TASCAM MP3 Bass Trainer

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Rednef
Medlem
Inlägg: 97
Blev medlem: tis 30 dec 2008, 11:08

TASCAM MP3 Bass Trainer

Inlägg av Rednef »

Den här lilla apparaten funkar bra för den som vill öva utan att störa familjen och/eller grannarna. Den är inte större än att man kan stoppa den i fickan och man kan ladda den med upp till 240 MP3-låtar. Låtarna för man över till Basstrainern direkt från datorn via en USB-kabel antingen som enskild låt eller som spellistor som man komponerat ihop. Datorn, via USB-kabeln, laddar även det inbyggda batteriet (upp till 9 timmars drift). Man ansluter hörlurar i en ingång och basen i en annan, sedan är det bara att öva. Handhavande och inställningar är busenkelt - "plug and play" t o m för mig :) . Kortfattat finns följande funktioner:

-Display som visar vilken låt (ur din egenhändigt komponerade spellista) som spelas
-Man kan välja rent basljud eller ljud bland de inbyggda baseffekterna. Jag har inte hunnit testa effekterna så mycket än men kvaliteten på det rena basljudet är helt OK för att öva med.
-Det finns en balanskontroll mellan den nedladdade musiken och ditt eget basljud. Man kan även ballansera bort orginalbasen från den nedladdade musiken och själv dominera basarenan :D
-Variabel hastighetskontroll samt sömlös loop. Dessa funktioner medger att du kan sänka/öka tempot i den valda låten i olika steg från +16% till -50% samt loopa valda avsnitt ur låten hur många gånger du vill. Temposänkningen funkar ljudmässigt bra med bibehållen pitch ner i de första sänkningsstegen vilket är fullt tillräckligt för mig när jag övar. Dessa funktioner är suveräna när man vill ”banka in” svåra avsnitt i en låt.
-Höjning och sänkning av den nedladdade låtens tonart i halvtonssteg. Suverän funktion då man slipper stämma om basen om den nedladdade låten i original spelas i en tonart man själv inte önskar spela den i.

Det finns fler funktioner som jag inte hunnit testa än men så här långt är jag riktigt nöjd med den här lilla apparaten. Den har gett mig frihet att öva hemma precis när jag vill, den leverera ett helt OK ljud, och den medger att jag kan öva på svåra låtar/låtavsnitt i mitt eget tempo och i valfri tonart tills det sitter. Rekommenderas.
Jag tror att den kostar runt 1800-1900 hos tysken. Jag köpte min begagnad för 1100.

Rednef
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Skaffade en för något år sedan, bra pryl det där
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar