Mooradian Double Bag

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Mooradian Double Bag

Inlägg av Ale »

Jepp. Valet föll alltså till slut på Mooradians dubbel-bag.
Jag har länge varit trött på dåliga gigbags, i mitt tempo kan jag max ha en gigbag ett år sen är dom helt slut.

Så jag har kollat runt ett tag, Mono, Reunion Blues, Incase, IGig osv, och nu blev det som sagt ett Mooradian.

Kraven var att det skulle vara lätt, ha väldigt tjock padding, bra bärsystem, bra fickor och bra "interiör", alltså en working man gig bag som klarar av att dras på varje dag, till gig, till rep, i bilar, på tåg, och flygkabiner.

De flesta "Hi End"-gig bags uppfyller de kraven men fallerar på en punkt, vikten. Jag tror incasebagen går på runt 6 kilo, Reunion Blues lika mycket.
Med två basar, kablar, DI, pedal, noter, strängar blir det helt olidligt i längden. Mooradian väger ca 1.5 kilo.

Så nu fick jag hem min bag till slut, och har redan varit iväg med den.

Första intrycket är väldigt starkt. Verkar otroligt sturdy. Paddingen är nog ca 5 cm, dvs du kan inte ens lokalisera basen när den ligger i caset.
Jag vet inte vad dom använder för padding, men det håller strukturen väldigt väl, och hur hårt jag än trycker kan jag aldrig känna basen, - ett stort plus.

Största fördelen med Mooradian är att dividern går att ta bort, dvs den fungerar utmärkt som singelbag. Då kan man tro att den blir sloppy, men ICKE, den sitter lika tight på bara en bas, vilket jag inte riktigt förstår hur dom gjort.
Slutsats är alltså, löjligt bra padding och struktur, går inte att jämföra med normala gigbags.

Så till bärremmarna då, också en väldigt viktig faktor.
Mooradians bärremmar är gjorda av bilbältesmaterial, dvs väldigt tåligt. På det sitter en väldigt tjock kudde, så den är bekväm att bära, och höjden är perfekt.

Fickorna är ENORMA. Högst upp finns en ganska stor för strap/pedal etc.
Längre kommer den första stora fickan. Jag testade hur mycket jag fick i, och följande fick plats = Två pedaler av boss typ, stämapparat, Radial DI box, tre ihoprullade telekablar, liten dvkamera, två dosor snus.

Den stora ficken längst ner är ännu större, där fick jag i alla ovan nämnda artiklar plus en Real Book (inte många bags som sväljer en real book) anteckningsblock och en långärmad tröja. Ganska imponerande!

Slutligen, om man kollar på kvaliteten på sömmar, blixtlås etc så ser det otroligt bra ut, den kommer hålla ett bra tag den här bagen.

Jag är väldigt nöjd, kommer bli kalas det här. Mooradian har jag bara hört bra om. En gitarrist jag spelar med köpte sin Mooradian i Boston 1989, och det är inte en sömm lös på den bagen, trots hårt användande i 20 år. Från Paul på Bass Matters gick det hela på ca 2000, inkl skatter och frakt.

Lite sunkiga mobilbilder =


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

får du plats med en Hellborg-rigg i den då?

nej, 80



är bagen kompatibel med p-bas?


nej, jag är hårdrockare.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

P-bas? Då kan man ju lika gärna ha ett Thomanncase.







:lol:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Tack för recensionen, verkar klockrent på alla sätt! :tummenupp:
Vikten i kombination med stabiliteten låter verkligen imponerande, måste vara riktigt rolig materialfysik inblandad där...
Tur att du inte gav upp jakten i första halvlek. :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jepp det är helt löjligt bastant, förstår inte vad dom gjort. Riktigt köttigt blixtlås också. Det känns som någon militärgrej eller något.

Kan varmt rekommendera att handla med Pauls Bass Matters, otroligt hjälpsam och bra service. Det är det enda stället i Europa som har Mooradian vad jag vet. De sys för hand i Boston, så det är lite väntetid, men det här var det sista exet kvar hos Paul.
Annars kan man köpa på från Sadowsky, men det blir nog lite dyrare.
Fender
Ampeg
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Inlägg av jannej »

Köpte just ett Mooradian till kontran (Double Bass Deluxe, tror jag modellen) och jag har samma uppfattning som du har. Kvalité, köttiga blixtlås, väger ingenting och framförallt handtag ÖVERALLT. Där man kan tänkas behöva ett finns det ett. Känns som Mooradian har riktigt genomtänkta produkter.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Finns det nån länk eller nåt till Pauls Bass Matters? Eller nån annan återförsäljare? Vad ungefär skulle en single-bag gå på ink alla avgifter? Finns det nån återförsäljare i Sverige så att man kan kika på dom? Eller kommer du till Glanshammar med din bag?

Jag har hittils kört på Thomann-bags som funkar jättebra för mig, men inte har tillräckligt tjock padding = håller inte temperaturen om det är kallt/varmt ute. Och min 44 år gamla Gibson är jag rädd om :wink: Tror inte den gillar alltför starka temp och luftfuktighets-ombyten.

Instrument man älskar tar man ju väl hand om :D
/Linus
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Tror pauls site är http://www.bassmatters.nl eller googla. Singelbagen kostar några hundringar mindre, men jag skulle rekommendera att ta det dubbla, det är tightare än de flesta singelbags även när du bara använder en bas, men så har du ju möjligheten att ta två. Eller som här på fuzz då jag tagit en bas, och packat kläder på andra sidan dividern.
Yes bagen kommer till Glanshammar.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Jag har varit på Terje (bassplayer pro shop) att han ska börja sälja Mooradian, vi får väl se!
Efterfrågan i sverige tycks finnas i alla fall.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Någon som vill beställa en med mig?
Ale: hur känns det nu en månad efter? Du har ju säkert släpat på den en hel del sen dess.
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

edvin skrev:Någon som vill beställa en med mig?
Ale: hur känns det nu en månad efter? Du har ju säkert släpat på den en hel del sen dess.
Helt fantastiskt bra. Funkar kanon, har nog haft det varje dag sen jag köpte det ja.
Allting funkar kanon, jätteskönt att bära på. Får plats med allt i fickorna.
Kanon!
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:
edvin skrev:Någon som vill beställa en med mig?
Ale: hur känns det nu en månad efter? Du har ju säkert släpat på den en hel del sen dess.
Helt fantastiskt bra. Funkar kanon, har nog haft det varje dag sen jag köpte det ja.
Allting funkar kanon, jätteskönt att bära på. Får plats med allt i fickorna.
Kanon!
Jo, kände nästan att det var lite väl när jag flyger till stockholm och går runt en hel dag med min -74 värd över 20k i en Rockbag som bara sladdrar runt.
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

edvin skrev:
Ale skrev:
edvin skrev:Någon som vill beställa en med mig?
Ale: hur känns det nu en månad efter? Du har ju säkert släpat på den en hel del sen dess.
Helt fantastiskt bra. Funkar kanon, har nog haft det varje dag sen jag köpte det ja.
Allting funkar kanon, jätteskönt att bära på. Får plats med allt i fickorna.
Kanon!
Jo, kände nästan att det var lite väl när jag flyger till stockholm och går runt en hel dag med min -74 värd över 20k i en Rockbag som bara sladdrar runt.
Jepp. Skicka ett mail till Terje och se om han har fått någon kontakt. Annars så är det bassmatters.nl som gäller, men det är beställningsvara.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:
edvin skrev:
Ale skrev:
edvin skrev:Någon som vill beställa en med mig?
Ale: hur känns det nu en månad efter? Du har ju säkert släpat på den en hel del sen dess.
Helt fantastiskt bra. Funkar kanon, har nog haft det varje dag sen jag köpte det ja.
Allting funkar kanon, jätteskönt att bära på. Får plats med allt i fickorna.
Kanon!
Jo, kände nästan att det var lite väl när jag flyger till stockholm och går runt en hel dag med min -74 värd över 20k i en Rockbag som bara sladdrar runt.
Jepp. Skicka ett mail till Terje och se om han har fått någon kontakt. Annars så är det bassmatters.nl som gäller, men det är beställningsvara.
Jag tar och mailar Terje. Lär ju inte gå på mer än vad du betalade.
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Ah verkar som att Terje fått agentur för Mooradian!

http://www.bassplayersproshop.com/eshop ... ory71.aspx
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Är det gott om plats i bagen, t.ex för en 35"skalig bas med udda och spetsig huvudform som bråkar och inte får plats i normala standard-hardcases och finare gigbags à la Warwick's top-of-the-line-rockbag?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Aesthetica skrev:Är det gott om plats i bagen, t.ex för en 35"skalig bas med udda och spetsig huvudform som bråkar och inte får plats i normala standard-hardcases och finare gigbags à la Warwick's top-of-the-line-rockbag?
35' tror jag inte är problem, beror nog på kroppen. Men jag läste om någon på talkbass som fått costumbeställa längden på Mooradian för att det var för kort. Kanske var 35, vad vet jag.

Varför 35', har du inte testat Unicorn? :lol:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Ale skrev:
Aesthetica skrev:Är det gott om plats i bagen, t.ex för en 35"skalig bas med udda och spetsig huvudform som bråkar och inte får plats i normala standard-hardcases och finare gigbags à la Warwick's top-of-the-line-rockbag?
35' tror jag inte är problem, beror nog på kroppen. Men jag läste om någon på talkbass som fått costumbeställa längden på Mooradian för att det var för kort. Kanske var 35, vad vet jag.

Varför 35', har du inte testat Unicorn? :lol:
Du menar inte kostym? ;)

:D Jag trivs väldigt bra med 35". Har testat Marcbass Unicorn, och visst är det en helt, fullständigt fantastisk bas, men det är inte min kopp te. Varför vet jag inte, men det kändes inte som "Oskar" på något vis.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:Ah verkar som att Terje fått agentur för Mooradian!

http://www.bassplayersproshop.com/eshop ... ory71.aspx
Yes! Billigt också.
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

edvin skrev:
Ale skrev:Ah verkar som att Terje fått agentur för Mooradian!

http://www.bassplayersproshop.com/eshop ... ory71.aspx
Yes! Billigt också.
Indeed.
Beställt?
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:
edvin skrev:
Ale skrev:Ah verkar som att Terje fått agentur för Mooradian!

http://www.bassplayersproshop.com/eshop ... ory71.aspx
Yes! Billigt också.
Indeed.
Beställt?
I sinom tid (ska sälja Sadowskyn först).
grejor
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+
Inlägg: 719
Blev medlem: tis 07 aug 2007, 20:09

Inlägg av BlueFruit »

saengarun skrev:
Ale skrev:Ah verkar som att Terje fått agentur för Mooradian!

http://www.bassplayersproshop.com/eshop ... ory71.aspx
Hmm verkar inte finnas där nå mer.. :cry:
Jag vet varför.
Terje som har Bassplayersproshop kunde inte få till ett smidigt betalningssystem med Mooradian. De var tydligen inte speciellt lätta att ha att göra med. Så han slutade sälja Mooradian innan han ens börjat.

Tyvärr så kostar de ganska mycket att importera själv.
Pauls bassmatters, där väl Ale köpte sin, skulle ha 225euro plus 40euro i frakt. Med en Eurokurs på ca 11:- så blir det nästan 3000:-.
Jag kollade också med Sadowsky i USA som också säljer Mooradian. De skulle ha 155$ men tyvärr nästan 70$ i frakt. Med en Dollarkurs på ca 8:- blir det ca 1800:- plus moms och tull vilket blir någonstans mellan 25-30% extra. Då landar det en bra bit över 2000:-.

Nu erbjöd Terje mig en Harvest doublebag till ett bra pris. Jag kommer med lite åsikter om den när jag fått hem den.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tack Ale (jag har köpt den), den gig-bagen är en höjdare utan tvekan!
Testade lite idag och den slukar båda p-baserna som väntat men faktum är att jag även kan ha en p-bas samt min Epiphone Jack Casady bas i den, klart imponerande att den faktiskt sväljer en halvakustisk bas också vilket var en ren bonus som jag inte räknat med. Det är få gig-bags som gör det, detta trots att jag dubblade upp tjockleken på mellanväggen med dämpningen från en tidigare gig-bag. Det blir bara plus på Mooradian!
:tummenupp:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Inlägg av Simon »

groovyjr skrev:Tack Ale (jag har köpt den), den gig-bagen är en höjdare utan tvekan!
Testade lite idag och den slukar båda p-baserna som väntat men faktum är att jag även kan ha en p-bas samt min Epiphone Jack Casady bas i den, klart imponerande att den faktiskt sväljer en halvakustisk bas också vilket var en ren bonus som jag inte räknat med. Det är få gig-bags som gör det, detta trots att jag dubblade upp tjockleken på mellanväggen med dämpningen från en tidigare gig-bag. Det blir bara plus på Mooradian!
:tummenupp:
Gött att halvakustisk får plats. Säg till om du, mot förmodan, skulle vilja sälja den någon gång.
Skriv svar