Rickenbacker 4001 - 78 jag vann av Macahan

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Rickenbacker 4001 - 78 jag vann av Macahan

Inlägg av groovyjr »

Förra helgen var det så dax att sätta sig i V40 för att köra upp till Göteborg och hämta den ( http://pratabas.se/viewtopic.php?t=19675&start=375 ). Efter dryga 30 mil och 2,5-3 timmar i bilen mötte jag upp med Califen vid Liseberg - nej, vi skulle inte åka karusell denna gång, det fanns något bättre i agendan :D Så efter ett litet kramkalas på gatan under förbipasserande lite dömande blicker var det så dax att parkera ändan i V40 igen och leta sig hem till Macahan.

Efter en dryg halvtimma, någon missad avfart m.m. så var det äntligen dax att få lägga vantarna på den. Men först lite hälsande på Sebastian som jag under årens lopp redan bedömt som en trevlig kille med ungefär samma ljudideal som jag. Mina fördomar skulle visa sig vara sanna, Sebastian är hur trevlig som helst och vi hade en trevlig stund med mycket baspratande samt en del övrigt kallprat, och för att besanna det jag redan trodde så satte Sebastian på en CD med det ljud han söker och vad kan jag säga - han satte huvudet på spiken, det är åt det hållet jag också vill ha mitt sound :wink: Snacka om att få sina fördomar besannade - hahaha!!!

Okej över till själva basen då, Sebastian hade strategiskt lagt fram den så det bara var att lyfta på locket till caset och beskåda skönheten. Döm om min förvåning när jag lyfter locket och där ligger en Rick i så nära mint condition man kan komma utan att ha den i glasmonter. Dessutom i en av de snyggaste färger jag sett på en Rick, Burgundy Glow med en riktigt flammig topp (okej, Anlis är magisk).

Efter att jag plockat upp den och spelat lite kunde jag snabbt konstatera olikheterna mot mina p-basar, en smal hals vilket jag visste men tack och lov är den inte lika tunn som vissa av dem är, dessutom är den ju helt rak eller jämnbred. Själva övergången mellan hals och huvud väldigt annorlunda, när det känns som halsen blir huvud på en Fender så är man vid F men på Ricken kommer det så tidigt att man lätt hamnar på F#, konstigt men jag vänjer mig nog, var inga problem på repen senare. Spelkänslan är överlag annorlunda än det jag är van vid, den stora bakre micken sitter längre bak än p-micken där jag normalt har handen, vilket gör att strängarna känns väldigt hårda vid anslag då man är så nära stallet. Då det är slab kropp, dvs inga avfasningar så blir det även en lite skarpare kant mot handleden när man sitter, står man och har basen långt ner så blir det inte så påtagligt.

Efter lite mer baspratande var det så dax att säga förväl för att leta sig hem till Califen som jag skulle övernatta hos under helgen i väntan på nästa upphämtning och lite nöje.

Väl hemma har jag hunnit köra två repor med Ricken och den låter helt fantastiskt på sitt egna sätt, den låter bumligare än p-basen jag är van vid men har samtidigt en aggressivare topp. I en bandsituation ligger den bra i mixen. Den passar mycket bra till de rockigare sounden och med dist riktigt sjunger den och kommer verkligen till liv. Nästa repa tänkte jag testa att köra RickOsound då jag har två kanaler på Ampegtoppen, det ska bli riktigt kul.

Kan bara konstatera att jag är skitlycklig för denna bas även om det varit roligare att få den överlämnad direkt vid lotteritillfället, de veckor som gått har liksom tagit udden av den glädje som infann sig vid själva vinsttillfället, då jag dansade runt av glädje här hemma och sken som en sol...

Trots att det är en riktigt trevlig bas så kommer den dock aldrig att bli min huvudbas men den är ett bra komplement till mina två p-basar och ska absolut stanna i familjen.

Tusen tack för denna möjlighet Sebastian. Ses i Malmö den 8 maj, ser fram emot att få se dig rocka loss!

BildBildBild
Lånade Sebastians foto från tävlingen då mina blev ganska suddiga och batteriet nu är på laddning.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

skitful... ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

marcbass skrev:skitful... ;)
Ja, usch! Tur att man inte vann den...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Kul att läsa! Den kommer du att ha mycket nöje med.
Ett sätt att få lite xtra fillefjong i Ricken, är att sätta på hitechaktiga rounds och låg stränghöjd så den rasslar och zzingar lite lagom fräckt. Var lite skeptisk själv när jag skulle sätta på ett par DR Hibeam ss första gången, men det blev succe. Mitt ljudideal ändrades direkt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Den är verkligen äckligt snygg. Ric-GASen har åter infunnit sig hemma hos mig nu :(
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Underbar!! Verkligen stort grattis.. Kul med lotteri! :)
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

Jumbograttis till en toppenbas!! :D


(Brukar egentligen inte bli GASig av Ric's... :oops:)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Grattis igen till en smarrig bas.
En av mina 4 tyvärr krängda 4001:or var burgundy.
Om jag saknar den?
Nej inte ett dugg (karvar med förskäraren i handleden)! :(
Jag är övertygad om att kommer att få mycket glädje av den.

Förövrigt så hade jag Califen och Sebbe i bilen tor Glanshammar förra året och det fanns inte en tråkig sekund! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Grattis igen, trevlig läsning!! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Grattis på dig igen då. Nu vill jag ha en till rick.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tjohoo succé!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Rick-GAS:en blir ju knappast mindre. Grattis till en grymt stilig bas!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Inlägg: 2251
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 08:56
Ort: Hyfsat nära Entombedkorset.
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

MAn blir ju bara ännu mer avis :)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tack allesammans, har nu repat ett tag med den samt byt till nya GHS Pressurewounds på den och blir bara mer och mer nöjd för varje gång :wink:
Ska bara få tummen ur och testa Rick-O-Soundet också men risken är väl att det blir för fett...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Skriv svar