Fender American Deluxe Precision - Första Klämmen

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Fender American Deluxe Precision - Första Klämmen

Inlägg av blackparkas »

Så har jag fått basen i händerna...!


Halsen känns grymt skön kan jag säga, som en riktig Precisionhals..
Basen är mkt lätt och lättspelad. För tillfället ganska hög stränghöjd, vilket jag ska försöka skruva ner vid tillfälle, det måste ju rassla lite i strängarna...

Kroppen är som bekant slankare än en vanlig P-bas och huvudet är även det mindre.
Tummen på den främre dubbel-jazz-pickup:en känns som att man är hemma direkt, även om tummen på P-micken säkerligen också kommer funka..

Grymt skön att spela på än så länge.

Dock så är det ett obehagligt... durrande ljud när man slår an lös a-sträng. Känns som att det skulle behövas tryck på strängen. Tips på åtgärd utan att skruva i en tavelkrok?
Tänkte försöka linda strängen längre ner, men det går inte.

Nåväl, o-pluggad och ouppvärmd så känns basen askalas. Bara att vänta och se hur den låter också...

Ska repa med den imorgon så en vettigare recension kanske kommer
då...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Fender American Deluxe Precision - Första Klämmen

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev:Så har jag fått basen i händerna...!


Halsen känns grymt skön kan jag säga, som en riktig Precisionhals..
Basen är mkt lätt och lättspelad. För tillfället ganska hög stränghöjd, vilket jag ska försöka skruva ner vid tillfälle, det måste ju rassla lite i strängarna...

Kroppen är som bekant slankare än en vanlig P-bas och huvudet är även det mindre.
Tummen på den främre dubbel-jazz-pickup:en känns som att man är hemma direkt, även om tummen på P-micken säkerligen också kommer funka..

Grymt skön att spela på än så länge.

Dock så är det ett obehagligt... durrande ljud när man slår an lös a-sträng. Känns som att det skulle behövas tryck på strängen. Tips på åtgärd utan att skruva i en tavelkrok?
Tänkte försöka linda strängen längre ner, men det går inte.

Nåväl, o-pluggad och ouppvärmd så känns basen askalas. Bara att vänta och se hur den låter också...

Ska repa med den imorgon så en vettigare recension kanske kommer
då...
Trevligt! Ang. A-strängen så får man se till att strängen går några varv runt strängstolpen, då brukar det lösa sig. Hade inga problem med min Delux-jazz när jag hade den. Däremot med min Lado....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender American Deluxe Precision - Första Klämmen

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:
blackparkas skrev:Så har jag fått basen i händerna...!


Halsen känns grymt skön kan jag säga, som en riktig Precisionhals..
Basen är mkt lätt och lättspelad. För tillfället ganska hög stränghöjd, vilket jag ska försöka skruva ner vid tillfälle, det måste ju rassla lite i strängarna...

Kroppen är som bekant slankare än en vanlig P-bas och huvudet är även det mindre.
Tummen på den främre dubbel-jazz-pickup:en känns som att man är hemma direkt, även om tummen på P-micken säkerligen också kommer funka..

Grymt skön att spela på än så länge.

Dock så är det ett obehagligt... durrande ljud när man slår an lös a-sträng. Känns som att det skulle behövas tryck på strängen. Tips på åtgärd utan att skruva i en tavelkrok?
Tänkte försöka linda strängen längre ner, men det går inte.

Nåväl, o-pluggad och ouppvärmd så känns basen askalas. Bara att vänta och se hur den låter också...

Ska repa med den imorgon så en vettigare recension kanske kommer
då...
Trevligt! Ang. A-strängen så får man se till att strängen går några varv runt strängstolpen, då brukar det lösa sig. Hade inga problem med min Delux-jazz när jag hade den. Däremot med min Lado....

Den går några varv runt "strängstolpen".
Tidigare erfarenheter (Ibanez bla) så har det framkommit om man haft för mycket sträng t.ex. och lindat ned hela vägen och sedan uppåt igen så att säga.... då har jag kapat strängen och sett till så att sista varvet är så långt ner det bara går, och vips så har det varit fixat. Dock så är den så långt ner det går, men det försvinner om man trycker på strängen mellan sadeln och strängpinnen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Hmm. Då vet jag nog inte.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kanske får bli en strängkläm ala makten ändå innan det är färdigt då... :D
Utöver detta så har jag inga klagomål på basen. Men det är ett riktigt tråkigt minus!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag kör på gaffa runt E och A-strängen. Inte den snyggaste men vill inte hellre dra fram borren i nån av mina basilusker ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det finns ju strängtryck att köpa som pressar ner valfritt antal strängar.
Hittar ingen bild på det nu och jag hittar inte tråden med bild på BBQ´s Billy-bas,
men på den har han ju ett sånt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är ju precis som Knedy säger, vill inte gärna dra fast en ordinarie strängtryck så att säga.
Ska testa linda om en gång så får vi se.
Det lär ju inte vara omöjligt att få bort.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Det är ju precis som Knedy säger, vill inte gärna dra fast en ordinarie strängtryck så att säga.
Ska testa linda om en gång så får vi se.
Det lär ju inte vara omöjligt att få bort.
Fast ett sånt strängtryck som jag menar skulle enbart vara snyggt på den basen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Det är ju precis som Knedy säger, vill inte gärna dra fast en ordinarie strängtryck så att säga.
Ska testa linda om en gång så får vi se.
Det lär ju inte vara omöjligt att få bort.
Fast ett sånt strängtryck som jag menar skulle enbart vara snyggt på den basen.
Du menar ett så´nt där kromat som sitter paralellt m sadeln?
Håller isf med om att det skulle funka utseendemässigt, men jag tycker det måste finnas ett annat sätt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Ståltråd är en lite snyggare lösning förresten, att jag inte tänkt att linda runt det istället för tejp tidigare ...... :mrgreen:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:Ståltråd är en lite snyggare lösning förresten, att jag inte tänkt att linda runt det istället för tejp tidigare ...... :mrgreen:
Sånd där plast-strip funkar klockrent. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Menar du buntband?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

ferm skrev:Menar du buntband?
Så kanske de heter... Varianten som är ca 3 mm bred.
Funkar klockrent om sadeln gett sig på E-strängen oxå.

