LTD Tom Araya TA-200

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

LTD Tom Araya TA-200

Inlägg av GurraG »

Idag blev jag påmind om att jag en gång skrev en recension av en LTD TA-200, och måhända kan mina iakttagelser vara av intresse för någon. Texten är rätt lång, även om den här presenteras i något nedbantat skick:

Bild
[/img]

Kropp: Basswood (lind)
Hals: Lönn
Greppbräda: Rosenträ
Mikrofoner: 2 ESP/EMG humbuckers i soapbarformat
Kontroller: Mastervolym, balans, passiv masterton

När jag plockar upp basen känns den tyngre än jag hade förväntat mig, lind brukar vara ett relativt lätt träslag. Vikten är dock inte på något sätt avskräckande, utan ganska behaglig och förtroendeingivande.
Om man sitter ner och spelar kan den kantiga kroppen kännas lite obekväm, det övre hornet hade en tendens att skava mot mina revben, men det var inte värre än väntat. Vid stående spel balanserar basen bra i axelbandet. Telejacket är placerat ganska långt bak på kroppen, vilket först verkade märkligt. I skarpt läge kändes det dock positivt att ha sladden lite mer ur vägen än vanligt.
Enligt ESP:s specifikationer har halsen en "tunn U-kontur". Halsen är 40 mm bred vid sadeln och känns ungefär som en något bredare och plattare Jazzbashals. Halsens baksida är lackad med svart blank lack, precis som kroppen. Halsen ligger bra i handen och känns slimmad men ändå rejäl.
Basen har 35 tums mensur, alltså en tum längre än de flesta fyrsträngade basar. Trots att jag har små händer är det ingenting jag märker av efter en stunds invänjning. Precis i början kan det kännas som att de första banden ligger lite längre bort än man är van vid, och man får sträcka sig lite extra. Strängspänningen är också något högre än hos en bas med 34 tums mensur, men skillnaden är så liten att den är försumbar.
Halsinfästningen är något avfasad, och tillsammans med en generös cutaway är det inga problem att nå ända upp till tjugofjärde bandet.
Kontrollrattarna ger ett gediget intryck, och mittklicket på balanskontrollen är en bra hjälp för att orientera sig bland ljudvariationerna.
Halsmicken har ett ganska varmt ljud med viss burkighet, men inte riktigt samma urholkade korniga ljud som en P-basmick. Stallmicken ger inte det riktiga Jaco Pastorius-knorret eftersom det är en humbucker, men man får ett något nasalt mellanregisterbetonat ljud som passar bra till funkigt fingerspel.
Med balanskontrollen i mittläget och tonkontrollen fullt uppdragen har basen ett modernt ljud, med något återhållet mellanregister men ändå bra kärna i ljudet. Om man drar ner tonkontrollen något och ställer balanskontrollen med lite övervikt mot halsmicken så får man ett bra, traditionellt fingerljud. Har man ett mer gammaldags ljudideal kanske den här basen inte är den allra mest optimala, men utseendet avskräcker säkert ändå de flesta vintagepuritaner. Med båda mickarna på fullt är slapljudet mycket bra, och här kommer basens något mellanregisterfattiga ljud väl till sin rätt. Med plektrum och lite dist ger halsmicken ett härligt, rått rockljud.
Ljudbalansen mellan strängarna är bra, ingen sträng låter mer än någon annan. Även balansen utmed halsen var bra, utan några döda punkter.
Tonkontrollen skär jämnt över sitt arbetsområde, men den kapar ganska mycket, så den är mer användbar för att runda av lite toppdiskant. Drar man ner den helt lägger sig en matta över ljudet, vilket möjligen kan vara användbart för dub-reggae.
Tack vare den längre mensuren är det inga problem att stämma ner basen ett tonsteg, för att få ett köttigare ljud, och tillgång till lägre toner. Arayabasen lockar mig att spela betydligt mer aggressivt än jag brukar. Dels låter det väldigt bra, men jag undrar om inte basens elaka utseende spelar in också. Jag blir sittande en lång stund med basen nedstämd, plektrumet i näven och disten påskruvad.

Slutsats: För knappa sju och fem får man en bas som absolut är värd sitt pris, även om utseendet säkert avskräcker de flesta som inte spelar hård och arg musik.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic