Peace & Love

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
gäst

Peace & Love

Inlägg av gäst »

Festival Fred & Kärlek. 10-års jubileum. Årets "största" svenska musikfestival med ca 36'000 besökare och 150 band. Sex dagar. Dom tre första dagarna var typ tema-dagar (temat var passion) och dom tre sista var fyllda med spelningar.

Kort och gott, trevlig och smidig festival, i mitt tycke. Jag gillar att det var så blandad musik. Det finns något för alla liksom. Kan tycka att det kan bli lite uttjatat om det är så fokuserat på en genre. Här var det variation!

Dom tre första dagarna gjorde jag inte så mycket, var lite småsegt.

Tänkte skriva några rader om några (som jag tyckte om lite extra, typ) av dom band jag såg:

Onsdag:
Såg Molotov Jive, Laleh, Faela Band och Hoffmaestro & Chraa.
Tyckte Faela Band var sköna och roliga.


Torsdag:
Nu drog spelningarna igång!

Tysta Mari: Härligt punkband.

Soundtrack Of Our Lives: Andra gången jag såg dom (blir en tredje den 11 juli!). Detta var ruggigt bra!!

Thåström: Killen är grym. Är glad över att fått uppleva detta.

Sen var jag ganska trött och orkade inte se Mötley Crüe eller Keane. Är ändå inte riktigt "min kopp té", så det gjorde inte så mycket.
Istället hann jag se Shallow Sense tre sista låtar. Simon Andersson på forumet (no more? :() lirar bas i det bandet.


Fredag:
Såg dessa: Perssons Pack, lite av August Burns Red, Gogol Bordello, Cult Of Luna, The Living End, lite av Mando Diao.

Cult of Luna gillar jag. Det var gött.

Sen träffade jag Backlund från forumet och såg The Living End med honom. Mycket trevlig kille! Spelningen var bra också!


Lördag:
Florence Valentin: Kanonbra!

Anna Ternheim: Stabilt. Är väl inget fan direkt, tröttnade lite efter ett tag.

Såg ett par låtar av Moneybrother, men vet inte riktigt... många hyllar honom, men jag har inte fastnat för honom. Gick över och lyssnade lite på Razorlight istället. Det var okej.

Sista Sekunden: Ett band jag verkligen ville se. Tyvärr var den scenen i öltält=18-årsgräns, så jag kom inte in. Tycker det var dåligt att dom gjort så. När man har betalat för hela paketet, ska man väl få chansen att uppleva dom band man vill se fullt ut? Det är en annan sak om två band krockar, då handlar det om prioritering. Men dom kunde ju delat upp i två sektioner (det ena med öltält och det andra utan), tycker jag. Jag som inte ens dricker och enbart var där för musiken och att ha kul (utan alkohol) tyckte det var lite extra surt att inte kunna komma in. Stod utanför och lyssnade, men det blev såklart inte alls samma upplevelse.

Hade tänkt se något mer band (kommer inte ihåg vilket), men packade iordning lite istället.

Sen var det dags festivalens höjdpunkt:

Håkan Hellström: Fantastisk spelning! Stod nästan längst fram på typ en halv kvadratdecimeters yta i två timmar. Studsandes i ett hav av svett, skrik, skratt och gråt. Det var helt enkelt underbart!
Janne

Inlägg av Janne »

Du var där men tittade inte på Mötley Crue. Fast på Håkan Hellström? Jösses ;)

Jaja, tur att vi människor är olika.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Peace & Love utan att supa?? Oj oj oj, dagens ungdom. ;)
grejor
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:Du var där men tittade inte på Mötley Crue. Fast på Håkan Hellström? Jösses ;)

Jaja, tur att vi människor är olika.
Håkan Hellström, Gbg:s svar på Kalle Anka? :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Janne

Inlägg av Janne »

Nu lät jag kanske lite väl negativ, mycket trevlig recension var det. Blev bara lite besviken när jag inte fick läsa om MC ;)
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Janne skrev:Du var där men tittade inte på Mötley Crue. Fast på Håkan Hellström? Jösses ;)

Jaja, tur att vi människor är olika.
Håkan Hellström, Gbg:s svar på Kalle Anka? :twisted:
Vince Neil, Los Angeles svar på Musse Pigg? :twisted:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

rumpeldunken skrev:
Klopper skrev:
Janne skrev:Du var där men tittade inte på Mötley Crue. Fast på Håkan Hellström? Jösses ;)

Jaja, tur att vi människor är olika.
Håkan Hellström, Gbg:s svar på Kalle Anka? :twisted:
Vince Neil, Los Angeles svar på Musse Pigg? :twisted:
:tummenupp: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
cluttmeister
Medlem
Inlägg: 192
Blev medlem: sön 23 mar 2008, 22:46
Ort: Umeå

Inlägg av cluttmeister »

Detta var mitt tredje år på P&L och jag måste säga att det har blivit för stort för festivalens och Borlänges bästa. Massa långa köer som sänkte stämningen rejält och människor tamigfan överallt. Hoppas de lyckas klura ut någon smart lösning till nästa år. :P
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men WTF!!! FNM DÅ!?
gäst

Inlägg av gäst »

cluttmeister skrev:Detta var mitt tredje år på P&L och jag måste säga att det har blivit för stort för festivalens och Borlänges bästa. Massa långa köer som sänkte stämningen rejält och människor tamigfan överallt. Hoppas de lyckas klura ut någon smart lösning till nästa år. :P
Haha, ja stackars Borlänge. Tror invånarantalet är ca 40'000 pers. Så kommer det 36'000 till i en vecka. "Det är inte lätt när det är svårt."
Men jag tyckte inte att det var så farligt långa köer... Hur stämningen var jämfört mot i fjol kan jag inte uttala mig om, men jag tyckte att den var helt okej. Dom flesta var glada och så. Det verkar vara en relativt lugn festival om man jämför med andra festivaler. T.ex. Hultsfred verkar ju spårat ur totalt...
Kan för övrigt tänka mig att systembolaget i Borlänge tjänade lika mycket under den veckan som dom tjänar totalt resten av året.
gäst

Inlägg av gäst »

the_great_alfonzo skrev:Men WTF!!! FNM DÅ!?
Dom spelade samtidigt som Håkan :wink:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

rumpeldunken skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men WTF!!! FNM DÅ!?
Dom spelade samtidigt som Håkan :wink:
du gjorde helt klart rätt val!


fast skjut mig, jag vill inte se denna tråden :cry: ville också dit.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
rumpeldunken skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men WTF!!! FNM DÅ!?
Dom spelade samtidigt som Håkan :wink:
du gjorde helt klart rätt val!


fast skjut mig, jag vill inte se denna tråden :cry: ville också dit.
Kom hit så sätter jag en gäddsax i nacken på dig!
Förresten.....
Vad tusan är FNM?
Finska Norje Massakern? :wink: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
hosse skrev:
rumpeldunken skrev:
the_great_alfonzo skrev:Men WTF!!! FNM DÅ!?
Dom spelade samtidigt som Håkan :wink:
du gjorde helt klart rätt val!


fast skjut mig, jag vill inte se denna tråden :cry: ville också dit.
Förresten.....
Vad tusan är FNM?
Finska Norje Massakern? :wink: :lol:
nej, men det borde varit det.

FNM = Faith No More om jag skulle gissa vilt. bajsdåligt om du frågar mig. gudomligt bra om du frågar Parkas.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

August burns red!! :playing:

Edit: Håkan Hellström före FNM? Nu förstår jag inte riktigt :?
gäst

Inlägg av gäst »

mackan skrev:Edit: Håkan Hellström före FNM? Nu förstår jag inte riktigt :?
Det gör jag! :D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Herre jävla..
Man åker på en festival där Mötley Crüe och Faith No More och Chris Cornell spelar och sen tittar man på en massa jävla svenskt popskit..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

marcbass skrev:Herre jävla..
Man åker på en festival där Mötley Crüe och Faith No More och Chris Cornell spelar och sen tittar man på en massa jävla svenskt popskit..
Haha, det var ett jäkla tjöt om vad jag såg och inte såg. Ni får tycka vad ni vill. Men jag såg det jag ville se och är nöjd med mina val. För mig är det givet att Håkan Hellström går före FNM (halshugg mig bara) :roll:
Mötley är som sagt inget jag gillar direkt. Visst, det är ett stort band som "man bara inte får missa", men jag kände inte för att se dom. Tyckte det var roligare att se Shallow Sense och sen gå o slagga (var väldigt trött och benen värkte). Chris Cornell hade varit kul att se, men så blev det inte... Tror att det var då jag packade. :hmm:

Är lite trött på att folk säger åt mig att vara på något annat sätt just nu. Gör si, gör så. Ska man inte göra det man själv vill och vara stolt över det?

Förresten, Mötley Crüe fick tre plus i aftonbladet. Chris Cornell fick två plus. Faith No More fick fyra plus. Håkan Hellström fick fem plus. Men varför sätta betyg på upplevelser när det är helt olika tycke från person till person.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Inlägg av Markooo »

rumpeldunken skrev: Gör si, gör så. Ska man inte göra det man själv vill och vara stolt över det?
Nej, faktiskt inte.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
gäst

Inlägg av gäst »

Markooo skrev:
rumpeldunken skrev: Gör si, gör så. Ska man inte göra det man själv vill och vara stolt över det?
Nej, faktiskt inte.
Nehepp...

Ber om ursäkt om jag brusade upp. Är trött, sjuk och lite sur.
Kanske dags för en paus från PB...
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

rumpeldunken skrev:Ska man inte göra det man själv vill och vara stolt över det?
Jo precis :tummenupp:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

Kom hem igår, fyfan vad kul vi hade.
Jag har typ sovit 6 timmar sen i tisdags och druckit hur jävla mycket öl som helst! Träffade Saft på onsdagen och han bjöd in mig till nån krog i Borlänge där de skulle ha ett gig så vi var och såg Vietcong också.

Annars var det ju Mötley som var the shit!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag var där under enbart lördag.
Såg en massa skit som jag egentligen inte brydde mig i men som jag kände att det skulle vara kul att ha sett.
Så jag förstår verkligen inte hur man kan gå och packa när t.ec. Chris Cornell spelar, eller skita i att iaf se nå´n låt av Mötley.

Den svenska pop-scenen kan man åka och se på vilken lokal minifestival som helst, känns overkill att åka till Sveriges största festival... (Nåja, Håkan Hellström har visst få spelningar i sommar iofs, men vem bryr sig?)


Självklart får man gå och se på vilka band som helst rumpan, men det förvånar mig att en musiker eller ens musikintresserad inte är intresserad av att se de riktigt stora akterna.
Håkan Hellström drog mest folk som det verkade, men det gör honom inte för min egen del till någon höjdpunkt,, och jag såg honom inte öht.

Så stod jag med Simon (Bassdude aka Simon Andersson) och lyssnade på Faith No More.
Förmodligen ett av världens bästa band.
Mike Patton är Gud.

Får se om jag orkar göra en egen reflektionstråd om Peace and love senare, jag var ju som sagt där bara på lördag, men det räckte gott, jag hatar festivaler.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Så jag förstår verkligen inte hur man kan gå och packa när t.ec. Chris Cornell spelar, eller skita i att iaf se nå´n låt av Mötley.
Prioriterade packningen före Chris Cornell. Kan tyckas vara konstigt. Gillar Soundgarden, Temple of Dog och Audioslave, men hans soloprojekt tilltalar inte riktigt mig. Hade dock varit kul att se som sagt.

Såg en låt av Mötley och det räckte för mig.
blackparkas skrev:Den svenska pop-scenen kan man åka och se på vilken lokal minifestival som helst, känns overkill att åka till Sveriges största festival... (Nåja, Håkan Hellström har visst få spelningar i sommar iofs, men vem bryr sig?)
Var lätt värt pengarna. Såg annat än bara svensk pop också.

blackparkas skrev:Självklart får man gå och se på vilka band som helst rumpan, men det förvånar mig att en musiker eller ens musikintresserad inte är intresserad av att se de riktigt stora akterna.
Håkan Hellström drog mest folk som det verkade, men det gör honom inte för min egen del till någon höjdpunkt,, och jag såg honom inte öht.
Verkar som om jag begått något regelbrott som inte såg dom "legenderna" Mötley Crüe... :wink: Det var inte så att jag inte var intresserad av att se dom. Men jag var trött, utmattad, kroppen värkte och så gillar jag dom inte riktigt. Jaja... får väl skylla mig själv antar jag :?
blackparkas skrev:Så stod jag med Simon (Bassdude aka Simon Andersson) och lyssnade på Faith No More.
Förmodligen ett av världens bästa band.
Mike Patton är Gud.

Får se om jag orkar göra en egen reflektionstråd om Peace and love senare, jag var ju som sagt där bara på lördag, men det räckte gott, jag hatar festivaler.
Härligt att du gillade Faith No More. Gör gärna en egen reflektionstråd, det vore kul! :)

EDIT: Tror för övrigt att det var Lars Winnerbäck som drog mest publik. Såg lite av hans sista spelning. För mig var Håkan Hellström inte en höjdpunkt för att det var mycket publik, utan för att jag gillar honom, bandet och musiken. Speciellt live nu för tiden. Det märks att både Håkan, bandet och låtarna har utvecklats.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm... Gick förbi Lars Winnerbäcks konsert på lördagen, visst var det mycket folk, men inte några jättemängder.
Mycket skumt att han lirade på största scenen och Chris Cornell körde på näst största...
Det var precis hur mycket folk som helst på Chris Cornell.


Nja, jo, det är nog regelbrott att inte se Mötley.
Jag är inte heller jätteförtjust i dem. men hade jag haft chansen att sett dem så hade jag tagit den, men det är inte alls säkert att jag stått kvar hela konserten.
Blev ganska fort mätt på Chris Cornell kan jag säga och gick och la mig på en gräsplätt i närheten och vilade lite.
Han körde Spoonman!!!!
Grymt kul faktiskt, väldigt bra låt.
Körde även Set it off och Cochise tror jag, eller vad den nu heter sedan avslutade han vill jag minnas med Black Hole Sun.
Kul!


Faith No More spelade dock alldeles för kort... :(
En och en halv timme var inte länge nog alls tycker jag personligen.

Håkan Hellström är ju en fenomen jag inte förstår öht.
Tycker han är i princip helt värdelös, jag lämnar det så..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar