Orange thunderverb 200

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Orange thunderverb 200

Inlägg av hulkenstrong »

I fredags levererades en orange rock maskin. Börjar med specifikationer.

200W/switch till 100W rör 4 slutstegsrör KT88 2 12ax7 förstegsrör
4/8 Ohm i 200W
8/16 Ohm i 100W
2 kanaler ena med 3 band EQ andra med endast en för mellanregister mixande
reverb (rör)
effektlop
Möjlighet att köra den via 2 olika slutstegsrör när den är ställd som 100W
officielt angiven som gitarr förstärkare men EQn går ner till 30Hz och klarar därmed bas. Står även om det på deras hemsida med.

Första intrycken. Orange = fint. 30kg = tungt.
Efter inkopplande till min 2x12warwick låda på 8Ohm så börjades det rattas för fullt. Vill du ha en kraftfull rörförstärkare för ren bas ton, köp inte denna. Ganska tidigt börjar den dista lätt och vråla som en galning när man krämar på. Att få slutrören att dista (eller försteget) är lätt via en attentuator ratt som stryper volymen så du kan kräma på mer utan att bli döv.

Detta gäller för kanal A. Volym/gain/bass/mid/treble kan du påverka. Ljudet i sig då. Den är ljus men ändå inte. Det finns en viss ljus klang i tonen som inte går få bort via EQ i förstärkaren. Troligen går det bättre om du kan styra tonen i basen. Du kan få mycket bas men kanske inte den mörkaste regae (stavning?) tonen. Lirar du Rock/punk/pop så har du en jävla fin,fet stark ton. Diggar du hängbrygge EQ då trivs du nog med denna. Vill du kunna få rejäl dist eller motörheads ljudet = köp du kommer troligen bli nöjd. För ren metal tyckte jag det var svårt få en rejäl ton som verkligen hörs igenom och retar gallfeber på gitarrister (Genz benz shuttle 6.0 äger om man vill ha den tonen :twisted: ). Dock efter lite mer mixtrande så tror jag att jag lyckats hitta en fin ton som låter maffigt och bör passa/höras i lite snabbare metal med. Mest trixiga kan vara lära sig EQn som efter vad jag läst och märkt är lite speciell. Rattar du på basen så kommer det påverka hur mid/treble rattarna fungerar osv.


Kanal B då är det bara volym/gain och en ratt för att skapa en form av hängbrygge EQ. Samma som kanal A gäller generellt men här kommer du få svårare fixa en fin mid punch som drar igenom utan får nöja dig med en betydlig fetare ton.


Bild

Information/specs

Slänger in en youtube med. Dock lirar han gitarr mest i klippet och en kort släng baritone. Kanske kan ge något.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_DcQRcA03eU[/youtube]
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Kul som fan att nån mer här har vågat köpa denna toppen! Gillar ljudet riktigt mkt,
tycker att man kan lira ganska högt utan att det distar faktiskt. Passar alldeles utmärkt
till hårdare musik såväl som rock/pop/punk osv

Enda negativa är att jag har problem med glapp i inputen trots att den varit inlämnad hos klåparna på Jam...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

straightedge79 skrev:Kul som fan att nån mer här har vågat köpa denna toppen! Gillar ljudet riktigt mkt,
tycker att man kan lira ganska högt utan att det distar faktiskt. Passar alldeles utmärkt
till hårdare musik såväl som rock/pop/punk osv

Enda negativa är att jag har problem med glapp i inputen trots att den varit inlämnad hos klåparna på Jam...
Okej kan bero på min bas G&L en som har så varma mickar. Jag föredrar ju lite distat ljud så bara en fördel.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

hulkenstrong skrev:Jag föredrar ju lite distat ljud så bara en fördel.
Min rena kanal är distad, den andra är ännu mer distad!!! ;)

Men man KAN spela utan dist på den!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

straightedge79 skrev:
hulkenstrong skrev:Jag föredrar ju lite distat ljud så bara en fördel.
Min rena kanal är distad, den andra är ännu mer distad!!! ;)

Men man KAN spela utan dist på den!
Varför då? :roll:
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Din rena kanal? Vad för thunderverb har du. Min kom med 2 identiska kanaler föritom EQn.

Sen är väl allt smaksak. Men när jag spela på normal band repvolym så fick jag antingen försteg eller slutstegsrören att lätt dista. Nu kan det bero på G&L den fick tom genzens förstegsrör att lysa uta helvete. Skulle aldrig rekomendera denna till en person som eftersöker en väldigt ren stark signal. Detta är bara min synpunkt. Du kan ju skriva i denna tråd ett inlägg om hur du upplever den. Bara bra med olika personers uppfatning.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

marcbass skrev:
straightedge79 skrev:Min rena kanal är distad, den andra är ännu mer distad!!! ;)

Men man KAN spela utan dist på den!
Varför då? :roll:
Har aldrig haft det behovet!!! ;)
hulkenstrong skrev:Din rena kanal? Vad för thunderverb har du. Min kom med 2 identiska kanaler föritom EQn.
Jag har samma TV200 som du har, det går ju att spela ganska högt utan dist men toppen sjunger ju som bäst med dist!
hulkenstrong skrev:Sen är väl allt smaksak. Men när jag spela på normal band repvolym så fick jag antingen försteg eller slutstegsrören att lätt dista. Nu kan det bero på G&L den fick tom genzens förstegsrör att lysa uta helvete. Skulle aldrig rekomendera denna till en person som eftersöker en väldigt ren stark signal. Detta är bara min synpunkt. Du kan ju skriva i denna tråd ett inlägg om hur du upplever den. Bara bra med olika personers uppfatning.
Är dålig på att beskriva ljud men jag skulle vilja påstå att det är svårt att hitta ett bättre ljud om det inte är ett mjukt och runt ljud man söker, för det hittar man inte i TV200´n!!!

Den låter som en elak AD200, gillar man klassiskt rör-ljud med attityd så har man hittat hem!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

straightedge79 skrev: Den låter som en elak AD200, gillar man klassiskt rör-ljud med attityd så har man hittat hem!!!
Mamma I´m home! Kan bara hålla med att den har en badass karaktär som jag diggar rejält. Känns ganska bra ha hittat hem i bas/stärkar djungeln.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Skriv svar