tks högtalarlådor

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

tks högtalarlådor

Inlägg av tks »

Jag har fått lite PM som efterfrågar recensioner av mina byggen. Jag känner mig inte bekväm med att recensera dem själv, eftersom jag faktiskt bygger efter egen smak, och självklart är det helt rätt högtalarlådor för mig, men därför är jag även fel person att recensera. Jag kan förklara skillnaden mellan de olika modellerna (de är väldigt stor skillnad i ljud mellan exempelvis 112 och 1158), men självaste recensionsbiten överlåter jag gärna till andra som inte är lika partiska. Det har skrivits en hel del på forumet som jag brukar gräva fram och länka till när någon frågar, men jag tänkte att det kan vara en bra idé att samla allt som skrivits på ett ställe, och det blir den här tråden. Jag har citerat de recensioner jag hittat på forumet. Det var några långa trådar att gå igenom och jag kanske missade någon.

Ni som köpt högtalarlådor av mig och har recensioner på gång får gärna fylla på genom att skriva dem här i tråden.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=5
BB3000S skrev:TKS-lådorna kan verkligen rekommenderas, jag har en 212'a (tidig tks-prototyp) som är fruktansvärt trevlig!! TKS får definitivt :tummenupp: från mig!

Spelar på en TKS 212 och en Aguilar GS212 idag, och är otroligt nöjd med båda två. Fast kan man benchmarka ska man ju göra det: vid A/B test med bandet föredrog samtliga TKS-lådan, så även jag. :D TKS'en är lite varmare och trevligare i tonen jmf med Aguilaren, fast fortfarande väldigt tajt och klar i ljudet. Sen är TKS'en väldigt lättdriven, så man får verkligen ut mycket volym ur den, känns väldigt lik min gamla Proline 410 i ljudtryck (inget A/B test här dock, men jag är smått sugen på att ta med TKS'en på benchmark-test hos Taurus...).

Har dock kommit till insikt om att det där med tweeter (Hellborg-tråden någon?) verkligen inte är min tekopp: med tweetern på blir ljudbilden otroligt känslig för minsta oförsiktiga rattning på diskanten på nästan alla basar med aktiv elektronik som jag testat. Ingen tweeter alls, eller tweeter med ställbar volym (och då bara en touch) är helt klart att föredra. Både TKS'en och Aguilaren klarar sig alldeles utmärkt bra utan tweeter, även vid tex slapspel där man brukar vilja ha lite mer topp. Allt IMHO förstås.

Sen är förstås TKS-lådorna ytterligt svårslagna när det gäller vikt (och pris med för den delen): Aguilaren väger 35kg (70 lbs) medan min TKS väger ungefär 22-23kg.

Om det inte framgått med all önskvärd tydlighet redan: TKS-lådorna får härmed en officiell rekommendation från Uppsala!! 8)
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=9
Ale skrev:Riktigt bra de här.
Den jag testade i Aggarp vart riktigt bra, snyggt bygge och tight fullrange-sound.
Grymt mycket 212'a för pengarna!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=56
Hellboy skrev:Idag var Tommy - a.k.a. tks - förbi studion med en styck egentillverkad 2 x 12´ låda som jag testade ganska länge och väl. Till att börja med kan jag ju konstatera att Tommy är hur trevlig som helst! Lite gött blygt kunnig, om ni förstår.... Rackarns kul.

Jag testade lådan med min Fafner topp och först ställde jag toppen ovanpå lådan och sen pluggade jag in en bas och började spela. Det vart lite vibrationsljud/skaller som störde mig initialt men det visade sig ganska omgående att det faktiskt var Fafnern och inte högtalaren som skallrade.... Högtalaren var knäpptyst vad det gäller mekaniska oljud. :thumbsup:

Hur lät den då? Den har ju ingen skrika så lite mindre topp än i min 4 x 12´ som jag vanligtvis använder men över lag låter lådan väldigt bra. Jag blev imponerad. Helt perfekt format vad det gäller storlek och väger lite. Tight botten och lite åt vintage hållet i ljudkaraktär. Lådan både kändes och såg välbyggd ut. Helrätt. Lite besynnerligt dock..... Jag började med att koppla in en Wal bas och då kändes lådan lite snuvig och lite väl dov i toppen men sen när jag kopplade in en Stingray vart det precis som det skulle vara. Sen testade jag med el-kontra och inga problem där och därefter Stick. Stick:en fick jag jobba lite med men sen lät det väldigt bra det också. Den Stick jag spelar på nu har en del rattar på mikrofonen så man kan ändra lite vad det gäller ton. Jag fick ratta den mer som jag gör vid inspelning än hur jag vanligtvis gör när jag spelar genom förstärkare innan det kändes bra. Jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av det annat än att det inte kommer bli några problem. På slutet kopplade jag in samma Wal bas igen och jag har ingen aning vad jag gjorde olika men då lät det mycket bättre..... Konstigt. Säkert jag som var trött i öronen efter att ha suttit och lyssnat på musik en hel dag.....

Så för att summera......

Jag blev över lag väldigt imponerad. Lådan känns välbyggd och låter bra. Tight botten och, som sagt, lite mindre topp än vad jag är van vid och den låter något mer "vintage" än EBS lådan. Spelar starkt och är smidig i format och vikt. Jag har känt att jag har haft ett behov av lite mindre lådor som komplement till EBS prylarna. Ibland är man själv och då kan det bli problem med en högtalarlåda som är stor som ett hus. Blir svårroddat.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=102
Taurus skrev:Jaha, sent om sider har jag testkört tks-lådan tillsammans med TD650:n en snabb halvtimme, och det låter VÄLDIGT bra! Som BB3000S så sant marknadsförde lådan: varm och go, men ändå tajt och klar.

Funkar perfekt som mellanrigg på egen hand vilket var syftet, man får väldigt mycket av både kropp och volym per kilo lättroddad låda.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=144
200071 skrev:Testade Basmartins låda lite försiktigt i går kväll. Med en ojusterad OLP med Delano hybridmick genom min Peaveytopp. Med micken i MM-läge lät det väldigt fett och gott med mycket punch, i jazzläget blev det som en åsnespark i mellangärdet ungefär.

Tks har sagt ungefär som så att hans lådor ska förmedla det du vill ha sagt med din bas och förstärkare och det tycker jag han lyckats suveränt med.

Jag sa till TKS att ett skäl att inte köpa den är att den är så avslöjande. :oops:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=182
basmartin skrev:Nu har jag testat lådan på ett gig och det fungerade skitbra. Spelade med Hagström Super Swede basen och ljudet med denna setup blev runt, varmt och tydligt. Lådan sprider ljudet bra och svarar bra på hur man spelar. :tummenupp:

Dock ångrar jag mig lite att jag inte valde att ha en tweeter för att jag saknar toppdiskanten lite. Drar jag på diskant på toppen så låter det som att det är det höga mellanregistret som höjs och det blir ljudet lite hårt. Så en tweeter skulle nog göra diskanten lite mjukare, om man är varsam med hur man ställer in den. Det är inte alltid jag är ute efter den översta diskanten, så det kommer att funka fint ändå.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=14884&start=226
Anders skrev: Ännu en recension av TKS212.
Precis som BasMartin säger:reagerar mycket bra på input,neutral i ljudet med bra och ganska mjuk botten,sprider ljudet bra.En låda av bra kvalitet med andra ord.Ljudet är ganska varmt och lika bra eller säkert bättre än många andra för dubbla priset.Jag upplevde inga nackdelar då jag drog på diskant dock.

Det första som slog mig när jag såg lådan var att det var en väldigt bra finish på den,grymt!
Jag beställde en med tolexlook och extra stagning,svart frontgaller.
Jag har en Ampeg V4BH topp med SVT 15 låda innan och jämför mycket med den 1x15 lådan som har en mycket mjuk botten,är på 200w och har en del diskant/hög mid återgivning för att vara 15 tum.



Jag har en Precision Am.standard 5str. och har tonkontrollen för att ändra ljud,annars är det bara stärkaren som kan ändra.Jag har vant mig vid att det blir i stort sett samma ljud hur jag än rattar på midkontroll och frekvens switch på stärkaren.Jag brukar ha så mycket bas i ljudet som möjligt,och som rummet tillåter,så det enda jag ändrar ljud med är mid och diskantkontrollen i stort sett.
STOR skillnad med TKS lådan,jag kan få massor med olika ljud bara genom att höja eller sänka midden till och med.Så den återger väldigt tydligt vad man gör på stärkaren.
Jag kan dessutom spela högre nu innan det börjar spricka för mycket.

Den är LÄTT att bära,så man behöver inga hjul och kan då få ner den på marken/golvet vilket antagligen ger bättre botten.
Jag är mycket nöjd.Den gör precis det jag hoppades på.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27226&start=3
Basmagnus skrev:Jag har en Tks 2x12 och en LittleMark II, kan verkligen rekommendera hans lådor.
Den är fantastiskt bra, vill du ha en utförligare recension kan du höra av dig men jag måste verkligen rekommendera dig att köpa en. De kostar verkligen inte mycket och låter bättre än alla andra lådor jag ägt!
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=17999&start=58
MatsD skrev:Igår fick jag då hem min tks 1x12 (en prototyp ska sägas, så detaljer kan kanske komma att ändras).

Fantastiskt liten och nätt i formatet och med en vikt på ca 10 kg som är en baggis att bära. Bärandet underlättas ytterligare av det rejäla handtaget på kortsidan, som är placerat lite förskjutet så att det blir jämvikt på lådan. Svart tolexklädsel, metallhörnbeslag och svartlackad stålgallerfront ger ett utseende som kan tilltala både vintage-puttar som jag och de som har lite modernare smak. Genom gallret anar man det 12 tums Eminence-elementet på 8 ohm och en effekttålighet på 250 watt och bredvid det ett basreflexrör. På baksidan en speakon-kontakt som sig bör nuförtiden, inte tele. Ingen risk alltså att man pga av hjärnsläpp eller stress på nåt gig råkar ansluta högtalaren med en instrumentsladd och bränner stärkaren.

Hur låter den då? Jag bara provat lådan hemma med min Ashdown MAG300H Evo II-topp men ändå på hyfsat duktig volym. Den lilla lådan liksom växer framför ögonen på en när man drar på för det känns inte riktigt som att så mycket tryck kan komma ur nåt så litet. T o m med 50 Hz boost-knappen intryckt på stärkaren lät botten fast och fin, visserligen med kompressorn aktiverad också för att ta loven av de värsta transienterna som sticker ut men så kör jag ju annars också. Bra punch och spänst i mellanregistret. Eftersom det inte sitter nåt diskanthorn i denna i motsats till min stora låda så var det i stället diskant jag initialt kände att det fattades, inte botten som man annars skulle ha befarat. Men genom att trycka in bright-knappen eller ställa tonkontrollerna lite annorlunda var det inga problem att få ur lådan tillräckligt mycket topp heller.

Jag testade bara med fyrsträngad bas i normalstämning den här gången, så hur lådan klarar en låg b-sträng återstår att höra men det kändes ju att döma av hur bra lådan karar e-strängen som att det skulle finnas en del nedanför att hämta också. Återstår också att testa lådan med min gamla rörtopp men hittills har ingen låda låtit sämre med den.

Byggkvalitet är hur bra som helst och priset kan man sannerligen inte heller klaga på. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda minus här. Vad jag erfar ska det komma en 1x15 också i samma bredd och kompletterar jag med en sån så har jag ju en flexibel rigg som räcker för de minsta till i princip de största gig jag kommer att göra, på de minsta tar jag bara tolvan, på de något störra bara femtontummaren och på de största båda lådorna.

Tks borde ha några storsäljare på gång här tycker jag. Jag avslutar med en liten bild:

Bild

/Mats D
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=17999&start=51
heckenbacker skrev:Här kommer en liten review av TKS112.

Jag har precis lämnat tillbaka en TKS 112 som jag lånat av Tommy under ett par timmar.

Lådan är fruktansvärt lätt, nästan så lätt att man undrar om det är något element i lådan, men det är det definitivt. Den variant jag testade var den med Toolex vinylliknande klädsel och aluminium färgat galler, kromade hörnförstärkningar samt 4 gummi fötter för liggande placering. Finishen var mycket bra. Minst lika bra som vilken fabrikstillverkad låda som helst.

Jag körde den genom min GK 200MB 112 Combo som ger 100W @ 4 Ohm.
Jag spelade en del tillsammans med GK:s inbyggda 12:a men mest TKS 112 "stand alone". GK lämnar ca 70W vid 8 Ohm med TKS 112 ensam och ljudtrycket räckte för att väggarna skulle börja skaka hemma i villan och rutorna skallrade. Det känns som att TKS112 lådan har hög känslighet. Betydligt högre än GK:s inbyggda låda.

Intrycket av TKS 112 är imponerande. Ljudet är distinkt och väldigt tight och har en bra botten och klarar öppen 5:e B-sträng utan problem. Jag testade en mängd olika spelstilar och olika ljudinställningar, Slapping, plektrum, fingerpicking, subbas, bandlös e.t.c och jag tycker TKS 112 levererar hela tiden utan att få problem.

Jag kan dock inte uttala mig om hur den funkar med högre effekt, men det har ju andra på forumet bekräftat att den klarar utan problem.

Jag rekomenderar TKS 112 starkt för den som vill ha en liten och lätt 112:a med imponerande ljud.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=25049&start=11
41HZ skrev: Fick möjlighet att testa 115s, 1158 samt 215 med o utan diskanthorn(extralåda med endast diskanthorn).
Blev imponerad över den låga vikten och en del små men väl genomtänkta detaljer i konstruktionen.
Lådorna svarade fint på eq och hade botten så det räckte till o blev över.
Lite mörka i karaktären men så är jag också van vid 412, det var dock inga problem att kompensera med eq på stärken utan att det lät ansträngt.
1158 var imponerande "mjukt-tydlig" med en enorm botten, lät även bra när man stod lite på sidan om den.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=25644&start=17
41HZ skrev:High-tech skulle jag definitivt inte vilja påstå att tks 215 låter. Det låter mörkt, varmt och väldigt basigt men ändå rent. Hög mid var inga problem att ratta fram men däremot fanns inte mycke till diskant, men det går förstås alltid att komplettera med diskant horn.
Skulle nog säga att det lät klassisk 215 om den men renare när man pressade än med tex Marshall 215. Min VBC412 låter i jämförelse vassare i midregistret med lite mer diskant och lite mindre botten. Volym-mässigt rätt lika men går aldrig att komma i närheten av bottentrycket i tks215.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=17999&start=236
MatsD skrev:Liten recension:

Jag fick äntligen min tks 115 i helgen. Efter lite initialt huvudbry innan jag (eller rättare sagt "mr tks", Tommy alltså) kom på att min sladd hade fel polaritet och det var därför det lät Kalle Anka så fort man anslöt två lådor, så var det bara glada miner hela vägen.

Jag har ju sedan ett antal månader en tks 112 som jag varit mycket nöjd med, men genom att komplettera med en 115 så får jag ju dels precis den extra skjuts i botten som behövs och dels så levererar stärkaren hela effekten när den ser 4 ohm totalt i stället för att gå på halvfart på 8.

Den här kombinationen låter verkligen bra, i synnerhet om man beaktar storleken på lådorna. Med min Traynor-rörtopp blir ljudet rått, punchigt och rockigt men allra bäst låter det nästan med min Ashdown MAG 300 Evo II för även om 15-lådan har hyfsat med botten även vid rak eq så tål den betydligt mer och trycker man in knappen för 50 Hz-puckeln på MAG:en så får man en fantastiskt djup och samtidgt fast och fin botten i ljudet för en så pass liten rigg.

Att lådorna nästan inte väger nåt är ett ytterligare plus. Att ta en låda i vardera handen och knalla iväg gör en normalstark basist med lätthet. Så nu har jag den där riggen jag länge velat ha, den som man faktiskt orkar släpa med även på de lite mindre gigen. Tidigare har jag dragit mig för att kånka och släpa och så har det ofta blivit lilla preampen lajnad rakt in i PA:t i stället och det funkar ju men blir onekligen lite trist.

Nu ska jag bara få höljet till min MAG omklädd i samma stuk som lådorna med vinyl och stålhörn i stället för filt och platshörn - det blir pricken över i:et.

Det är bara att lyfta på hatten för Tommys lådor, de är välbyggda, håller hög kvalitet, låter bra och är prisvärda.

/Mats D
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=17999&start=349
Heyman skrev:Jag har nyligen inhandlat en beggad TKS 2x12 och enbart testat den under ett rep.
Kör Rickenbacker nedstämt till B med helrörstopp och har tidigare haft en Trace Elliot 1818X (18" + 10") samt en 4x10" ovanpå den. Jag köpte TKSen för att få ner höjden och vikten lite.

Så hur funkade den till metalbas då? Shit vilken botten det var i TKS:en! Jag upplevde mer botten i den än i TE-lådan. En aning snålt mellanregister men det kan också bero på att jag enbart körde genom en av mina två preamps (den andra har jag mest för att få till mellanregistret och den är paj för tillfället).
Jag har inte testat TKS 2x12 med 8" men skulle gissa att den har MYCKET att erbjuda.

Jag kunde pressa lådan ganska hårt, inte max men då har jag en ganska kraftig topp och jag tror nog att den volymen jag testade med räcker för de flesta. Vi repar snorhögt.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=31775&start=26
Anders Sköldqvist skrev:Nu är jag ordentligt igång med min nya TKS 2128. Jag har haft många lådor Aguilar, EBS, Ampeg, SWR mfl. och nu jag helt lyrisk över min nya TKS 2128.
Om jag utgår från den låda som ligger närmast TKS ljudmässigt så är det Aguilar (men det är min subjektiva åsikt) När jag hade Aguilar GS212 och GS210 var de ändå lite för otympliga och tunga för en amatörgiggare som jag... som släpar på grejorna själv, och lyfter in och ur den gamla Volvo V70'n... men aguilar spelade otroligt vackert och djupt = ) jag valde bort Aguilar med lite sorg eftersom de var goa.... MEN....

TKS spelar i minst samma division! och genom vikt, storlek samt prisbild så är det spitze fur TKS!!! Jag är helt enkelt glad.
Kör min TKS 2128 tillsammans med matning från GK fussion 550.
Ps
Jag vill ha en liten TKS låda till min GK MB112e oxå!!!!!
Senast redigerad av tks den fre 12 feb 2010, 07:37, redigerad totalt 1 gånger.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3399
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Perfekt! :tummenupp:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Inte mycket till recension kanske...

Men jag är mycket, mycket nöjd med min 112.
Låg vikt och den levererar ett klart och distinkt ljud tillsammans med min GenzBenz Shuttle 6.0. Inga problem med att få den att låta bra i repsammanhang. När jag får råd ska jag komplettera med en 115.
Användarvisningsbild
JE
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 16 jan 2010, 11:39
Ort: Nacka

TKS 1126 är kompromisslös!

Inlägg av JE »

Jag har testat TKS 112, s115 och 1126. Eftersom det redan finns bra omdömen om 112 o s115 tänkte jag delge mina intryck av 1126 (ensam och ihop med 112), som är en helt ny låda från TKS.

Summa summarum låter den helt suveränt på precis alla sätt. Jag skulle vilja säga att den har perfekt balans, och delningen mellan elementen ligger perfekt ifht deras individuella karaktär o spec. Dessutom kan den spela extremt högt, vilket är grymt imponerande mtp storlek o vikt. Här lite mer detaljer:

1126 Utförande:
1x12", 1x6" med eller utan diskanthorn. 450W(?) 8 Ohm. Ca 14-15 kg. Samma bredd som 112 men lite djupare, funkar bra estetiskt att stapla.

Förstärkare som drivit den i testet:
Eden WT550 (hybrid på 550W/4 Ohm), Eden WTX260 (lättviktstopp på 300W/4 Ohm vid 230V/50Hz)

Basar:
Clover 5:a
P-bas 62 RI (MIJ)

Jämfört med annan högtalare i testet:
Aguilar GS112

Mina (och delvis två andra basisters) åsikter, tycke, smak: (resultat mao):

Lättviktstoppen orkar inte driva varken den el ngn av de andra fullt ut, klipper tidigt, såvida man inte drar ned basen, men då passar inte ljudkaraktären mig iaf (kanske live dock). Med en 112 som komplement blir det mer drag och för den som gillar även mid'igt ljud är det en helt ok kombination, där 1126 står för det lägre registret, 112 överröstar i mellanregistret, och ljudet blir tillräckligt starkt för rep o mindre scener. Begränsningen här ligger i stärkaren snarare än högtalarna.

WT550'n får också jobba men nu kan 1126 leverera både högt ljud och svarar på alla svepbara frekvenser från toppen. Rent, tydligt och riktigt fläskig bas. Vrider på mid, det kommer mid, vrider på bas, det kommer ordentligt med bas, och likadant med diskant. Självklart kanske men samma sak händer när man dämpar respektive frekvensområde, perfekt! Diskanthorn är inte nödvändigt såvida man inte (som jag) vill veta att det finns möjligheten till galet kristallklar diskant. Det betyder att en bra topp på ca 500W ihop med en 1126 borde klara nästan alla situationer. Tillsammans med 112 blir ljudet riktigt högt, och som tidigare, lite mer mid'igt (eftersom 112an är lite mer lättdriven men levererar mer i mellanregistret o mindre bas).

Aguilar 112 verkar något mer trögdriven än 1126 och levererar inte riktigt samma bredd och tydlighet i registret. Lite "honkigt" i jämförelse, även om den är lite mindre "honkig" än TKS 112 ensam. Bäst och mest lät därför kombinationen wt550, 1126 o Aguilar i det här ngt begränsade testet. Men! Jag är övertygad om att två 1126 låter ännu bättre, och kan flytta mer luft. Från min sida är det inget dåligt betyg då jag tycker att Aguilar låter skitbra.

Skillnad mellan 4 o 5 strängat då? Ja, p-basen blir ju lite snällare och tydligast märks skillnaden mellan både lådor o stärkare när jag kört 5 strängat. Dvs, 1126ans kapacitet och rena lågbasljud framtäder som mest med 5 an, medan 4-an får mer botten naturligt.

Så, om man har en bra topp och är ute efter en extremt bra smidig allround låda så ser jag inget bättre alternativ än TKS 1126 för de pengarna. Den är ta mig tusan kompromisslös!

/JE
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=34637

2158 600W:
Pelleper skrev:Tänkte att jag ville delge lite tycken och smak kring Tks nya låda: Tks2158 innehållande 2x15 + 1x8 som jag fått låna hem under några dagar. Jag har endast testat den hemma, i mitt musikrum, tyvärr ej haft möjlighet att få med den på rep. eller gig.

För att ni som läsare av recensionen ska kunna "värdera" och beakta recensionen på ett rättvist sätt, så tycker jag att det är av vikt att jag börjar med att snabbt berätta lite om mig, så att ni får en uppfattning om med vilken "nivå" lådan är recenserad.

Jag har spelat bas sedan 12 års ålder och är idag 37 år gammal. Har genom åren spelat alla möjliga musikstilar - rock, pop, funk, soul, jazz, storband, suttit i diverse orkesterdiken m.m. Jag är AMATÖR och har spelandet som en mycket trevlig och angenäm hobby. Jag har musikpedagogisk utbildning och jobbar extra med musik- och instrumentundervisning några timmar per vecka, men min huvudsakliga sysselsättning är inom IT-branschen. Jag gör några gig per år som basist och några gig per år som trubadur, men då med gitarr och sång som instrument. Musikstilar jag trivs med att spela, som basist, är soul, funk, jazz, afro. Jag gillar musik som svänger, därmed inte sagt att den svänger när jag spelar den :lol:

Ljudidealmässigt så gillar jag rent, odistat, basljud. Jag använder inga pedaler eller andra effekter, bortsett från min EBS Microbass II pre-amp. Jag har testat lådan hemma med min enda bas, en ARES Custom Jazz med aktiva EMG-micar. Basen har jag haft sedan den var ny då jag köpte den i början av 90-talet. Min bastopp är en Hartke LH500 som ger upp till 500W vid 4 Ohm och det är en transistortopp, vilket passar mitt ljuideal. Till denna kopplar jag en EBS Microbass II, vilket gör att kombinationen låter EBS, vilket jag gillar starkt.

Nu till recensionen:

Jag har dessvärre ingen bild på lådan, men det kan säkert Tommy ordna för er som vill se den.

Utförande
Lådan känns väldigt välbyggd och är fantastiskt snygg att se på. Den ser ut som en Tks ska och är dessutom väldig lätt. Trots att den innehåller 2x15 + 1x8 och diverse elektronik så är den inte allt för stor. Man bär den, åtminstonde kortare sträckor, endast i en hand! Fördelen, tycker jag, är att den är svart och inte "sticker ut" för mycket i scenbilden.

Användande/ljudbild
Eftersom jag är en gammal 4x10-nisse, som i princip alltid, vägrar spela på annat än just 4x10:or av olika modeller så var jag lite skeptisk i början. Hmm, 2x15 måste ju låta "skit" tänkte jag innan jag pluggade in lådan. Jag förväntade mig ett "orappt" och bumligt ljud som jag hört en del 15-tummare ge. Odistinkta och alldeles för "slappa" toner, men...

...shit, vad fel jag hade!!! Lådan har en väldigt (för att inte säga extremt) bra "rapphet", tydlighet och tryck (i de rätta frekvenserna). Jag gillar att höra "knorret" från basen och det kräver mycket av både bas, förstärkare, men inte minst av lådan. 70-talsnörd som jag är, så gillar jag att köra mycket stallmick och mindre halsmick (kanske 70-30), för att få fram det där "knorriga" och "träiga" jazzbasljudet. Jag kan direkt säga att denna låda är allt som behövs i min basrigg. Jag behöver inget annat än en sådan här låda. Den ersätter lätt många av de 4x10:or jag provat genom åren och dessutom har den antagligen en väldigt hög "tryckkapacitet". Den klarar med säkerhet lite större gig med bravur, headroom och volym finns så att det blir över.

Under "testet" saknade jag över huvud taget inte ljudet från en 4x10. Ljudet finns där ändå. Dessutom finns det möjlighet till riktig "botten" om man gillar det, så jag skulle säga att en sådan här låda är "komplett". Jag kan inget om det tekniska kring högtalarlådor, men jag fick en kort beskrivning av hur ett delningsfilter jobbar och styr ljudet mellan de olika elementen och jag måste säga att i denna låda så "delas" det alldeles genialiskt!

Sammanfattning:
+ Vikten
+ Välbyggd
+ Ljudbilden
+ Priset (vad den kostar får Tommy själv berätta, men den är prisvärd)
+ Räcker som enda låda. Man behöver ej köra både 1x15 + 4x10, denna räcker
+ m.m.

- Jag har ingen sådan här låda :wink:

Hoppas att ni får möjligheten att prova denna låda. Den är helt klart värd att testas!
Senast redigerad av tks den tor 29 apr 2010, 06:20, redigerad totalt 1 gånger.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=35081

2158 900W:
Anders skrev:Kortfattat
Som jag sa till Tommy när jag lämnade tillbaks den.Den som har en topp med hyffsad EQ eller skaffar nivåkontroll till 8:an,
beställ en sån här låda!
Den måste passa de flesta!
Otroligt smidigt format,mycket ljud,mycket jämnt ljud.Återger hur din bas låter väldigt bra.


Fanns en recension om 2158 600w men jag skrev en ny för 900w-versionen så den blir lättare att hitta.
De låter trots allt lite olika också.
600w låter lite mer åt TKS212,vintage eller vad man ska säga.Jämfört med 900w som låter mera snyggt och jämnt
i de lägre registret och djupare verkar det som när man lyssnar.

Jag har spelat i ca.20år(haft betalda gigs)Gillar Ampeg/Orange -Köttigt rock n'roll ljud med mycket botten
och inte alltför mycket mid i ljudet.Mera Nicke Ström än Jaco Pastorius så att säga.

Jag använde Am. standard P-bas 5strängad och Orange AD200MK1.i en lokal med gipsväggar och plastgolv.
(Ingen snäll lokal med andra ord.)

LJUDET:
Fantastiskt!
Trots nya element fanns det botten nog för utomhus gigs på stor scen.
Det som var mest imponerande var den spikraka ökningen av tryck från A strängen och nedåt,ända ner till lös H-sträng.
Jag har nog aldrig hört det förut tror jag.Välbyggt! :tummenupp:
A-strängen och uppåt var också musikaliskt jämn och bra.Inget saknades eller stack ut.
Jag fick känslan av att den återgav hur elbasen lät väldigt bra.Om man ska vara petig,så kanske det var så att 8:an var lite isolerad och ensam så att säga i ljudbilden,om man lyssnar på en massa olika ställen framför lådan,eller mer vid sidan om.Men det är bara om man letar efter fel som det märks,eller vid udda EQiställningar.
Om man har en topp med mer begränsad EQ kan kanske en nivåkontroll till 8:an göra en hel del.
Det är väldigt bra i alla fall att den är placerad i mitten,mellan 15tummarna för ljudbilden.
Tack för lånet Tommy!
-Anders

Bild
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

215-900W (med diskant) och 1126:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=35224
Liten skrev:Har haft dessa godingar hemma på test över helgen:

Bild

Vi tar det från början:

Tks 215 (+ extern ställbar skrika)

900w i 4 ohm - ca 25kg

Tommys nya 215 har en mycket robust konstruktion. Den känns väldigt gedigen och är trots sin nya "längd" mycket smidig i formatet.
Jag bär den lätt i en arm och placeringen av handtagen är väl genomtänkta så de lämnar lådan hängande i en mycket bra balans.
Ljudmässigt levererar denna låda en bra botten med ännu bättre lågmid och ett behalgigt mellanregister. Tommy har siffrorna på vart det tar stopp men jag som inte gillar det övre mellanregistret uppskattade att det tog stopp där det gjorde och sedan att skrikan fick ta över. (Man hör väsentlig skillnad på denna design och TKS 2158)

Hur står den sig mot min 210a?
Den äter ju upp min 210 i ren volym. :D
Karaktären är mer låg-mid-orienterad och portningen framtill gör att man helt enkelt tycker att lådan levererar mer av allt! Inte speciellt konstigt! ;)

Den låda jag fick med mig hem har enbart spelats några få timmar totalt och det är tyvärr för lite för att ha spelat in elementen. Dom har inte "landat" ännu. Det hörs kan jag tycka och minns tillbaka när jag hade hemma en tidigare 215 att prova. Den satt ännu bättre i botten och jag är övertygad om att denna låda också kommer att "förlösa" så småningom.
215 + skrika är enligt min smak den näst bästa låda Tommy tillverkar. :mrhappy:
Jag hade beställt en nu, men så hade Tommy med sig en annan låda på förra träffen.. Så..

Let's serve the main dish!

2 x 1126 (varav den övre med ställbar skrika)
Bild

Jag hoppar över alla superlativ och annat fånigt.
Kort sagt: Jag ska ha 2!

450w i 8ohm - 15kg / styck

Dessa kan säkert uppfattas som scoopade för vissa.. men jag upplever dem som väldigt raka och ärliga. Skrikan är smått överflödig då 6an gör ett mycket bra jobb med toppen.. den är dock trevlig att ha ifall man vill ha det där absolut sista spetsiga som många här inne inte gillar! ;)

Bra med botten och tryck:
Har spelat med kanal och master på kl 9. Det skulle räcka för en riktigt högljud och stökig livespelning imo! Lådorna trivs bra och låter väldigt bra på denna volym! Dessa lådor står pall.. utan tvekan..
För att testa lådorna mer så skruvade upp till kl 10 på kanal och master och la fingret på E-strängen och då flåsade rutorna till i lägenheten. :mrhappy:

Mina instrument har alla 3 olika karaktär. Detta har förr inneburit problem att hitta en låda som får alla 3 att låta bra. Min Aguilar 210a har varit det bästa jag hittat som fortfarande är lätt att ta med sig. Har aldrigt gillat 12" are tex så det har vart svårt att få ner vikten! :)
I dessa lådor låter min gamla jazz fortfarande som att jag spelar i en stor 410a.
Min p-bas får mer botten och mellan - får mer karaktär!
Min bandösa får sin ton buren på ett HELT annat sätt än tidigare!

Jag har ju inte testat alla hans lådor.. så detta blir en "Parkas!" ;)

Detta är Tommys bästa låda. Alla kategorier.. (IMO)
Och jag ska ha 2! :D


//Anders
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: TKS 1126 är kompromisslös!

Inlägg av Dan the Man »

JE skrev:Jag har testat TKS 112, s115 och 1126. Eftersom det redan finns bra omdömen om 112 o s115 tänkte jag delge mina intryck av 1126 (ensam och ihop med 112), som är en helt ny låda från TKS.

/...../ Här lite mer detaljer:

1126 Utförande:
1x12", 1x6" med eller utan diskanthorn. 450W(?) 8 Ohm. Ca 14-15 kg. Samma bredd som 112 men lite djupare, funkar bra estetiskt att stapla.


/JE
Stämmer specen på denna, 450W @ 8ohm? Finns ingen info på tks.se vad jag kan se.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: TKS 1126 är kompromisslös!

Inlägg av Liten »

Dan the Man skrev:
JE skrev:Jag har testat TKS 112, s115 och 1126. Eftersom det redan finns bra omdömen om 112 o s115 tänkte jag delge mina intryck av 1126 (ensam och ihop med 112), som är en helt ny låda från TKS.

/...../ Här lite mer detaljer:

1126 Utförande:
1x12", 1x6" med eller utan diskanthorn. 450W(?) 8 Ohm. Ca 14-15 kg. Samma bredd som 112 men lite djupare, funkar bra estetiskt att stapla.


/JE
Stämmer specen på denna, 450W @ 8ohm? Finns ingen info på tks.se vad jag kan se.
Stämmer bra!
med 2st så bör du i teorin klara i princip vilken sort scen som helst.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: TKS 1126 är kompromisslös!

Inlägg av tks »

Dan the Man skrev:
Stämmer specen på denna, 450W @ 8ohm? Finns ingen info på tks.se vad jag kan se.
Det är för att prototypen/demoexet befinner sig hos "Liten" i Örebro just nu, kommer tillbaka i nästa vecka någon gång hoppas jag. Då ska det bli fotografering och inspelning av ljudklipp, tillsammans med ett gäng andra nya modeller, sedan kommer alla upp på hemsidan.

Tanken var att få det gjort tidigare, men det är svårt att hinna med när företaget inte drivs på heltid.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: TKS 1126 är kompromisslös!

Inlägg av Liten »

tks skrev:
Dan the Man skrev:
Stämmer specen på denna, 450W @ 8ohm? Finns ingen info på tks.se vad jag kan se.
Det är för att prototypen/demoexet befinner sig hos "Liten" i Örebro just nu, jag får hem det i nästa vecka någon gång hoppas jag. Då ska det bli fotografering och inspelning av ljudklipp, tillsammans med ett gäng andra nya modeller, sedan kommer alla upp på hemsidan.

Tanken var att få det gjort tidigare, men det är svårt att hinna med när företaget inte drivs på heltid.
Vi får slåss om saken!! Jag släpper inte dessa godingar utan en fight! :lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

En till recension på 1126:
basmartin skrev: Mitt intryck av lådan den lilla tid jag hade den hemma för test, var att den levererar det som mina Aguilar-lådor saknar, utan att låta sämre på något sätt, snarare tvärtom. Den lilla 6" högtalaren gör att det höga mellanregistret kommer fram bra, vilket är viktigt för att få fram attacken i anslagen. Man behöver inte alls skruva upp tweetern för att ljudet ska låta klart och fint. En tweeter gör ju ofta att diskanten låter lite onaturlig, men på denna lådan lät det faktiskt bra även om nivåkontrollen var maxad. Detta säkert tack vare den högre delningsfrekvensen än normalt på 1x12 lådor.

Jag har länge sökt efter en låda som låter klart och tydligt utan den där fisseldiskanten och 1126 är den första lådan jag testat där jag känt att nästan alla parametrar för en bra högtalare är uppfyllda. Det enda negativa var att 6" kanske är lite dominant på nära håll, men på lite avstånd så blandar sig elementen bättre. På ett gig så är det nog kanon, då hör man sig lite bättre utan att ljudet låter konstigt längre bort.

Ett till plus är att lådan tål 450w. 300w som är vanligt för 1x12, är för lite för mina behov. Jag kan inte alltid få med mig båda mina Aguilar-lådor på gig och ofta känner jag att jag skulle behöva mer effekt utan att ta mer plats i bilen. Denna lådan skulle lösa detta fint.

Bästa ljudet jag någonsin fått till på en basrigg, blev när jag kopplade in min BJF Blueberry i men Älembic-preamp rakt in i slutstegen på min topp, vidare ut till 1126-lådan.

Jag ska nog beställa en sådan här låda så fort ekonomin tillåter. Bättre betyg än så här är svårt att få.

Bra jobbat Tommy!

Mvh/M
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Shit vad spännande det ska bli att få testa 1126 i Glanshammar imorgon! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Då borde denna vara idealisk till min Orange Terror Bass 500 W! Vad kommer priset att ligga på?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Dan the Man skrev:Då borde denna vara idealisk till min Orange Terror Bass 500 W! Vad kommer priset att ligga på?
5600 kr inkl moms för en utan diskant. För diskant med nivåreglage tillkommer 700 kr.

Går att få i orange vinyl ;)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Kanske läge för en med skrika pga att Terrorn har så modest eq? Vad kostar det med orange vinyl?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Det beror nog på vad man har för ljudideal. Det är mer topp i en 1126 utan diskant än en standard 4x10 utan diskant, jag tror många klarar sig utan.

Tillägget för orange vinyl på en 1126 hamnar på strax under 500 kr, 300 kr per låda om man beställer två likadana.

Vid fler frågor så är du välkommen att skicka ett PM eller ta frågan i tråden som ligger i förstärkaravdelningen, så behöver man inte bläddra så mycket mellan andra inlägg om man vill läsa recensioner :)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Engson om sin 1158:
engson skrev: Tack också till TKS för en riktigt bra högtalare!
Repade med bluesbandet på den ikväll, och den lät riktigt bra tillsammans med min lilla gröna Little Giant 350. Har varit missnöjd med ljudet innan, men nu fick jag både rejäl botten och väl definierat ljud hela vägen. Dom andra i bandet märkte direkt att det var nåt som var annorlunda. Har svårt att beskriva ljudet, men den svarar snabbt på anslaget och jag upplever den mycket mer "spänstig" (om nån fattar det..) än EBS:en som jag hade innan. Rejäl "kropp" i mellanregister och djupbas finns där också, fick till och med rulla av lite på stärkaren när bröstet och magen började vibrera... 8)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av Roborock »

Här kommer en historia som har berättats tidigare, men den tåls att berättas igen :D

Jag har beställt 2st TKS212 lådor, igår provade jag den första, redan när jag lastade ur den ur bilen så började mina band kompisar, men Robban vad har du nu köpt, vi spelar ju hårdrock, ska vi inte ha stora grejer, hur ska du höras osv..., Sen så frågade gitarristen om han skulle hjälpa mig att bära något, jag sa ta lådan.....va.....Ta lådan....mummel mummel....men va fan robban den väger ju inget utbrast han när han efter mycket protester lyft upp den.

Väl upp i replokalen så fortsatte gloporden om små lådor och hårdrock osv medan jag kopplad in, jag sätter igång min EBS classic topp, kopplar in min P-bas, jag vred upp lite volym och slog an med plektrumet ungefär här slutar gloporden :D

Samtliga stå nu bara och tittar på den lilla lådan och gapar, de är bland de sjukast vi hört, den lille lådan förmedlar ett ljud som är Stort, varmt, högt och klart. Efter ytterligare några sekunder så säger trummisen...fan Robban du har aldrig haft en bättre låda :D

Alltså Hatten av för TKS och hans lådor, jag är grymt imponerad, en 2x12 låda skulle i princip räcka till mig och vi spelar högt kan jag lova, lådan leverera ett stort, varmt distinkt rent ljud med massor med botten.

TACK TOMMY
Användarvisningsbild
Simon
Medlem+
Inlägg: 697
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 17:04
Ort: Malmö

Inlägg av Simon »

Roborock skrev:Hatten av för TKS och hans lådor, jag är grymt imponerad. Lådan levererar ett stort, varmt, distinkt, rent ljud med massor av botten.
Håller med om detta. Stort tack Tommy, inte bara för ditt bygge, utan även för din vänlighet och ordningsamhet. Känner mig väldigt nöjd! Det är inte bara ljudet som är bra, den nya looken och vikten (16kg) är också fantastisk! Citerar min far efter att ha sett och hört lådan - "Tommy är kung."

Ljudklipp finns i och för sig på http://www.tks.se, enormt bra spelat av Anders Skantze (Boom på forumet). Men här kommer ett ifrån mig också, ifall någon vill lyssna. Greco P-bas med flats, fingerspel, genom Simms Watts GE100 och TKS 212 utan diskanthorn. Helt rak EQ och full ton på basen.

http://drop.io/qnxo9ee/asset/simms-watts-tks-wav

Bild
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Simon skrev:
Roborock skrev:Hatten av för TKS och hans lådor, jag är grymt imponerad. Lådan levererar ett stort, varmt, distinkt, rent ljud med massor av botten.
Håller med om detta. Stort tack Tommy, inte bara för ditt bygge, utan även för din vänlighet och ordningsamhet. Känner mig väldigt nöjd! Det är inte bara ljudet som är bra, den nya looken och vikten (16kg) är också fantastisk! Citerar min far efter att ha sett och hört lådan - "Tommy är kung."

Ljudklipp finns i och för sig på http://www.tks.se, enormt bra spelat av Anders Skantze (Boom på forumet). Men här kommer ett ifrån mig också, ifall någon vill lyssna. Greco P-bas med flats, fingerspel, genom Simms Watts GE100 och TKS 212 utan diskanthorn. Helt rak EQ och full ton på basen.

http://drop.io/qnxo9ee/asset/simms-watts-tks-wav

Bild
Kul att du är nöjd med din högtalarlåda, och tack för recensionen och ljudklippen, det låter finfint! Kan fylla i med att det är den nya N212, fast i liggande utförande för att matcha förstärkarens bredd.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Vet inte om det finns men vore intresserad av en jämförande test mellan de olika TKS:rna.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

SnorLars skrev:Vet inte om det finns men vore intresserad av en jämförande test mellan de olika TKS:rna.
http://tks.se/tks.se/ljudklipp_spl.htm
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

Cuba skrev:
SnorLars skrev:Vet inte om det finns men vore intresserad av en jämförande test mellan de olika TKS:rna.
http://tks.se/tks.se/ljudklipp_spl.htm
Tackar. Finns det något skrivet som jämför dessa?
Jag står och velar mellan 212 eller 215.
De där nya neolådorna ser ju väldans trevliga ut oxå.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Inlägg av tks »

Fick några PM från elmelino om hans 1158+115LF:
elmelino skrev:Hej Tommy, jag har länge varit sugen på att testa dina lådor, jag har läst allt du skrivit och alla omdömen om dina lådor även lyssnat på ljudklippen och tyckt att du verkligen verkar veta vad du sysslar med! När nu Anders(engson) skulle göra sej av med denna kombo som jag har fått för mej skulle passa mej bäst så erbjöd jag att byta min EDEN 410XLT + ett gäng tusenlappar och han nappade! Då ska du veta att EDENlådan är det absolut fetaste jag spelat genom, jag har testat dina lådor i ungefär 2 timmar och jag är helt frälst...... första gången jag kunnat dra ner diskanten helt på min P-bas 77a och ändå låter den både fett och tydligt och en otroligt jämnhet mellan strängarna!!!!! Jag är förstummad jag menar det är inga "skithögtalare" jag jämför med: AMPEG 2x15", Trace Elliot 8x10",EBS proline 4x12" och EDEN 4x10"XLT. Otroligt mjukt men ändå kraftfullt ljud med en fantastisk botten(som jag älskar!) det finns några midfrekvenser jag inte får bort med GKs EQ som jag tycker är lite jobbiga men jag har bara testat själv med trummaskin misstänker att dom behövs när gitarr och syntar kommer till.Det första jag märkte när jag testade dom var att dom var inte så lättdrivna som EDEN och EBS lådorna, man fick gasa lite mer men var gör det jag är ändå inte över kl. 12 på mastern :D

(...)
Nu har jag testat lådorna med bandet och det var som jag trodde man behöver dom midfrekvenserna som jag retade mej på. Dom låter fantastiskt med bandet, tydligt med mycket trevliga lågbasegenskaper! Jag är grymt nöjd med lådorna är lite sugen på att testa dom med nån lite modernare SStopp(har en gammal GK800RB)

(...)
nu efter ca. 8-10tim spelande på STARK volym med mycket lågbas börjar de plötsligt låta ännu bättre men framförallt låter dom mer!!!!! Började med volymen på kl.12 är nu nere på ca. kl.10.Skruvar jag upp till kl.12 kan man knappt vistas i lokalen!?!? Är detta vad som händer när elementen blir inspelade?

Bild
(Ja - det är precis vad som händer med inspelade högtalarelement - de spelar starkare och med mer botten)
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar