Ampeg SVP-BSP

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Ampeg SVP-BSP

Inlägg av BBQV »

Jaha, då gör jag ett första försök till recension! Uppdateras efterhand...

Bild

Kortfattat så är det en tvåkanalig preamp med separata effektloopar för respektive kanal. Ljuden kan skickas till slutsteg var för sig eller kombinerat. Det finns också balanserade utgångar med dedikerade volymkontroller och en tuner out.

Framsidan är lite skrämmande till en början, men efter en snabbtitt så fattar man det mesta. Ingången har en pad (-6 dB) för heta/aktiva mikar och en muteknapp för ljudlös stämning (kan styras med footswitch).

Den rena kanalen är enkel: Gain, bas, mid, diskant och volym. Bas- och diskantrattarna kan dras ut för Ampegs välbekanta Ultraboost, volymratten aktiverar kompressorn om den dras ut.

Distkanalen är nästan lika enkel: Gain, bas, semiparametrisk mid (en boost/cut- och en frekvensratt), diskant och volym. Gainratten aktiverar en boost om den dras ut och volymratten har en gatefunktion som slår av kanalen när det inte kommer nå'n signal.

Slutligen finns en "ren eller dist-knapp" och en "både och-knapp".

För att få ut mesta möjliga ur den gäller det att veta vad man vill ha. Med lite kreativt rattande går det att få tillgång till ett rent, ett tokdistat och ett lite lagom överstyrt ljud bara genom några få knapptryckningar. Kör man med footswitch så har man två ljud att växla mellan. Man kan givetvis ratta in världens bästa ljud och se'n lämna det så...

Den rena kanalen är busenkel och låter bra. Filterfrekvenserna är väl valda och det händer grejer när man skruvar på dem. Ultrafunktionerna är desamma som på SVT-topparna, de lägger till topp och botten där det behövs.

Distkanalen är det som gör den här preampen till nå't alldeles extra. Det finns möjlighet till alla sorters dist, från lite grynig rörkänsla till vrålande rundgång! Med gainen på 10 så tror man inte att det går att få mer dist. Då drar man ut ratten och aktiverar boostfunktionen och huden börjar smälta (så där som i atombombscenen i Terminator ungefär)...

Magin uppstår när man kombinerar kanalerna. Ett rent, fast och mulligt ljud från den rena kanalen mixat med ett distat, basfattigt ljud från distkanalen blir tillsammans ett riktig bra basljud. Både Jack Bruces Creamljud och Doug Pinnicks (King's X) blytunga basmuller finns inom räckhåll, det gäller bara att välja rätt bas och teknik för att komma riktig nära.


På minussidan hittar jag två saker:

För det första, kompressorn (som inte nämns med en stavelse i manualen!) är väldigt hårdhänt. Attacken i första tonen slår igenom, se'n trycks ljudet ihop rejält. Så länge man matar på och inte låter tonerna ringa ut eller tystna så är kompressorn helt OK, men spelar man med lite luft mellan dem så pumpar den friskt. Den hjälper dock till att få fram s.k. pinch harmonics (flageoletter med högerhanden) som Sheehan brukar slänga in lite här och där

För det andra så är distkanalens gate också lite för abrupt. Den klipper utklingande toner och lämnar därmed den rena kanalen ensam. Det låter väldigt skumt när hela karaktären bara försvinner! Å andra sidan så slipper man oljud mellan låtar etc. Det vore trevligt att kunna justera tröskelvärdet själv.

Mina klagomål är troligen irrelevanta för en majoritet av spekulanterna på denna apparat. Om man bara spelar tillräckligt hårt och snabbt och med rock'n roll-attityd så funkar både kompressorn och gaten helt klanderfritt. Det är ju trots allt Billy Sheehan som designat den och han lämnar sällan några mellanrum mellan tonerna :twisted:

Ska man spela mespop så får man använda de dubbla effektlooparna till en känsligare kompressor eller helt enkelt köpa en annan preamp!


Tillägg I: En vecka senare...

Jag har landat på ett fett, runt ljud med lite dämpad mid och en liten lätt distkrydda på toppen. Om man spelar löst hörs disten knappt alls, men om man trycker till lite extra så börjar det morra fint.

Kompressorn är avstängd men gatefunktionen fungerar ganska bra nu tycker jag.

Nu börjar jag bli lite sugen på att testa effektlooparna, men tyvärr så har jag sålt av pedalbeståndet...


Tillägg II: Två månader senare...

Distkanalen solo blir en alldeles fantastisk gitarrförstärkare! Skitigt, basic bluesrockljud utan problem! Stones, AC/DC och liknande är inga svårigheter att få fram.


Tillägg III:
Dereborn bevisade just att det går att få till ett ganska övertygande Lemmyljud med den när han drog av Ace of Spades så tapeterna krullade sig!
Senast redigerad av BBQV den sön 30 mar 2008, 14:32, redigerad totalt 12 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tack!

Mycket intressant!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Låter som en intressant burk att testa. Just det att man kan blanda borde vara kanon.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är den här preampen som är modellerad på Pearce-diton. Med den skillnaden att Pearcen har 4-bands parametrisk eq och dist på båda kanalerna.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Matte skrev:Låter som en intressant burk att testa. Just det att man kan blanda borde vara kanon.
Det är säker jag som är mentalt handikappad men jag har ju blandfunktion på mina 2 kanaler i 300T'n... har inte lyckats få ut något vättigt av det alls.. hur konstigt det än låter så är den distade kanalen på stärken inte lika bra som moollon bassdriven genom den rena baskanalen.. not by far... :shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Som en bieffekt av detta så finns det en möjlighet att min SansAmp GT2:a kommer att vara till salu inom kort. Den blev helt plötsligt lite överflödig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vad ligger nypriset på? Det finns en beggad på Vendolin för 4700
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MALA skrev:Vad ligger nypriset på?
Jag hittar den inte på Ampegs hemsida, den kanske inte tillverkas längre.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

MALA skrev:Vad ligger nypriset på? Det finns en beggad på Vendolin för 4700
Finns en på MB i Malmö för 4500kr, tror den varit uppe rätt länge där så går säkert att pruta ner en bit också.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

BarbequeVillage skrev:Som en bieffekt av detta så finns det en möjlighet att min SansAmp GT2:a kommer att vara till salu inom kort. Den blev helt plötsligt lite överflödig...
Hör av dig när den ska säljas!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det finns en kvar hos Standard Audio! 6000 kr vill de ha för den. 7950 kr var nypriset tidigare.

http://www.standardaudio.se/CM.php?PageID=4167


Jag hittade även Lars Arvidssons recension, från tiden då den var ny, för den som vill ha mer info! Då kostade den 9750 kr!

http://www.gnu.se/Tester/AmpegSheehanPreamp.htm
Senast redigerad av BBQV den mån 20 aug 2007, 13:06, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är den jag har hemma...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det fanns en för under 3000 på Vendolin för nå´t år sen eller två.
Då skulle man haft slantar över.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BarbequeVillage skrev:
Det är den jag har hemma...
Anade nästan det...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

We wants it
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Nu har jag skaffat ett Sunn SA20-steg på 600 watt till den. Oj...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Oj så taskigt det lät... eller? ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Va'? Jag hör inte! 8)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar