Höfner Ignition BB, Nu med ljudprov

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
L. Taylor for president
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 11:17
Ort: Kristinehamn

Höfner Ignition BB, Nu med ljudprov

Inlägg av L. Taylor for president »

Höfner Ignition Beatle Bass

Violinbas tillverkad i Indonesien.

Litet ljudprov:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DzmFXZUQH1Y[/youtube]


Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Finnish: OK med lite missar här och där, mest handlar det om några ytor som känns dåligt polerade.

Bild
Fuskade/målade svarta kanter på bindingen!

Bild
Kontrollerna för bas och treble läge är felkopplade så bas går till stall miken och treble till halsmiken. Rattarna är inte Höfner rattar men det gör inte mig någonting.

Bild
Halsen behöver justeras eftersom den har en liten puckel vid infästningen. Blir till att bandslipa lite där. I nuläget är det en del Buzzljud trots ganska hög stränghöjd. Utöver det så är det inga problem, den intonerar väldigt bra och är mycket lättspelad.

Bild
Stallet: Är inte snyggt och att göra ett snyggare själv är inga problem men nuvarande stall får sitta på så länge det håller.

Bild
Ljud: Bra ljud, riktigt bra ljud för dessa pengar (runt 2.700kr). Jag spelar mest jazz och ljudet från denna bas är perfekt, runt och mjukt ljud. Mikarna har ganska låg utnivå så man får dra på rätt så bra på stärkaren men ljudet är å andra sidan grymt mjukt och fint. Lite mer ståbasaktigt än en P-bas.

Bild
Ful gjutskarv på stämmisen.


Jag är en medioker bassist, och gitarrist för den delen, och spelar för att det är roligt. Jag kan inte motivera ett inköp av ett instrumet för mer än 5-7000kr någonstans. Så jag hade och välja på Ignintion basen eller en Contemporary. För tillfället är jag fattig så jag slog till på Ignition basen, ett case och en Low Down 15 för samma pengar som en Contemporary skulle kostat.
När denna bas är injusterad och bandslipad och kanske försedd medd jazzsträngar så kommer det att vara en mycket prisvärd bas. Ett stort plus är att den väger betydligt mycket mindre än P- och Jazzbasar. Jag fick riktigt ont i ryggen av att spela på P-basen. Det är också en betydlig skillnad i hur det är att slå an strängarna, där man på P-basen kan ha ett ganska bestämt anslag så får man på Höfnern ha ett mjukt och balanserat anslag för att inte dra iväg för långt med strängen.