Sterling by musicman SB14 (sterling modell)

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Sterling by musicman SB14 (sterling modell)

Inlägg av hulkenstrong »

Jahop smackar upp en liten till insikt på mitt nya instrument. Kanske hjälper någon.


Instrumentet ifråga: Sterling by music man SB14

Bild

Det som medföljer är ett sett earniball 045, .065, .080, .100 strängar och en fin väl vadderad gigbag.

Dem byggs i Indonesien och skeppas till USA där dem ställs in kontrolleras. Intonering var fin och strängarna var justerade lågt (vilket jag gillar). Den känns välbyggd och har en fin lack.

Specs finns på
SBMM hemsida

kortfattat maple/rosewood hals (22 band), basswood kropp, Smal jazz hals och lite mindre kropp. 34" skala. Låg vikt, väger som min Jake eller aningen mindre. Har en 3 läges switch och 3 band sterling preamp. lägena är Humbucker/singlecoil med humcanceling coil/seriellt.

Nu till hur jag uppfattar den när jag spelar då. Den är ju helt aktiv så man får ju inte den riktiga galna passiva värmen som jag kan sakna till långsamma låtar/solo spelande. Mot andra instrument biter den ifrån bra och har fin sustain som är mer än tillräcklig för mig. Preampen är väldigt kraftig och erbjuder mycket bra variationer och kombinerat med switchen kan man till min stora glädje få väldigt olika ljud. I humbucker läget får du det feta mid scoopade bitet. SC läget erbjuder mer klassiskt mid/high ljud och lite "tunnare" ljud. Seriellt ger dig en otroligt fin botten och låg mid. Jämfört mot G&L L2000 så är det ingen ljudnivå skillnad när du switchar lägen. Även så erbjöd den aktiva elektroniken till att jag kunde få aningen "renare" signal på lite högre nivå ur min orange förstärkare. Jag trivs med jazz hals så den är lättspelad för mig och har en liten urgröpning för att nå dem högre banden lite lättare. EQn för miden (ofta viktiga biten) är inställd gentemot låg mid även har den en dragning mot lite mer låg mid i allmänhet men enligt vad jag läst är det en av dem stora skillnaderna mellan sterling/stingray så det var ju väntat.

Avlsutar med youtube länk till kungen av bas recensioner (enligt mig)

Ed Friedland:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=67Fo7AKwfA0[/youtube]
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Stilig! Ser mer gedigen ut jämfört med förra budgetvarianten, OLP.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Hellish skrev:Stilig! Ser mer gedigen ut jämfört med förra budgetvarianten, OLP.
Fast den här kostar väl en bra bit mer?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Den ligger på ca 600$ så är väl nästan dubbla mot olp?
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Mesa Man
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 10:56
Ort: Bengtsfors

Inlägg av Mesa Man »

Hoppla! Ett instrument jag inte kände till :) Har bara sett OLP och de verkar ju hyggliga för pengen de kostar. Kör med en MM Sterling själv så detta var ju intressant. Om den håller i närheten av samma byggkvalitet som min MM så är det ju ett ruskigt
bra kap! Var hittade du den, och vad gick den loss på?
It's just a matter of opinion.
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

ebay.
Blev ca 7500kr till Sverige (allt inräknat)

Dock är den såld. Saknade en mick till för mycket. Kanske kommer en recension på den nya basen med, då det verkar finnas lite info om den.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
bassisch
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 20 aug 2009, 14:58

Inlägg av bassisch »

Ah.. ser jättetuff ut!!!!
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

sterling

Inlägg av boby »

är det mycket som skiljer en sån från orginalet. frånsett en rejäl pris skillnad.
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

OJOJOJ fick tokGAS
behöver jag verkligen en bas till??
Snygg bas låter bra
Youtube klippet med Ed Friedland var bra
Skriv svar