Orange AD200B MKIII

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Orange AD200B MKIII

Inlägg av xfredrikx »

Följer lite tips och råd från en tråd jag skapade om recensioner.. Vad man ska tänka på osv osv. Gör så gott jag kan. Tack GurraG för dessa stolpar iallafall!



Konstruktion:
Jag kan börja med att säga att den väger in på ungefär 24-25 kilo. Dock har den ett handtag på ovansidan och två på fronten, så bära går den att göra. Jag är dock väldigt otränad och min kondis är under all kritik så jag kan inte bära den mer än 25-50 meter utan att behöva byta grepp/vila. Den har tjockt trä och runt det någon slags vinyl som nog slits rätt lätt ändå, det är känsligt för stötar från spetsiga kanter, har jag märkt. I det hela är den rätt praktisk, det är bara vikten som är väldigt tung. Men det är ju en rörtopp för tusan!

Utseende/design:
Den är orange med vit front. Kan det gå fel? Det är den snyggaste toppen som finns. Punkt.

Ingångar/kontroller:
Den har en passiv ingång, en aktiv ingång. Den har en Volume-ratt, en treble-ratt, en middle-ratt, en bass-ratt och en gain-ratt. En power-flip och en standyby-flip. Vad mer behöver man egentligen?

Utgångar/anslutningar:
Den har en 8-ohms tele-utgång och två 4-ohms tele-utgångar. Och även en slave output (någon får gärna förklara vad det är).

Ljud:
Det finns inget sätt jag kan säga det här på ett objektivt sätt, men JÄVLAR VILKET LJUD! Kan inte beskriva hur bra och perfekt jag tycker det här ljudet är. Nu har jag inte rattat alltför mycket men jävlar alltså.. Jag finner inga ord. Jag har en 15" Orange-låda till och jävlar vad mycket botten.. Scenen vibrerade när jag spelade, och då hade jag bara bass'en på 10-11. MUMS!

Handhavande:
Den har fem rattar, tror inte det kan bli lättare. Jag har ofta lite svårt för toppar med lite fler rattar och har lite svårt att ratta det ljud jag vill ha.. Men här kände jag mig hemma efter tio sekunders rattande.

----------------------------------------------------------------------------------------------


Be mig gärna lägga till något angående ljud eller vikt eller vad som helst.. Det uppskattas!

Kom just hem från första livegiget med den här riggen, AD200 med en OBC115.. Jävlar vad volym! Hade volymen på tio, halv elva och blåste sockorna av dom flesta! Obeskrivligt härligt!

Jag älskar min rigg! (Men vill ända ha en orange fyr-tia för att komplettera den... :( )
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Orange AD200B MKIII

Inlägg av Danne »

xfredrikx skrev:
Och även en slave output (någon får gärna förklara vad det är).
Förr i tiden tillverkades även toppar med endast slutsteg, sk slavsteg (http://users.telenet.be/orangefg/OFG_MA ... eFront.jpg). Meningen var att koppla slavutgången in i ingången på slavsteget. Slavutgången är ansluten vid 8-ohmstappningen på slutstegtrafon men dämpas med div motstånd så man slipper få högtalarnivå på signalen.

Jag brukar sätta en linebox mellan slavutgång och mixerbord när ljudteknikern inte vill micka. Det är ju liksom lite lyxigt med en line out som även inkluderar slutör och trafo som ju även de formar ljudet mycket.
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+
Inlägg: 1067
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 18:45
Ort: Västerås

Inlägg av Jo4cim »

25 kg är väll en lättviktare när man pratar helrör, prova bär en Ampeg SVT eller dyl ;)

Trevlig recension annars. Hur är disten i dom där, kan man få slutstegs morr eller är det ganska cleant och mest förstegs dist?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Kan vara värt att veta att "handtagen" på framsidan egentligen inte är handtag utan en kvarleva av en ursprunglig "krockburskonstruktion" som fanns i de första matamp-förstärkarna. Den är till för att skydda knapparna på framsidan i första hand. Nu är ju fronten i plåt, men den har funnits tillverkad av plexi och då ska man definitivt inte lyfta i frontens "handtag".
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Jo4cim skrev:Trevlig recension annars. Hur är disten i dom där, kan man få slutstegs morr eller är det ganska cleant och mest förstegs dist?
Bra fråga! Det är ju inte supercleant ljud när man har gainen på lägsta man kan och drar upp volymen. Men det är snarare ett rufft ljud, inte så distat, skulle jag nog säga.


macahan skrev:Kan vara värt att veta att "handtagen" på framsidan egentligen inte är handtag utan en kvarleva av en ursprunglig "krockburskonstruktion" som fanns i de första matamp-förstärkarna. Den är till för att skydda knapparna på framsidan i första hand. Nu är ju fronten i plåt, men den har funnits tillverkad av plexi och då ska man definitivt inte lyfta i frontens "handtag".
Kul med folk som sitter inne med massa nördinfo! :D

Fast handtagen går ju ända bak, själva stålbågen går ju igenom frontplåten och sitter fast baktill på någon vänster, det är iallafall vad jag ser när jag kikar in i den. Fast så var det antagligen inte på matamp-arna då..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nä, "handtagen" sitter fast i chassit bak, det är helt riktigt. Men på de första fanns ännu mer bågar än vad som finns på orange idag. ;)
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Aha, där ser man! :)

Och för er som vet, leverar den 200w i både 8 och 4 ohm?
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 614
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Inlägg av Smuttkungen »

Japp, så funkar rörtoppar.
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Boogero
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 11:22
Ort: Stockholm/ Viskan

Inlägg av Boogero »

xfredrikx skrev:Aha, där ser man! :)

Och för er som vet, leverar den 200w i både 8 och 4 ohm?

Hur långt räcker dom 200w, Ampeg har t.ex 350(om jag minns rätt) i sina?
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det räcker bra långt om man gillar overdrive.. :)
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Inlägg av jimbeam »

Boogero skrev:
xfredrikx skrev:Aha, där ser man! :)

Och för er som vet, leverar den 200w i både 8 och 4 ohm?

Hur långt räcker dom 200w, Ampeg har t.ex 350(om jag minns rätt) i sina?
SVT cl har 300w
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

jimbeam skrev:
Boogero skrev:
xfredrikx skrev:Aha, där ser man! :)

Och för er som vet, leverar den 200w i både 8 och 4 ohm?

Hur långt räcker dom 200w, Ampeg har t.ex 350(om jag minns rätt) i sina?
SVT cl har 300w
200 W på en rödförstärkare räcker rätt långt, dock jag vill minnas att orange ad200b mkIII bara ger 168W med originalrören, men 184W om man byter till kt 88or.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Boogero skrev:
xfredrikx skrev:Aha, där ser man! :)

Och för er som vet, leverar den 200w i både 8 och 4 ohm?

Hur långt räcker dom 200w, Ampeg har t.ex 350(om jag minns rätt) i sina?
Absolut inga problem med volym, varken rent eller distat. Jag hade en 300 watts Ampeg förut, och jag har verkligen inte stött på några problem med att det inte skulle räcka till med Orange-toppen.

Jag kör med Ampeg 8x10 till toppen.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Just det, jag har KT88-rör i min också. Har ingen aning om vad det gör för skillnad faktiskt, men det låter bra som f*n :-)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Boogero
Medlem
Inlägg: 291
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 11:22
Ort: Stockholm/ Viskan

Inlägg av Boogero »

Indigo skrev:Just det, jag har KT88-rör i min också. Har ingen aning om vad det gör för skillnad faktiskt, men det låter bra som f*n :-)


Gött :tummenupp:
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Skriv svar