Glockenklang 2-bandspreamp

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Glockenklang 2-bandspreamp

Inlägg av shadewind »

Efter att ha stoppat i DiMarzio Ultra Jazz V i min Squier Deluxe Active Jazz V och gjort om slap-switchen till en passiv-switch så kom jag fram till att jag förmodligen aldrig skulle använda den inbyggda preampen igen. Jag ville inte ha en onödig preamp sittande i basen men jag vill inte heller ha en onödig batterilucka och slita ut den. Så jag skaffade en Glockenklang:

Det negativa som vi kan allra först är att när jag fick de hela så visade det sig att skiten inte fungerade som det skulle. Vred man upp bass-potten så fick man en onboard fuzz-krets vilket är ballt men inte vad jag ville ha. Ringde till Glockenklang i Tyskland och berättade om mitt problem och snubben på tråden sade (med grov tysk brytning) att han skulle skicka en ny till mig om jag mailade min address.

Sagt och gjort så hade jag en ny preamp några dagar senare.

Preampen kommer i princip färdiglödd och de olika kretsarna sitter fast på pottarna. Den största kretsen sitter på bas-potten. Eftersom det mesta är färdiglött så finns det bara några få grejer som ska fast:

- Inputs från mickarna ska lödas fast i varsitt hål i ett litet kort på blendpotten.
- Batteri+ och jord ska fast på kretsen till bas-potten
- Signal, signal-jord och batteri- ska fast på jacket

Sedan var det klart och allting funkade.

I denna variant så finns det volym, blend, bas och diskant. Volympotten är push/pull för att växla mellan passivt och aktivt läge. Volympotten var ganska stor så jag fick fila i hålet för volymen på basen. Den är dock inte större än en vanlig CTS-pot så har man sådana så tror jag det ska gå ändå.

Soundet är väldigt bra! Det är i princip ingen skillnad mellan aktivt och passivt vilket är väldigt bra om man redan gillar soundet i basen men vill ha lite justeringsmöjligheter och något högre output (väldigt lite). Basen ligger djupt och naturligt och ger bara lite mer botten, inte ändrar på ljudets grundkaraktär. Samma gäller diskanten som lite sådär lagom högt.

En intressant funktion är att i passivt läge så funkar diskant-poten som en vanlig tonkontroll!
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Re: Glockenklang 2-bandspreamp

Inlägg av Lilldjuret »

Provade glockenklang-preampen som levereras i de nya Woodomodellerna, och kan bara hålla med om att den låter grymt. Glasklar ton, väldigt ren, och skillnaden mellan aktivt och passivt ljudmässigt är lika med noll! Jag märkte knappt någon större volymskillnad. Gillade den grovt.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Re: Glockenklang 2-bandspreamp

Inlägg av shadewind »

Lilldjuret skrev:Provade glockenklang-preampen som levereras i de nya Woodomodellerna, och kan bara hålla med om att den låter grymt. Glasklar ton, väldigt ren, och skillnaden mellan aktivt och passivt ljudmässigt är lika med noll! Jag märkte knappt någon större volymskillnad. Gillade den grovt.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Har funderat väldigt länge att beställa just en sådan preamp och nu fick du mig att bestämma mig! :D Vart köpte du och vad fick du ge för den?
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 02:35

Inlägg av shadewind »

Mumin skrev:Har funderat väldigt länge att beställa just en sådan preamp och nu fick du mig att bestämma mig! :D Vart köpte du och vad fick du ge för den?
http://www.thomann.de/se/glockenklang_2 ... tronic.htm :)
Skriv svar