tks högtalarlådor

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+
Inlägg: 715
Blev medlem: tor 20 nov 2008, 13:08

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av mojo »

Efter att ha spelat på 1126+skrika i ett par år känns det OK att lämna en kommentar:
Funkar bra som ensam låda på de gig jag gör, men som sagts o skrivits tidigare bör den ha en effektstark topp som motor.
Vid ett par tillfällen har jag dockat på en SWR 210 och får då en kraftig rigg som fixar de flesta gigsituationer.
bassicfun lånade "storriggen" till ett soul o funkgig med LaGayla Frasier och var nöjd.

Har vid flera tillfällen efter gig fått kommentarer "hur kan den lille låta så mycket?" och det sammanfattar rätt bra hur den är till karaktären, d v s mycket... och i mina öron bra i en mix
Bild
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av tks »

Kul att du är nöjd!
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
tks
VIP medlem
Inlägg: 2696
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 19:54
Ort: Norrköping

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av tks »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=24&t=60672" onclick="window.open(this.href);return false;
Bassplaya skrev:Del 1:

I mitt vardagsrum står nu en TKS 212 som jag lånar av Lex under helgen.
Detta för att jag har gig i morgon i Malmö och inte hade lust att rodda min Warwick-låda från Hässleholm.

Det första jag reagerade på när jag hämtade upp den utanför Lex replokal var vikten.
Jag visste ju redan att lådan endast väger 20 kg, men hade ändå föreställt mig att den skulle vara tyngre än den är.

När jag kom hem var jag ju tvungen att testa den.

Kopplade ihop lådan med min Terror-topp och pluggade in p-basen.

Holy cow!
Vilken klarhet, vilken punch!
Och detta på lägsta möjliga volym för att inte bli vräkt.
Jag tycker mig sakna lite av mulligheten i ljudet som jag får genom min 6x10, men TKS-lådan har knappt fått andas än.

Lådan kommer få sitt slutgiltiga omdöme i morgon efter giget där den kommer få jobba lite , även om det är ett litet gig.

Av vad jag hört än så länge så tvivlar jag starkt på att jag blir missnöjd med basljudet i morgon.

Jag är redan nu övertygad om att en TKS-låda kommer införskaffas när plånboken tillåter. Frågan är bara om det kommer sitta 12" eller 15"-element i den.

Återkommer efter i morgon kväll.

Del 2:

Har nu gigat med en TKS 212 för första gången.
Aldrig förr har jag upplevt en sån tydlighet i ljudet i livesammanhang.
EQ-reglagen på toppen stod rakt upp och ljudet satt som en smäck.
Detta trots att jag hade lådan på golvet precis bakom mig.

Jag är duktigt sugen på att införskaffa en TKS 212 eller två (om två får jag seriekoppla).
Men samtidigt hade det varit kul att testa tex en 215 eller två 115.
Inte för att det egentligen behövs mer köttma, utan mest för att höra skillnaden.

Lådan får av mig fem plektrum av fem möjliga.

Nu ska jag bara komma på hur jag ska få ihop pengar till inköp.
ESP Horizon 5, Ibanez SR400 (BEAD)
Peavey TB Raxx, Crown XLS1000, tks D2126, tks 2128

Medlemspresentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5983" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av cub »

I brist på att gitarrlådorna var magasinerade kan jag även berätta att en TKS 112 + Fender Bassman funkat fint för inspelning av ren och fuzz gitarr. :)
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av Per »

Så, nu har det gått så lång tid att Tommy för länge sedan har gett upp hoppet om att jag ska skriva något om mina lådor. Sanningen är den att jag varit på G flera gånger, men varje gång har det strandat på svårigheten att beskriva ljud samt osäkerhet på vad man kan/bör jämföra med. Så för att göra en lång historia längre, blir det nu en synnerligen ovetenskaplig och personlig kria snarare än en egentlig recension. :wink: :

Jag hade en Fafner med 410 + 115. Det var i o f s en bra rigg, men jag tyckte att jag behövde ratta ganska mycket och helst spela starkare än jag brukar för att komma i närheten av det ljud jag ville ha. Dessutom behövde jag en behändig lillrigg och här föddes idéen på en liten topp och två tks 112:or. Som ett experiment anskaffades en Harley Benton BA250H-topp, (1300:-), vilken visade sig låta helt OK genom en Carvin 115-låda, som stod och skräpade. Därefter beställdes två st tks 112.

112:orna anlände och plötsligt visade sig billigtoppen rappare, livligare och mera detaljerad fast med samma botten. Inga problem att tränga igenom i mixen i mindre sammanhang, (coverband: 2 git, kb, tr). Efter konsultation av Tommy, visade det sig dessutom att det gick utmärkt att skruva på några extra gummifötter och ställa lådorna på högkant, vilket gav ännu bättre medhörning och minimalt footprint. (Jag vet att det är nissigt att blanda språk, men det där är ett uttryck jag gillar.) Flexibiliteten var lysande, då man kunde välja en eller två lådor beroende på tillfälle. Covergig i mindre lokal – två lådor, tempelgig – en låda, t ex.

Nu undslapp sig BB3000S på forumet att han hade alldeles för många Ampegpreampar liggande. Ungefär här började jag fundera på, om det inte skulle gå att snickra ihop en behändigare storrigg också. Samtidigt som BB3000S var vänlig nog att sälja en ampeg SVT IIP till mig i GH 2012, demade Tommy sin nya vertikala 212-låda, som lät fantastiskt rent och snyggt. Efter samråd med Tommy, beställdes en vertikal 212 fast med ”de gamla” elementen för att bättre matcha 112:orna. Dessutom anskaffades ett 2 x 400 w klass D-steg för att driva härligheten.

Dagens rigg består således av ett ampeg-försteg, ett klass D-slutsteg samt tks 2 x 112 + 212, (4 Ohm per kanal). Jag hör vad jag behöver och låter som jag vill med ett minimum av rattande. Jag saknar aldrig kräm och resten av bandet har slutat gnälla på att jag spelar för starkt. (Det skär igenom ändå på lägre volym – bättre mellanregister och renare botten.) Det går även bra att vid lämpliga tillfällen trampa igång en EQ-padda med en massa sub runt 80 Hz utan att det låter grötigt. Det blir mera varmt, runt och fylligt.

Roddandet är numera närmast ett nöje. Lådorna väger nu 10 + 10 + 20, totalt 40 kg. Tidigare vägde 410:an 41 kg och 115 35 kg.

Flexibiliteten är utmärkt. För mindre lokaler eller triospel klarar det sig med samma förstärkeri och 2 x 112, (8 Ohm per kanal), vilket innebär totalt endast 20 kg lådor men ändå i princip samma ljudkaraktär.

Det blev egentligen mycket om hela riggen och allting hänger ju ihop i ett system, men om man försöker begränsa det till intrycket av tks-lådorna, så blir det att de verkligen levererar det som kommer från förstärkeriet klart och rappt med ren och bra botten utan en massa rumble. Att de sedan väger nada gör ju inte saken sämre.

Yes, I’m a fan!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Anders Brunell
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 17:41

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av Anders Brunell »

Hej!
Jag har lirat bas i snart 50 (femtio) år, och testat allt mellan himmel och jord.
När jag hoppade på Pratabas 2012, och fick höra alla fina omdömen om TKS
var det bara och inhandla en 212a. Vilken otrolig högtalare, ljudet är helt enormt,
har aldrig varit med om att 2st 12" högtalare kan låta så bra.
Kör med en 5 strängad Ibanez, H-strängen är absolut inga problem.
Jag rekommenderar Tommy Södergren och hans TKS till alla som är på väg att
inhandla en ny låda. De är inte heller dyra och vägen bara 20 kg.
Tommy är oxå väldigt trevlig att prata med.
Anders :tummenupp:
Anders Brunell
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 17:41

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av Anders Brunell »

Nu ska jag testa 212:an
med en Ashdown little giant 500w den orangea modellen,
en förstärkare som nästan alla hatar men inte jag.
Har kört den genom en Marshall låda tidigare och funkade skapligt bra.
Jag är inget proffs. utan en glad amatör.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av bassmayhem »

När jag läste på PB och insåg att det fanns en "TKS-hype" tänkte jag just så: en hype. Inget för mig!
Sen talade jag med Tommy, en hyvens figur på alla sätt och vis, dessutom en duktig hyvens figur med många egna idéer. Kanske jag skulle ta och testa i alla fall...

Jag tog med mina egna små entolvor av känt "lustgårdsfabrikat" till TKS lokal, ställde upp dem i provrummet bredvid en arsenal av TKS-lådor. Döm om min förvåning när mina egna annars så välljudande lådor mer kändes som en spik i bröstkorgen än en spark i mellangärdet...!

De lådor jag ställde upp till bedömning var 212, D1128 och D2126. Min tanke var två 212:or från början. Hur som helst, dessa lät bra, eller helt okej. Kanske inte så tredimensionellt och lite fattigt i lågregistret. Sen blev det D1128:s tur. Den lät betydligt mulligare. När sen D2126 kopplades in sida vid sida med dels mina egna 112:or och dels med TKS 212 kom saken i ett helt annat läge. ALLT fanns där. Snygg topp, fint mellanregister och så mycket lågbas att jag fick skruva ner basen under "rakt" på stärkaren. Jag kände mig som matadorerna som tittade efter en ny stortjur: "Den skall jag ha!!!"

Sen var det dags för Glanshammar. Jag erbjöd mig att frakta lite av Tommys lådor, eftersom han flyttade in med sitt företag c:a 700 meter från mitt vardagsrum. Vid hemfärd fick jag med två olika D212, vilka jag ej provat innan. Dessa ställde jag upp och parallellkörde hemma under två veckors tid då Tommy var på semester. Båda var fantastiskt bra, men min favorit var ändå den som hade TKS standardelement (visade det sig) och inte den andra med alternativa woofers. Den här låter ju så bra! Kanske räcker det med en eller två D212:or istället? Dessutom sparar jag ju lite pengar...

Sen blev det dags att jämföra D212 (med diskanthorn) och D2126 (utan diskanthorn) i TKS provrum...
Det var skillnad. Inte som mellan bra och dåligt, utan som mellan mycket bra och den här ska jag bara ha-bra. Två tolvor och ett bra mellanregisterelement gör att allt som finns i instrumentet kommer fram, allt som finns i min spelstil och teknik kommer fram, på gott och ont.

Min högst personliga slutsats:
D212 hade varit den perfekta lådan för mig om inte "storebror" hade stått bredvid. Så bra är D2126.

Snart är den här...
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
swahili
Medlem
Inlägg: 201
Blev medlem: fre 08 jan 2010, 11:37
Ort: västerås

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av swahili »

Har letat högtalarlåda hur länge som helst och har prövat alla möjliga varianter men aldrig hittat någonting jag vart nöjd med, det har alltid varit någonting, det är för mycket mitt, låter för skarpt vid högre volym eller de låter för bumligt och odefinierat och då man inte har någon kunskap alls så litade jag på recensionerna här på PB och slog till efter att rådfrågat Tommy på Tks på en 1126 och kan inte säga någonting annat än att jag är extremt nöjd!

Då jag inte kan någonting alls egentligen om hur det fungerar, så kan jag inte säga annat än att jag har hittat mitt ideal - ljud.
Det jag däremot kan uttala mig om är att jag var förvånad över hur lätt den var, och att den räcker med marginal att spela gig i mindre till halvstora restaurang - situationer och fungerade alldeles utmärkt att ha som enda scenljud på lite större scener.
hnordlander
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 22:55

Re: tks högtalarlådor

Inlägg av hnordlander »

Jag fick äran att vara den första att äga en av de nya modellerna tks-lådor, nämligen H112. Där la jag även till ett diskantelement i min då jag vill ha möjligheten att få klarheten och skarpheten även i höga register. Nu såhär i efterhand är det svårt att säga hurvida jag skulle klarat mig utan den, men som lådan är nu finns det inget jag skulle ändra. Den svarar otroligt rent i de låga registrerarna och låter mycket, och jag kan få en grym punch i höga register om jag vill. Det är för mig en helt egen klass av högtalarlådor. storleken och vikten gör den lätthanterlig och lagom att dra med sig på gig eller mellan replokalen och hemmet , och allt utan någon kompromiss av ljudet. Jag har svårt att tänka att jag kommer någonsin köpa nått annat än tks i framtiden, som det är nu dock klarar jag mig med H112:an själv, och jag spelar med en trumslagare som gärna tar i men jag verka alltid kunna spela högst om jag vill. Det finns ändå något i mig som vill veta hur det skulle låta att utöka med kanske ännu en H112, men det är nått för framtiden att säga. Men har man en gång köpt en tks-låda, tror jag att ännu en kommer det bli, förr eller senare. Att Det är kvalité i hantverket och så mycket eftertanke som verkar gå in i att bygga dessa lådor visar sig i hur de i slutändan låter och känns. Det är en för mig perfekt låda som låter mig spela ohämmat, jag får en låda där jag kan spela med nästan sub-basigt låga inställningar utan att jag tappar tonen, jag kan spela skarpa funkattacker eller spela melodiöst i mellanregister som jag vill.

Jag tycker att om man får chansen ska man prova spela på en tks-låda, man kommer att fastna för den och man kommer måste ha en efter att ha upplevt den.

I kort, jag är skitnöjd
Skriv svar