ORANGE AD 200 MK3 snabbtest

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

ORANGE AD 200 MK3 snabbtest

Inlägg av Anders »

Jag testade en på Jam i Göteborg,med Orange's 4x10a och 1x15.
Jag provade med var och en av lådorna och med båda ihop.
Det satt 6550 rör i.
När jag utgår ifrån en Ampeg V4bh(100w) med TKS212 låda,var det inte så mycket högre volym innan disten tar överhanden faktiskt.Svårt att säga exakt hur hög volym eftersom jag bara provade Orange grejerna i JAM's lokal och åkte sedan direkt till replokalen och använde min rigg.

Men,..det var ett mer kärnfullt,fylligt ljud hela vägen från låg till hög volym,med 4x10 eller 1x15.Det var mer botten och punch.
Med mid ratten lägre ner i frekvenserna,(midvolymen började nästan vid 150-200Hz,lät det som)behöver inte Bas kontrollen
göra hela skillnaden.Till skillnad från Ampegen där baskontrollen nästan fungerar som volymratt.
Med båda lådorna lät det naturligtvis ännu lite högre och fylligare.(Nån belöning ska man ju få för att släpa på ännu en låda.)

Grundljudet Jämfört med Ampegen var renare,mer transparent/ärligt och tydligare.Med mer punch och botten.
-Bättre med andra ord.

Om man har en bas med 2 mickar tycker jag att det inte behövdes fler kontroller på förstärkaren.
Synd bara att den inte lät lite högre innan dist.Och missförstå mig inte,jag gillar när det spricker,men inte när det försvinner botten och börjar låta platt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

cool.. jag tror att det är en mk3:a som du provat och som med största sannolikhet distar tidigare än de mk1&mk2 som finns här på forumet. Mk3:an har ett extra förstegsrör och jag som jämförelse måste jag bara säga att jag kan köra vansinnigt högt på min mk1 topp innan den distar så det hörs och blir ljudmatta..

Om vi pratar om Eq:n så är det en cut-only eq och för att stärkaren ska var inställd "flat" ska inställningarna på eq:n vara:
Bass 3/4, Middle 1/2, Treble 1/4
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

macahan skrev:cool.. jag tror att det är en mk3:a som du provat och som med största sannolikhet distar tidigare än de mk1&mk2 som finns här på forumet. Mk3:an har ett extra förstegsrör och jag som jämförelse måste jag bara säga att jag kan köra vansinnigt högt på min mk1 topp innan den distar så det hörs och blir ljudmatta..

Om vi pratar om Eq:n så är det en cut-only eq och för att stärkaren ska var inställd "flat" ska inställningarna på eq:n vara:
Bass 3/4, Middle 1/2, Treble 1/4
Vet du om det är någon annan skillnad mellan MK 1,2 och 3?
Är 1 äldst och MK3 nyast(borde ju nästan vara så)?
Tror du det är någon kvalitets skillnad mellan dom,så att MK3 är förbättrad om den är nyare?
Om inte, är det högintressant för mig med en MK1 eller MK2 beg.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mk1 och mk2 skiljer sig väldigt lite åt, det är lite kosmetiskt som guldändar på handtaget ovanpå och att det inte står mk# vid serienumret på mk1. Sen internt ska det vara något mindre skillnad som vänder fas någonstans eller något liknande.. det är danne som informerat mig om det så jag har inte någon egentlig koll på det.

mk3 skiljer sig ordentligt. förutom annan layout på grafiken på framsidan och det ytterligare förstegsröret så är den monterad på ett kretskort. mk1 och mk2 är ptp-dragna så dessa är av en helt annan design. mk1 är äldst och det gjordes ca 70 ex av dessa, mk2 verkar ha gjorts ca 30-40 ex av. sedan kom mk3 och där har gjorts betydligt fler.
kvalitetsmässig skillnad kan jag inte uttala mig om, men eftersom det skiljer genom att de äldre är ptp och de nyare pcb så bör det kunna skilja en hel del på dessa i kvalitetsfrågor. de får nog inte samma problem om det nu skulle vara så att de får problem. En mk1 och mk2 begagnat... det kan bli en rejäl högoddsare.. det är inte många ute till försäljning.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

macahan skrev:mk1 och mk2 skiljer sig väldigt lite åt, det är lite kosmetiskt som guldändar på handtaget ovanpå och att det inte står mk# vid serienumret på mk1. Sen internt ska det vara något mindre skillnad som vänder fas någonstans eller något liknande.. det är danne som informerat mig om det så jag har inte någon egentlig koll på det.

mk3 skiljer sig ordentligt. förutom annan layout på grafiken på framsidan och det ytterligare förstegsröret så är den monterad på ett kretskort. mk1 och mk2 är ptp-dragna så dessa är av en helt annan design. mk1 är äldst och det gjordes ca 70 ex av dessa, mk2 verkar ha gjorts ca 30-40 ex av. sedan kom mk3 och där har gjorts betydligt fler.
kvalitetsmässig skillnad kan jag inte uttala mig om, men eftersom det skiljer genom att de äldre är ptp och de nyare pcb så bör det kunna skilja en hel del på dessa i kvalitetsfrågor. de får nog inte samma problem om det nu skulle vara så att de får problem. En mk1 och mk2 begagnat... det kan bli en rejäl högoddsare.. det är inte många ute till försäljning.
Tack för all info!
Jag är mycket tacksam.Jag vet inte vad ptp eller pcb betyder dock.Ptp=point to point,eller?
Jag visste inte att de var så ovanliga.
Fan,synd..
Jag får kanske sikta på en MK3 då,för grundljudet var det absolut inget fel på,det bästa jag hört på länge.Kanske byta till KT88 rör för att försena disten.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Som Seb sade är det inte så stor skillnad på 1 och 2. 2:an använder sk negativ återkoppling vilket gör att man minskar den harmoniska distorsionen. Nästan tvunget på transistortoppar men på rörtoppar slopar man ibland detta helt då det inte är nödvändigt. Tror inte det är någon skillnad ljudmässigt mellan Sebs MK1 och min MK2 . Apropå slutrör så är det ett plus med MK3 som kan ha KT88. Går ej på 1 och 2 pga att rören sitter så tätt så de bulkigare rören får inte plats. PCB betyder kretskort (Printed Circuit Board).

Lite bilder på innanmätet i kronologisk ordning:

MK1:
Bild

Min MK2 (#82)
Bild
MK3:
Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

alltid lika läckert innanmäte..
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Tack för bilderna och infon Danne.
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+
Inlägg: 1157
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 14:44
Ort: Sthlm

Inlägg av Poncho »

Anders skrev:Tack för all info!
Jag är mycket tacksam.Jag vet inte vad ptp eller pcb betyder dock.Ptp=point to point,eller?
Jag visste inte att de var så ovanliga.
Fan,synd..
Jag får kanske sikta på en MK3 då,för grundljudet var det absolut inget fel på,det bästa jag hört på länge.Kanske byta till KT88 rör för att försena disten.
MK3'an ska gå att beställa med KT88:or i från början.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Poncho skrev:
Anders skrev:Tack för all info!
Jag är mycket tacksam.Jag vet inte vad ptp eller pcb betyder dock.Ptp=point to point,eller?
Jag visste inte att de var så ovanliga.
Fan,synd..
Jag får kanske sikta på en MK3 då,för grundljudet var det absolut inget fel på,det bästa jag hört på länge.Kanske byta till KT88 rör för att försena disten.
MK3'an ska gå att beställa med KT88:or i från början.
Gött!
Det får det bli.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Tack för bilderna och infon Danne!

T.O.M Orange´s PCB´s är snygga under skalet, har inte vågat skruva isär min
än men jag får väl göra det och blotta ett PCB modell större än i MK3´an...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

macahan skrev:Om vi pratar om Eq:n så är det en cut-only eq och för att stärkaren ska var inställd "flat" ska inställningarna på eq:n vara:
Bass 3/4, Middle 1/2, Treble 1/4
Gäller det för min också tro???
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

straightedge79 skrev:
macahan skrev:Om vi pratar om Eq:n så är det en cut-only eq och för att stärkaren ska var inställd "flat" ska inställningarna på eq:n vara:
Bass 3/4, Middle 1/2, Treble 1/4
Gäller det för min också tro???

ingen aning faktiskt.. det är ade emsley som hade svarat någon på orangeforumet.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1114
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Angående KT 88.
Jag ringde orange i England och hörde med en tekniker där om vad man kan vänta sig av KT 88 rör.
Jag sa att jag testade en MK3 men ville ha mer headroom.
Han sa att de använder 6550 för de har mer headroom än KT 88!?
Tvärt om mot vad jag hört innan.Hans tips var att lyssna på just den stärkaren man vill köpa för det kan skilja på kvaliteten på rören.
Han tyckte att Electro harmonics eller winged c svetlana funkar bäst.
Skriv svar