Recension Urban pickups.

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+
Inlägg: 1113
Blev medlem: sön 15 jun 2008, 15:26
Ort: Lidköping

Recension Urban pickups.

Inlägg av lill_frasse »

Tjena PB Ja just nu svävar jag lite som på moln om ni läser vidare kommer ni förstå varför.

Ja det började i vintras då jag ropade in en kropp och hals på tyska ebay.
En Jazz kropp i valnöt och en hals i lönn och rosewood.
Prylarna låg hemma ett tag utan att användas.
Sedan i februari köpte jag en mick av Ahab här på forumet.
En Dimarzio ultrajazz och började med att mecka ihop prylarna ja detta visade sig inte vara så väldigt lätt.
Jag kan dra en parallell till tidiga Windows och plugg and play med andra ord det var inte så där jäkla bara att.
Började först jäklas med halsen halsfickan var för liten så det var ett jäkla meck att få till det men det gick till slut (förutom att halsen inte linjera hundra men detta har jag gjort om nu tack gud för faner)
Sedan passade inte jazzmicken i fräsningen så det blev ett himmla filande för att få skiten å stämma hyfsat med polerna.
Nåja nu var basen ihop och jag var och hämtade lite potar och grejer hos den lokale musik nasaren han är jävlig på elektronik så han har det mesta sådant hemma bara åka hämta.
The motherfucker is alive med en mick av tre fräsningar så lever den lite iaf.
Jag har spelat på Yamahas och en japan pbas kopia och mick kvalitén kan väll diskuteras lite på dem eller ja de är säkert ok till sitt pris. Men när jag tog första tonen med dimarzio micken så blev jag golvad vilken output vilken härlig bas å vilken underbar mid och treble.
Helt sjukt sanslöst vad gött det låter å vad go basen är vilken sustain å vilket ljud bra botten men ändå Bright måste vara valnöten när man slår ann e strängen ringer den sådär länge och resonant hela basens kroppen bara murrar mumma vad gott det är.
När den värsta hysterin lagt sig så konstaterar jag att halsen är lite offcenter och att A och D strängen svara lite sämre samtidigt funderar jag på vad jag skall ha mer för mickar en Dimarzio stallmick är ju givet men sedan är det ju fräst för en humbucker eller liknande i halspossition.
Jag läser nu allt om mickar jag kommer över läser recensioner kollar på olika tyska och amerikanska webbshopar och forum. Så läser jag om en viss Evilbiker och att han lindar mickar läser någon recension härpå PB.
Detta sätter hjulen i rullning hur skulle min signatur mick se ut till denna basen vilket ljud vill ja ha ur den är ju väldigt Bright och rapp med lite neddragen tonkontroll på jazzmicken och fläska på lite dist och jag finner mig lite taffligt stå å slappa Larry Graham liks.
Med ett leende på läpparna konstaterar jag att jag nog har kollat lite mycket på ett visst videoklipp på dutuben.
Vid denna tidpunkt kommer det upp en tråd om olika mickar och kåpor på forumet och Mr onda cyklisten postar att han kommer få hem lite nya kåpor och postar någon bild. http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=17549
Och där är den ju min kåpa 37,9mm x 89mmi soapbar utförande nu var det inte mycket att tveka på och 300 PM och något telefonsamtal senare så var det igång.
Urban flaggade för att det kommer ta ett tag och det får man ju ta det är ju trots allt en fritids sysselsättning och jag hade mycket att stå i med jobb och annat så det gjorde inte så mycket heller.
Tiden rinner iväg och det tillbringas mer tid på PB fasen vad massa sköna filurer det verkar finnas på forumet då läser jag en tråd på forumet om en träff i Glanshammar ok tänker detta verkar ju lite sinnessjukt tillbringa en helg i en bygdegård med en himla massa basister.
Äh vad fasen tänkte jag anmäler mig man ska väll testa allt åtminstånde en gång va?
Folk i min omgivning sa du är fasen inte klok nä sa jag må så vara med jag tror det kan bli jävligt ballt. Så såg jag att Urban anmält sig och det var ju coolt skall bli skoj att träffa den där filuren som ska linda micken.
Och efter en helt fantastisk helg i Glanshammar så stod det klart detta kommer att bli så jäkla bra.
Nu är vi inne i juni tror jag det dimper ner ett pm om att spolarna är lindade och att det bara är lite jobb kvar. Oj vad nice tänker jag nu ligger ju basen i delar typiskt.
Slutet på juni och jag hittar en mick i brevlådan oooo wow den har kommit åhhh den är så fiiiiin my precious myyyyy preeeeecious. Jag fixar det mesta med basen men så kommer det ett riktigt bakslag.
Får ett rent hell på jobbet allt skall vara ute och monterat på en och samma gång och som grädde på moset eller mer en blodigel på pungen så krånglar den nya helvetes maskinen å det är tekniker och Italienare där och skruvar på maskinen så får jag köra den på kvälls tid för att hinna med.
Just snyggt med obefintlig fritid så blir det hela liggande tills nu. Nu är basen hopskruvad igen vid det här laget är Urban lika ivrig som jag på att få reda på om han har lyckats eller ej vet inte hur många PM det har kommit med provkört än?
Så nu är det semester och det har regnat i snart två veckor å likt ett litet barn på julafton kommer så dagen jag sitter och smeker basen i knäet och är redo att plugga in den. Saken blir ju inte sämre av att jag köpte en Kustom 1*15" som passar peavey rörsteget perfekt.


