Mumin testar strängar

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Mumin testar strängar

Inlägg av Surfin' »

Jag har haft en liten ”strängtestperiod” igen och tänkte göra en liten recension om hur jag har upplevt dem utifrån min syn. De set jag har testat är Rotosound swing bass 40-95, D'addario Pro steels 45-105 och Pyramid Funk SS 35-95.

Rotosound Swing bass 40-95

Allmänt: Strängarna har testats på min HPD Mustang och Warmoth telebas. På Mustangen kändes setet rätt slappt och löst (pga av strängarnas storlek) men inga problem med det på Warmothen.

Spelbarhet/känsla: Efter att ha läst tråd efter tråd om Rotosound swing bass så fick jag intrycket att de är strängar som dör väldigt fort och i princip ska vara oanvändbara efter några dagar, i vissa fall någon enstaka vecka, jag har inte upplevt detta så möjligtvis fick jag tag i ett bra set eller så har Rotosound löst detta problem. Den ”nya strängkänslan” höll i sig i ca 2 veckor med dagligt spel och sen så svalnade diskanten av sakta men säkert men jag upplevde aldrig att setet rent ut sagt dog som man uppfattat att de gör efter vad jag läst på internet.

Det fanns även kritik på nätet att de skulle vara hårda mot fingrarna men jag tyckte att de kändes behagliga att spela på. Jag märkte inte att de ”åt hud” eller kändes svårspelade oavsett hur länge man spelade. Väldigt sköna att spela på faktiskt!

Sound/Ljudkaraktär: Rent ljudmässigt är Swingbass för mig en Rock 'n' roll stålsträng rakt igenom men den hanterade slap och pop teknik bra också. Den var lite mer ”vintage” i karaktären så är man ute efter en mer Hi-fi modern ton kan man rikta sin blick någon annanstans.

Med plektrum blev det ett bra riv, även för den mindre strängstorleken. Bra tryck och punsch och jag förstår att Chris Squire och Geddy Lee tex håller sig kvar till Swingbass för dess agressiva och attackfyllda ton!

Vilken teknik man nu än använder kändes det som att setet hanterade det galant. Jag kände aldrig att strängarna kändes fel eller stack ut i någon genre utan de är väldigt allround och de är väldigt formbara ljudmässigt.

Slutsats: Rotosound Swingbass har verkligen ett dåligt rykte på nätets basforum, i de trådar jag har läst finns det mycket negativa kommentarer om strängens livslängd, hur de äter på bandstavarna och hård tension etc etc. Detta har inte jag upplevt alls så jag vet som sagt inte om Rotosound har löst detta så det har varit ett problem förr i tiden eller vad det nu kan tänkas ha varit för något som gjort att folk har tyckt så här.

Jag tycker att Swingbass är väldigt bra strängar och de förtjänar ett gott rykte! Det var länge sen jag hade så här bra strängar på min bas vill jag påstå! Oavsett om man spelar Rock, jazz, pop ja du bestämmer genren så hanterar Swingbass det galant!

Plus +: Väldigt bra sound och spelkänsla. Funkade lika bra vid finger som vid plektrumspel.

Minus -: Medellång livslängd.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

D'addario Pro steels 45-105

Allmänt: Setet har testats på min HPD Mustang. Efter lite research i trådar bestämde jag mig för att testa dessa (Testade dem när de precis kom men ville fräscha upp min bild kring dom). Setet ska ha utformats med en betagrupp som bland annat finns på Talkbass forumet.

Spelbarhet/känsla: Strängarna känns väldigt sköna och behagliga att spela på. Livslängden kändes lång på ca någon månad och jag tycker fortfarande att de känns bra och jag ser inga tecken på att de ska dö snart. Det märks att en vissa diskant har avtagit men generellt sett låter setet fortfarande bra vill jag påstå.

Sound/ljudkaraktär: Pro steels är verkligen en modernt låtande stålsträng! På min testbas har setet låtit Hi-Fi och slapvänlig men jag känner att strängarna har verkligen skurit sig på just min bas med dennes ljudbild men på rätt bas så måste detta set vara helt underbart.

Setet har dock låtit bra på min bas när man har tryckt på disten och lekt John Entwistle för en stund. Min bild av strängarna har varit att de har mycket gemensamt med Johns bassound från hans sista period. Jag har inte testat Optima som John använde innan han gick tillbaka till Rotosound men jag kan med min bas och detta set med disten igång få till ett övertygande sound likt det John hade vid den tiden.

Vid plektrumspel får man till ett bra sound med mycket attack och ett bibehållet basljud. Det låter som jag tidigare kommenterade Väldigt modernt så ibland kan det upplevas som väldigt metalliskt men det är en smaksak och det beror helt på vad man ska göra.

Fingerspel har varit dessa strängars svaghet iaf på just min bas. Det låter väldigt metalliskt och klankigt när man har försökt fått till ett lite mer varmare och mjukare ljud men på rätt bas måste dessa vara helt underbara även vid fingerspel det tror jag garanterat!

Slutsats: Pro steels har verkligen varit svåra att bestämma sig kring. De har en väldigt bra ton även vid plektrumspel men då har fingerspelet fått tagit skada iaf på min testbas. Strängarna har ett Väldigt modernt sound som lämpar sig utmärkt vid tex modern gospel och hip-hop och på rätt bas måste dessa vara en dröm!

Plus +: Nailar det sena Entwistle soundet och har en fantastik slapton. Väldigt behagliga att spela på.

Minus -: På min bas funkade setet i princip inte alls vid fingerspel då det lät väldigt metalliskt och ibland även klankigt. Är man dock ute efter ett sånt sound så måste detta dock ses som ett plus.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Pyramid Funk SS 35-95

Allmänt: Det har varit svårt att hitta information på nätets basforum om just Pyramids rounds då deras flats är de som säljs mest pga av Paul McCartney. De kostade under 200:- hos Thomann så jag chansade på ett set då jag även ville testa ett tunnare set. Testbas har varit min Warmoth telebas.

Spelbarhet/känsla: Strängarna känns otroligt bra och sköna att spela på. De känns fortfarande som nya efter ca 2-3 månader och jag ser inga tecken alls på att de ska börja svalna!

Sound/ljudkaraktär: Strängarna lutar mer mot ett vintageljud men man får ändå till en bra snärt vid slapspel. Pyramid strängarna är otroligt formbara ljudmässigt! Oavsett om jag lirar med plektrum, fingrarna eller slap/pop så svarar strängarna otroligt bra och den ger ett bra sound med bra output!

Slutsats: En chansning från min sida skulle visa sig vara det bästa jag köpt på en väldigt lång tid! Varför ingen pratar om Pyramids rounds är för mig oklart men jag slår härmed ett slag för detta märke! Detta är det bästa jag har provat i strängväg på mycket länge! Det låga priset hos Thomann är perfekt och ljud och spelmässigt är strängarna hittills i mina personliga tester oslagbara!

Plus +: Bra sound, bra känsla ja allt är bra med dessa strängar! Det låga priset är bara det ett stort plus! Detta är min nya sträng! Ska försöka testa nickelvarianten också är det tänkt.

Minus -: Inget hittills som jag har hittat, de lever fortfarande och låter ändå bra efter 2-3 månader med dagligt spel!
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 16:47
Ort: Uppsala

Inlägg av Chukka »

Trevlig läsning! Kul att du inte hittade nåt set som var helruttet. Pyramid är mysiga.
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Skriv svar