Zoom H4n

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Zoom H4n

Inlägg av Doningen »

Köpte en sådan här grunka förra veckan för att göra hemmainspelningar med. Och det känns kanon. Vill dela med mig av varför här, framförallt för den som funderar på inspelningsutrustning hemma.

Kort om min bakgrund på området (så ni vet vad ni kan förvänta er av det här): Som familjefar, husägare och glad amatör har jag vare sig för mycket tid eller pengar att lägga ner på inspelningsgrejerna. Jag är också rätt kass på datorer. I andra vågskålen ligger att jag jobbat som radioreporter för cirka 15 år sedan. Jag är verkligen ingen tekniker, men jag vet hur något ska låta när det låter bra. Utan att för den sakens skulle alltid veta exakt hur jag tar mig dit.
Började därför spela in på dator för två år sedan med hjälp av ett Behringer-kit med ljudkort, mixer och stormembrans kondensatormick. Överraskande bra grejer för pengarna, förutom micken som brusade högre än Björn J:son Lindhs lilla å. Det löstes med att låna mickar, men det kändes ändå alltid krångligt att alltid sätta ihop grejerna och koppla in i datorn när barnen lagt sig för att försöka vara lite kreativ. Jag ville ha en enklare lösning som lät bättre!

Så jag kollade in Zoom H4n, som egentligen är tre maskiner i en: En fältinspelare med inbyggda stereomickar (och där man också kan koppla in externa mickar, även med fantommatning) i kombinerade XLR/Tele-ingångar), en fyrkanalig porta med inbyggda effekter samt ett USB-ljudkort. Det kan tyckas att de försöker greppa över mycket, men jag tycker att H4n lyckas bra för oss hemanvändare i all tre kategorierna! Ljudet från de inbyggda mickarna är minst lika bra som de Sony stereomickar jag använde på Sveriges Radio ihop med en bärbar DAT-bandare i mitten av 90-talet. Rent, snyggt och ger en väldigt ärlig ljudbild av rummet. Har testat till både akustisk gitarr, piano och sång hemma och resultat blir fantastiskt (ja, ljudåtergivningen alltså …). Spelas in på WAV-filer eller MP3-filer, som kan ställas in i en mängd format.

Det är lätt att hitta i menysystemet, skärmen är stor och rejäl, till och med portastudiofunktionen med fyra kanaler som visas samtidigt är smidig att använda i sammanhanget. Visst, det blir en del knapptryckande, men det är enkelt och logiskt ordnat i menyerna. Framförallt är det skönt att bara sätta sig, slå på maskinen som startar på fem sekunder, placera H4n, ställa nivån och sedan bara köra.

Några minus då? Ja, Zoom marknadsför H4n med argumentet att man kan spela in fyra kanaler samtidigt. Det är en sanning med modifikation. Det går bara i ett speciellt läge, som heter ”4Channel”. Och om man använder de interna mickarna samtidigt med mickar (eller instrument) kopplade till de två inbyggda ingångarna får man visserligen fyra kanaler inspelade, men det är på två stereospår. Den interna stereomicken går inte att dela upp i två (eller jo, kanske, men det kräver extern utrustning), så då återstår bara tre spår. De två externa ingångarna spelar in på det andra stereospåret, men, och här kommer det luriga: De har gemensam nivåreglering.

Det går säkert att trixa en del med mickplacering. Vill man efterbehandla och mixa kan man ju också dela upp filen i två monospår i datorn efteråt. Problemet blir om man exempelvis har en bas kopplad direkt in i en ingång och en sångmick i den andra. Skillnaden i känslighet för linade instrument och mickar är nämligen rätt stor. Nivån går från 0 till 100 och för en extern sångmick har jag legat någonstans mellan 55 och 80, beroende på placering i rummet. Nivån för en linad elgitarr funkar bäst i området under 25 (även under 10 i vissa fall). Så om man tror att man ska kunna micka/lina fyra instrument samtidigt så funkar det knappast utan lite trix och eventuell extern utrustning. Och då försvinner mycket av idén med H4n.

Sedan är effekterna och förstärkarmodellerna inte top notch kanske. Jag använder mycket hellre de inbyggda effekterna i Garageband när jag lägger över till datorn. Men som skisser på demos i portaläget duger Zoomens effekter väldigt bra, åtminstone för mig.

Sedan har Zoomen möjlighet att spela in med upp till 24 bitar och 96 kHz i det vanliga läget och ”4Channel”. I portastudioläget och som ljudkort är det begränsat till 16 bitar och 48 kHz. Jag har svårt att höra skillnaden. Jag tror inte heller att skillnaden betyder alltför mycket för de flesta hemanvändare.

Men, detta är trots allt gnäll i marginalen! För även som ljudkort funkar Zoomen över all förväntan för mig. Jag pluggade in USB-sladden i min jobb-Mac, den hittade enheten utan problem och allt var klart att köra. Ska prova på att köra den i hemma-PC:n också, men jag räknar inte med problem. Man får också Cubase LE med, samt en hel del annat: Puffskydd för utomhustagningar, minneskort (spelar in på SD-kort) på 1 GB, USB-kabel, AC-adapter samt en liten mikrofonbom, som går att skruva fast i apparaten och sedan fästa i en mikrofonklyka på ett stativ.

Sammanfattningsvis: Vill du ha något att spela in med hemma, och framförallt om du spelar in mycket akustiskt med mick, och inte har krav på att du ska kunna spela in många spår samtidigt, så tror jag det är svårt att hitta något som låter lika bra och är lika lättanvänt och flexibelt för de pengar jag betalat (2.995 kronor).
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Inlägg av motorman »

Tack för recension.
Läser och funderar.
Jävligt synd att det inte var 4 "riktiga" kanaler.
Just nu handlar det om att lyssna av arrangemangen i replokalen med progrockskvartetten och det är ett jävla flyttande av mikrofoner för att få bra balans när vi bara kör med 2 mikrofoner, ljudkort och laptop.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Hur mycket ger ett 1GB kort om man skulle spela in en live-konsert till WAV-format? Jag skulle vilja ha en sån här för att spela in mina live-spelningar och funderar hur stort kort man kan behöva för att spela in 30-45 minuter.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

cub: Enligt manualen räcker ett 4 GB-kort i 380 minuter om man spelar in WAV 16-bitar/44,1 kHz (CD-kvalitet), det blir väl drygt 1,5 timme per GB om jag räknar rätt. Har för mig att i högsta upplösningen (24/96) så klarar GB-kortet knappt en halvtimme.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Re: Zoom H4n

Inlägg av aleklint »

Doningen skrev:
Några minus då? Ja, Zoom marknadsför H4n med argumentet att man kan spela in fyra kanaler samtidigt. Det är en sanning med modifikation. Det går bara i ett speciellt läge, som heter ”4Channel”. Och om man använder de interna mickarna samtidigt med mickar (eller instrument) kopplade till de två inbyggda ingångarna får man visserligen fyra kanaler inspelade, men det är på två stereospår. Den interna stereomicken går inte att dela upp i två (eller jo, kanske, men det kräver extern utrustning), så då återstår bara tre spår. De två externa ingångarna spelar in på det andra stereospåret, men, och här kommer det luriga: De har gemensam nivåreglering.
Jo, men om du kör H4N i multi-track mode, så får du ju upp kanalerna separat?
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Zoom H4n

Inlägg av Doningen »

aleklint skrev:
Jo, men om du kör H4N i multi-track mode, så får du ju upp kanalerna separat?
Absolut, men i det läget klarar den bara att spela in två kanaler åt gången. Använder man de inbyggda mickarna i det läget är det kört att plugga in något i ingångarna. Och vice versa.

En tänkbar set-up om man vill spela in tre på en gång är sång på de inbyggda mickarna och inpluggad gitarr och bas i ingångarna, men då får man göra det i "4Channel"-mode. Då får man två stereoinspelningar (med samma nivå på gura och bas i den ena). Sedan går det att flytta över de två stereofilerna till "MTR mode" (multitrack) och där går det faktiskt, med lite trix, att separera gitarren och basen till två monofiler för att sedan mixa de tre. (Edit: Nackdelen med denna set-up är att effekterna inte är åtkomliga i "4CHannel"-mode, kom jag just på, så vill man ha någon sorts förstärkarsimulering så får man få det via en Pod eller liknande).

Jag tycker inte att problemet är att man kan spela in fyra kanaler i enbart "4CHannel" mode, problemet är att ingångarna delar nivåjustering. Fixar Zoom det i en framtida programvaruuppdatering så blir H4n löjligt bra. Vilket den redan är ändå, med tanke på vad man betalar för välljudet och alla de funktioner som redan finns.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
aleklint
Medlem+
Inlägg: 1024
Blev medlem: sön 05 aug 2007, 13:11
Ort: Stockholm

Re: Zoom H4n

Inlägg av aleklint »

Doningen skrev:
aleklint skrev:
Jo, men om du kör H4N i multi-track mode, så får du ju upp kanalerna separat?
Absolut, men i det läget klarar den bara att spela in två kanaler åt gången. Använder man de inbyggda mickarna i det läget är det kört att plugga in något i ingångarna. Och vice versa.

En tänkbar set-up om man vill spela in tre på en gång är sång på de inbyggda mickarna och inpluggad gitarr och bas i ingångarna, men då får man göra det i "4Channel"-mode. Då får man två stereoinspelningar (med samma nivå på gura och bas i den ena). Sedan går det att flytta över de två stereofilerna till "MTR mode" (multitrack) och där går det faktiskt, med lite trix, att separera gitarren och basen till två monofiler för att sedan mixa de tre. (Edit: Nackdelen med denna set-up är att effekterna inte är åtkomliga i "4CHannel"-mode, kom jag just på, så vill man ha någon sorts förstärkarsimulering så får man få det via en Pod eller liknande).

Jag tycker inte att problemet är att man kan spela in fyra kanaler i enbart "4CHannel" mode, problemet är att ingångarna delar nivåjustering. Fixar Zoom det i en framtida programvaruuppdatering så blir H4n löjligt bra. Vilket den redan är ändå, med tanke på vad man betalar för välljudet och alla de funktioner som redan finns.
Ahh, det hade jag missat, trodde det gick att spela in 4 kanaler samtidigt i multitrackmodet..
På min så brummar det lite när man kör med nätadapter, inget som kommer med på inspelningen, utan endast i lurarna, är det så på din också?
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Zoom H4n

Inlägg av Doningen »

aleklint skrev: På min så brummar det lite när man kör med nätadapter, inget som kommer med på inspelningen, utan endast i lurarna, är det så på din också?
Nej, inte vad jag märkt.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
gäst

Inlägg av gäst »

Köpte en igår.

Vilken pryl!
hojboj
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 04:03
Ort: Kramfors

Inlägg av hojboj »

Någon som kan dela med sig av ett ljudklipp från rep etc?
:-)
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

Skitbra skrivet! :tummenupp:

tack för engagemanget :hug:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OBHfb2sVWV4[/youtube]
hojboj
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 25 maj 2008, 04:03
Ort: Kramfors

Inlägg av hojboj »

Jag misstänker att det där inte är inspelat med zoom H4n?! Eller vadå?
:-)
Laser-Bas

Inlägg av Laser-Bas »

hojboj skrev:Jag misstänker att det där inte är inspelat med zoom H4n?! Eller vadå?
nej det är det inte :P
robinrallybil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 25 mar 2009, 11:15

Re: Zoom H4n

Inlägg av robinrallybil »

Doningen skrev:
aleklint skrev:
En tänkbar set-up om man vill spela in tre på en gång är sång på de inbyggda mickarna och inpluggad gitarr och bas i ingångarna, men då får man göra det i "4Channel"-mode. Då får man två stereoinspelningar (med samma nivå på gura och bas i den ena). Sedan går det att flytta över de två stereofilerna till "MTR mode" (multitrack) och där går det faktiskt, med lite trix, att separera gitarren och basen till två monofiler för att sedan mixa de tre. (Edit: Nackdelen med denna set-up är att effekterna inte är åtkomliga i "4CHannel"-mode, kom jag just på, så vill man ha någon sorts förstärkarsimulering så får man få det via en Pod eller liknande).

Hur gör man det i praktiken? Har läst igenom hela manualen och försökt på olika sätt. Har flyttat filerna( två stereo wav.filer) från 4CH-mode till MTR-mode. Men hur får jag filerna flyttat till de olika tracksen så att jag kan lyssna på dem i MTR mode, och splitta samt mixa?


Vore tacksam för lite hjälp!

Bra skrivet annars! :)
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Re: Zoom H4n

Inlägg av Doningen »

robinrallybil skrev:
Doningen skrev:
aleklint skrev:
En tänkbar set-up om man vill spela in tre på en gång är sång på de inbyggda mickarna och inpluggad gitarr och bas i ingångarna, men då får man göra det i "4Channel"-mode. Då får man två stereoinspelningar (med samma nivå på gura och bas i den ena). Sedan går det att flytta över de två stereofilerna till "MTR mode" (multitrack) och där går det faktiskt, med lite trix, att separera gitarren och basen till två monofiler för att sedan mixa de tre. (Edit: Nackdelen med denna set-up är att effekterna inte är åtkomliga i "4CHannel"-mode, kom jag just på, så vill man ha någon sorts förstärkarsimulering så får man få det via en Pod eller liknande).

Hur gör man det i praktiken? Har läst igenom hela manualen och försökt på olika sätt. Har flyttat filerna( två stereo wav.filer) från 4CH-mode till MTR-mode. Men hur får jag filerna flyttat till de olika tracksen så att jag kan lyssna på dem i MTR mode, och splitta samt mixa?


Vore tacksam för lite hjälp!

Bra skrivet annars! :)
Tackar! Jag har gjort såhär för att separera inspelningarna. Jag tror att det är hyfsat rätt vad gäller terminologin, men har inte manualen framför mig så jag är inte säker:

1. När du spelar in i 4Channel får du två filer: En som heter nåt i stil med 0001I.waw och en 0001M.waw. I står för input och M för mics. Lokalisera dessa två filer.

2. Skapa ett nytt projekt i MTR-läget. Flytta de två filerna från 4Channel-mappen till den nya mappen i MTR.

3. Montera in I-filen (du kan också döpa om dem innan för att enklare skilja dem åt) på kanal 1 och 2 i MTR-läget. Panorera ut till vänster till 100 procent, så att du bara hör det instrument du har till vänster.

4. Nu ska du använda bounce-funktionen. Här väljer du "bounce to mono". Du kommer att få en ny waw-fil som heter något med "bounce" i namnet i din mapp för MTR-projektet. Döp om den till instrumentnamnet.

5. Upprepa steg 3-4, men panorera nu ut 100 procent till höger istället för att få fram det andra instrumentet.

6. Nu har du två monofiler med instrumenten var för sig på. Ta bort stereofilen från kanal 1 och 2 och montera in de två nya filerna istället - nu kan du nivåjustera dem och panorera dem var för sig. Montera in stereofilen från mickarna på kanal 3+4. Klart! OBS! Om du vill bounca därifrån igen, för att skapa en stereomix, tänk på att ställa om till "bounce to stereo".

Bouncingen tar lite tid, men jag tycker det är värt det eftersom man inte behöver gå in i datorn och hålla på.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar