Ashdown Five Fifteen

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Ashdown Five Fifteen

Inlägg av BBQV »

Jag fick ett erbjudande jag inte kunde säga nej till och köpte en Ashdown Five Fifteen 100W 1x15"-combo. Efter ett par dagars provande med diverse basar kan jag bara konstatera att den är prisvärd som få! Listpris 2 395 kr.

Hela kontrollpanelen är föredömligt enkel: Gain, bas, mid, diskant och volym. Instrumentingång, hörlursuttag, external speaker out och CD/Line in. Det finns också en Deepknapp som borde lödas fast i on-läge. Om man kopplar in en annan högtalare så kopplas den interna ur.

Utseendemässigt så ser den ut som en stor, svart kub. Kontrollpanelen sitter försänkt i ovansidans bakkant och hela lådan är klädd med svart filt som verkar tåla en del. Den luktar nog lite illa efter lite öl och cigarettrök misstänker jag. Fronten täcks av ett svart metallgaller med Ashdownloggan i ena hörnet.

Ljudet är traditionellt blues/soul-mulligt, hi-techbasister göre sig icke besvär. Dessutom sägs det uttryckligen i manualen (föredömligt kort - två sidor) att inputimpedansen är optimerad för passiva basar. En femtontummare utan diskanthorn innebär också att det mesta över 4-5 kHz inte hörs. Effekten är overkill för vardagsrum, räcker till för rep och är fullständigt meningslös på gig. Det skulle vara bra med en Line out...

Diskantkontrollen låter lite hård om man drar på över klockan 2, midden är ganska låg (runt 4-500 Hz tror jag) och baskontrollen är mullig utan att bli muddig. Tillförlitligheten kan jag inte säga något om eftersom jag bara haft den i ett par dagar.

Personligen tycker jag att begränsningarna är dess styrka. Den är enkel att hantera och har ett grundljud som jag gillar. Den är lite som en P-bas, omöjlig att ratta bort sig på. Vissa kanske tycker att det är tråkigt och inspirationsdödande, men jag är en plug'n play kind of guy...

Slutligen, och det här är viktigt, kan jag meddela att hustruns första reaktion var: Den var ganska snygg!
Hennes andra reaktion var: Det var inte så dyrt!
Så'n information kan vara intressant för er som har familj....

Bild
Senast redigerad av BBQV den sön 12 apr 2009, 09:35, redigerad totalt 4 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Ashdown Five Fifteen

Inlägg av Svensson »

BarbequeVillage skrev: Slutligen, och det här är viktigt, kan jag meddela att hustruns första reaktion var: Den var ganska snygg!
Hennes andra reaktion var: Det var inte så dyrt!
Så'n information kan vara intressant för er som har familj....

Bild
Ska genast ropa på frun!

Det lustiga är att jag satt och titade på en annons på blocket för 5 minuter sedan. Är det den du köpt?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ashdown Five Fifteen

Inlägg av BBQV »

Svensson skrev:
BarbequeVillage skrev: Slutligen, och det här är viktigt, kan jag meddela att hustruns första reaktion var: Den var ganska snygg!
Hennes andra reaktion var: Det var inte så dyrt!
Så'n information kan vara intressant för er som har familj...
Ska genast ropa på frun!

Det lustiga är att jag satt och titade på en annons på blocket för 5 minuter sedan. Är det den du köpt?
Nope, köpte en ny från Bålsta Musik. Marginellt dyrare än den på blocket... :D
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Låter bra om man spelar med låg volym faktiskt. En helt ok stärk ...som jag råkade spela sönder. Transistorn dog och det kostar 1600:- att laga. Kan köpa den ny för 1995:-

Sinnes...
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är den tung?
Min B100R är vansinningt jobbig att konka med bara ett handtag.
Låter som en kombo för mig annars... om jag inte haft den jag har.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Inte alls speciellt tung...tycker jag. Eller ja, det är ju en smaksak. Men ...njae. inte överdrivet tung. Sa jag att den inte var så tung. Njae, inte speciellt tung. Tung? Njae...
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nej, inte speciellt tung. Däremot är kubformen lite otymplig och det finns bara ett handtag...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

BarbequeVillage skrev:Nej, inte speciellt tung. Däremot är kubformen lite otymplig och det finns bara ett handtag...
Sådär en månad efter :lol:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Lassebasse skrev:Låter bra om man spelar med låg volym faktiskt. En helt ok stärk ...som jag råkade spela sönder. Transistorn dog och det kostar 1600:- att laga. Kan köpa den ny för 1995:-

Sinnes...
men byt transistorn själv?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Noelredding skrev:
BarbequeVillage skrev:Nej, inte speciellt tung. Däremot är kubformen lite otymplig och det finns bara ett handtag...
Sådär en månad efter :lol:
Bättre sent än aldrig! Men den är fortfarande otymplig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

jag har en sån själv, och jag skulle bara säga att det är en riktigt snygg logga dom har och den gör så att det känns lite vintage när man tittar på den, vilket jag gillar.

förstärkaren kan liknas vid ett tjockt barn som är full av energi men som är instängd och får inte komma å leka :cry:

men det är därför jag skaffade en compressor :D
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

PS: om man skulle spilla öl på den så kan man ju alltid byta ut filt klädseln mot svart lurvigt monster päls (tanken har slagit mig) eller varför inte ko-klädsel 8)
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kneget skrev:PS: om man skulle spilla öl på den så kan man ju alltid byta ut filt klädseln mot svart lurvigt monster päls (tanken har slagit mig) eller varför inte ko-klädsel 8)
Hmm Koklädsel och cowboyhatt hade ju kunnat vara nåt. Yihaaa!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+
Inlägg: 1585
Blev medlem: mån 30 mar 2009, 23:04
Ort: sala

Inlägg av johnne »

har en sån härna stärk jag med.. till vardagsrummet är den Ok och låter bra på låg volym.. och det är väl tur det för inte spelar dom högt.. i en liten replokal fick jag dra på runt 70% och då börjar den låta illa.. inte högre men bara pruttigt.. jag kopplade in en extern låda till den och då lät det än mindre.. i tron att det var något fel ringde jag till Ashdown och frågade.. och fick då veta att extern låda ska vara 4 Ohm och inte alls 8 som det står på förstärkaren.. dom ursäktade denna fadäs med att det stod i manualen.. inte den man fick med utan den på nätet..

hemma i lägenheten som den är-- perfekto.. om man gillar det enda ljudet den presterar.. till allt annat helt kass
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Vad jag har kunnat läsa mig till här på PB så är den allmänna uppfattningen att den här är för klen för att använda på gig. Men hur skulle den vara att ha med på gig för egen medhörning? Min tanke är att köra line från min Sansamp till mixerbordet och en sån här som medhörning då medhörning jag fått på en del ställen lämnar en hel del att önska. Eller att ta med för lite mer unplugged-gig?
Skriv svar