Markbass CMD 102P

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Markbass CMD 102P

Inlägg av Bonehead »

Ok, nu ska jag försöka mig på en recension. Har aldrig skrivit nån förr, hoppas att ni kan ha överseende med det :)
Har nyss införskaffat mig en Markbass CMD 102P och jag är skitnöjd. Är mest imponerad över det stora ljudet och eq-delen. Den är aningen svårrattad, men när man väl mixtrat ett tag så går det att krana fram allt i från varm vintage till hi-techljud. Den fixar även väldigt låga toner galant utan att bli grötig, så femsträngat är inga problem. Ska tillägga att kombon väger endast 20kg. Så om ni söker en lättroddad, mångsidig och högljuddkombo så tycker jag att ni ska testa en sån här.
http://www.markbass.it/products.php?lin ... =3&vedi=39

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Snyggt med lite färg!!!







Hihi, så var vi igång igen!




Fast jag tycker defenitivt det!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Förresten; har du testat EBS Gorm nån gång? Det skulle vara kul att höra en liten jämförelse. De har ju en del gemensamt.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag med!

Bild
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

200071 skrev:Förresten; har du testat EBS Gorm nån gång? Det skulle vara kul att höra en liten jämförelse. De har ju en del gemensamt.
Jo EBS Gorm har jag spelat med flera gånger. Den största skillnaden som jag upplever det förutom vikten och prislappen (EBS Gorm väger ca 15kg mer och är några 1000dyrare) är att grundljudet på EBS Gorm är luddigare och färgar ljudet mer än Markbasskombon speciellt i de nedre registret. Tycker även att Markbassen har en bättre o effektivare eq. EBS Gorm är å andra sidan utrustad med mer lull-lull, kompressor/limiter etc, om man gillar sånt.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

200071 skrev:Snyggt med lite färg!!!

Hihi, så var vi igång igen!

Fast jag tycker defenitivt det!
Allt som inte är svart är fult! 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:
200071 skrev:Snyggt med lite färg!!!

Hihi, så var vi igång igen!

Fast jag tycker defenitivt det!
Allt som inte är svart är fult! 8)
Jag glömde det. Jag har inte tagit min medicin...
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Så blondiner är inget för dig? :D
MALA skrev:
200071 skrev:Snyggt med lite färg!!!

Hihi, så var vi igång igen!

Fast jag tycker defenitivt det!
Allt som inte är svart är fult! 8)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Bonehead skrev:Så blondiner är inget för dig? :D
Bara om de är svarta i själen
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

precision65 skrev:Jag med!

Bild
AIK?

Aktiebolaget Igelbergs Kalsonger?
Är det någon intresseförening för rena undisar? :wink:
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Re: Markbass CMD 102P

Inlägg av Stefanson »

Har oxo precis köpt mig en dylik Markbassare.
Jag är fruktansvärt imponerad av vilken kraft
den lille rackaren har....och vilka valmöjligheter
man har med ljudet när man lärt sig eq:n.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Har också införskaffat mig en sådan. Suveränt nöjd
Hate Thy Neighbour!
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:Har också införskaffat mig en sådan. Suveränt nöjd
Härmapa! :twisted:
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Kandyman skrev:
cougar skrev:Har också införskaffat mig en sådan. Suveränt nöjd
Härmapa! :twisted:
haha det var ju tackvare din jag blev sugen! men nu kommer den välkända förstärkar ångesten in igen.. Kanske en rör-rigg eller Fender Tv duo ten,, Kan någon skjuta mig så jag slipper detta.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:
Kandyman skrev:
cougar skrev:Har också införskaffat mig en sådan. Suveränt nöjd
Härmapa! :twisted:
haha det var ju tackvare din jag blev sugen! men nu kommer den välkända förstärkar ångesten in igen.. Kanske en rör-rigg eller Fender Tv duo ten,, Kan någon skjuta mig så jag slipper detta.
Aldrig...jag älskar att se dig ruinera dig genom att hela tiden köpa nya basprylar som man bara måste ha. :twisted:



Ungefär som att se sig själv. :D
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Bonehead skrev:
200071 skrev:Förresten; har du testat EBS Gorm nån gång? Det skulle vara kul att höra en liten jämförelse. De har ju en del gemensamt.
Jo EBS Gorm har jag spelat med flera gånger. Den största skillnaden som jag upplever det förutom vikten och prislappen (EBS Gorm väger ca 15kg mer och är några 1000dyrare) är att grundljudet på EBS Gorm är luddigare och färgar ljudet mer än Markbasskombon speciellt i de nedre registret. Tycker även att Markbassen har en bättre o effektivare eq. EBS Gorm är å andra sidan utrustad med mer lull-lull, kompressor/limiter etc, om man gillar sånt.
Vilken variant av GORM? Gorm , GormET eller NeoGorm?
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+
Inlägg: 1007
Blev medlem: ons 27 feb 2008, 07:59
Ort: Osby

Inlägg av cougar »

Kandyman skrev:
cougar skrev:
Kandyman skrev:
cougar skrev:Har också införskaffat mig en sådan. Suveränt nöjd
Härmapa! :twisted:
haha det var ju tackvare din jag blev sugen! men nu kommer den välkända förstärkar ångesten in igen.. Kanske en rör-rigg eller Fender Tv duo ten,, Kan någon skjuta mig så jag slipper detta.
Aldrig...jag älskar att se dig ruinera dig genom att hela tiden köpa nya basprylar som man bara måste ha. :twisted:



Ungefär som att se sig själv. :D
Basterd i will hunt you down!! Skickar faktura till dig nästa gång jag köper något.

Förresten har du kvar extra lådan till din markbass?
Hate Thy Neighbour!
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

BASBLOGGEN.se skrev:
Bonehead skrev:
200071 skrev:Förresten; har du testat EBS Gorm nån gång? Det skulle vara kul att höra en liten jämförelse. De har ju en del gemensamt.
Jo EBS Gorm har jag spelat med flera gånger. Den största skillnaden som jag upplever det förutom vikten och prislappen (EBS Gorm väger ca 15kg mer och är några 1000dyrare) är att grundljudet på EBS Gorm är luddigare och färgar ljudet mer än Markbasskombon speciellt i de nedre registret. Tycker även att Markbassen har en bättre o effektivare eq. EBS Gorm är å andra sidan utrustad med mer lull-lull, kompressor/limiter etc, om man gillar sånt.
Vilken variant av GORM? Gorm , GormET eller NeoGorm?
Gorm ET, hehe det börjar bli ett par år sen jag skrev den där recensionen.
Stefanson
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 852
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:09

Inlägg av Stefanson »

cougar skrev:
Kandyman skrev:
cougar skrev:
Kandyman skrev:
cougar skrev:Har också införskaffat mig en sådan. Suveränt nöjd
Härmapa! :twisted:
haha det var ju tackvare din jag blev sugen! men nu kommer den välkända förstärkar ångesten in igen.. Kanske en rör-rigg eller Fender Tv duo ten,, Kan någon skjuta mig så jag slipper detta.
Aldrig...jag älskar att se dig ruinera dig genom att hela tiden köpa nya basprylar som man bara måste ha. :twisted:



Ungefär som att se sig själv. :D
Basterd i will hunt you down!! Skickar faktura till dig nästa gång jag köper något.

Förresten har du kvar extra lådan till din markbass?
Ja, om du menar fyrtian så pryder den sin plats i sovrummet.
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 22:41
Ort: STOCKHOLM

Re: Markbass CMD 102P

Inlägg av JPAM »

Bonehead skrev:Ok, nu ska jag försöka mig på en recension. Har aldrig skrivit nån förr, hoppas att ni kan ha överseende med det :)
Har nyss införskaffat mig en Markbass CMD 102P och jag är skitnöjd. Är mest imponerad över det stora ljudet och eq-delen. Den är aningen svårrattad, men när man väl mixtrat ett tag så går det att krana fram allt i från varm vintage till hi-techljud. Den fixar även väldigt låga toner galant utan att bli grötig, så femsträngat är inga problem. Ska tillägga att kombon väger endast 20kg. Så om ni söker en lättroddad, mångsidig och högljuddkombo så tycker jag att ni ska testa en sån här.
http://www.markbass.it/products.php?lin ... =3&vedi=39

Bild
Håller fullständigt med din recension.
Har själv jämnfört Markbass CMD 102P vs. EBS.
Mina öron (som är testade varje år frekvens och decibel :o med ok resultat) hörde skillnad just i lågfrekvenserna, där Markbass hade en tydlig bas på lös E sträng på 50% volym och ungefär likadan eq inställning som EBS.
EBS lät grumligare eller luddigare än Markbass.
Jag har haft EBS som favorit och hade det även när jag testade Markbass mot den, men jag blev mycket överraskad när jag hörde Markbass och kommer nog att inhandla just en Markbass CMD 102P just för ljudet,kraften(som ger 500w med ytterligare 1 högtalarkabinett) vikten och storleken.

/JPAM
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Skriv svar