
Stora staden USA. Beställd fredag kväll och levererad hem till mig på tisdag förmiddag veckan där på. knappt 3½ dygn senare....
Ungefär samma pengar som från Tyskland eller för den delen i Sverige, men det fanns vara svarta att få tag på i Europa då. Det ville inte jag ha så då fick det flygas en över pölen.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alright!

För en person som inte har kontra som huvud-bi-instrument.. upplever du att detta är "good enough" för hemmabruk alt det enstaka små-gigget??

Jag har bara spelat kontra 2 år i plugget.. och har inte haft något gig utanför den miljön med en.. så jag har väldigt lite referens..

Jag upplevde bara att den lät mycket kontra för att vara en pinne! ;)

EDIT: Skulle va kul att höra den med stråke!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Alright!

För en person som inte har kontra som huvud-bi-instrument.. upplever du att detta är "good enough" för hemmabruk alt det enstaka små-gigget??

Jag har bara spelat kontra 2 år i plugget.. och har inte haft något gig utanför den miljön med en.. så jag har väldigt lite referens..

Jag upplevde bara att den lät mycket kontra för att vara en pinne! ;)

EDIT: Skulle va kul att höra den med stråke!
Jo. Den låter rätt okej så länge man inte ställer sig och lirar riktig kontra efter eller före, då märker man skillnaden i ljud. Skulle inte köpt den om jag inte tyckte att det lät bra nog för att användas. Stråke har jag ingen, men kolla om det inte finns klipp med Tony Levin på Youtube när han lirar på en med stråke.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

står mellan att köpa en mik o nya strängar till min kontra
eller en sån ns design bas
tror det blir basen faktist
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

lars-på-bas skrev:står mellan att köpa en mik o nya strängar till min kontra
eller en sån ns design bas
tror det blir basen faktist
Alltid roligt med nya instrument
Skriv svar