12AX7

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

12AX7

Inlägg av Grundström »

Hallå

Kommer upp lite då och då om olika förstegsrör. Själv kom jag över några bättre begangnade 12AX7 rör på blocket och beslöt mig för att testa lite.

Förstärkare: Ampeg SVT-VR med originalrör i försteget (3XSovtek 12AX7WA och 2X EH 12AU7) Slutrören är bytta till EH 6550, Drivarrör 2XTAD 12AU7 och 1XEH12AX7

Testet gick ut på att jag skiftade de tre 12AX7 rören i försteget och det högst ovetenskapliga resultatet är en subjektiv bedömning av rören i förhållande till varandra:

1. Orginalrör Sovtek: Låter omistagligt Ampeg, rund botten, öppen topp och fokuserat mellanregister.

2. JJ ECC83S (12AX7): Gjorde ganska stor skillnad på ljudet, mörkare ton, något luddig i botten, den öppna toppen försvann och ljudet blev mindra fokuserat. Kan nog vara ett bra rör i rätt applikation, men Ampeg låter det inte.

3. EH 12AX7: Liknande Sovtek, Ampeg för hela slanten med andra ord, men något rundare karraktär och lite mindre topp, fortfarande öppen i karaktären och fokuserat.

Min favorit så långt är EH. Låter Ampeg men verkar mer "musikaliskt" än de Sovtek som satt i innan. På Onsdag är det rep med högljudd Gitarrist och då skall vi se hur de klarar det eldprovet. Kunde inte dra på för fullt då testet utfördes i hemmet och jag ville inte att tepeterna skulle krulla sig. :wink:
//Emil
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Intressant! Vad satt det för rör i på Norrtälje-träffen?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

Som det står beskrivet vid förstärkare ovan.

Kan även säga att EHs 6550 är väldigt bra rör. Håller Bias bättre än de Sovtek 6550 som satt i slutsteget innan. Iof började de ge sig. Tycker nog ändå att toppen lät bättre efter bytet till EH i slutsteget än den gjorde när den var ny, även om det är svårt att sätta fingret på något specifikt.
//Emil
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Jag har fortfarande ett gäng NOS Telefunken 12AX7 och 12AU7 liggande. Inget annat som jag testat kommer ens i närheten! Inte till salu, för tydlighetens skull ;)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

enor skrev:Jag har fortfarande ett gäng NOS Telefunken 12AX7 och 12AU7 liggande. Inget annat som jag testat kommer ens i närheten! Inte till salu, för tydlighetens skull ;)
DAMN! Vet du vart man kan få tag i dem?
Behöver ett till V1 platsen i toppen min.. Har hört samma saker om dessa rör..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Inlägg av Grundström »

Liten skrev:
enor skrev:Jag har fortfarande ett gäng NOS Telefunken 12AX7 och 12AU7 liggande. Inget annat som jag testat kommer ens i närheten! Inte till salu, för tydlighetens skull ;)
DAMN! Vet du vart man kan få tag i dem?
Behöver ett till V1 platsen i toppen min.. Har hört samma saker om dessa rör..
Det vill jag gärna också veta.
//Emil
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Inlägg av Anders »

Grundström skrev:
Liten skrev:
enor skrev:Jag har fortfarande ett gäng NOS Telefunken 12AX7 och 12AU7 liggande. Inget annat som jag testat kommer ens i närheten! Inte till salu, för tydlighetens skull ;)
DAMN! Vet du vart man kan få tag i dem?
Behöver ett till V1 platsen i toppen min.. Har hört samma saker om dessa rör..
Det vill jag gärna också veta.
Kanske här?

http://tubedepot.com/12ax7.html
http://www.tubedepot.com/quickpicks.html
alternativ:
http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=374
Jag hade nån länk till en annan affär också som har/hade svindyra gamla rör.
Hittar den inte.Måste ha supit bort den..
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Liten skrev:Behöver ett till V1 platsen i toppen min.. Har hört samma saker om dessa rör..
Hmm... var är V1 platsen?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

lowfreq skrev:
Liten skrev:Behöver ett till V1 platsen i toppen min.. Har hört samma saker om dessa rör..
Hmm... var är V1 platsen?
Du vet vad du måste köpa för att jag ska avslöja det! :roll:


Öppna å titta!

;)

//A
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Liten skrev:
lowfreq skrev:
Liten skrev:Behöver ett till V1 platsen i toppen min.. Har hört samma saker om dessa rör..
Hmm... var är V1 platsen?
Du vet vad du måste köpa för att jag ska avslöja det! :roll:


Öppna å titta!

;)

//A
:wink:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: 12AX7

Inlägg av Anders »

Grundström skrev:Hallå

Kommer upp lite då och då om olika förstegsrör. Själv kom jag över några bättre begangnade 12AX7 rör på blocket och beslöt mig för att testa lite.

Förstärkare: Ampeg SVT-VR med originalrör i försteget (3XSovtek 12AX7WA och 2X EH 12AU7) Slutrören är bytta till EH 6550, Drivarrör 2XTAD 12AU7 och 1XEH12AX7

Testet gick ut på att jag skiftade de tre 12AX7 rören i försteget och det högst ovetenskapliga resultatet är en subjektiv bedömning av rören i förhållande till varandra:

1. Orginalrör Sovtek: Låter omistagligt Ampeg, rund botten, öppen topp och fokuserat mellanregister.

2. JJ ECC83S (12AX7): Gjorde ganska stor skillnad på ljudet, mörkare ton, något luddig i botten, den öppna toppen försvann och ljudet blev mindra fokuserat. Kan nog vara ett bra rör i rätt applikation, men Ampeg låter det inte.

3. EH 12AX7: Liknande Sovtek, Ampeg för hela slanten med andra ord, men något rundare karraktär och lite mindre topp, fortfarande öppen i karaktären och fokuserat.

Min favorit så långt är EH. Låter Ampeg men verkar mer "musikaliskt" än de Sovtek som satt i innan. På Onsdag är det rep med högljudd Gitarrist och då skall vi se hur de klarar det eldprovet. Kunde inte dra på för fullt då testet utfördes i hemmet och jag ville inte att tepeterna skulle krulla sig. :wink:
Jag har nu provat att byta de två preamprören i min Ampeg SVT Cl.Det är de två rören som sitter på balkong-hyllan där fram.Bakom frontpanelen.
Jag tyckte att ljudet var väl grumligt och ofokuserat.När jag öppnade och tittade satt minsann ett JJ ECC 83s och ett National ECC 83 made in china(Har jag aldrig hört talas om).
Jag vet inte vilket rör som grumlade till ljudet men JJ ECC 83S har gjort precis det i två andra rörtoppar jag har haft så det är starkt misstänkt.Precis som du också tyckte Grundström.
Nu sitter det i V1(röret längst till vänster vid inputjacken,antar att det är V1):
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TA ... lected_393" onclick="window.open(this.href);return false;

Och till höger (antagligen V2) :
http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_TA ... _E83CC_391" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa två rören trollade bort boomighet och grumlighet och öppnade upp diskanten.Faktiskt större inverkan än att byta till en annan sorts strängar! Om man ser till jämnhet och tydlighet i botten i alla fall. Nu är basåtergivningen mycket jämnare.Jag trodde att Nickel DR Lowriders skulle fixa just det (över Ernie ball strängar)men rörbytet gjorde skillnaden.Som man lärde sig på det.Det trodde jag ALDRIG!
Orange AD200MK1 hände inte mycket vid rörbyte,Matamp GT200 hände en del,(men den toppen kändes så trimmad,eller maxad så där behövdes byte av rörtyp om man ville ändra ljud),men Ampeg SVT Cl behövdes bara andra ECC83.Så med Ampeg SVT Cl kan man kanske läsa sig till vad försäljarna har och lita på det.Som du har märkt Grundström,och även BB3000S med sina Ampeg preampar.SKOJ! Här ska provas rör!
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: 12AX7

Inlägg av drop A »

Här har jag handlat NOS med gott resultat, gött att handla av en svensk ibland:
http://tangotubes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: 12AX7

Inlägg av Anders »

drop A skrev:Här har jag handlat NOS med gott resultat, gött att handla av en svensk ibland:
http://tangotubes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oj!
Kikade på sidan.Det där är säkert riktigt bra grejer.Jag har nog lite för dålig koll på vad de olika rören har för någon karaktär.Men jag får väl beskriva exakt vad jag vill ha,så får han tipsa,kanske?
Jag har heller ingen koll på vad de kostar/är värda.Har du bra koll på sånt?

Annars har jag har faktiskt kollat mest på TAD's sida och jämfört med watfordvalves och andra,hittills har TAD's beskrivningar och recensioner av kunder stämt rätt så bra med mina upplevelser.Eller väldigt bra egentligen.

Bra tips i alla fall.Jag får kontakta honom och se.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: 12AX7

Inlägg av drop A »

Mellan 500-1000kr får man nog räkna med för Telefunken och liknande. Han vet mycket väl vad det är han säljer om man säger så. Men det är ju inte dyrare än 2st selected-rör från TAD. De där gamla 60-talerören är ju ofta miltärspecade och ska hålla +10 000 timmar.
Köpte en trio Brimar 12AX7 till min Marshall JMP 100W sist jag handlade med honom. Gjorde under i den toppen. Mjukare diskant, snyggare och mer sammanhållen mid och renare bas. Dessutom brummar den mindre nu...
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: 12AX7

Inlägg av Anders »

drop A skrev:Mellan 500-1000kr får man nog räkna med för Telefunken och liknande. Han vet mycket väl vad det är han säljer om man säger så. Men det är ju inte dyrare än 2st selected-rör från TAD. De där gamla 60-talerören är ju ofta miltärspecade och ska hålla +10 000 timmar.
Köpte en trio Brimar 12AX7 till min Marshall JMP 100W sist jag handlade med honom. Gjorde under i den toppen. Mjukare diskant, snyggare och mer sammanhållen mid och renare bas. Dessutom brummar den mindre nu...
Verkar ju skitbra! Jag menade alltså inte att jag tror att han luras eller så,jag menade bara att TAD's kontaktperson verkar ha koll på vad som händer i den specifika stärkaren man frågar om rör till.Och att han på Tangotubes säkert har järnkoll på själva rörens egenskaper,men säljer till så många olika apparater att det är svårt att säga vad som händer i en Ampeg SVT t.ex.
Det verkar ju inte vara så dyrt heller.Priser kan man ju göra en googlesökning och kolla vad andra tar,om man är så nojig som jag. :D
Kort sagt,svinbra tips.Tackar!
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: 12AX7

Inlägg av Anders »

Jag svek Tangotubes och köpte från en större affär i Turkiet istället.De har stort utbud och större lager och kan matcha lättare.
Det blev Tungsram:
http://www.nostubestore.com/2010/03/tun ... 12au7.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nostubestore.com/2010/04/tun ... 6b339.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De är tydligen någon slags östeuropeisk motsvarighet till Mullard,men billigare eftersom de inte har samma samlarvärde.
Fantastiskt bra låter det i alla fall!
Lika tight och rak/jämn frekvensåtergivning som med TAD rören,men bättre punch i botten och samma klarhet,men lite mjukare mid och diskant.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: 12AX7

Inlägg av drop A »

Anders skrev:Jag svek Tangotubes och köpte från en större affär i Turkiet istället.De har stort utbud och större lager och kan matcha lättare.
Det blev Tungsram:
http://www.nostubestore.com/2010/03/tun ... 12au7.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nostubestore.com/2010/04/tun ... 6b339.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De är tydligen någon slags östeuropeisk motsvarighet till Mullard,men billigare eftersom de inte har samma samlarvärde.
Fantastiskt bra låter det i alla fall!
Lika tight och rak/jämn frekvensåtergivning som med TAD rören,men bättre punch i botten och samma klarhet,men lite mjukare mid och diskant.
Grattis!
Tungsram är prisvärda och låter förbannat bra tycker jag. Sitter ett Tungsram 12AT7 i V1 i din gamla Matamp just nu :nickar:
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Re: 12AX7

Inlägg av Bas-Tompa »

Kul att det är flera som börjar intressera sig av att optimera ljud och prestanda i sina förstärkare här på PB genom att våga välja andra alternativ än bara de vanligaste rören från JJ, EHX, Sovtek m.fl. NOS rör från t.ex Telefunken kan göra all skillnad i världen på rätt plats i stärkaren :D
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1113
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: 12AX7

Inlägg av Anders »

drop A skrev:
Anders skrev:Jag svek Tangotubes och köpte från en större affär i Turkiet istället.De har stort utbud och större lager och kan matcha lättare.
Det blev Tungsram:
http://www.nostubestore.com/2010/03/tun ... 12au7.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nostubestore.com/2010/04/tun ... 6b339.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De är tydligen någon slags östeuropeisk motsvarighet till Mullard,men billigare eftersom de inte har samma samlarvärde.
Fantastiskt bra låter det i alla fall!
Lika tight och rak/jämn frekvensåtergivning som med TAD rören,men bättre punch i botten och samma klarhet,men lite mjukare mid och diskant.
Grattis!
Tungsram är prisvärda och låter förbannat bra tycker jag. Sitter ett Tungsram 12AT7 i V1 i din gamla Matamp just nu :nickar:
Jasså? Vad häftigt! Grattis till dig också!
Kul att den lever vidare på Pratabas också.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: 12AX7

Inlägg av drop A »

Anders skrev: Jasså? Vad häftigt! Grattis till dig också!
Kul att den lever vidare på Pratabas också.
Ja den kommer jag inte sälja i första taget. Bästa bastopp jag lirat på för det jag håller på med.
Den ska få ett ordentligt hardcase i julklapp.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: 12AX7

Inlägg av funkys**t »

drop A skrev:
Anders skrev: Jasså? Vad häftigt! Grattis till dig också!
Kul att den lever vidare på Pratabas också.
Ja den kommer jag inte sälja i första taget. Bästa bastopp jag lirat på för det jag håller på med.
Den ska få ett ordentligt hardcase i julklapp.
Var det den jag missade att knipa i vintras?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: 12AX7

Inlägg av drop A »

funkys**t skrev:
drop A skrev:
Anders skrev: Jasså? Vad häftigt! Grattis till dig också!
Kul att den lever vidare på Pratabas också.
Ja den kommer jag inte sälja i första taget. Bästa bastopp jag lirat på för det jag håller på med.
Den ska få ett ordentligt hardcase i julklapp.
Var det den jag missade att knipa i vintras?
Mycket möjligt! Köpte den av Bootzy.
Satt redan i bilen på väg till Åmål när annonsen lades ut.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: 12AX7

Inlägg av funkys**t »

drop A skrev:
funkys**t skrev:
drop A skrev:
Anders skrev: Jasså? Vad häftigt! Grattis till dig också!
Kul att den lever vidare på Pratabas också.
Ja den kommer jag inte sälja i första taget. Bästa bastopp jag lirat på för det jag håller på med.
Den ska få ett ordentligt hardcase i julklapp.
Var det den jag missade att knipa i vintras?
Mycket möjligt! Köpte den av Bootzy.
Satt redan i bilen på väg till Åmål när annonsen lades ut.
Den var redan såld när jag såg annonsen... :) Så nu sitter jag här med en Orange AD200B... :D
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: 12AX7

Inlägg av drop A »

funkys**t skrev:
drop A skrev:
funkys**t skrev:
drop A skrev:
Anders skrev: Jasså? Vad häftigt! Grattis till dig också!
Kul att den lever vidare på Pratabas också.
Ja den kommer jag inte sälja i första taget. Bästa bastopp jag lirat på för det jag håller på med.
Den ska få ett ordentligt hardcase i julklapp.
Var det den jag missade att knipa i vintras?
Mycket möjligt! Köpte den av Bootzy.
Satt redan i bilen på väg till Åmål när annonsen lades ut.
Den var redan såld när jag såg annonsen... :) Så nu sitter jag här med en Orange AD200B... :D
Egentligen inte så synd om dig då :D
Skriv svar