VOX AmPlug Bass

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

VOX AmPlug Bass

Inlägg av BBQV »

En listig liten mojäng som låter dig spela bas till CD/MP3 eller använda som övningsförstärkare genom lurar. Det är en simpel pryl med ett gjutet plasthölje i form av en Voxstärkare som fästs direkt i basens outputjack med en teleplugg. Den drivs av två AAA-batterier. Kontrollerna består av en trelägesknapp, av, på och fx (boost) samt gain-, tone- och volymrattar. Aux in och hörlursuttag (båda minitele) avslutar det hela.

Bild

Ljudmässigt är det kanske inte nå'n större sensation men lite macklande med rattarna ger ett schysst, basic basljud som funkar bra att lyssna på även längre stunder. Det brusar ganska mycket så man måste vara petig med gaininställningen. Jag rullar gärna av tonekontrollen lite för att göra ljudet mindre vasst. Jag upplever lite "digitalfras" runt ljudet, men det beror kanske på vilka lurar man använder...

Idén är lysande! Ett par lurar är det enda du behöver, se'n kan du spela hela natten utan att störa grannarna. Att man dessutom kan plugga in MP3:an och planka basgångar gör det ännu bättre!

Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är den absolut mest prisvärda övningsstärkaren som finns!


EDIT: Jag bytte batterier igår och då blev ljudet mycket bättre! Mindre brus och inget digitalfras. Mina reservationer angående ljudkvalitén är borta, den låter kanonbra!
Senast redigerad av BBQV den lör 17 jul 2010, 22:42, redigerad totalt 2 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: VOX AmPlug Bass

Inlägg av Seaweed »

BBQV skrev:Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är den absolut mest prisvärda övningsstärkaren som finns!
+1! Nöjd med min :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

jag var t.o.m. nöjd med guramodellen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Re: VOX AmPlug Bass

Inlägg av SnorLars »

Seaweed skrev:
BBQV skrev:Sammanfattningsvis kan man väl säga att det är den absolut mest prisvärda övningsstärkaren som finns!
+1! Nöjd med min :)
Vare inte du som skulle skriva en recension om denna? ;-)

Jag vill ha en.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har en gitarrmodell som heter Classic Rock, den låter verkligen skitbra till bas, jag har t om funderat på att testa att använda den som distpedal i studion. Snacka om portabel plankningsutrustning, en AmPlug, en iPod och ett par inear-lurar är allt som behövs förutom basen.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Tack för åsikterna. Blev en beställning på en sån här från dv247. Deras låga fraktkostnad visade sig visst bara gälla inom UK så det blev nån hundring dyrare än jag först trodde :roll:

Får hoppas man efter inköp av den här lirar "förstärkt" oftare hemma också, man spelar ju rätt olika när man kör helt akustiskt. V-ampen är för jobbig att flytta runt i lägenheten med alla jäkla sladdar som alltid trasslar sig så den blir skön att slippa. Har ett par ganska stora men hyfsat billiga (~300kr) Sony-lurar jag kört med, orkar med djup bas ganska fint. Vill man har riktig portabilitet borde ju några basiga in-ear lurar som Koss The Plug vara trevliga. Har tidigare testat vanliga iPod-lurar med V-Ampen och det funkar inte alls bra.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

TFN skrev:Jag har en gitarrmodell som heter Classic Rock, den låter verkligen skitbra till bas, jag har t om funderat på att testa att använda den som distpedal i studion. Snacka om portabel plankningsutrustning, en AmPlug, en iPod och ett par inear-lurar är allt som behövs förutom basen.
Jag tog också en Classic Rock (dom hade förstås inga Bass hemma)! Nu distar min bas precis så där lagom som jag vill... satt med basen i sängen i helgen (snorig o kraxig) tills med iPhonen och ett par lurar... perfekt!
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

engson skrev:
TFN skrev:Jag har en gitarrmodell som heter Classic Rock, den låter verkligen skitbra till bas, jag har t om funderat på att testa att använda den som distpedal i studion. Snacka om portabel plankningsutrustning, en AmPlug, en iPod och ett par inear-lurar är allt som behövs förutom basen.
Jag tog också en Classic Rock (dom hade förstås inga Bass hemma)! Nu distar min bas precis så där lagom som jag vill... satt med basen i sängen i helgen (snorig o kraxig) tills med iPhonen och ett par lurar... perfekt!
Är din recension baserad på gitarrvarianten?
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

SnorLars skrev:
engson skrev:
TFN skrev:Jag har en gitarrmodell som heter Classic Rock, den låter verkligen skitbra till bas, jag har t om funderat på att testa att använda den som distpedal i studion. Snacka om portabel plankningsutrustning, en AmPlug, en iPod och ett par inear-lurar är allt som behövs förutom basen.
Jag tog också en Classic Rock (dom hade förstås inga Bass hemma)! Nu distar min bas precis så där lagom som jag vill... satt med basen i sängen i helgen (snorig o kraxig) tills med iPhonen och ett par lurar... perfekt!
Är din recension baserad på gitarrvarianten?
Ja, den som heter classic rock. Sen finns det en metal-variant också, plus en tredje gitarr (som, jag glömt vad den hette) plus då den som heter Amplug BASS.

Edit: Fanns visst ännu fler modeller:
Now available in six styles: Lead, Bass, VOX AC30, Classic Rock, Metal and Acoustic.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Vox har både mer info och ganska bra ljudklipp här: http://www.voxamps.com/uk/amplug/
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

flagg skrev:Vill man har riktig portabilitet borde ju några basiga in-ear lurar som Koss The Plug vara trevliga. Har tidigare testat vanliga iPod-lurar med V-Ampen och det funkar inte alls bra.
Jag kör med Koss Spark Plug. Funkar bra.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Alltså FAN vad bra. Precis vad jag behöver. 330 kr från dv247 är ju inte direkt mycket så till helgen får det nog bli en beställning på en basplugg och en klassisk rockplugg :D :D :D
Gibson Thunderbird IV
Gäst

Inlägg av Gäst »

engson skrev:
TFN skrev:Jag har en gitarrmodell som heter Classic Rock, den låter verkligen skitbra till bas, jag har t om funderat på att testa att använda den som distpedal i studion. Snacka om portabel plankningsutrustning, en AmPlug, en iPod och ett par inear-lurar är allt som behövs förutom basen.
Jag tog också en Classic Rock (dom hade förstås inga Bass hemma)! Nu distar min bas precis så där lagom som jag vill... satt med basen i sängen i helgen (snorig o kraxig) tills med iPhonen och ett par lurar... perfekt!
Jag tror inte basvarianten fanns nar jag kopte min Vox, det ar darfor jag kopte Classic Rock, jag hade inget val. Sahar i efterhand ar jag ganska glad over det, nar disten visade sig lata sa bra.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Nu har jag fått min från dv247. Fem arbetsdagars leveranstid är väl helt godkänt.

Ljudmässigt har jag inget att anmärka, tycker den funkar helt ok för övningsbruk. Men jag är ingen stor ljudtweaker heller. Eller så har jag helt enkelt en bas med jävligt bra grundljud (har bara provat med Texas P än :P). Med lite pillande på både basen och Ampluggens tonrattar får jag fram ett lagom mjukt ljud som för mig funkar till det mesta. Dock är den som BBQV säger lite brusig. Har bara testat medföljande batterier än, kanske skulle prova med några andra för att se om det blir bättre då. För mig stör inte bruset så länge man spelar, men sitter man riktigt länge brukar man ju kunna bli lite trött i huvudet av brus.

Nu ska jag bara ta och strajpa ihop den för långa höglurskabeln samt 3.5mm-kabeln jag kör från telefonen så blir övningsriggen perfekt. Mycket lite sladdtrassel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Är ju helt sjukt bra att ha med sig när man ev. måste planka låtar på plats så att säga.
Eller om man ska bort över helgen men måste planka låtar tills man kommer hem.


Iofs så är ju Tascams MP3-spelare också rätt smidiga, men prisskillnaden och det här med att man är rätt kass på att hålla reda på saker gjorde att jag valde Amplug:en.

Kommer dock absolut att satsa på en Tascam om ett tag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+
Inlägg: 688
Blev medlem: lör 27 feb 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Inlägg av Assar »

Posten kom med 1 st Amplug Bass från Tysken idag. Funkar skitbra!
Har mixat ut några låtar utan bas, langat över dem i mobilen, kopplat ihop med Ampluggen och voilá: Mobil basövning!
8)
Bild Bild
SnorLars
Medlem+
Inlägg: 2120
Blev medlem: ons 13 maj 2009, 13:45

Inlägg av SnorLars »

F-n, jag har klarat mig bra utan en sådana dära hittills men känns mer och mer som en nödvändighet.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Väntar på en basmodell och en classic rock, borde dyka upp imorgon med lite andra prylar, Verkar ju vara en bra liten rackare
Gäst

Inlägg av Gäst »

Basmagnus skrev:Väntar på en basmodell och en classic rock, borde dyka upp imorgon med lite andra prylar, Verkar ju vara en bra liten rackare
Basmodell OCH Classic Rock? Hur mycket betalar de dig för de där ABBA-turnéerna egentligen?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

TFN skrev:
Basmagnus skrev:Väntar på en basmodell och en classic rock, borde dyka upp imorgon med lite andra prylar, Verkar ju vara en bra liten rackare
Basmodell OCH Classic Rock? Hur mycket betalar de dig för de där ABBA-turnéerna egentligen?
Hahaha! Jag tjänar iaf inte lika bra som dig som köper stärkare till höger och vänster. Jag får hålla till godo med hörlursförstärkare.
Användarvisningsbild
vette
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 09:47
Ort: Pickhult

Omgivningen har lugnat ner sig

Inlägg av vette »

Köpte nyss en ......BASS (JAM 495:-)

Klart trevlig förgrening mellan basen, MP3-spelaren och dess hörlurar !

Den är dock lite känslig för mickar med hög utsignal och den aktiva elektroniken i instrumentet kan man glömma helt,
och då kan man sakna instrumentets EQ.

P.g.a. sin ringa storlek så är det kanske svårt att montera in / byta ut resistor på ingången
för att få ner känsligheten (GAIN) lite (alt. mycket för att kunna köra aktivt).
/ Vette
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=27833

Hohner "The Jack" (BEAD)
JOYO JW-01
JOYO JMP-01
Korg PB Poly Tuner
BRIMSTONE XD-1
[sfx] X&M / Palmer POCKET OVERDRIVE
Aphex Aural Exciter® and Big Bottom
YAMAHA XS350 - Marshall 7215

http://www.vonpanzer.com/history.html
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 08:42
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

Har en på ingång, och det ska bli kul att testa den. Verkar vara en extremt smidig lösning... Men om det här med aktiv elektronik stämmer så kanske jag får problem...
Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Sjukt bra liten pryl!!!
Användarvisningsbild
Dernebo
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 08:42
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Dernebo »

Grymt bra. Dock så får jag inget ljud ur den direkt ibasen, men det beror nog på mitt kinkiga telejack. Funkar kanon om jqg går vägenförbi pedalbordet eller en förlängningskabel.

Ingen aning varför det är så. Telejacketär bytt. Dom flesta telekablar funkar, men det finns några som är helt döda på just min bas... Ok lite ot i denna tråd. :)
Yamaha BB2005,TRB 1005F Fretless, Maison Acoustic
EBS OctaBass, Dynaverb, Unichorus, MultiComp, BassIQ, Sansamp BDDI Prog,
Boss TU-15, Polytune Nano, EHX The Mole, PBDist
Ampeg SVT3 pro II + Hartke 410TP, 115XL
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Kjell & Company säljer Vox Amplug för 399:- Tyvärr inte basmodellen. Står under Midi i katalogen.
Skriv svar