Orange Terror Bass

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Orange Terror Bass

Inlägg av xfredrikx »

Har haft Terror'n ett tag nu och bildat en uppfattning.


Bild
Lite specar:
Det är en "Klass D" förstärkare.
Kontroller: Volume, Bass, Middle, Treble, Gain, Active/Passive Switch
off/standby/on-switch
Det går att byta mellan 4 och 8 ohm
500 Watt rms
two speakon-kontakter på baksidan. Inga tele-hål.
Effectloop (någon får gärna förklara detta för mig, vad är det)
även ett "Balanced Output" och en "lift"/"gnd"-switch.

Det är samma försteg som i AD200B'n, men sen går det in i någon slags hybridhistoria.

Tål att tilläggas innan jag skriver något mer är att jag aldrig har prövat en AD200B (tyvärr) så jag vet bara hur Terror'n låter jämfört med andra toppar. Något "Orange-ljud" är jag inte van vid på det sättet. Har spelat med den igenom en OBC115, basen jag spelat med är en Fender Aerodyne med P och J-mickarna på full, även tonen. Den är strängad med Ernie Ball Regular Slinky.

Nu till recensionen ;)

Jag har testat den ordentligt genom att vrida treble/mid/bass till klockan tolv, alltså noll. Och först gainen till nio.

Sen vred jag upp volymen helt enkelt till runt nio för att sedan höja mer och mer, ljudet är under hela tiden varmt och mjukt och distar absolut inte när gainen ligger på nio. Det är tryck i ljudet. Behagligt tryck.

Sen vrider jag gainen till tolv, volymen fortfarande vid nio. Redan nu låter den mycket. Nu börjar man höra krispet av disten. Inte så mycket vid den här nivån, det är ett softrockigt distljud. Höjer jag med volymen vid den här nivån jämnas ljudet ut lite och blir lite varmare igen, lite mindre dist.

Rejäl dist får man först vid 13-14, med betoning på rejäl. Tänk traktordist fast med ett riktigt smalt avgasrör!

Nu kommer vi till tonkontrollerna, det går rykten om att dom inte gör så mycket och det är helt sant. Jag skulle vilja säga att man får det ljud man vill genom att fiffla med volym/gain och väga upp dom mot varandra.
Men jag går ändå igenom tonkontrollerna för att reda ut det lite.
Under "tonkontrollstesten" hade jag gain på nio (för att inte dista ljudet) och volymen på runt tio-elva.

För att göra det hela väldigt enkelt drog jag upp en tonkontrol i taget på max och tänk såhär; mid ger en gnutta mid till ljudet, treble en ynka treble, basen gör dock lite mer för ljudet känns det som. Lite fylligare och tjockare blir det.

Tonkontollerna är absolut ingen besvikelse men för EQ-nördar är det ingen höjdare. Jag tycker dom färgar det ljud man har vridit in med volume/gain på ett trevligt sätt.

Ljud finns det i den också, jävlar vad den låter! Liten och kompakt men ljudet är stort och gött.

Följer med en sjukt smidig axelväska också, fem kilo över axeln är kanske lite mycket men för att bära till gig alldeles perfekt väska.

Några frågor? Ställ dom så svarar jag så gott jag kan!
Användarvisningsbild
Reimers
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 21:20
Ort: Höör

Inlägg av Reimers »

Har du testat den på en spelning? Gissar på att den räcker till ganska bra volymmässigt va? :D
-79 Rusta bas
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Den spelningen jag tog med den till hade lött ihop toppen och lådan dom hade, så där fick jag tji!

Men jag har repat med den och det räcker till mer än väl.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Jag har kört några gig med den ihop med en Ampeg 4x10 och det låter kanon. Rejält med volym om man som jag gillar att det låter starkt på scenen. Saknar inte min Ampegtopp. 5 kg är skönt att rådda dessutom.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

är volymratten trög på era också?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

HirYoshima skrev:är volymratten trög på era också?
Nej.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

HirYoshima skrev:är volymratten trög på era också?
Nej, inte på min heller.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

konstigt, får be någon kolla på den vid nästra basträff...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

ursäkta min okunnighet, men hur är det att köra toppen utan låda och lina direkt till PA? Big no-no eller helt okej?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

HirYoshima skrev:ursäkta min okunnighet, men hur är det att köra toppen utan låda och lina direkt till PA? Big no-no eller helt okej?
Den tar ingen skada av det, eftersom den har ett transistorslutsteg. Hur det låter har jag dock ingen aning om. Bara att du provar!

Utsignalen är dock ganska stark från toppen, så om det finns en dämpning på mixerbordet, kan den vara bra att använda.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Nick skrev:
HirYoshima skrev:ursäkta min okunnighet, men hur är det att köra toppen utan låda och lina direkt till PA? Big no-no eller helt okej?
Den tar ingen skada av det, eftersom den har ett transistorslutsteg. Hur det låter har jag dock ingen aning om. Bara att du provar!

Utsignalen är dock ganska stark från toppen, så om det finns en dämpning på mixerbordet, kan den vara bra att använda.
ja, jag har läst det, ska kolla mixerbordet som förvisso är ganska gammalt, men det vore kul att få börja använda toppen, har ju ingen speakon-tele-kabel(ingen speakon-speakon heller för den delen) så jag kan inte använda med någon låda än.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar