EBS Fafner + EBS NEO 2x12" + EBS NEO 2x10"

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

EBS Fafner + EBS NEO 2x12" + EBS NEO 2x10"

Inlägg av Basstore »

Nu har ja äntligen fått giga med min nya rigg.

Japp så sant så!
EBS

Bestående av:
Fafner
NEO 2x10"
NEO 2x12"

Bild

Recension på riggen då.
Kan börja med att berätta lite varför de blev som de blev.
Jag snackade en massa med RoboRock här på forumet, och vi bägge kom fram till att våra gamla EBS Fafner topper lät jävligt bra.
Jag testade MALA's topp på FUZZ mässan och tyckte jo fan tillsammans med dom där Windmill lådorna (som faktiskt är oranga) så låter den ju ANUS bra!

Tanken slog mig även att när ja hade Fafner sist så spelade ja Grunge/Rock med mycke dist bas och ja fick alltid till jäkligt bra dist ur fafner (körde då Fulltone Bassdrive). På den tiden hade ja även en Hagström HIIBN bas som ja slamrade ordentligt på.
Denna basen körde ja in i Fafner och vred på Drive ratten och fick ett Jävligt gott överstyrt sound på vår inspelning som vi höll på med då. (kan se ifall ja hittar den nånstans ifall nån vill höra).
Tänkte även då att hmm.. En rör topp e nice, och en transistor topp e nice på sina grejer. Fafner känner ja e mitt emellan, en hybrid som den kallas alltså..

Ja byter till mig en om jag kan så ser ifall ja fortfarande gillar ljudet!
Gjorde ett byte med fredrikr här på forumet, han fick en dröm rigg och jag fick den topp ja önskade mig.
Eftersom jag är lite estetiskt skadad så tyckte ja inte att en EBS topp och Ampeg låda SÅG snyggt ut tillsammans så Ampeg lådan fick gå.
Va väldigt nära att klippa hela Windmill Låd packetet men även där slog mig samma tanke (inte oranga lådor ;) ).. :)
Nä ville ha en enhetlig rigg, det skulle va EBS lådor.

Valet av just 2x12" och 2x10" fick ja av Bosse på EBS, han föreslog det åt mig. Själv var ja mer inne på 1x15" + 2x12", och e väl lite inne på de fortfarande också, vill nog hellre ha mer fläsk i botten än snärt i toppen.


Bas reviews genom RIGGEN!
Min nya Ibanez EB3:a låter precis som ja kommer ihåg att min HIIBN gjorde, den mullig muddig halv sprickande dist med grymt fläsk i botten.

Om ja sen tar tex min Warwick Corvette $$ 4:a som ja försökt sälja ett par gånger här och där och pluggar in i riggen, så händer som följande. Opps där åkte annonsen bort från nätet "this bass is a keeper"..
Har alltid tyckte att denna bas va mullrig och otydlig o ton o allting, nu fick den ett helt nytt liv. Låter fantastiskt bra och vilken variation i ljud man kan få med alla dessa knapparna som e fast skruvade på basen. :)

Mina två Windmill basar låtar ju bra genom allt men måste lägga till att min bandlösa som jag älskat från första stund ja tog i den fick även den nytt liv genom EBS riggen, Den där feta goa Marco Mendoza fretless knorren har ja verkligen hittat i denna kombination.

Även min Warwick Triumph låter väldigt trevligt i denna rigg, klar och tydlig då den varit halv muddig i mina gamla stärkare. Mycket mer trä feel på ljudet genom denna rigg. Bästa stärkaren till min Triumph är dock min gamla Phil Jones Suitcase.

Slut omdöme om denna rigg!!

I'M LOVIN IT! :)

Jo den e nice, den ger mig precis de jag behöver, kan överstyra den så ja får den "dist" jag begär, kan få ett rent fläskigt gott soul/funk ljud.
Absolut inga problem att köra den till Metal heller.
och just det, FILTERNA har ju blivit GRYMT mycket bättre, precis som jag vill ha dom, de enda man behöver göra e o ställa in GAINEN, dra upp kompressorn lite och sen +:a lite bas. Sen e man i hamn.. UNDERBART!

Vi får se hur länge ja behåller denna rigg, ni vet kanske att ja byter lite ibland... Men denna e en Keeper!!
Senast redigerad av Basstore den tor 05 jul 2007, 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: EBS Fafner + EBS NEO 2x12" + EBS NEO 2x10"

Inlägg av Cuba »

marcbass skrev: Om ja sen tar tex min Warwick Corvette $$ 4:a som ja försökt sälja ett par gånger här och där och pluggar in i riggen, så händer som följande. Opps där åkte annonsen bort från nätet "this bass is a keeper"..
Har alltid tyckte att denna bas va mullrig och otydlig o ton o allting, nu fick den ett helt nytt liv. Låter fantastiskt bra och vilken variation i ljud man kan få med alla dessa knapparna som e fast skruvade på basen. :)
Jaha, det var det jag visste. Du spelada bara genom "fel" stärkare.

Kul och bra review!
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Nu fattar jag varför du säljer av massa grejjer.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Skriv svar