Ibanez AEB10E

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Ibanez AEB10E

Inlägg av Surfin' »

Har haft denna nu sen sommaren -08 och i söndags provade jag den på ett rep. Ganska halvkomiskt ändå. Fick i fredags veta att jag har ett trio ackegig om en vecka och på söndagen var första repet så jag tog med denna då jag tänkte att den skulle passa perfekt! Visade sig när jag kom dit att bandet är nu en oktett med elgura, trummor etc.

Hur som helst, under repet testade jag lite vad den gick för och repet gick skitbra! Basen är strängad med TI jazz flats och den sjunger något så otroligt bra! Den har definitivt det amerikanerna kallar för "thump". Man får lite kontraaktiga vibbar av den, så skulle man banda av den vilket jag har funderat på men inte bestämt mig än så skulle kontrakänslan nu förhöjas otroligt! Även andra som testat basen har påpekat att den har en kontravibe över sig och skulle passa som bandlös!

Ljudmöjligheterna med den inbyggda EQn är fantastiska, man kan forma i princip vilket sorts ljud man vill! Personligen avskyr jag den vassa och sterila karaktär som akustiska basar får om man vrider på lite diskant med den inbyggda EQn men Ibanez har verkligen lyckats och gjort en fin EQ som inte nuddar den där Hi-tech diskanten som andra ackebasar har.

Om jag ska komma på något minus så är det att det är bara en axelbandsknopp installerad från fabrik. Provade även att sätta dit lite grövre strängar och när jag skulle ta av dem så fastnade E strängen vilken jag tror var på 107 gauge. Så jag rekommenderar att inte överstiga 105 (har provat). Gällande intoneringen så är den intonerad efter de D'addario strängar som kommer från fabrik, storlek 45-100, så kör man med annan storlek får man se upp med intoneringen. Gällande instrument, klangen och känslan så finns inget negativt att säga.

Så är man ute efter en bra acke kan jag inte mer än rekommendera denna! Brukar klämma på andra ackebasar när jag är i musikaffärer och jag blir alltid glad då ingen är lika bra som min :D har haft den ute här på forumet till försäljning men nu efter repet jag nämnde här övanför så är denna en keeper!
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Inlägg av newheartshadow »

Har en sådan jag med, äldre modellen i solid svart lack och med gamla stallet. tycker mycket om den trots att man inte riktigt hörs i helt akustiska sammanhang.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Skönt att du ändrade dig!
Ska lira med min i morgon, har giggat med den 3-4 gånger nu och den är som du säger smidig att forma ljudet med. Låter riktigt fint. På min sitter bronzesträngarna som den levererades med kvar och jag tycker att de låter riktigt bra. Nästa strängset som ska provas blir nog slipade.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Vilket sammanträffande , har precis kollat på en annons på en sån här, vad anser ni att de är värda beggade ?
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Härligt att du gillar din Hellish! Prova slipade så får du se om du gillar det soundet också! :) Angående värde så köpte jag min för 3300:- och då fick jag med en otroligt tjock och fin rockbag för ackebasar av försäljaren. Den var tydligen värd 1000:-. De brukar poppa upp lite då och då på Vendolin har jag sett och då brukar de ligga mellan 3000-3500:-, ibland med och ibland utan bag.
Skriv svar