iGiG G515 Hybrid case

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

iGiG G515 Hybrid case

Inlägg av Ale »

Så, äntligen var mina prylar från snubbarna på iGiG hemma.
Skickade med high priority med USPS från LA, och bortglömda av Posten, Sverige :roll:

Har haft kontakt med iGiG ett tag, och nu fått spons på prylarna.
Så jag krängde min gamla Mooradian, och bestämde mig för en G515 single bag. Som några vet har jag en enorm perversion för bra gig bags, så mina förväntningar var höga. En bra gigbag är i princip det viktigaste jag har, basen är med varje dag, och jag måste ha plats för datorer, papper, pass, snus, pinaler, ombyte osv osv.

Kort och gott så verkar bagen helt genial. Det är som sagt en "hybrid". Gig bag fast med hårda kanter. Dessa kanter (och även "inredningen") är gjort i nåt NASA-material som vanligt, tänk dig jävligt hård tempur-madrass.
Ytmaterialet är någon vattentät historia, med inslag av mocca-liknande lite här och var. Sammanlagt 5 handtag, och massa remmar och öglor överallt.

Bärsystemet liknar en bra fjällryggsäck, massa padding överallt, breda remmar och ventilerade baksidor. Oerhört bekvämt. Bagen hänger ganska högt, för att minska påfrestning på halsen.

Så till det absolut främsta, och anledningen till att det blev den här bagen.
Lastutrymmet. Sammanlagt 5 fickor, lite överallt. Högst upp är en enorm fick som rymmer axelband, telekablar, speakonkabel och nätkabel utan problem. Ovanpå den fickan sitter en mindre fick med plats för snusdosa, plånbok och verktyg.
Ner på bagen sitter de två stora fickorna. Den innersta innehåller en inbyggd skin för laptop (!!) och massa småfickor med blixtlås. Här fick jag ner min Macbook Pro 13, och en realbook utan problem. Ovanpå det facket sitter det ännu större facket, som är dedikerat minitoppar, eller vad man nu vill ha. Min GK MB2500 gick ner utan problem, och där är gott om plats för en skjorta och ett par rena kallingar utöver toppen.

Insidan har två rätt schyssta funktioner. Först och främst, en vagga för basen. Den gör så att basen aldrig är i kontakt med marken eller botten på bagen. Alltså inget axelbandsknopp-slitage, och inga dunsar i basen om man ställer ner bagen lite hårt. Schysst pryl! Det andra är en lång "bricka" i samma NASA-tempur, för att stabilisera halsen. Fiffig den med, och den kan man ta bort om man tycker den är i vägen.

Ska iväg med bagen i dagarna, återkommer när jag haft lite erfarenheter.
Senast redigerad av Ale den lör 16 jan 2010, 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

*Tog lite bättre bilder*

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

För att citera din avatar:
De'é stabilt!

Det ser ut som du har basen G-B förresten?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Ser grym ut! :)
Nu behöver du bara ett par rejäla vandringskängor... så är du utrustad för alperna.... 8) :wink:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Samuel V skrev:För att citera din avatar:
De'é stabilt!

Det ser ut som du har basen G-B förresten?
Busta Rhymes, inte Alban.
Nope E-C, 0.24-0.92
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

0/2! :lol:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Samuel V skrev:0/2! :lol:
Jepp :lol:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Har nu burit runt på bagen i 4 dagar. Än så länge är jag extremt nöjd. Framförallt är den extremt komfortabel. Fullpackad med bas, laptop och GK-topp känns det mer skonsam mot axeln och ryggen än alla bagar jag haft (incase, mooradian) när de bara haft bas packat. Väldigt nice.
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ska kanske investera i ett sånt här när jag fått min enhörning, jag har bara hardcase, behöver en mjuk bag.
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Kul om man kunde få reda på pris, den verkar så bra att den måste vara snordyr.

Kanske nåt att skaffa när man har custominstrument ja.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Tössberg skrev:Kul om man kunde få reda på pris, den verkar så bra att den måste vara snordyr.

Kanske nåt att skaffa när man har custominstrument ja.
Vet inte exakt pris, men tror att det rör sig om ca 190 dollar för bagen och 70 dollar för frakt. Plus amerikansk skatt, och svensk tull.
Dvs billig jämfört med Mono och Incase.
Många på Talkbass som byter sina Mono, Incase, Mooradian osv mot iGiG.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Är det apple som gör dem?

..heheh

Nån som är på en sambeställning?
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Blir inte billigare med frakten för flera beställningar, men klart ni ska beställa!
Miko hänvisar till http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... _Bags.html
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

Ale skrev:Blir inte billigare med frakten för flera beställningar, men klart ni ska beställa!
Miko hänvisar till http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... _Bags.html
fan vad fett!
Här snackar vi ju om typ 2200:-
man skulle köpt när punden var ännu lägre.
grejor
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Inlägg av Danne-man »

Nån som vet om det går att flytta typ halsstöd osv så att de passar till en halfscale? Hade en semi-hard case från Hagström förut och då satt halsstöd med kardborre så att det gick utmärkt att anpassa för elgura om man nu skulle behöva det nån gång... Tänkte att det borde vara nåt liknande system här.

Riktigt sugen på en G515 Tweed :heart:
Show me your bäjsfäjs!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Shinjuku skrev:Nån som vet om det går att flytta typ halsstöd osv så att de passar till en halfscale? Hade en semi-hard case från Hagström förut och då satt halsstöd med kardborre så att det gick utmärkt att anpassa för elgura om man nu skulle behöva det nån gång... Tänkte att det borde vara nåt liknande system här.

Riktigt sugen på en G515 Tweed :heart:
Basen Ale använder just nu är 32"...så den lär funka.

EDIT: insåg nu att du antagligen menar gitarr... :D
Senast redigerad av Mr Praline den ons 27 jan 2010, 14:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

jag vill också ha en tweed! Nu när jag har en MB pro också så vill jag har nåt för datorn också.
grejor
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Shinjuku skrev:Nån som vet om det går att flytta typ halsstöd osv så att de passar till en halfscale? Hade en semi-hard case från Hagström förut och då satt halsstöd med kardborre så att det gick utmärkt att anpassa för elgura om man nu skulle behöva det nån gång... Tänkte att det borde vara nåt liknande system här.

Riktigt sugen på en G515 Tweed :heart:
Tveksamt. Beror helt på halsinfästningen osv, det funkar tex inte till en vanlig jazzbas. Passar precis till Unicorn 32'
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Det var en sån där som Fuglesang hade på sig på sin första promenad i jymden va?
Dr_Blues
Medlem+
Inlägg: 1591
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 07:39

Inlägg av Dr_Blues »

Cuba skrev:Det var en sån där som Fuglesang hade på sig på sin första promenad i jymden va?
Nej det var ett HARDCASE som också finns att köpa på hemsidan :wink:
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Dr_Blues skrev:
Cuba skrev:Det var en sån där som Fuglesang hade på sig på sin första promenad i jymden va?
Nej det var ett HARDCASE som också finns att köpa på hemsidan :wink:
Jovisst, det också men det här är själva understället. :wink:
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Inlägg av Danne-man »

Ale skrev:Tveksamt. Beror helt på halsinfästningen osv, det funkar tex inte till en vanlig jazzbas. Passar precis till Unicorn 32'
Tittade närmare på hemsidan och såg att halsstödet mycket riktigt gick att flytta, så jag tycker att det borde gå till min 31' Swede bas.

Funkar inte till jazz? Konstigt då det står på sidan att de ska passa jazz och P osv.
Kanske måste jag maila dimensionerna och fråga tillverkaren direkt... :?
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Yes, visst går den att flytta, men den är för lång för ett bultat instrument där halsen sitter så högt, visst den får plats, men stödet hamnar under kroppen istället för under halsen, alternativt under huvudet.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+
Inlägg: 779
Blev medlem: tor 23 jul 2009, 22:05
Ort: Visby

Inlägg av Danne-man »

Fick äntligen hem G515 caset, men som förväntat var halsstödet för långt för min 31'. Detta var lätt fixat med lite vassa redskap! Dock var det nära att Sweden inte fick plats på bredden...

Helhetsintrycket är mycket bra. Sjyssta fickor som rymmer allt utom 6-packet fulöl :P

Bild

Bild
Show me your bäjsfäjs!
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Nice!
Fender
Ampeg
Skriv svar