Fernandes FRB 45M´- bra passiv midscale-bas

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Fernandes FRB 45M´- bra passiv midscale-bas

Inlägg av Lovart »

Jag gillar basar som har 32 tums skala. Den skalan passar min små och allt stelare händer ganska bra. Jag har två bra basar i denna skala – en Kubicki X-factor och en Fender Urge 1. För inte så länge sedan hade jag en Jackson JJ också till dess Whatawaste lykades övertala mig att sälja den till honom.

Jag tror nog att Jackson passar bättre till Jocke än till mig, men jag har saknat en bas som har ett lite råare och enklare grundljud sedan dess. En bas som jag inte behöver vara så rädd om och som jag kan sätta flats på. Helst ville jag har en 32 tums passiv P-bas, men var får man tag i sådan? Utbudet är minst sagt begränsat. Det finns några väldigt få Squier från 80-talet med den skalan. Men jag har aldrig lycktats se någon till salu. Sedan finns japanska Fender Aerodyne i både P- och J-utförande. Ishibashi hade en J-variant till salu för några veckor sedan, men det skulle gå för ungefär 8000 plus moms. Lite för mycket för semesterkassan.

Då mindes jag en recension av Fernades J-basar i ”Guitar & Bass”. I nr 2 may 2005 beskrivs PJB-45, en kortskalig jazzbasvariant, som fick mycket goda omdömen. ”…an excellent bass for the money…Though the scale is two inches shorter than the standard, the PJB speaks as richly adn does the sme job as well as any passive Jazz-style bass you´re likely to find at anything near this price.”

Det lät ju riktigt bra, men inte fanns det någon sådan till salu någon stans i världen. Däremot en ny modell - FRB-45m´ också den i 32-tums skala. Fast inte till salu i Sverige förståss. Men Ishibashi I Jagpan kunde ordna fram en. Så jag slog till på chans. Priset var 36.000 JPY + 16.000 JPY i frakt och försäkring = 52.000 JPY = 4250 kr. Till det kommer moms på 25% och tull på 3,5% på hela summan så slutsumman blir någonstans kring 5500 kr. (Det visade sig att jag behövde betala 865 kr i moms och tull, så det totala priset blev just lite över 5100 kr)


Basen kom en vecka efter jag betalt den. Snabb handläggning. Den var synnerligen väl packad i en silvrig fodrad plastpåste, i en enkel gigbag, i en originalkartong, i en stor kartong omsluten av massor med papper.

Halsen är fastskruvad med 4 skruvar och en plåtplatta på känt Fendermaner. Halsen är 37,5 mm bred vid sadeln och strängarna sitter monterade med 17 mm cc-avstånd – ungefär som på en 5-strängad bas. Det kan bli lite tätt för den som gilllar det vanliga avståndet på 19 mm. Halsen är gjord av ett stycke lönn (mattlackad på baksidan och med matchande huvud) med en greppbräda av rosewood som har väldigt fint inslipade mediumfeta band. Påmnner väldigt mycket omen J-hals. Ett strängtryck sträcker sig över alla stängar. Dragstången justeras från halsens häl med en insexnyckel. Moderna stämmskruvar och ett fullt intonerbart Fernandes orginalstall. (Basen kom väl intonerad och med nedstämda väljusterade Daddario-strängar). Inga döda toner någon stans längs halsen och hyfsad akustisk sustain.

Kroppen är gjord av Bass-wood och påminner lite om en strata i formen, eller som en P-bas fast ganska mycket mindre och lite smalare. Den är lackad med någon slags plastlack. Kabeln ansluts på basens nedre kant. Basen har en P-mick framför en J-mick. Båda styrs av var sin volymratt som kompletteras med en gemensam tonratt. Man kommer åt potentiometrarna från basen baksida. Tyvärr är detta utrymme inte alls skärmat och det märktes när förstärkaren drevs från ett ojordat uttag. Dessutom visade det sig att jordförbindelsen till stallet var lös. Men med lite skärmjobb i kontrollutrymmet och jordkabeln ordentligt fastklämd under stallet, har brum- och kontaktljud från strängarna försvunnit helt när basen är kopplad till en jordad förstärkare.

Basen vägen ungefär 3,4 kg, vilket är två hekto mindre än min Fender Urge 1, som ha en mick till och lite större kropp. Den totala längden är 108,5 cm.

Basen låter ungefär som man kan förvänta sig av en passiv bas med P- och J-mickar (och det var ju vad jag hoppades på). Vill man ha en djup ton är det P-micken som gäller. Vill man ha ett nasalt honk (med knorr) så tar man till J-micken. Utsignalen är helt jämförbar med min P-bas från slutet av 70-talet och karaktären på P-micken är också densamma.

Jag bytte fort till TI-flats och är så här långt mycket nöjd med basen. Särskilt tufft låter den med plektrum och den spelstilen passar också bra till den något täta strängningen. Fast basen nog är vad man kan kalla en ”instegsbas” för yngre personer så passar den mig utmärkt (50+ och mer än 30 års basande). Finish och mekanik är helt ok. Kinesisk kvalitet verkar var lika god som Koreansk eller Japansk och det ska bli kul att se och höra hur den åldras.

Bild
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Tack för en välskriven recension, hoppas du blir fortsatt nöjd med basen!
Du nämner Fender's Aerodyne-basar - är dom alla i 32", eller finns det både 32" o 34"?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Bra skrivet Lovart.

Jag instämmer i 32" lovsången! Som klippt o skuret även för mig. Min Kubicki får absolut mesta speltiden numera.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Min lilla research om 32-skaliga basar har lärt mig detta om Fenders Aerodyne. De verkar alla vara byggda i Japan. Men de flesta har 34-skalan (i alla fall av de som är till salu hos Ishibashi). En mindre del av basarna är avsedda för den japanska marknaden och de är dom som har 32-skalan.

Aerodyne verkar ha byggts i både P- och J-bas varianter. Den 34-skaliga varianten verkar ha en J- plus en P-Mick oavsett om den har en J- eller P-baskropp. Den 32-skaliga J-varianten verkar ha två J-mickar.

De dyker upp lite då och då hos Ishibashi och Joes Gitars (tror jag firman hette) i Japan har kvar några nya 32-or (men ganska dyra).

Det finns mer info på nätet, men det är lite rörigt.

anders
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Nån av er som har min gamla vita kubicki, eller svartmetallicfärgade urge 1? Kubickin bytte jg in på DLX och Urge1:an på Jam.

Jag har haft fyra Fernandesbasar, alla tillverkade i Japan. Mycket bra allihop!
Tre Gravity/APB4 och en jazzkopia.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Tyvärr så har jag inte några av de basarna som du ägt, Maxoges. Urgen är visserligen köpt hos Jam, men grön och från en av deras USA-resor (jag förstår för övrigt inte allt gnället över Jam här på Pratabas, jag har aldrig haft några problem med dom). Kubicki X-faktorn är svart och den köpte jag i Örebro efter tips och hjälp från många här på Pratabas.

Det såldes en svart metallic Urge 1 i England för någon månad sedan på E-bay. Den gick för knappt 600 pund. Mycket prisvärt om den var i det skick som beskrevs.

anders
Skriv svar