TecAmp Puma 1000, TecAmp M-212

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

TecAmp Puma 1000, TecAmp M-212

Inlägg av vinter »

Bild
En personlig reflektion

Jag var med på Pratabas-träffen i Övik i lördags (21/3) och fick dessutom förtroendet att hålla en basclinic för alla som var där. Mycket trevligt och inspirerande var det! Träffen var i Church Garden Studio hos Lars Dahlqvist, John Vigebo (bassjov) kunde inte valt ett bättre ställe tycker jag!
När jag kom dit fanns det ett antal förstärkare och lådor uppställda och jag valde att spela på en TecAmp Puma1000 kopplad till en M-212 låda. Eftersom jag även hade några låtar på backtrack ville jag ha en basrigg som lät bra i alla register, så även solon hördes klart och tydligt. Jag har aldrig tidigare testat TecAmp och hade ganska höga förväntningar. (Mycket beroende på all bra kritik de fått på detta forum.) Min första tanke var att denna lilla rigg inte skulle räcka till, men sedan jag spelat de första tonerna var jag övertygad om motsatsen: volym fanns det gott om! Jag är väl medveten om hur mina basar låter och lika medveten om hur olika förstärkare färgar dem. Då försöker man kompensera förstärkarnas brister med en massa eq och byte av lådor etc. Här behövdes inget sådant, basarna lät precis så som de skulle direkt. Det som slog mig var det rena, naturliga ljud TecAmp levererade, inget mummel i 212:ans element och inget vasst hitech-diskantljud i det 1" diskanthorn lådan är bestyckad med. Angående diskanten så har TecAmp tänkt till, i ett av handtagen sitter en ratt där man kan justera hårdheten på diskanthornet - man kan även stänga av det om det skulle vara önskvärt. -Klokt! Häftigt också att soundet var detsamma på alla volymer! Jag har även testat riggen med min kontrabas (Realist pickup) rakt in i puman utan rörpreamp, det lät mycket bra. EQ:n på förstärkaren är pigg, det händer de rätta sakerna när man skruvar. Ett plus i kanten för tastefunktionen som gör att man kan mixa eq:n med det rena ljudet. Det känns extra nödvändigt på kontrabasen, eftersom jag eftersträvar ett så akustiskt ljud som möjligt. Sen har vi det som alla talar om, vikten: Det är faktiskt helt otroligt, förstärkaren väger endast 2,8 kg och högtalaren 20 kg... Inga ryggbrytare precis! Skönt att bara behöva gå ut till turnébilen en gång för att hämta hela basriggen! För en basist som planerar att köpa ny basrigg kan jag varmt rekommendera att testa Tecamps sortiment, jag blev positivt överraskad. Jag tänker inte gå in på en massa tekniska fakta om stärkaren och högtalaren, det finns drösvis med info på deras hemsida. http://www.tecamp.de Kolla även med John Vigebo (bassjov), han är en av TecAmp-experterna här på forumet. Basarna jag testade riggen på var: Jaydee calibas 4-str, SLI bandlös 5-str, Yamaha TRB6 JP2 samt Strunal 3/4 kontrabas. Jag är kort sagt väldigt impad av denna basrigg. Nu ska bara mina gamla grejer säljas, men det blir en annan tråd... :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Haha! Ja jag sitter och funderar på om jag ska göra nåt liknande. Sälja bort och handla TecAmp.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Just den kombinationen tycker jag ser väldigt intressant ut. Vad blir totalvikten med låda och stärk?
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

BASBLOGGEN.se skrev:Just den kombinationen tycker jag ser väldigt intressant ut. Vad blir totalvikten med låda och stärk?
vinter skrev:Sen har vi det som alla talar om, vikten: Det är faktiskt helt otroligt, förstärkaren väger endast 2,8 kg och högtalaren 20 kg... Inga ryggbrytare precis!
Skulle gissa på 22.8 kg.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

BASBLOGGEN.se skrev:Just den kombinationen tycker jag ser väldigt intressant ut. Vad blir totalvikten med låda och stärk?

21,3kg totalt
2,8kg på Puma1000 och 18,5kg för M212
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: fre 18 apr 2008, 18:21
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Bassjov »

Hellish skrev:Haha! Ja jag sitter och funderar på om jag ska göra nåt liknande. Sälja bort och handla TecAmp.

Har en riktig bra deal på den stora riggen som du testade på träffen om det är av intresse.
Jag ringer dig senare
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Nick skrev:
BASBLOGGEN.se skrev:Just den kombinationen tycker jag ser väldigt intressant ut. Vad blir totalvikten med låda och stärk?
vinter skrev:Sen har vi det som alla talar om, vikten: Det är faktiskt helt otroligt, förstärkaren väger endast 2,8 kg och högtalaren 20 kg... Inga ryggbrytare precis!
Skulle gissa på 22.8 kg.
HAHA så kan det gå när man sitter i en live sändning och läser på pratabas samtidigt. Missade det helt!
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Min EBS Gorm klockar in på 34 kg! DAMN!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

BASBLOGGEN.se skrev:
Nick skrev:
BASBLOGGEN.se skrev:Just den kombinationen tycker jag ser väldigt intressant ut. Vad blir totalvikten med låda och stärk?
vinter skrev:Sen har vi det som alla talar om, vikten: Det är faktiskt helt otroligt, förstärkaren väger endast 2,8 kg och högtalaren 20 kg... Inga ryggbrytare precis!
Skulle gissa på 22.8 kg.
HAHA så kan det gå när man sitter i en live sändning och läser på pratabas samtidigt. Missade det helt!
Fast jag hade ju fel på 1.5 kg. Ganska mycket i sammanhanget :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

En liten jämförelse:

EBS Gorm: 34kg

TC's förstärkare med 212: 28kg
TC's förstärkare med 210: 25kg

PUMA med 212: 21,3kg

Min lille GK MB112s: ca 12kg

Grymt, katter är smidiga!
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Nick skrev:
Fast jag hade ju fel på 1.5 kg. Ganska mycket i sammanhanget :D
Jag med verkar det som. :roll: Tog viktuppgifterna från tecamps websida. Fast jag litar mera på Johns data. Hursomhelst - det är inte tungt!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

vinter skrev:
Nick skrev:
Fast jag hade ju fel på 1.5 kg. Ganska mycket i sammanhanget :D
Jag med verkar det som. :roll: Tog viktuppgifterna från tecamps websida. Fast jag litar mera på Johns data. Hursomhelst - det är inte tungt!
Känner du dig nöjd med grejerna? Du har inte börjat att ångra dig ännu? :P

Tack för senast!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Nick skrev:Känner du dig nöjd med grejerna? Du har inte börjat att ångra dig ännu? :P

Tack för senast!
På fråga A svarar jag JA, på fråga B svarar jag NEJ

Tack själv!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Kul att du gillade dem. Kan tilägga att 212 finns i tre storlekar; Small, Medium och Large, tror att det var en Medium (M) du testade ja. Att de finns i olika storlekar är för att man ska kunna matcha riggarna. 210 och 115-lådorna finns också i matchande storlekar.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Jag håller med i lovorden! Tecamps prylar är riktigt riktigt bra.
Puma 1000 är en fantastisk förstärkare, finns på min inköpslista..
Lådan M212 har jag haft ett tag nu och kan bara konstatera att det är den bästa lådan jag har ägt, sen är det ju ett stort plus att den är lätt.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Bassjov skrev:
Hellish skrev:Haha! Ja jag sitter och funderar på om jag ska göra nåt liknande. Sälja bort och handla TecAmp.
Har en riktig bra deal på den stora riggen som du testade på träffen om det är av intresse.
Jag ringer dig senare
Jag kan ju säga som så här att jag är BRA sugen. Ska fundera lite över helgen, kanske åka dit och provspela en gång till.

Så snart kommer det att poppa upp några säljestrådar från mig misstänker jag. :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Ja, M212 är en av de mest välljudande lådor jag har testat. Har testat Puma för lite för att ha ngn uppfattning om dem, men snart är det ju Fuzz-mässa så det ska jag ändra på.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Det jag gillar mest med PUMA 1000 är dom dubbla stegen som du även kan ställa volymen på.. Helt perfekt ifall man har två lådor som har olika storlek på elementen..

Och vikten är ju viktig. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Finns det någon PUMA 1000 och en 212a i Göteborg med omnejd?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Boom har ju en 2x12. Det är den som används på Confusionklippen på YouTube.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

På fuzzdagarna kommer de finnas de..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Funderar på att lägga en beställning på 8 stycken Bad Cab's
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

marcbass skrev:På fuzzdagarna kommer de finnas de..
Visst ja! :oops:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Ale skrev:Funderar på att lägga en beställning på 8 stycken Bad Cab's
uppgradera sovrumsriggen?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Cuba skrev:
Ale skrev:Funderar på att lägga en beställning på 8 stycken Bad Cab's
uppgradera sovrumsriggen?
Precis. Tänker mig 4 Badcab's på varje kortsida, sen riva ut golvet och lägga pleasureboards över hela.
Fender
Ampeg
Skriv svar