Och nu till den egentliga recensionen av Urban pickups soapbar humbucker. Nu vet jag inte hur mycket tråd och så han fick på så de exakta specarna har jag inte i huvudet.

Efter att ha lödigt ihop den lite tillfälliga elektroniken så blev det Urban micken i serie och jazzmicken i serie med en volym på varje mick och en gemensam ton kontroll med en 0,0050 uf tonkonding. Efter att jag stämt och intonerat och skruvat och justerat känner jag mig redo.
Med lite fjärilar i magen så är det dags barnen sitter snällt och lirar xbox klockan är kväll rörsteget ljuser lite sådär småporrigt och mysigt regnet smattrar på takfönstret. Jag jagar fatt i kabeln och mosat i jacket slår från standby brytaren och slår ann öppna E strängen försteget står som när jag spelade med yamahan sist med sina passiva jazzmickar med halvtaskig output.
Jag blir fullständigt golvad vilken mick basen vibrerar av välljud och den bara sjunger på vilken sustain och vilket tryck nu får jag ett sånt där litet fånigt leende på läpparna igen jag kör inledningen på 5-15 med The Who Jag ger mig fasen på att hade jag hunnit skruva på axelbands knoppar och fått på ett axelband så jag kunde stå upp så hade jag fan i mig svävat 2 tum över golvet.
Spelar vidare lite mer The who riff lite led zepp och black sabbat. Jag är helt förstummad ett sånt jävla sound avgrunds djup bas men ändå glas klart kombinerat med så mycket silkeslen mid och treble att Wooten hade sprungit hem och gömt sig på vinden hemma hos mamma.
Allt låter så jävla rätt och micken går så bra ihop med valnöten som är rättså Bright i sig Nu är basen strängad med ett NOS Rotosound Bronze bass sett med idolen The ox på paketen. Dessa strängar bidrar ju med det brighta ljudet.
Men det blir ju så rätt här nu kör jag med tonkontrollen på max och spelar vid stallet å det fiffiga med mitt försteg är ju att det går att dra ut postarna i olika kombinationer som gör att man bostar liksom typ om man drar ut gain ratten står det hot sedan kan man bosta Bass, mid, treb, vol för att få önskat distat ljud och jag säger då det watch out Mr Graham jävlar vilket drag.
Slänger en titt på klockan halv elva shit dags att sänka. Jag lägger barna som undrar varför pappa är på så bra humör hördes inte det frågar jag den yngste som alltid brukar säga vad han tänker var det därför det lät så högt frågar han och man riktigt ser på honom att frågan var onödig han förstår det ändå.

Nu har det varit ett par regniga dagar och jag har lirat på den lite mer och jag kan bara konstatera att micken är allt jag ville ha och lite till hur Urban lyckas med detta genom något telefon samtal och lite frågor är för mig helt obegripligt.
Jag pröjsa 1400 och det tog lite tid men det var värt varenda öre och jag var införstådd att det skulle ta tid för det var några i kö före mig och Urban har ju likt mig också begränsat med tid då familj och arbete också måste skötas.
Och du som funderar på en pickup från Urban tveka inte du har stora chanser att likt mig nå nirvana om du ger Urban chansen.

Sist men inte minst så har det varit lärorikt och det är lite fix kvar på basen det skall i en Dimarzio stallmick bla. Kommer en separat byggtråd när jag fått tag i en ny kamera.




Bild




Bild
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Trevlig läsning verkligen - Grattis!! :tummenupp: :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Urban is the man.. :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

marcbass skrev:Urban is the man.. :)
På alla sätt och vis!
Bara de absolut bästa klarar att vara bra och ödmjuka samtidigt!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Roland skrev:
marcbass skrev:Urban is the man.. :)
På alla sätt och vis!
Bara de absolut bästa klarar att vara bra och ödmjuka samtidigt!
Jag vet! :roll: :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Gäst
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 17041
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 01:37

Inlägg av Gäst »

Klopper skrev:
Roland skrev:
marcbass skrev:Urban is the man.. :)
På alla sätt och vis!
Bara de absolut bästa klarar att vara bra och ödmjuka samtidigt!
Jag vet! :roll: :lol:
Trådkapning på gång :wink:
calleballe
Medlem
Inlägg: 463
Blev medlem: lör 11 okt 2008, 09:34
Ort: Linköping

Inlägg av calleballe »

Härlig läsnng, längtar efter byggtråden såman kan se skapelsen som levererar detta ljud =)
//Calle Balle
Tecamp Puma 350, Maruszczyk Elwood 4:a (metallic blue, matching headstock)
Skriv svar