Demo av Tubeworks Bluetube-distpedal och Texas P-bas!

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Demo av Tubeworks Bluetube-distpedal och Texas P-bas!

Inlägg av hosse »

i brist på bättre sysselsättning så tvingade jag Rix att hämta upp mig för att sedan bege oss till Chateau Borginger. där kopplade vi en styck bas i en styck pedal och sen in i datorn medelst ren line-signal. basen som användes är en Texas P-bas, helt orginal. rätt heta mickar men det framgår givetvis inte i testet då enbart en bas användes. pedalen inhandlades av mig för ett tag sen av Roborock här på forumet och är alltså en rördriven distpedal tillverkad av Tubeworks. företaget gick sedermera upp i Genz-Benz har jag för mig.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I8qE9gsGGNA[/youtube]

det är extremt taffligt lirat, men det var inte målet med denna operation.

först ut är den rena signalen. därefter sparkar jag igång pedalen med Drive på kl 12 och spelar först en tafflig trudelutt med plektrum och sen en ännu taffligare trudelutt med fingrarna. spricker upp en aning, men det beror mest på anslaget. lite småmysigt sådär. när jag spelar på lånad transistor-stärkare använder jag ofta Driven runt kl 12 för att värma till ljudet och få lite rörkänsla.

därefter krämar jag på Driven till kl 15. ganska märkbart skillnad. same procedure as last year, James. det är runt kl 15 jag jag lägger Driven på i bandsituation med min egen rörstärkare och då är pedalen enbart en dist.

sist men inte minst så åker Drive upp på full patte. hyfsat trasig signal, låt dock lite snällare när man line:ar än om man kör pedalen i en transistorstärk på denna inställningen.

lite kort om basen också kanske...

ja, det är ju en budget-bas. den föll inte Rix i smaken, men han är ju skåning och det får man väl se som en belastning i sammanhanget. strängarna som sitter på är orginal och mer än så vet jag inte. låter rätt kackigt men har inte råd att byta. bandslip behövs och även en justering av stränghöjden som är rätt... mastig. konturerna på kroppen är inte lika fint avrundade som på Fender, men i övrigt så är finishen bra. halsen är högblanklackad FÖRUTOM greppbrädan av någon märklig anledning. radien på greppbrädan är ganska platt och och halsen i sig ganska bred vid sadeln men inte så mullig/rund. påminner rätt mycket om Fenders AV 57-halsar och det är kanske inte så förvånansvärt då basen är en efterapning av denne.

nu ska jag ta en kall öl.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Demo av Tubeworks Bluetube-distpedal och Texas P-bas!

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:nu ska jag ta en kall öl.
Ta en kall dusch åxå! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Bump!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Länken funkar inte just nu, men jag (and my buddy Jack D) har testat Hosses pedal med min The Ox p-bas och den var hur bra som helst.

Mastig stränghöjd är manligt
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Skiiitaaabraaa Hosse :tummenupp: :tummenupp:

Djävligt bra recension!!!

Fan till och med jag blir sugen att inhandla... :wink:

Mer av denna varan på forumet, riktigt imponerad över denna recension...
Skriv svar