Kanske inte så roligt som permanent lösning men....
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
knedy skrev:Ståltråd är en lite snyggare lösning förresten, att jag inte tänkt att linda runt det istället för tejp tidigare ...... :mrgreen:
Sånd där plast-strip funkar klockrent. :P
Ja just det.... det borde funka!!
Och inte syns det nästan heller!
Får bli reservplanen...
Buntband kallas det väl också ja.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det kan också vara så att sadeln är filad för lite grövre strängar.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Ett Gary Willisknep är att ha lite superlim i sadeln. Tror det var superlim i alla fall.

EDIT: Det bör helst torka innan man sätter dit strängarna.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svarte_Jack skrev:Ett Gary Willisknep är att ha lite superlim i sadeln. Tror det var superlim i alla fall.

EDIT: Det bör helst torka innan man sätter dit strängarna.
Visst; en liten droppe epoxylim som man kan fila till när det stelnat.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

200071 skrev:
Svarte_Jack skrev:Ett Gary Willisknep är att ha lite superlim i sadeln. Tror det var superlim i alla fall.

EDIT: Det bör helst torka innan man sätter dit strängarna.
Visst; en liten droppe epoxylim som man kan fila till när det stelnat.
Superlim brukar vara cyanacrylat inte epoxy
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vet inte vad det är för strängar i dagsläget men kommer hur som köpa grövre då de känns lite tunna.
Ska bli intressant ikväll och se hur den låter!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Det sitter på Fendersträngar .45-.105 har jag för mig.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

ferm skrev:
200071 skrev:
Svarte_Jack skrev:Ett Gary Willisknep är att ha lite superlim i sadeln. Tror det var superlim i alla fall.

EDIT: Det bör helst torka innan man sätter dit strängarna.
Visst; en liten droppe epoxylim som man kan fila till när det stelnat.
Superlim brukar vara cyanacrylat inte epoxy
Sorry, för mig är det samma. :oops: Men vilket skulle vara bäst i det här fallet?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

fredrikr skrev:Det sitter på Fendersträngar .45-.105 har jag för mig.
Aha!

Ska testa slänga på ett set 50-110 om ett tag. Får se om det blir någon skillnad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

200071 skrev:
ferm skrev:
200071 skrev:
Svarte_Jack skrev:Ett Gary Willisknep är att ha lite superlim i sadeln. Tror det var superlim i alla fall.

EDIT: Det bör helst torka innan man sätter dit strängarna.
Visst; en liten droppe epoxylim som man kan fila till när det stelnat.
Superlim brukar vara cyanacrylat inte epoxy
Sorry, för mig är det samma. :oops: Men vilket skulle vara bäst i det här fallet?
Cyanoacrylater härdar blixtsnabb har låg viskositet och ger tunna fogar. Det finns superlim med lite andra egenskaper också med lite längre härdtider, upp till minuter. Dessa limmer härdar med hjälp av luftfuktigheten, och är fenomenala på att limma människor. Jag tror att det vanligaste varumärket är LockTite på dessa limmer.
Epoxy finns också i ett otal olika varianter med olika egenskaper, både i ohärdat och härdat tillstånd. Jag skulle välja ett epoxylim med relativt hög viskositet och gärna tixotropt för att fylla igen ett stall men vara försiktig så att det inte rinner iväg. Det bör också vara en hård epoxy.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har repat m Fendern ikväll.
Ett 4-timmars sätter sig i kolan alltså.... usch... man är inte ung längre...


Basen funkade bra förstås, väger ungefär hälften av vad Victoryn väger. (Nåja, en liten överdrift förstås)

Omdömen...
Ja, den är trevlig att spela på, jämför den förstås m Victoryn och halsen är grymt skön, Victoryn är dock mer lättspelad.
Ljudmässigt så finns det ju en hel djungel att skruva fram ur denna bas och det kan j u vara användbart.
Under repet fick jag dock inte till ett enda vettigt ljud som jag var nöjd med när jag körde m distat försteg (vilket jag gör hela tiden...), grymt irriterande. Har ju bara använt den ett rep förvisso och inte hann jag skruva så vansinnigt mycket heller men. Nja. Distat fick jag inte till det.
Däremot så jämfört m Victoryn så är denna mycket mer distinkt i ljudet. Den här kommer fram mer, utan att behöva höja volymen särskilt. Mer distinkt, klart ljud, dock mindre skitigt, och drog man på försteget mer så lät det inte så bra.


Så...
Det var jobbigt att inte få ut det ljud jag vill ha. Tänkte ett tag om det kan vara lönnbrädan som ställer till det lite gran när det gäller ljudet, men ska det verkligen påverka distade ljudet så mycket?
Dock så väger det faktum att basen tränger igenom - utan att bli bara ett stort muller - upp ofantligt mycket. Ska bli spännande att fortsätta testa mig fram. Går det inte så får det bli nå´t annat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar