Ashdown

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Ashdown

Inlägg av Fläppen »

Hej
Jag har inhandlat en Ashdown ABM 500 EVO II plus 2 st 1x15 Ashdown MAG-lådor. Mitt intryck så här långt?
Det handlar ju förståss om tycke och smak men eftersom jag ville ha ett ganska mjukt och runt ljud, men med definierad "kärna" så bestämde jag mig för kombinationen med 2 femtontummare. Jag spelar aldrig slap och behöver därför ingen diskantskrika. Denna kombination av förstärkare och högtalare, levererar precis det jag var ute efter. Ljudet blir underbart när man blandar i lagom mycket rörförsteg. Det "fyller" bra med ett härligt "stöd" i de lägsta frekvenserna. Det bli också ett bra "sololjud" när man spelar hårt på de övre banden, lite bandrassel blandat med rördist.
Förstärkaren har en "Subharmonics"-funktion, som helt enkelt är en octaver, som man kan mixa in. Jag tror inte jag kommer att använda denna speciellt mycket. Equalizern är väldigt responsiv och lätt att jobba med. Det gick fort att hitta mitt favoritljud. Min Jazzbas har nog aldrig låtit så bra med någon annan förstärkare jag provat hittills.
Slutligen kan jag säga att jag så här långt tycker det med tanke på ljud och effekt, verkar vara väldigt prisvärda prylar. Sedan får vi ju se hur de håller ihop också. Jag tror de är byggda i Kina.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det låter klart intressant.
Komplettera gärna recensionen efter några gigganden också.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

200071 skrev:Det låter klart intressant.
Komplettera gärna recensionen efter några gigganden också.
Ja, jag skall ju till Tyskland och spela på en utomhustillställning, kommande helg. Det blir ju något slags "eldprov". Bara inte hela evenemanget blir förstört av regn. Det ser ju inte bra ut där nere heller, just nu. Jag återkommer med mer info angående Ashdown.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Ashdown låter snorbra !!! Har själv en Envalope Plus pedal som jag är jätte nöjd med...De är ju snygga med.... :D :D :D
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

200071 skrev:Det låter klart intressant.
Komplettera gärna recensionen efter några gigganden också.
Hej igen!
Nu har jag varit på spelning i Schönberg, Tyskland. Det var en utomhusscen, panikartad soundcheck och allmänt stressigt. Trots detta en mycket kul spelning. Min nya rigg höll måttet tycker jag. Överflöd av tillgänglig effekt och resrvutrymme kvar åt alla håll på equalizern. Nu har jag ju svårt att uttala mig om utljudet eftersom jag inte hörde så mycket av det själv. Jag "linade" "post eq" och både ljudteknikern, flera i publiken och mina medmusikanter tyckte att det lät bra (då får jag lita på det).
Jag är alltså fortfarande helnöjd. P-basen låter underbart genom riggen, åtminstone på scenen. Jag rekommenderar fler att prova. Jag har dock lite klen erfarenhet av "dunderriggar" (har nog egentligen aldrig behövt någon sådan). En av fördelarna med min nya kombination tycker jag är att jag kan dela den och köra med 1x15" om det räcker. Mycket lättare att bära. Lådorna bärs ganska enkelt med en hand.
Hörs
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17234
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

P-basar älskar Ashdownstärkare!

Kul att du fortfarande är nöjd!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nu har jag småtestat min egen ABM lite grann. I en 15" Peavey här hemma. Jag tror jag kommer vara mycket nöjd med denna! Låter hur bra som helst. Extra plus för att man kan mixa rör resp transistorförförstärkningen!
Men en sak stör mig, två fläktar som låter som en jumbojet på startbanan (kanske liten överdrift) känns inte bra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

200071 skrev:Nu har jag småtestat min egen ABM lite grann. I en 15" Peavey här hemma. Jag tror jag kommer vara mycket nöjd med denna! Låter hur bra som helst. Extra plus för att man kan mixa rör resp transistorförförstärkningen!
Men en sak stör mig, två fläktar som låter som en jumbojet på startbanan (kanske liten överdrift) känns inte bra.
Kolla om det går att byta ut fläktbladen. Till datorer finns det fläktar som är i stort sett tysta. Kanske finns något liknande som fungerar i din ABM.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

basmartin skrev:
200071 skrev:Nu har jag småtestat min egen ABM lite grann. I en 15" Peavey här hemma. Jag tror jag kommer vara mycket nöjd med denna! Låter hur bra som helst. Extra plus för att man kan mixa rör resp transistorförförstärkningen!
Men en sak stör mig, två fläktar som låter som en jumbojet på startbanan (kanske liten överdrift) känns inte bra.
Kolla om det går att byta ut fläktbladen. Till datorer finns det fläktar som är i stort sett tysta. Kanske finns något liknande som fungerar i din ABM.
Jo, jag får nog göra det. Jag bytte fläkt i Owes Peavey och den blev helt tyst. Köpte fläkten på Elfa. Lite dyrare men klart värt det.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

200071 skrev:Nu har jag småtestat min egen ABM lite grann. I en 15" Peavey här hemma. Jag tror jag kommer vara mycket nöjd med denna! Låter hur bra som helst. Extra plus för att man kan mixa rör resp transistorförförstärkningen!
Men en sak stör mig, två fläktar som låter som en jumbojet på startbanan (kanske liten överdrift) känns inte bra.
Hej
Nu är vi då åtminstone två som gillar ABM 500'an. Fläktljudet har jag faktiskt inte tänkt på och alltså inte störts av. Du fick ju din väldigt billigt och då är ju förhållandet ljud/krona ännu mer lysande än vad jag faktiskt tyckte det var för mig också...grattis!
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

500'an är ju toppen. :)
Kör på en sån, genom en warwick 611-låda, och det låter kanonbra med mina basar, vad jag än spelar. (sen är det ju en annan femma om det låter BRA, men ljudet blir snyggt.) Fantastiskt att den släpper genom så mycket av basens karaktär, upplever att de "skolcombos (ampeg 15"-combo, ashdown perfect ten osv)" jag kört på innan låter ungefär likadant vad man än gör och vilken bas man än har jämfört med denna kombinationen.
Underbar och hyggligt prisvärd topp.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kör även jag på en 500 genom en Warwick 611Pro. Ser ingen orsak att byta till något annat. Eller jo en. Min 500 brann i september på grund av en kortslutning och elektrikern har fortfarande inte lagat den, så det ser ut som att jag måste köpa nytt, och då är det en Ashdown Little Giant som är av intresse.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

En nackdel jag kan komma på, är dock att jag inte lyckas klura ut hur jag ska göra om jag vill koppla in en 2x15-låda upptill min 611, för att få lite mer fladder.
Jag (som inte hävdar mig vara observant eller särskilt kunnig eller smart) lyckas verkligen inte hitta nåt sätt. Eller, funkar det med att köra högtalarkabel (som liknar en linekabel till förväxling) i en låda, och en såndär med tjock-tjock anslutning i en annan?
Jag förstår inte. :headscratch:
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Skriv svar