Ashdown Overdrive plus

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Ashdown Overdrive plus

Inlägg av bazzilla »

En liten snabb recention av denna pedal, Byggd i tjock bockad plåt formad så att rattarna sitter ordentligt skyddade dessutom sitter det två skyddsbyglar över VU mätaren, storleksmässigt är den något störren än 2 boss 153x140mm höjen är ungefär den samma. Utseende mässigt är den klart snyggast av mina pedaler, enligt tjejen (jag håller med). rattarna känns stabila, Var på vippen att skriva att detta är en pedal som känns gedigen som en pansar vagn, men bakgrundsbelysningen på VU mätarn är död...vilket drar ner betyget något...

Pedaler har truebypass, 5 rattar (input, LF drive,balans,HF drive, Output) och en VU mätare
Input ställer in signalen, LF drive ställer hur mycket dist du ska ha på bas frekvenserna, HF är följdaktligen dist på diskanten, balanskontrollen ställer balansen mellan LF och HF. Output ställer naturligtvis utnivån. Genom att man kan blanda mängden dist på bas och diskant frekvenserna har man en ganska stor möjlighet att styra ljudet. samtidigt finns det pedaler har ännu större möjligheter att variera ljudet. Är nog mer dist än overdrive. Personligen använder jag två inställningar max på LF balanskontrollen mot LF för att få mycket dist med mycket botten (detta är en av de pedaler som kommit närmaste mitt ideal ljud) Eller raka motsattsen fulltspätt på HF detta för att fuska till gitarrsolon på basen. kan vara värt att kommentera att rätt fuzziga ljudexemplet på ashdown hemsida är väll inte det ljud jag gillar. Hittade snabbt 2 inställningar jag gillade och har helt ärligt inte pillat så mycket.

Pedalem får ses som prisvärd list priset ca 1000:- men har gått att hitta för runt 700:- är dock lite nyfiken på EBS metal drive, då multi driven låter ruskigt bra men är lite för snäll för mig. men då är vi genast i en helt annan prisklass.