R. Cocco nickel

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

R. Cocco nickel

Inlägg av Klopper »

Dags för test av R. Cocco nickel 45-65-85-105-125.
Åter igen börjar jag med det viktigaste.
Vikten!
Bruttovikt med embalage blev på ostronets köksvåg 179 gram, utan papper och plastemballage 139 gram.
Jämfört med Galli (173/128) så är det betydligt tyngre strängar vi talar om här.
Nog så viktigt i fall man är klent byggd!
Strängarna levererades i ett snoffsigt rött packet med guldtryck (även detta är äv värde då utseende är viktigt) och strängarna låg förnämligt skyddade i individuella återförslutningsbara plastpåsar.
Hustrun som är måttlig intresserad av mina strängbyten blev helt plötsligt väldigt intresserad, inte av strängarna utan plastpåsarna.
Dom snattades raskt av henne (vad hon skall han dom till står skrivet i stjärnorna men jag hoppas att diskussionen vid framtida stränginköp blir av det lindrigare slaget).

Med ett visst mått av vemod plockades Galli-strängarna av och inspektion av band och greppbräda gjordes.
Banden var obetydligt slitnare efter ett år med Galli, en lätt putsning hade nog varit på sin plats men då jag av naturen är lat så lät jag bli, igen, får bli nästa gång, kanske.
Det som överaskade mig var greppbrädan.
Efter en lätt avtorkning/polering med en gammal tubsocka som av en händelse råkade ligga framme så var greppbrädan ren och fin som en söndagsskjorta. Det verkar som att poleringen medelst Dremel med lumpskiva och lemon oil (se http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=7709) gett brädan en sån yta att gôr från fingrarna inte fastnar så lätt.
Tack och lov för det.
Lemon oil luktar vidrigt i min näsa.
Varför gör man inte dylika oljor med angenämare doft?
Typ Bordeux, Saffire Bombay eller Kate Bush?
Nåja man kan inte få allt.

Yxan strängad och klar.
Första intrycket oförstärkt.
G-D-A och E strängen lät inte oväntat mycket bra. Lite mer hss ljud vid gliss men det var bara att vänta då strängarna kändes en liten aning ”råare” än Galli, förmodligen beroende på att dom verkar vara lindade med något grövre tråd. Mycket twang och en aning mer zzing än Galli, men väldigt spänstigt.
B-strängen däremot lät en smula luddigt oförstärkt.
Undrar om 128 hade varit modellen för mig, men jag skall inte gå händelserna i förväg innan jag testat förstärkt.

Längden på strängarna var perfekt till BB5000, men det är nog på håret att dom klarar string through på en 34”, åtminstånde vad gäller B och E sträng. Övriga strängar torde det inte vara något som helst problem med string through.
När det gäller justering av höjd och intonering så kunde jag inte märka någon större skillnad mot Galli.
Där emot så kändes dom mjukare att spela på än Galli.

Inkopplad.
Testen gjordes genom TE-Gp12-Soundcraft 2400-Nad 3020 och ett par sunkiga hörlurar som är minst 30 år gamla (jag vet dock vad jag kan förvänta mig av dom sist nämda).
Skillnad i hss-ljudet vid gliss märkte jag ingen skillnad på, trots en lite ”råare” känsla för vänstertassen, på intet sätt obehaglig bara lite annorlunda. Detta kan iofs bero på att Galli strängarna är nästan ett år gamla och har blivit en ”smula” inslitna.
En aning mer twang och zzing tyckte jag mig märka men inget som störde mig, tvärt om, en bra balans för mig.

Hur var det då med B-strängen?
Jo då den lät ok. Inte lika fokuserad som Galli, men betydligt bättre förstärkt än oförstärk, men här finns nog lite att justera för den gode Cocco, åtminnstånde om B-strängen skall bli lika bra som övriga strängar.
Det hade varit spännande att testa dessa strängar på ett bättre bygge än min BB5000 som jag på intet sätt upplever som dålig, men en test på t.ex. en 34” Unicorn hade varit spännande att göra.

Ett försök till sammanfattning och jämförelse Galli vs R. Cocco blir följande….
Yta/finnish/känsla för vänstertassen ett litet + för Galli.
Tension/hårdhet + för Cocco.
Stränglängd + för Galli om string through önskas, men det är på håret.
Twang/zzing + Cocco
Fokus/tydlighet B-sträng + Galli
Prisvärdhet många + för Cocco när det gäller introduktionspriset och ett litet + för Galli för ordinarie priset, pga B-strängen.
Livslängd, inte en aning när det gäller Cocco, det skall bli spännande att se/märka.
Får Cocco fixat mer tydlighet på B-strängen så blir dom hur bra som helst.
Nu känns det nästan som dött lopp.
Jag kommer att få svårt att bestämma mig, B-strängen till trots.
Hade jag haft en gammal BB3000 så hade nog valet varit solklart.
Cocco.

Återkommer när jag gjort mitt bästa för att avfolka byggden genom att på hög volym släppa ut ljudet genom ett par NS1000.

Fredrik K / Klopper
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Tackar Fredrik för mycket utförligt skrivande. Nu är det fram för resten av er :lol:

Vad gäller priserna så ligger de idag på (4-pack) 315 för Cocco och 339 för Galli, (5-pack) 390 för Cocco och 395 för Galli. Priserna på Galli-strängarna måste höjas med ca 15% då Euron gått upp 27% sedan dessa sattes. Cocco kommer att ligga kvar. Galli kommer därför att ligga på ca 390 för 4-set och 450 för ett 5-set
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Kan man köpa lös Galli B-sträng?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Utförligt och bra skrivet Klopper! :tummenupp:

Själv nöjer jag mig med att rapportera att mina Stainless R.Cocco stortrivs på min Stingray - det blev en utmärkt bra matchning där! Stringthrough var inga problem heller, längden räckte till alldeles utmärkt.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Om man känner att man behöver extra längd kan man beställa Extra long scale
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

the_great_alfonzo skrev:Kan man köpa lös Galli B-sträng?
Säljer inga lösa strängar men kan kolla om jag har någon liggande ändå
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tack för recensionen!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Efter en dryg timmes hets/kravall/fjärilsbas genom NS1000 med nya Cocco:s så kan jag meddela följande.....
B-strängen låter ok, men Galli:s låter bättre.
Jag tror att detta beror på att dimensionen till trots Cocco är mjukare.
Den har en tendens till vumm och därmed en smula otydlighet.
Jag stämde upp basen ett tonsteg och b-strängen lät kalas.
Tyvärr så ändrades tonen i övriga strängar. :(

Jag har bankat som f*n medelst fingrar, tumme och stenplektrum och det låter helt enkelt skitbra. Undantaget b-strängen.
Strängarna låter betydligt "varmare" än vad jag kan dra mig till minnes att Galli-strängarna gjorde som nya.
Kan det möjligen bero på att dom är väldigt mjuka för att vara ett 45/125-set?
Dom känns i mer som ett 40/120-set för vänstertassen, lindningen undantaget.
Lindningen är som tidigare meddelats lite "råare" än Galli, inget problem för mig, men har man "fröken" fingrar så kanske man lider av det, men inget som en riktig "basist" skulle lida av! :wink:

I mina lätt slappa trumhinnor så låter det som att det är gott om övertoner som "fetar" till ljudet.
Me like! :D
Jag har kört på med fingerspel från stallet och till 12:e band och strängarna svarar snällt på det mesta jag har utsatt dom för.
Det är väldigt lätt att spela dynamiskt på dom. Dom svarar mycket bra på allsköns konstigheter jag provat.

Varför tror jag att Mr Lundamalt/Ale gossen med ett anslag som skulle få en fjärilsvinge att verka som en tungviktshöger skulle trivas med dom? :lol:

Får Mr Cocco bara fjutt på b-strängen så kommer jag att få ett smärre h-e att välja.
Cocco eller Galli?
Huga det blir svår.
EADG = solklart Cocco.
BEADG = inte lika klart. Galli:s b-sträng är helt enkelt bättre.
Shit!
Jag kommer att få problem.

MALA!
Kan du och Cocco göra något åt b-strängen?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag ska nog ta och införskaffa ett EADG cocco set och en lös galli B-sträng ifall Mala hittar nån :)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:Jag ska nog ta och införskaffa ett EADG cocco set och en lös galli B-sträng ifall Mala hittar nån :)
Risk finnes att du blir besviken på kombinationen Galli B och resten Cocco.
Men testa för tusan och delge oss dina erfarenheter! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Klopper - Jag tror det blir grymt att ha stämmningen CEADG på basen! Inovativt och nytänkande! :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Har nu testat nickel R-kellys på både fender och maruschysckyk.
Tyvärr inte särskilt nöjd. Dels har jag väldigt svårt för tensionen, funkar inte alls för mig. Ytan är ganska skön och funkar bra dock. Men när det kommer till soundet vet jag inte, jämfört med Galli tycker jag de har långt kvar.
De känns lite döda, och lite "boomiga" saknas briljans och klipp jämfört med Galli.
Verkligen inte dåliga strängar, men inte riktigt min kopp te.
Men mycket coolt av Mats att ta hem dom.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Kan tillägga att jag testade ett par SS på min jazz också, och de lät verkligen kanon, ganska likt rotosounds vilket jag annars brukar gilla i SS-version. Det var dock 0.45'or så dom har Martin fått mot hans 0.40's.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ale skrev:Har nu testat nickel R-kellys på både fender och maruschysckyk.
Tyvärr inte särskilt nöjd. Dels har jag väldigt svårt för tensionen, funkar inte alls för mig. Ytan är ganska skön och funkar bra dock. Men när det kommer till soundet vet jag inte, jämfört med Galli tycker jag de har långt kvar.
De känns lite döda, och lite "boomiga" saknas briljans och klipp jämfört med Galli.
Verkligen inte dåliga strängar, men inte riktigt min kopp te.
Men mycket coolt av Mats att ta hem dom.
Döda kan jag inte hålla med om men väl en aning "boomiga" som jag tolkade som varmt ljud.
Men det gillar jag
Briljans och klipp tyckte jag inte saknades, men visst, dom låter inte som Galli.
Kul att man uppfattar saker olika. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ale skrev:Kan tillägga att jag testade ett par SS på min jazz också, och de lät verkligen kanon, ganska likt rotosounds vilket jag annars brukar gilla i SS-version. Det var dock 0.45'or så dom har Martin fått mot hans 0.40's.
Hur stod dom sig mot galli då?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Absolut, helt klart en smaksak. Kan tänka mig dom funkar finfint till tex hiphop och soul-prylar så jag behåller dom helt klart.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

the_great_alfonzo skrev:
Ale skrev:Kan tillägga att jag testade ett par SS på min jazz också, och de lät verkligen kanon, ganska likt rotosounds vilket jag annars brukar gilla i SS-version. Det var dock 0.45'or så dom har Martin fått mot hans 0.40's.
Hur stod dom sig mot galli då?
Har inte testat Gallis SS.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Sött :) Undrar ifall stålBsträngen låter bättre än nickel..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ale skrev:Absolut, helt klart en smaksak. Kan tänka mig dom funkar finfint till tex hiphop och soul-prylar så jag behåller dom helt klart.
Svarade du mig eller El Fnosko?
Hiphopkortklipptfrisörmord = El Fnosko
Soulrockmegadänggrävling = Klopper :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... jag gillade basigheten (boomigheten?) och tycket det var mycket trevlig topp på Cocco.
Kanske inte hitech-artat som hi-beams när de är nya (mina har dött och måste badas).
Tension är lite låg... var det det du menade Ale? Man borde gå upp en storlek kanske.
Men på de basar jag valt att stränga så gör det inget. På P-basen skulle jag nog ta ett kraftigare set.
Har ju ett long scale set kvar... det blir nog till Ricken, det kanske kommer att slammra schysst.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Svarade dig klopperperpereprperperpopopopop.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Anli.
Risk föreligger att du kommer att tycka att Cocco är väl mjuka på Ric:en.
Men kör på och upplys oss.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Klopper skrev:Anli.
Risk föreligger att du kommer att tycka att Cocco är väl mjuka på Ric:en.
Men kör på och upplys oss.
Sant! Blev ju lite fjongigt på shortscale, men passade ändå.

Har ju å andra sidan en Gibson Victory... min hitechbas! Den kan må bra av lite boom och schysst topp.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Janne

Inlägg av Janne »

Tack för bra recension Klopper. Har förgäves försökt köpa hem ett set Galli efter din recension av dom, men trots två försök via mail har jag inte fått tag i något set, Mala är väl sur på mig eller nåt... :D Så, jag ligger lite efter, gör ett nytt försök med gallisträngarna när mina DR gett upp. Sen kanske Cocco fått ordning på B-strängen så man kan beställa dom också.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

anli skrev:Hm... jag gillade basigheten (boomigheten?) och tycket det var mycket trevlig topp på Cocco.
Kanske inte hitech-artat som hi-beams när de är nya (mina har dött och måste badas).
Tension är lite låg... var det det du menade Ale? Man borde gå upp en storlek kanske.
Men på de basar jag valt att stränga så gör det inget. På P-basen skulle jag nog ta ett kraftigare set.
Har ju ett long scale set kvar... det blir nog till Ricken, det kanske kommer att slammra schysst.
Nja tvärtom, men tensionen berodde nog mest på att jag inte spelat 0.45 på jättelänge.
Även om problemet kvarstod en aning när jag satte på Martins 0.40 idag. Men det är ju en smaksak såklart.
Fender
Ampeg
Skriv svar