Ashdown MAG 810 EVO II

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Ashdown MAG 810 EVO II

Inlägg av JMP »

Av olika anledningar så sålde jag ju av mina Marshall-prylar till den utomordentligt trevliga Ironbullen här på forumet. Främst var jag ute efter en annan topp som jag får mer nytta av hemma i studion och eftersom många toppar inte klarar 2ohm så behövde jag en ny låda oxå.

Sååååå...
Nu har man blivit med kylskåp.....men maken till smidigt kylskåp har jag inte sett. Införskaffades ifrån Dolphin Music i England för strax under 4800,- inkl. frakt och efter att jag har fått kramas med den så kan man kan lugnt säga att det är en makalöst prisvärd och snygg rackare! :D

Hjulen och handtagen på baksidan gör den otroligt lättroddad. Den gled in och ut ur bilen som ingenting och rullades in i repan på ett kick. Korta och låga lyft ordnar man själv.

Den går ju att köpa hos Thomann oxå, men de kunde aldrig svara på om de har EVO II eller I till försäljning och hävdade dessutom att bilden på deras sida var identisk med den på Ashdowns sida...., vilket den inte är. Detta var oxå anlednignen till att jag var osäker på att handla hos dem denna gång. EVO II skiljer sig mot den första versionen iaf vad gäller vikt, frontgaller och nederdelen på baksidan som numera är lite mer tiltvänlig. Så det blev som sagt Dolphin Music istället, och köpet och leveransen var hur smidig som helst så jag kan rekomendera dem utan problem.

Lite data:
800W, 4 ohm
Speakon- och teleuttag
H x B x D 1125 x 609 x 420
Vikt 65kg

Hur den låter?
Har bara testat att koppla den ifrån en inte så stark Eden-kombo så jag vet inte riktigt, men det hördes som om det fanns tillräckligt med knorr, punch och djup för att göra mig nöjd och belåten. Får kanske anledning att återkomma med att beskriva den totala upplevelsen då allt är på plats.

Minus/frågetecken
Hjul är iofs stora, men rejäla verkar de inte vara... blir nog ett utbyte där till ngt bättre. Infästningen av hjulen gör mig oxå lite osäker...det är ju ändå 65 kg så jag tror jag kommer att göra ngn form av förstärkning på det om jag ändå skall byta ut hjulen. Jag får se om jag får ork, tid och lust att göra det.

Summa summarum :D :D :D :D (av 5 möjliga)

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Intressant!
Den skulle jag gärna vilja testa i Glanshammar med min topp!
Måste vara sjukt prisvärd...!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

onekligen billigt för en ny 810, intressant :P
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Skulle vara roligt att prova den. Snygg är den ju med de mörkblåa konerna.
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Ja, prisvärt är ordet! ;)
Får se om det passar sig i slutändan med Glanshammar, men om det blir så kanske den åker med (om det inte skiter sig pga ev. samåkning förstås)... och då kan den ju självklart provas!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Ser najs ut, och riktigt bra pris för en ny 8x10:a. Vad blir det för topp till den då?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Ahh, nu såg jag i din presentation att du har en LowDown. Vad tycker du om den? Du kanske har recenserat den också, jag ska kolla det =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+
Inlägg: 848
Blev medlem: tis 18 sep 2007, 11:18
Ort: Fagervik

Inlägg av JMP »

Indigo skrev:Ahh, nu såg jag i din presentation att du har en LowDown. Vad tycker du om den? Du kanske har recenserat den också, jag ska kolla det =)
Precis...... ;) Jag har lagt dit den alldeles nyss. Hämtade den på lunchen idag och hann endast med ca 7min provkörning. Tja, en Line6-topp är ju inget man skryter med på dessa breddgrader direkt hahaha :roll: , men kanske lägger jag upp ngt om den framöver.

Ang. toppen så kände att jag ville ha ngt som jag har större användning för hemma mellan repen oxå, som är lätt att flytta mellan, som är roligt att leka med och med många ljudmöjligheter där jag har chans att iaf hitta ett par användbara ljud. Känns faktiskt inspirerande!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

JMP skrev:
Indigo skrev:Ahh, nu såg jag i din presentation att du har en LowDown. Vad tycker du om den? Du kanske har recenserat den också, jag ska kolla det =)
Precis...... ;) Jag har lagt dit den alldeles nyss. Hämtade den på lunchen idag och hann endast med ca 7min provkörning. Tja, en Line6-topp är ju inget man skryter med på dessa breddgrader direkt hahaha :roll: , men kanske lägger jag upp ngt om den framöver.

Ang. toppen så kände att jag ville ha ngt som jag har större användning för hemma mellan repen oxå, som är lätt att flytta mellan, som är roligt att leka med och med många ljudmöjligheter där jag har chans att iaf hitta ett par användbara ljud. Känns faktiskt inspirerande!
Ahh, då är den riktigt färsk =)

Jag själv har väl inte jättebra erfarenheter av Line6 basgrejer, men det kan säkert vara en kompetent topp. Särskilt om man som du säger vill testa lite olika ljud och experimentera.

Den har ju dessutom en kompressor modellerad efter den underbara LA-2A, och det kan ju inte vara helt fel =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Skriv svar