SWR Sm400 + SWR 4x10"

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

SWR Sm400 + SWR 4x10"

Inlägg av Basstore »

Yes, en recension.

Spelade på Laholms stadsfest igår.

Grymt underbart gig med hela torget fullt med folk. Super skoj.

Backline fanns på plats då de va fler band och tiden var knapp.

Enlikt papperna vi fått innan giget så skulle de finnas en Ampeg SVT 4 pro som dom skulle köra genom en enkel Ampeg 4x10" HE..
Opps tänkte ja, den toppen är nog lite väl kraftig för den lådan. Så givetvis påpekar jag detta till snubben som bokat de.

Han kontakter LA Rental i Helsingborg som säger. Okej jätte bra, tack för informationen (borde dom kanske ha koll på själva) vi slänger ditt nåt kraftigare.

När jag kommer till giget och förväntar mig spela på en Ampeg eller liknande står där en SWR rigg..
Herre gud tänkte ja och givetvis blev de herre gud.

JAG HAR ALDRIG NÅGONSIN I HELA MITT LIV SPELAT PÅ EN SÅ DÅLIG RIGG!

Som ja brukar ställde jag EQ:n rakt och justerar gainen så den inte Peakar.
Rattar in EQ.. Hmmm de händer ingenting. Hela riggen låter himid och uppåt.
Jag maxar basen och då får ja en lite lite puff ut ur lådan.
Hur jag än rattade fick jag inte fram nån som helst botten ur denna riggen. Helt jävla bottenlös.
Helt odynamisk rigg.
Bara en massa jobbig Himid som låg och skräpa.

Och JA vi snacka NOLL bas alltså även med bass kontrollen på Max på stärkaren.

jaja tänkte ja, ja får be om bas i monitorn istället.

Ställer mig vid min mick och hör inte min bas ett jävla dugg. Går och frågar trummis om han hör nånting, men han bara skakar på huvet.
Jag får MAXA volymen på toppen för att ens höra att där e bas med i bandet ens.
Elementen i lådan står nu nästan utanför gallret när jag spelar. Men det HÖRS inte ett smack ändå. Bara en massa himid fortfarande.

Ja körde min Tbird + mina 2 JV basar som vanligt viss inte är basfattiga men detta va fan me de värsta jag varit med om.

Giget gick jävligt bra ändå och utljudet var bra och det är ju de viktigaste, men att stå på en scen o inte höra sig ett dugg är inge vidare..


Kom fram till två saker under gårdagen.
1: Ta alltid med din egen stärkare ifall backlinen är PISS.

2: KÖP ALDRIG NÅGONSIN SWR! Absolut den sämsta riggen/stärkaren jag någonsin spelat på..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Jag känner igen fenomenet även med SM900. Har spelat ett par gånger med den toppen genom en GoliathIII och en Big Ben(18"). Volymen räcker till med 900 watt men det blir aldrig någon botten hur mycket man än vrider utan det som hörs ett par meter ifrån är det där honkiga mellanregistret.
Jag har två SWR fyrtior och de låter hur bra som helst med en GK800RB som jag har nu eller med preamps och steg jag använt tidigare. Lådorna är det inget fel på men SM-seriens toppar är riktigt tråkiga.

Citat från SWR:"The SM-900 has been one of the most requested bass amplifiers for concert stages and studios worldwide since its introduction in 1991 - and it continues to be the benchmark by which other bass amplification systems are judged. The 900 combines the sweet, warm SWR tube preamp tone with two power modules for the option of 900 watts in bridged mode (400 per side in stereo). The dual three-band semi-parametric EQs can be can be combined into a single six-band configuration - offering more tonal control than is available in many professional quality studio consoles. Add the extensive patching options on the back of the amp and you have a perfect tool for the working bassist. It's no surprise that this workhorse continues to set the standard for bass amplifiers!"

Det låter ju bra när man läser det men jag har då aldrig lyckats få till ett bra ljud med den. Jag gör nog något fel?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Basare skrev:
Det låter ju bra när man läser det men jag har då aldrig lyckats få till ett bra ljud med den. Jag gör nog något fel?

Vi får nog be någon från SWR komma hit och lära oss hur man ska skruva... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Nathan Watts med SM900 och två Goliath 410...

Låter inte så illa... :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BttLY0a1 ... re=related[/youtube]
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Äh Marcbass, gå o köp nån gammal rörhäck då :lol:

SM400 + Goliath är rätt cool, står i en studio jag jobbat mycket i. Grym punch och jävligt rent. Gött.
Den lådan är dock jävligt harsh, men med lite EQ låter han fint.

Still no Tecamp :)
Fender
Ampeg
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Inlägg av Alexander »

Jag brukade köra PA-ljud åt ett band där basisten är ett riktigt SWR-fan. Hans rigg var en Studio 220 in i en Henry JR (4x8") och en Basic 2-way (15").
Varken förr eller senare har jag hört en så klen "fullstor" basrigg. Även om man stod på scenen, en meter från hans rigg var det utljudet man hörde. (Och det var oftast bara en liten klubbrigg med JBL EON 15 som toppar och enkelfemton subbar drivna av ett Lab 1000... )

Ute på mixplats var det mest en massa "squaky" mid (typ 200-1000Hz, kändes det som) som kom från hans rigg.
Men vissa gillar ju ljudet.


Men faktum är att hans nya SWR Spellbinder 10" minikombo låter imponerande för en så liten sak.

/Alexander
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Tack Alexander.. Precis så upplevde jag också de.. Usch o fy..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Instämmer med Marcbass.Det var nog därför jag jublade när jag testade en ampeg v4bh med en 4x10hlf för första gången.Jag hade swr 4x10 goliath III med transistor topp innan dess.Och ännu tidigare trace elliot transistor rigg.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Har samma erfarenhet. Nästan... Min SVT pajade ihop och jag fick åka och hämta en kompis SM900. Inte ens en 8x10E kunde hjälpa den hopplösa toppen. Alla baskontrollerna på max och all diskant avrullad. Ändå lät det bottenlöst och vasst...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

lowfreq skrev:Nathan Watts med SM900 och två Goliath 410...

Låter inte så illa... :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BttLY0a1 ... re=related[/youtube]
För att basen är lajnad ja... :lol:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Repade på en Ampeg 8x10 med nån SWR-topp på runt 600W ett par gånger, lät kanon! Ruskigt bra botten! Vet tyvärr inte vilken topp det var, men riggen såldes för några månader sen, har för mig att nån här köpte iaf lådan?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Som gammal SWR-fantast får jag väl blanda mej in här. Håller med om en del av kritiken, det blir inte mycket till botten tryck utan mera mid. Deras lådor är det inget fel på, ordentligt tryck i deras 410, 610, 212 o 118 jag spelat genom. Jag har inte haft några problem att höras med min Studio 220 men sedan har jag nästan alltid haft en boost/od-pedal innan stärken för att få lite morr o sustain.
Har antagligen inte tänkt på att den låter tunt pga denna uppställning utan mest tyckt det varit lätt att eq-a in od-pedalen. 8)
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

funkys**t skrev:
lowfreq skrev:Nathan Watts med SM900 och två Goliath 410...

Låter inte så illa... :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BttLY0a1 ... re=related[/youtube]
För att basen är lajnad ja... :lol:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fw-XK_X8Rm0[/youtube]

Låter bättre! :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar